Będziem (chyba) instalować magazyn energii

nabrU

Moderator
Kilka tygodni temu wpłaciliśmy zaliczkę na nowy dom i jak deweloper wszystko pozakańcza, prawnicy obu stron i bank pozałatwiają 'papiery', to może za jakiś miesiąc czy dwa będzie przeprowadzka. I jak to w takich chwilach bywa, żona myśli co na podłogę dać itp., a ja z kolei 'jak ładować dwa elektryki' plus 'czy iść w PV, magazyn energii czy obie rzeczy na raz bo tania energia to przeszłość’.

Kasy jak to w takiej chwili nigdy nie za dużo, więc padło, że chyba pójdziemy w magazyn energii na razie bez solarów. To pewnie dość nietypowe podejście z Waszego punktu widzenia, ale chętnie przeczytam co o tym myślicie. A dlaczego tak, o tym poniżej.

Gwoli wyjaśnienia dom to taki dość typowy angielski 3-kondygnacyjny 'townhouse' tym razem bez podjazdu z przodu (jak widać na zdjęciu), więc przed domem ładowania nie będzie, choć skrzynka z przyłączem 1F 100A i smartmeterem jest zaraz obok drzwi wejściowych). Mamy też z tyłu garaż (bez prądu na razie), który niejako przylega do ogródka więc padło, że ok 25 metrów kabla zbrojonego SWA 10mm2 wystarczy, aby podciągnąć prąd na około domu do garażu i mieć tam zainstalowaną ładowarkę 32A/7kW plus światło/prad. Czyli jedna sprawa prawie z głowy.

IMG-20221203-115950.jpg


Dach jak widać jest dwuspadowy z jedną połacią idealnie patrzącą na południe (no tak naprawdę to jakoś tak na azymut 190 stopni) i ze względu na wysokość i umieszczenie domu jako ostatni w szeregu - bez żadnego zacienienia. Można by rzec, że ideał do PV tyle, że powierzchnia tej połaci to jakieś 3 x 9 metrów. A to kokosów w kWp nie da, bo wymiar okazuje się nietypowy do typowych solarów, które mierzą zazwyczaj ok. 170 x 110cm, a te nietypowe (jak np. Perlight PLM-295MB-54 czyli 150x100cm) też jakoś na styk na ten dach włażą dając max. 5,3 kWp. (bo każdy panel tego typu to max. 295W).

Przy mojej lokalizacji i parametrach dachu/potencjalnej instalacji PV kalkulator PVGIS-5 wylicza, że rocznie powinienem uzyskać ciutke ponad 5900 kWh energii. Z tym, że to średnio jakieś 700kWh/m-c w maju, czerwcu i lipcu i trochę ponad 200kWh/m-c w grudniu czy styczniu. I to wszystko oczywiście średnio, bo pogodę ciężko przewidzieć, choć dewiację pogodową kalkulator też wylicza.

PVGIS-5_GridConnectedPV_50.890_-1.256_undefined_crystSi_5.3kWp_14_45deg_10deg.jpg

Zużycie energii w dotychczasowym domu za 2022 rok wyniosło 6558 kWh z tego w taniej taryfie (czyli w nocy) zużyliśmy 4525kWh, więc w droższej (dziennej) taryfie było to 2033kWh. Czyli 69% naszego zużycia to noc, gdzie ładowane są EV czy nastawiana pralka/suszarka czy zmywarka, aby obniżyć koszty Z tego według danych EVSE na ładowanie EV poszło 3744kWh czyli 82% zużycia w tańszej nocnej taryfie. Gdy nie ładujemy EV to dzienne zużycie energii to ok 8-9 kWh.

Co do mojej taryfy elektrycznej to w godzinach 21:30 – 02:30 (czyli przez 5h) płacę 8,25p/kWh, poza tymi godzinami 34,86p/kWh. Taryfa podpisana do połowy lipca 2023 potem będzie (jak znam życie) tylko drożej (choć zazwyczaj sporo drożeją ceny w szczycie).

Koszt tradycyjnie popularnego tutaj rozwiązania, czyli PV rzędu 5,3kWp to mniej więcej:

Panele PV: 18 x 295W Perlight Delta Mono PERC Triple Black – 2700 GBP
Inwerter hybrydowy 5kW to ok. 1500 GBP
Akcesoria, mocowania, kable, dodatki pewnie jakieś 750 GBP
Instalacja/robocizna pewnie ok 1000 GBP (u nas wymagane jest np. rusztowanie do takich prac więc na 3 kondygnacje tanio nie będzie)
Co daje prawie 6000 GBP.

Mam niestety wrażenie, że same solary nie mają sensu przy moim ‘use case’ (samochody ładowane w nocy lub za darmo w pracy) albo bez magazynu energii (baterii), ponieważ mój ZE nie ma wirtualnego magazynu energii w ofercie (jak w PL), tylko płaci (na dzisiaj) 4,1 pensa za każdy wyeksportowany kilowat (a przypomnę, że jego koszt w szczycie to dla mnie obecnie 35 pensów). Wygląda, że w lecie z solarów będę miał (średnio) dziennie ok 20kWh, których nie wykorzystam w pełni, a zimą wygląda, że średnio będzie to 8kWh dziennie (jak pogoda pozwoli, bo może być i zero)

Weźmy więc pod uwagę wyłącznie instalację magazynu energii o pojemności załóżmy 10kWh z inwerterem hybrydowym 5kWh gdzie koszt materiałów to jakieś 5800 GBP (przykłady poniżej):

https://www.bimblesolar.com/ongrid/hybrid-inverter-bundle-storage?product_id=2944

https://www.itstechnologies.shop/co...ter-complete-kit-to-charge-from-grid-or-solar

Dodajmy tańszy montaż (załóżmy 500 GBP) więc przy cenie 6300 GBP mam system, który w teorii powinien mi zapewnić ładowanie baterii w ciągu kilku godzin taniej taryfy (przy równoległym ładowaniu EV jeśli trzeba), a potem rozładowanie tych 8 czy 9 kWh na potrzeby domu po cenie taniej taryfy. W razie co zawsze można zainstalować solary później (lub dodać więcej baterii) i spiąć to wszystko do ‘kupy’.

Oczywiście mam zamiar uzyskać trochę wycen wszystkich rozwiązań i okaże się na ile moje wyliczenia są OK i na co mnie stać, ale zapraszam do dyskusji ;)
 

luki

Pionier e-mobilności
Trochę to wygląda na jakąś promocję z budowaniem "bazy" klientów, bo chyba aktualnie tam u was wieje mocno?
Tak czy inaczej jest to fajna sprawa, bo zwiększa się świadomość ludzi, i dużo łatwiej stabilizować sieć
 

nabrU

Moderator
Prawie 50% jest z wiatru obecnie, to prawda.
Myślę, że nie chodzi o budowanie bazy klientów, bo kto może uczestniczyć w takiej sesji to oni wiedzą. Może chodzi o to kto może szybko dołączyć, bo dzisiejsza notyfikacja była dość późno (niecałe 2,5 godziny przed sesją). Widzę, że nie odpalili żadnej elektrowni na węgiel (które to zazwyczaj stoją jako standby) więc może o to też chodzi.

Poza tym moje wyniki to są 'pikuś' bo mam tylko baterię 9,5kWh. Stówkę za jedną sesję to zarabiali najlepsi (ja na tej liście byłem na 45 miejscu - mój najlepszy wynik to 14 miejsce w pierwszej sesji tego sezonu :p)

1703013447076.png


P.S. Octopus nawet ma spec 'elektryczną' playlistę na godzinkę Saving Session:

 
Last edited:

nabrU

Moderator
Nowy Rok mamy (najlepszego dla wszystkich (y)) więc przekonwertowałem Octo punkty, które mi się udało uzyskać podczas Saving Sessions w listopadzie i grudniu 2023 na kasę u operatora:

Screenshot 2024-01-01 142021.png

Podobno zimno (relatywnie zimniej niż obecne ok. 10*C ;)) ma być w UK w przyszłym tygodniu więc może jakaś sesja się trafi i coś się zarobi. Ehh, gdybym miał większy falownik to mógłbym oddać więcej...
 

daniel

Señor Meme Officer
Nowy Rok mamy (najlepszego dla wszystkich (y)) więc przekonwertowałem Octo punkty, które mi się udało uzyskać podczas Saving Sessions w listopadzie i grudniu 2023 na kasę u operatora:

View attachment 15313

Podobno zimno (relatywnie zimniej niż obecne ok. 10*C ;)) ma być w UK w przyszłym tygodniu więc może jakaś sesja się trafi i coś się zarobi. Ehh, gdybym miał większy falownik to mógłbym oddać więcej...
Dostałeś pieniądze? Dlatego u nas to nie przejdzie. U nas się tępi takich spekulantów i cinkciarzy.
 

Michal

Moderator
Dostałeś pieniądze? Dlatego u nas to nie przejdzie. U nas się tępi takich spekulantów i cinkciarzy.
Chyba, że pracują w PGE/Tauron/Enea/Orlen/...
 

6a8

Posiadacz elektryka

nabrU

Moderator
Panowie (i potencjalnie Panie) jest sprawa...

Jak pewnie wiecie z tego wątku, moja taryfa elektryczna zapewnia mi tanie ładowanie (7,5 pensa za kWh) na stałe w godzinach 23:30 do 05:30 plus dynamicznie (po podpięciu samochodu) w ciągu reszty doby (każdy dynamiczny slot to też 7,5p/kWh). Do momentu gdy nie zamontowałem baterii (czy jak Wy go tam nazywacie magazynu energii) było wszystko ok. Zainstalowanie baterii 9,5kWh miało na celu wyłącznie pokrycie zużycia domowego, ładowanie EV miało się odbywać wyłącznie z sieci (bo zawsze jest w taniej cenie) ewentualnie z pomocą FV. Apka mojego falownika umożliwia ustawienie jakiegoś harmonogramu ładowania, rozładowania czy pauzy pracy baterii oraz umożliwia mi zmianę tych parametrów zdalnie z apki.

Niestety ostatnio (pewnie ze względu na zimę i mniej OZE) dostaję bardzo poszatkowane dynamiczne sloty ładowania w dzień:

1705146596240.png 1705146620348.png

Powoduje to to, że nie jestem tego w stanie ogarnąć ręcznie z apki i generalnie w efekcie bateria wspomaga proces ładowania samochodu (a to jest coś czego nie chcę).

Będę musiał chyba zaznajomić się z Home Assistantem bo mi trzeba API EVSE spiąć z API falownika, aby ładowarka samoczynnie dała znać falownikowi 'ładuję samochód w dynamicznym slocie' na co falownik powinien wstrzymać rozładowywanie magazynu energii (ustawić baterię w tryb pauzy). Po prostu nie chcę aby podczas ładowania samochodu była pobierana energia z baterii domowej, a tylko wyłącznie z sieci.

Poniżej trochę danych o API falownika (GivEnergy) oraz API EVSE (Ohme Home Pro):


Nie miałem do tej pory do czynienia z HA, ale zielony z elektroniką i IT nie jestem, więc mam pewność, że sobie poradzę. Jednak sporo z Was ma ogarnięte podobne rzeczy na HA więc przydałoby się Wasze zdanie, abym nie musiał popełnić błędów, jakie już inni popełnili ;)

A mianowicie:
1. Jaki zakupić hardware do HA? Czy home Assistant Yellow będzie ok? (nie mam za bardzo czasu na zabawę z instalowaniem HA czy składaniem hardware'u stąd potencjalnie taki wybór)
2. Czy ta funkcjonalność jest prosta do osiągnięcia patrząc co oferuje API (mam wrażenie, że odpowiedź brzmi 'tak' ale oczywiście mogę się mylić).
3. Jaki byłby kolejny krok po zakupie 'gratów' z chodzącym HA?
4. Może jakieś inne cenne wskazówki lub podpowiedzi?
 
Last edited:

abes99

Posiadacz elektryka
Jak mogę to podepnę się do pytania bo podobne mi chodzi po głowie. Z tym że ja się zastanawiam czy można z domowego magazynu zasilać tylko wybrane obwody (albo w drugą stronę - w rozdzielni odseparować jakoś fizycznie). Mam 18kW w podłogówkach elektrycznych i 11kW wallboxa, przymierzam się ewentualnie do wstawienia magazynu, ale te dwa elementy chciałbym zasilać tylko bezpośrednio z sieci lub PV, a nie z magazynu. Automatyką raczej tego nie ogarnę, stąd myślałem o jakimś "fizycznym" oddzieleniu co ma być a co nie zasilane z magazynu...
 

nabrU

Moderator
Automatyką raczej tego nie ogarnę, stąd myślałem o jakimś "fizycznym" oddzieleniu co ma być a co nie zasilane z magazynu...
Według mnie albo fizyczne rozdzielenie obwodów albo 'CT clampy' na odpowiednich obwodach do sterowania.
 
Top