Rozwój SuC w Polsce

kubatar

Pionier e-mobilności
Wiesz jakie marże mają fastfoody a jakie są na prądzie? Wiesz że sprzedaż paliw na stacjach benzynowych to kilka procent przychodów? Tą marżą musisz się jeszcze podzielić z franczyzodawcą... Na pewno wielu już to liczyło i jak na razie w tej branży franczyz brak, nie zastanawia cię to?
Można na to popatrzeć z drugiej strony - np. jakaś sieć sklepów chciałaby mieć stację ładowania w celu przyciągnięcia klientów to albo będzie chciała mieć stację pod własnym logo albo albo dogada się z inną siecią żeby nie bawić się w biznes który ich nie interesuje. Po co mieliby bawić się z franczyzą która ani nie jest reklamą ani nie zrzuca z nich problemów z prowadzeniem dodatkowego biznesu.
Patrzysz na temat franczyzy w bardzo ograniczony sposób, tymczasem znaczna część gospodarki globalnej funkcjonuje w tym modelu (+ outsourcing)
Akurat pracuję w branży energetycznej i o handlu energią wiem wiele.
To że tobie się nie spina business case bo wziąłeś sobie jakiś z sufitu koszt inwestycji nie znaczy że się innym nie spina. Patrzą szerzej i negocjują umowy.
Co do posiadania własnej marki to nie zawsze się opłaca bo w nią tez trzeba inwestować. Franczyzobiorcy np na stacjach benzynowych dzisiaj są u Orlenu a jutro są w BP. Przyjeżdżają szyldy, zmienia się dostawca paliw, półki sklepowe zapełnione są nowym asortymentem a ty zamiast słyszeć "witamy na Orlenie" słyszysz "witamy na BP". A po tym że stacje prowadzi zdzisek a nie BP dowiadujesz się z paragonu po wyjściu z niej.

P.S. franczyza Tesli wcale nie musi być skierowana do firm paliwowych (retail). Może być do restauracji, myjni, samorządów, sklepów, właścicieli posiadajacych dogodnie usytuowane działki itp.
Juz Tesla wie jak robić biznes i obstawiam że z analizy wyszło im że zwiększenie skali z partnerami da im większą efektywność niż rozwój organiczny, zwłaszcza jeśli mają zacząć sprzedawać dodatkowo 3 mln rocznie nowego małego modelu.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
PS. franczyza Tesli wcale nie musi być skierowana do firm paliwowych (retail). Może być do restauracji, myjni, samorządów, sklepów, właścicieli posiadajacych dogodnie usytuowane działki itp.
Juz Tesla wie jak robić biznes i obstawiam że z analizy wyszło im że zwiększenie skali z partnerami da im większą efektywność niż rozwój organiczny, zwłaszcza jeśli mają zacząć sprzedawać dodatkowo 3 mln rocznie nowego małego modelu.
Tylko że do takiego modelu prowadzenia biznesu potrzebny jest cały duży dział, który zajmuje się wsparciem i obsługą franczyzobiorców. Dobrze że Tesla, wie co robić, taki dział ma i ma też ludzi z doświadczeniem zajmujących się od wielu lat franczyzą na destination chargers i teraz mogą w łatwy sposób przełożyć swoje doświadczenie na franczyzy SC . A nie, czekaj, właśnie wszystkich zwolnili....
Z informacji przekazywanych od byłych (lub prawie byłych) podwykonawców budów SC wyłania się zupełnie inny obraz tego biznesu niż Ci się wydaje.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Z tych wypowiedzi które widziałem to szykuje się całkowity zastój w budowie nowych lokalizacji na dłuższy czas, wszystkie realizację w etapie projektowania zostały anulowane. Przez chwilę będą jeszcze oddawane lokalizację obecnie w budowie a później długo, długo nic bo nawet w USA cały proces trwa minimum kilka miesięcy a zazwyczaj ponad rok. Z całego teamu zajmującego się ładowaniem ostało się tylko kilka osób zajmujących się produkcją V4 i walczących z problemami technicznymi oraz skalowaniem ich produkcji. Tesla podpisała kilka dużych kontraktów na dostawy ładowarek dla firm trzecich a ponieważ produkcja V4 kuleje to i tak mogą być problemy z realizacją dostaw a czy w ogóle coś zostanie na SC to już inna historia. Niektórzy spekulują że Tesla chciałaby skupić się na produkcji ładowarek a rozbudowa sieci SC będzie miała marginalny priorytet.
No i co do rozbudowy istniejących SC - wymiana V2 i V3 na V4 jest praktycznie nieopłacalna ponieważ kosztuje prawie tyle co budowa nowego SC. Do tej pory po prostu stawiano nowe lokalizacje a co teraz MElon wymyśli to tylko on wie.
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Trochę mi się to nie składa w całość. Mówisz że są problemy produkcyjne ale mają podpisane kontrakty do firm trzecich? Czyli te SuC gdzies zostaną wybudowane skoro są zakontraktowane (zakładając że je wytworzą).
No i kwestia wg mnie najważniejsza: jak chcą sprzedać 3 mln małych Tesli od 2025 albo 2026 rocznie nie rozwijając szybciej systemu ładowarek. Liczą że konkurencja sprosta popytowi?
Chyba jednak sporo ludzi czeka na poprawę dostępności punktów ładowania.

A skoro wątek jest o rozwoju w PL to chyba możemy spodziewać się już tylko Szczecina w najbliższym czasie...
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
No i kwestia wg mnie najważniejsza: jak chcą sprzedać 3 mln małych Tesli od 2025 albo 2026 rocznie nie rozwijając szybciej systemu ładowarek. Liczą że konkurencja sprosta popytowi?
A chcą? Ostatnio chyba temat "taniej Tesli" został odłożony na później, bo robotaxi.
 

nabrU

Moderator
U nas MOPy należą głównie do Welcome Break, Moto, Roadchef, Extra i paru innych mniejszych, więc zakładam, że wszystkie SuC jakie są na tych MOPach to już jest franczyza. Ale ja się tam nie znam...

P.S. Dzisiaj znowu oddali u nas 8 x V4
 

kubatar

Pionier e-mobilności
U nas MOPy należą głównie do Welcome Break, Moto, Roadchef, Extra i paru innych mniejszych, więc zakładam, że wszystkie SuC jakie są na tych MOPach to już jest franczyza. Ale ja się tam nie znam...

P.S. Dzisiaj znowu oddali u nas 8 x V4
Równie dobrze może być to zwykła dzierżawa terenu. W PL żeby uzyskać warunki przyłączenia do sieci trzeba mieć tytuł prawny do działki.
Z tego co wiem biznes w PL prowadzi Tesla jako swoją spółka. Jak jest u Ciebie? Fakturę wystawia...?


@lookash_c: z tego co ostatnio mówił Musk to jednak budują. Chyba nawet jeszcze końcówka 2024 start
 

nabrU

Moderator
Z tego co wiem biznes w PL prowadzi Tesla jako swoją spółka. Jak jest u Ciebie? Fakturę wystawia...?

Nie wiem, bo jeszcze od sierpnia zeszłego roku (kiedy kupiłem Teslę) nie zapłaciłem grosza za SuC :D
 
Top