Zużycie prądu zimą Y LR

Maxxxx

Zadomawiam się
Trasa dziś, wielki wiatr, tak 30-50 km/h było, a może dużo wiecej :) ? (ogólnie urywało trochę łeb :D) Jazda z Grudziądz na północ autostradą. Wiatr był jak spojrzałem w aplikację z zachodu na wschód, dlatego wyniki w tą i z powrotem podobne. Jak się rozpędziłem do 130 km/h to reset i przejechalem ponad 30 km praktycznie nie dotykając hamulca. I tak udało mi się w dwie strony ( 32km i 33 km) zrobić taki pomiar na odcinku 30 km + co widać na załączonych fotkach. Zużycie w sumie baaaardzo duże, ale realne. Prawdziwe 130km/h . 26,4 i 27,1 wyszło. Koła Gemini 19` z kołpakami z ALiexpress. Ogrzewanie jak widać , siedzenia i 20 stopni w środku. Deszcz, śnieg porywisty boczny wiatr. Ogólnie chciałem zrobić test przy 140 km/h ale auto było już niestabilne, rzucało na lewo i prawo , ciężko było mi utrzymać się w pasie. pozdrawiam
 

Attachments

  • 1703264065364.jpg
    1703264065364.jpg
    2,6 MB · Liczba wyświetleń: 47
  • 1703264065352.jpg
    1703264065352.jpg
    2,7 MB · Liczba wyświetleń: 54

lvlthn

Pionier e-mobilności
Opór powietrza to największe zło :D

Gdyby nie powietrze, to nasze auta miałyby zasięg może i nawet 15000km+(oczywiście nie znam dokładnej wartości)
Opór toczenia zużywa frakcję energii potrzebnej do utrzymania prędkości.

Przyspieszenie, opór powietrza i utrzymanie temperatury wewnątrz(szczególnie gdy delta jest duża) auta zużywa najwięcej energii.

Zwykły wiatr może zmienić diametralnie wyniki. Nawet to czy poruszają się z nami auta w tym samym kierunku(np na trasie szybkiego ruchu) czy tylko mijasz auta z naprzeciwka.
 

miksell

Posiadacz elektryka
Opór powietrza to największe zło :D

Gdyby nie powietrze, to nasze auta miałyby zasięg może i nawet 15000km+(oczywiście nie znam dokładnej wartości)
Opór toczenia zużywa frakcję energii potrzebnej do utrzymania prędkości.

Przyspieszenie, opór powietrza i utrzymanie temperatury wewnątrz(szczególnie gdy delta jest duża) auta zużywa najwięcej energii.

Zwykły wiatr może zmienić diametralnie wyniki. Nawet to czy poruszają się z nami auta w tym samym kierunku(np na trasie szybkiego ruchu) czy tylko mijasz auta z naprzeciwka.
Ciekawi mnie fakt czemu przy spalinówkach opór powietrza nie ma aż tak dużego znaczenia?
Teoretycznie gdyby nie było poru powietrza i nie działały na samochód żadne inne siły to działa 1 zasada dynamiki. Auto więc mogłoby mieć nieograniczony zasięg ;-)
Załóżmy że podtrzymanie życia czyli temp warunkowałoby zasięg auta ;D
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-01-27

Gość
Ciekawi mnie fakt czemu przy spalinówkach opór powietrza nie ma aż tak dużego znaczenia?
Teoretycznie gdyby nie było poru powietrza i nie działały na samochód żadne inne siły to działa 1 zasada dynamiki. Auto więc mogłoby mieć nieograniczony zasięg ;-)
Załóżmy że podtrzymanie życia czyli temp warunkowałoby zasięg auta ;D
chyba ktoś zapomniał o grawitacji ;)
 

tokwi

Pionier e-mobilności
Różnica jest praktyczna, a nie teoretyczna, bo elektryki mają rekuperację i przy tych niższych prędkościach miejskich oraz warunkach dynamicznej jazdy „rozwalają system” i nie ma potrzeby wachlowania biegami (poruszania się po krzywej sprawności silnika spalinowego)
 

Michal

Moderator
Ciekawi mnie fakt czemu przy spalinówkach opór powietrza nie ma aż tak dużego znaczenia?
Jeśli masz auto w którym na faktycznie poruszanie zużywane jest ~25% energii że spalania paliwa, to opory powietrza mają wpływ tylko na te 25% spalania. To oznacza, że nawet przy przy dwukrotnym wzroście wszystkich oporów spalanie wzrośnie z 8L do 10L / 100km
 

KrzyCh

Pionier e-mobilności
Jeśli masz auto w którym na faktycznie poruszanie zużywane jest ~25% energii że spalania paliwa, to opory powietrza mają wpływ tylko na te 25% spalania. To oznacza, że nawet przy przy dwukrotnym wzroście wszystkich oporów spalanie wzrośnie z 8L do 10L / 100km
True.
A jak doda się do tego fakt, że w ICE, zimą część z pozostałych 75% marnowanej energii w końcu nie idzie na grzanie planety, tylko wnętrza samochodu to można nawet pokusić się o twierdzenie, że “zimą całkowita sprawność energetyczna ICE rośnie (z 25% do 30%), a EV spada (z 90% do 70%)”.

A mimo to dla niektórych zejście do poziomu 70% sprawności to tragedia, a wejście na poziom 30% to poezja. Magia względności.
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Ja dodałbym dwie istotne kwestie:
1. Gęstość energii w benzynie i oleju napędowym jest bardzo duża w porównaniu do gęstości energii w aku;
2. Ciepło wytwarzane z przemiany chemicznej wykorzystywane jest w zimie do ogrzewania a aku w EV trzeba podgrzewać;
 
Top