Jak sprawdzić typ akumulatora ma tesla y

Luki_luk

Nowy na Forum
Serdecznie witam Wszystkich forumowiczów i z góry przepraszam jeżeli nie znam jeszcze wszystkich reguł rządzących tym forum.
Od soboty jestem szczęśliwym posiadaczem tesli y RWD SR. Doświadczyłem wielu nowych wrażeń, bo samochód zamówiony w połowie lutego zastał wyprodukowany 25 marca, a vin w aplikacji i telefon z Ząbek pojawił się w środę po godzinie 15. Na początku myślałem, że młodziutka dziewczyna sprzedająca mi fantastyczną wiadomość, że muszę odebrać do soboty po prostu sobie żartuje, ale jej pewność siebie sprawiła, że doczytałem umowę rezerwacyjną wieczorem i już wiedziałem, że mówiła serio a SMS z numerami telefonów do laweciarzy to nie żarty młodej ekipy tylko rzeczywistość, o której mogłem się dowiedzieć dużo wcześniej gdybym tylko zadał sobie odrobinę trudu i przejrzał internet wcześniej. Tak czy owak auto prezentuje się dostojnie, czarny kolor dodaje powagi, a miejsca w środku i bagażniku jest zdecydowanie więcej niż w każdym spalinowym odpowiedniku o podobnej wadze. Ponieważ dostawa spadła na mnie jak grom z jasnego nieba jestem kompletnie nieprzygotowanym użytkownikiem i stąd kilka pytań do bardziej doświadczonych:
1. Jak ładować tę tesle? Do 80% czy do 100% raz na tydzień jak zalecał mi chłopak wydający samochód?
2. Jak mam sprawdzić czy bateria jest typu LFP czy Li-on? Z vin tego nie wyczytam już wiem. Ze świadectwa homogacji tez nie potrafię…
3. Jak ładować tesle w domu z 3 faz? Jest jakaś mobilna ładowarka, czy tylko pozostaje walbox jak mi doradzili w Ząbkach? Wolałbym wozić ładowarkę ze sobą bo często jeżdżę do rodziców 300 km i chętnie lądowałbym u nich również z 3 faz.
4. Co jeszcze muszę wiedzieć jako żółtodzioby użytkownik pierwszego elektryka w życiu? Instrukcję czytam, filmiki oglądam, więc wiedzy szybko nabywam, ale te najlepsze smaczki pewnie od Was najszybciej wydobędę. Samochodem ruszę z garażu najwcześniej w piątek gdy dojadą tablice więc chwilę na naukę i czytanie Waszych porad mam. Pozdrawiam świątecznie 🙂
 

danielm

Pionier e-mobilności
na większość pytań odpowiedź znajdziesz w instrukcji ale:
ad1. do 100% minimum raz w tygodniu, jak mozesz zawsze to zawsze
ad2. RWD czyli LFP i również wyczytasz to z vin
ad3. jak chcesz, może być mobilna, może być wallbox
ad4. konkretne pytania to konkretne odpowiedzi ale sporo wiedzy do wchłonięcia przed Tobą :)
 

6a8

Posiadacz elektryka
Gratulujemy i witamy w klubie :)
ad.3 poczytaj trochę forum, jest bardzo dużo pomocnych informacji.
Generalnie, jeżeli masz w domy 3 fazy, to odpowiednia 3-fazowa ładowarka. Jeżeli planujesz wyjazdy to warto rozważyć ładowarkę 3-fazową, taką bardziej mobilną ( coś jak Zencar, lub Metron/Habu ( bez cegły )), taką spokojnie można też ładować w domu. Wallbox Tesli ( i inne "stacjonarne" ) ma inne możliwości ( obsługa z aplikacji Tesli etc ).
Sprawa jeszcze trochę bardziej się komplikuje jeżeli masz/planujesz PV ( fotowoltaikę ) i chcesz zoptymalizować ładowanie samochodu, ale na forum też znajdziesz dużo informacji na te tematy.
Poczytaj, określ swoje możliwości i potrzeby, i wróć z bardziej konkretnymi pytaniami.
Chętnie pomożemy.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Na początek kup Wallbox Tesli bo to optymalnie i cenowo i logistycznie. Przypnij do niego wtyk 3 fazy 32A za ok 50,zl z Castoramy, Allegro itp.. I możesz zbierać do rodziców. Będziesz mógł na po zatem i u siebie i u rodzice jak betoniarkę pod) a za się do czerwonego gniazda siły. Duża wtyczką gdy macie 32A mniejsza też czerwona gdy macie 16A? - są adaptery 32 na 16 jakby co.
Potem jak powiesisz sobie w domu na stałe ten Wallbox Tesli to dokupisz coś mobilnego już na spokojnie
 

Luki_luk

Nowy na Forum
Dziękuję za konkrety. Poszperałem więcej na forum ogólnym o nieco się dowiedziałem o ładowarkach, ale po kolei:
Ad 1. Czy dobrze rozumiem, że skoro y rwd ma baterie LFP to lepiej je ładować do 100% i rozładowywać nawet poniżej 20%, wszystko po to, aby w całym cyklu życia baterii ładować ją jak najmniej razy, bo się szybciej degraduje z każdym ładowaniem? Trochę mi to nie pasuje do porównań akumulatorów LFP z Li-ion gdzie było napisane ze LFP wytrzymują 3000 cykli a Li-ion poniżej 1000. Przepraszam, że tak dopytuję, ale chcę poznać powody danego postępowania. Sprawdziłem instrukcja obsługi mówi ładować do 100%. Uzasadnienia brak.

Ad 2. Jak mam odczytać z VINu rodzaj baterii? Proszę o wskazówkę. U mnie na 7 pozycji VIN jest E co teslatap rozkodowuje jako battery type=electric. Szukałem i nic… jedynie się dowiedziałem ze nowa homologacja z marca 2024 (jest o niej wzmianka tu na forum) będzie miała rozgraniczenie typów baterii na 7 pozycji VIN. Bardzo chcę wiedzieć jaka ta bateria jest i się nie pomylić, bo z porównań własności technicznych wynikają wprost inne style postępowania.
Ad 3. Dzięki Waszym wskazówkom zaczynam lepiej to rozumieć. Przejrzałem ceny wallboxa tesli, Zencar, KHONS, Feyree, Habu Greencel. Praktycznie ceny są powyżej 2kPLN poza Feyree, który na Ali z dostawą w ciągu 5 dni z Francji kosztuje poniżej 750 zł a na naszym rodzimym serwisie ktoś sprzedaje za 899 zł. Do tego przejściowka z dużej na mała sile i wydaje mi się, że nic mnie nie zaskoczy, bo każdy gospodarz jakieś gniazdo siłowe ma. Chciałbym to kupić jako tymczasowe i mobilne rozwiazanie, a docelowo stacjonarnie wallboxa z tesli w garażu powieszę. Mam PV i przyznaję lektura forum w wątku PV jeszcze przede mną. Czy jest coś przeciwko Feyree? Dla mnie jego podstawową zaletą jest cena i mobilność. Nie przeszkadza mi cegła, bo bez problemu znajdę dla niej miejsce w tych przepastnych schowkach y.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
LFP też dobrze używać w wąskim zakresie ok 50% ale z uwagi na niską zmiane napięcia po czasie wskazania pojemności będą niedokładne i bateria będzie niezbalansowana, dlatego raz w tygodniu trzeba naładować do 100% najlepiej przed wyjazdem gdzieś. To są tylko wskazówki, można traktować baterie jak się chce i nie być jej niewolnikiem.

Na ekranie ładowania w samochodzie LFP ma 50% i 100% przy pasku a nie LFP ma codzienna(50-80)i podróż (80-100)

Mobilna 3faz wszystko jedno chyba. Jeśli masz PV i producent falownika ma w ofercie ładowarkę to polecam taka do kompletu.
 

Halisep

Posiadacz elektryka
LFP wytrzyma więcej cykli, ale nadal działa podobnie jak li-ion. Tzn, że ładowanie do pełna i utrzymywanie takiego poziomu naładowania będzie znacznie szybciej degradować baterię. Zalecenie ładowania raz w tygodniu do pełna jest tylko po to, żeby BMS nie świrował, bo przez małą różnicę napięć, komputer źle odczytuje pojemność baterii. Ale to ma znaczenie tylko przy dłuższych trasach, więc na co dzień bym się tym nie przejmował.
 
Serdecznie witam Wszystkich forumowiczów i z góry przepraszam jeżeli nie znam jeszcze wszystkich reguł rządzących tym forum.
Od soboty jestem szczęśliwym posiadaczem tesli y RWD SR. Doświadczyłem wielu nowych wrażeń, bo samochód zamówiony w połowie lutego zastał wyprodukowany 25 marca, a vin w aplikacji i telefon z Ząbek pojawił się w środę po godzinie 15. Na początku myślałem, że młodziutka dziewczyna sprzedająca mi fantastyczną wiadomość, że muszę odebrać do soboty po prostu sobie żartuje, ale jej pewność siebie sprawiła, że doczytałem umowę rezerwacyjną wieczorem i już wiedziałem, że mówiła serio a SMS z numerami telefonów do laweciarzy to nie żarty młodej ekipy tylko rzeczywistość, o której mogłem się dowiedzieć dużo wcześniej gdybym tylko zadał sobie odrobinę trudu i przejrzał internet wcześniej. Tak czy owak auto prezentuje się dostojnie, czarny kolor dodaje powagi, a miejsca w środku i bagażniku jest zdecydowanie więcej niż w każdym spalinowym odpowiedniku o podobnej wadze. Ponieważ dostawa spadła na mnie jak grom z jasnego nieba jestem kompletnie nieprzygotowanym użytkownikiem i stąd kilka pytań do bardziej doświadczonych:
1. Jak ładować tę tesle? Do 80% czy do 100% raz na tydzień jak zalecał mi chłopak wydający samochód?
2. Jak mam sprawdzić czy bateria jest typu LFP czy Li-on? Z vin tego nie wyczytam już wiem. Ze świadectwa homogacji tez nie potrafię…
3. Jak ładować tesle w domu z 3 faz? Jest jakaś mobilna ładowarka, czy tylko pozostaje walbox jak mi doradzili w Ząbkach? Wolałbym wozić ładowarkę ze sobą bo często jeżdżę do rodziców 300 km i chętnie lądowałbym u nich również z 3 faz.
4. Co jeszcze muszę wiedzieć jako żółtodzioby użytkownik pierwszego elektryka w życiu? Instrukcję czytam, filmiki oglądam, więc wiedzy szybko nabywam, ale te najlepsze smaczki pewnie od Was najszybciej wydobędę. Samochodem ruszę z garażu najwcześniej w piątek gdy dojadą tablice więc chwilę na naukę i czytanie Waszych porad mam. Pozdrawiam świątecznie 🙂
witam mogę ci śmiało polecić ładowarkę mobilną którą będziesz mógł zabrać w podróż i która sprawdzi się w domu
 

danielm

Pionier e-mobilności
Dziękuję za konkrety. Poszperałem więcej na forum ogólnym o nieco się dowiedziałem o ładowarkach, ale po kolei:
Ad 1. Czy dobrze rozumiem, że skoro y rwd ma baterie LFP to lepiej je ładować do 100% i rozładowywać nawet poniżej 20%, wszystko po to, aby w całym cyklu życia baterii ładować ją jak najmniej razy, bo się szybciej degraduje z każdym ładowaniem? Trochę mi to nie pasuje do porównań akumulatorów LFP z Li-ion gdzie było napisane ze LFP wytrzymują 3000 cykli a Li-ion poniżej 1000. Przepraszam, że tak dopytuję, ale chcę poznać powody danego postępowania. Sprawdziłem instrukcja obsługi mówi ładować do 100%. Uzasadnienia brak.

Ad 2. Jak mam odczytać z VINu rodzaj baterii? Proszę o wskazówkę. U mnie na 7 pozycji VIN jest E co teslatap rozkodowuje jako battery type=electric. Szukałem i nic… jedynie się dowiedziałem ze nowa homologacja z marca 2024 (jest o niej wzmianka tu na forum) będzie miała rozgraniczenie typów baterii na 7 pozycji VIN. Bardzo chcę wiedzieć jaka ta bateria jest i się nie pomylić, bo z porównań własności technicznych wynikają wprost inne style postępowania.
Ad 3. Dzięki Waszym wskazówkom zaczynam lepiej to rozumieć. Przejrzałem ceny wallboxa tesli, Zencar, KHONS, Feyree, Habu Greencel. Praktycznie ceny są powyżej 2kPLN poza Feyree, który na Ali z dostawą w ciągu 5 dni z Francji kosztuje poniżej 750 zł a na naszym rodzimym serwisie ktoś sprzedaje za 899 zł. Do tego przejściowka z dużej na mała sile i wydaje mi się, że nic mnie nie zaskoczy, bo każdy gospodarz jakieś gniazdo siłowe ma. Chciałbym to kupić jako tymczasowe i mobilne rozwiazanie, a docelowo stacjonarnie wallboxa z tesli w garażu powieszę. Mam PV i przyznaję lektura forum w wątku PV jeszcze przede mną. Czy jest coś przeciwko Feyree? Dla mnie jego podstawową zaletą jest cena i mobilność. Nie przeszkadza mi cegła, bo bez problemu znajdę dla niej miejsce w tych przepastnych schowkach y.
wszystkie tesle 3/y RWD mają baterie LFP, wszystkie pozostałe mają baterie tradycyjną. pozatym w aplikacji widzisz jak masz ładować. baterie tradycyjne mają suwak do 80% na daily, lfp nie mają tej funkcjonalności

Powodem dla którego Tesla stawia wymagania ładowania do 100% jest nieliniowy wzrost napięcia wraz z stanem naładowania. baterie LFP szybko osiągają maksymalne napięcie w niskim SOC które potem już nie rośnie a ładować można dalej. Wiec auto zgaduje poziom naładowania baterii. Stąd ryzyko błędu w zgadywaniu. Pozatym baterie LFP można bezpieczniej ładować do 100% co widać na krzywej ładowania która powyżej 90% SOC jest jeszcze sensownie szybka w porównaniu z bateriami tradycyjnymi gdzie tam już tylko kapie po kropelce
 
Top