Poziom hałasu w samochodach (nie tylko elektrycznych)

vwir

Pionier e-mobilności
Nie wiem czy kiedykolwiek podsyłałem, ale generalnie ADAC prowadzi testy wielu marek samochodów i jednym z elementów jest pomiar poziomu hałasu. Często się tym posiłkuję. Można go znaleźc tutaj: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/suche/
Wybieramy markę, model i klikamy "Treffer anzeigen". Potem wybieramy konkretny test (czasami jest kilka - dla różnych wersji, różnych roczników, etc). Po wejściu w konkretny test klikamy "PDF ansehen". No i mamy ładny obszerny raport z testu, zawierający między innymi dokładny pomiar hałasu (Innengeräusch) przy 130km/h (kiedyś było przy 3 różnych prędkościach, teraz jest już tylko przy 130km/h). Jest dokładny opis, a jeśli ktoś woli suchą wartość w dB(A) to jest też powtórzona na końcu raportu, w tabelce:
1729065268802.png


Przydaje się przy dyskusjach typu:
- Honda jest cicha
- Wcale nie bo głośna
- Jesteś głuchy
- Sam jesteś głupi!
 

blazej

Pionier e-mobilności
Ciekawszych rzeczy można się dowiedzieć. Np., że niby TM3 HL na 19” jest cichsza od całej konkurencji (ID7, EV6, Ioniq 5 i 6) przy 130 km/h (po testach ja różnicy nie widziałem na korzyść Tesli, jeden pies) oraz że VW ID7 ma najlepsze w klasie multimedia (😂😂), z wyraźną przewagą nad Teslą i ooogromną nad całą resztą. Trudno mi też uwierzyć, że moja Honda CR-V z 2015 roku była cichsza przy 130 km/h niż nowiutka Kia Sportage GT-line. Także z przymróżeniem oka traktuję te testy ADAC, zwłaszcza niemieckich marek.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ciekawszych rzeczy można się dowiedzieć. Np., że niby TM3 HL na 19” jest cichsza od całej konkurencji (ID7, EV6, Ioniq 5 i 6) przy 130 km/h (po testach ja różnicy nie widziałem na korzyść Tesli, jeden pies) oraz że VW ID7 ma najlepsze w klasie multimedia (😂😂), z wyraźną przewagą nad Teslą i ooogromną nad całą resztą. Trudno mi też uwierzyć, że moja Honda CR-V z 2015 roku była cichsza przy 130 km/h niż nowiutka Kia Sportage GT-line. Także z przymróżeniem oka traktuję te testy ADAC, zwłaszcza niemieckich marek.
Można się obrazić na decybelomierz że nie pokazuje tego co by się chciało, no ale jest jak jest. Wśród samochodów którymi dotychczas jeździłem wyniki pokrywają się z moim subiektywnym odczuciem. Ba - nawet wychodzą fajne niuanse: dla Mach-E RWD wyszło ciut głośniej niż Mach-E AWD. Dlaczego? Otóż AWD ma podwójne szyby.
 

blazej

Pionier e-mobilności
Nie mam się co obrażać, w końcu mam tę ultra cichą TM3 HL 🙃
Tylko wiesz, jeżeli w Hondzie CR-V 2015 zmierzyli 68.6 dB, a w Lexusie RX 450H 64.2 dB to uwierzę w tę różnicę bez problemu, podobnie w 66 dB w TM3 (jest głośniejsza od Lexusa przy 130 przez hałas opon w Tesli). Ale jeżeli wg ADAC między EV6 a Hondą CR-V 2015 jest mniejsza różnica (67 vs 68.6) niż między Teslą TM3 HL a Lexusem RX 450H to już nie uwierzę, bo wg mnie między Lexusem a Teslą to jest różnica do zaakceptowania, a między EV6 a CR-V moją to jak między samochodem a traktorem.
 

eimi

Pionier e-mobilności
A decybelomierz nie mierzy przypadkiem maksymalnej amplitudy bez podziału na konkretne częstotliwości? Przecież człowiek inaczej odbiera niskie częstotliwości a inaczej wysokie, więc taki pomiar nie dowodzi jeszcze w którym aucie jest ciszej.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Nie mam się co obrażać, w końcu mam tę ultra cichą TM3 HL 🙃
Tylko wiesz, jeżeli w Hondzie CR-V 2015 zmierzyli 68.6 dB, a w Lexusie RX 450H 64.2 dB to uwierzę w tę różnicę bez problemu, podobnie w 66 dB w TM3 (jest głośniejsza od Lexusa przy 130 przez hałas opon w Tesli). Ale jeżeli wg ADAC między EV6 a Hondą CR-V 2015 jest mniejsza różnica (67 vs 68.6) niż między Teslą TM3 HL a Lexusem RX 450H to już nie uwierzę, bo wg mnie między Lexusem a Teslą to jest różnica do zaakceptowania, a między EV6 a CR-V moją to jak między samochodem a traktorem.
Wystarczy, że w jednym przypadku są to wysokie częstotliwości, a w drugim niskie i już to inaczej odbierasz. Co więcej, jako iż Tobie też słuch się z wiekiem pogarsza i z czasem przestajesz słyszeć częstotliwości z końca zakresów, to inaczej możesz to odbierać niż jadące obok Ciebie dziecko. Więc tak jak pisałem - decybelomierz pokazuje suche dane, natomiast trzeba je jeszcze przefiltrować przez swój organizm.
No i nie muszę chyba dodawać, że dziewięcioletnie auto zapewne dalekie jest od ideału. Podejrzewam, że łożyska w kołach już dają o sobie znać, przekładnia zapewne już nie należy do najcichszych, uszczelki już mogą być twarde i nie tłumią hałasu z szyb, opony pewnie nie są nowe i twarda guma hałasuje, etc. Więc gdyby dzisiaj przetestowali Twoją Honde to pewnie by nie miała 68.6.
 
Last edited:

cojestdoktorku

Posiadacz elektryka
Żeby takie testy były miarodajn powinny byc robione na tej samem marce opon, przy dokładnie takich samych warunkach atmosferycznych, tej samej temperaturze asfaltu (i tym samym asfalcie), takiej samej sile i kierunku wiatru.
Testujacy powinien przetestowac z 5 albo 10 aut tej samej marki, bo czasem nierówno przyklejona uszczelka powoduje ze jakiś samochód ma inny wynik niż reszta.
No i na koniec koncern moze nie informujac nikogo nagle zmienic dostawce takich uszczelek i w zwiazku z tym od któregos momentu ten sam model moze byc nagle cichszy lub głośniejszy od tego co pokazano w testach.
 

blazej

Pionier e-mobilności
Wystarczy, że w jednym przypadku są to wysokie częstotliwości, a w drugim niskie i już to inaczej odbierasz. Co więcej, jako iż Tobie też słuch się z wiekiem pogarsza i z czasem przestajesz słyszeć częstotliwości z końca zakresów, to inaczej możesz to odbierać niż jadące obok Ciebie dziecko. Więc tak jak pisałem - decybelomierz pokazuje suche dane, natomiast trzeba je jeszcze przefiltrować przez swój organizm.
No i nie muszę chyba dodawać, że dziewięcioletnie auto zapewne dalekie jest od ideału. Podejrzewam, że łożyska w kołach już dają o sobie znać, przekładnia zapewne już nie należy do najcichszych, uszczelki już mogą być twarde i nie tłumią hałasu z szyb, opony pewnie nie są nowe i twarda guma hałasuje, etc. Więc gdyby dzisiaj przetestowali Twoją Honde to pewnie by nie miała 68.6.
Akurat oponki miałem jak się rozstawałem nowiutkie i premium - konkretnie zakupiłem Hankooki, które wg danych miały 68dB. Natomiast co do reszty - na pewno tak - choćby przeżarta osłona akustyczna pod maską. Jednakowoż akurat Hondą CR-V i Lexusem RX jeździłem wtedy jednocześnie jako niemal nowymi autkami i to wtedy takowe odczucia miałem. Podobnie ostatnio miałem okazję jeździć EV6 i TM3.

Co do samych częstotliwości - tu sprawa jasna. To może mieć znaczenie. Ale aż tak stary nie jestem, do 40 jeszcze troszkę mi brakuje :)
 
Top