Splitter do zasilania elektryka / bramy

EVOwner

Zadomawiam się
Hej,
Szukam rozwiązania podobnego do produktu https://splitvolt.com/ ale na rynek nasz , europejski który pozwoliłbym mi rozwiązać problem z ładowaniem elektryka w jednym z miejsc.

Mam tam możliwość ładowania z gniazdka f16A ale tylko w momencie kiedy nie jest uruchomione zasilanie do bramy elektrycznej. W momencie jak oba elementy są uruchomione to wybija korki. Zmiana okablowania, dedykowane łącze w tym miejscu odpada bo nie jestem właścicielem ale taki spliter rozwiązał by sprawę.
Generalnie chodzi o to że jak pobierany jest prąd przez bramę to żeby urządzenie odcięło prąd do ładowania elektryka, a kiedy nie jest pobierany to żeby włączyło.

Czy ktoś się orientuje czy są takie gotowe rozwiązania dostępne u nas? Końcówka obojętna, czy to będzie f16a czy zwykłe gniazdko bo prąd i tak mały.
Ładuje się w tym miejscu raz na tydzień ale uważanie na bramę i wyłączanie manualne jest mało wygodne.
 

Michal

Moderator
Pisząc "prąd pobierany przez bramę" masz na myśli, że chodzi silnik bramy?
Najprostszym rozwiązaniem będzie jakikolwiek głupi stycznik, który wyłączy zasilanie EVSE wtedy kiedy pójdzie prąd na silnik bramy.
Rozwiązanie odrobinę mądrzejsze to shelly plus 1, który pozwoli Ci sterować tym też poprzez wifi: https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-plus-1

Jedno ale - wydaje się, ze to nie jest "ładny" sposób rozłączania ładowania i raczej nie powinno się tak robić, bo możesz spalić jakąś elektronikę w aucie, przy czym właśnie tak działa chyba ten splitvolt... Możesz mieć to samo za 50 zł :p

Żeby zrobić to poprawnie, powinno się:
  • Wyłapać, że włącza się silnik bramy - podajesz napięcie z silnika na shelly, które wykrywa chęć włączenia.
  • Wysłać poprzez jakieś API komendę do EVSE (albo do auta w przypadku Tesli) żeby przestało ładować
  • Uzyskać potwierdzenie, że ładowanie się zatrzymało
  • Dopiero wtedy uruchomić silnik bramy załączając stycznik shelly i puszczając prąd na silnik..
Też da się to zrobić za pomocą jednego shelly plus 1 ale chyba bez Home Assistant już się nie obejdzie, bo trzeba się skomunikować z API Tesli.
 

Grzesiek

Pionier e-mobilności
nie wiem przypadkiem czy nie musiał byś zrobić inaczej.
Podłączyć się do nadajnika/odbiornika bramu. Kiedy on dostaje sygnał wtedy przekaźnik/stycznik odcina zasilanie na ładowarce.
Czyli stycznik i jakieś PLC? czy inna logika która musi zrobić to "miękko"
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Ja bym to zrobil przy pomocy progamu do makr wykorzystując programik typowo do Tesli :"Tasker plugin for Tesla" tu ustawiamy wyłaczenie łdowania a np Marcodroidem itp z w/w pluginem po przerwie uruchamiamy bramę lub odwrotnie. Mozna tez ustswic że brama nigdy sie nie otworzy gdy jest ładowanie ale tu przydał by sie jakiś przekażniik lub stycznik.
Rozwiązań prostych dla laika jest kilka.
 

Michal

Moderator
Shelly ma niby w specyfikacji 16A, przy czym właśnie lepiej by było zrobić to jakoś mądrzej właśnie i wyłączać poprzez API i wtedy shelly załącza z opóźnieniem silnik bramy, a nie ładowarkę.
Stycznik możesz użyć tak naprawdę dowolny, tylko, żeby Ci się wysterował napięciem z idącym na silnik, ale tam najczęściej jest 24V, więc nie powinno być problemu.
 

wojtkow

Pionier e-mobilności
W 100% zgadzam się z @Michal, załączanie / wyłączanie ładowarki przez odcinanie jej prądu to proszenie się o kłopoty. Lepiej zrobić to programowo i chwilę poczekać przy bramie.
Poszukałbym jak Twoją bramę wysterować programowo (może któraś z bramek 433Mhz / 868 Mhz z nią działa) i napisałbym skrypt / automatyzację do otwierania bramy, która najpierw odłącza ładowanie a potem wysyła sygnał do bramy.
 

Michal

Moderator
Shellu ma możliwość odpalania zadanego adresu URL jeśli wykryje przełączenie przełącznika (próbę startu silnika bramy). Można by w ten sposób odpalać jakieś skrypt pyton albo coś podobnego do wyłączenia ładowania auta, tylko wydaje mi się, że teraz z 2FA w Tesli chyba nie jest łatwo sobie na kolanie taki skrypt naklepać, dlatego sugerowałem Home Assistant - może trochę overkill ale sama komunikacja z API Tesli jest tam prosta i można to zautomatyzować. RPI kupisz za 500 zł z obudową itp., Shelly za 60 zł. Może HA przyda Ci się jeszcze do czegoś.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ile potrzebujesz tej mocy na bramę? Będzie ok gdy na przykład 8A pójdzie na auto? Bo zawsze możesz po prostu zmniejszyć moc ładowania. Albo permanentnie, albo tylko w momencie gdy brama się otwiera/zamyka. A potem z powrotem zwiększać na 16A.
Kolejne pytanie: jakie masz tam zabezpieczenie? Podejrzewam, że brama tylko w momencie startu ma duży pobór, a potem już jest ok. Więc mogłoby wystarczyć wymiana bezpiecznika na przykład z charakterystyki A (o ile tam taki teraz siedzi) na bezpiecznik o charakterystyce C.
 

Michal

Moderator
No właśnie, przecież taki silnik bramy, powinien brać jakieś 100-200, no może jak wielka brama 300 W, a to jest jakiś 1-2 A. Spróbuj zmniejszyć moc ładowania do 14-15A i powinno być ok :)
 
Top