Mercedes-Benz Citan , eCitan .

p0li

Pionier e-mobilności
Ekhemmm... w mojej elektrotechnice 3-fazowe ładowanie prądem 32A daje 22 kW, a nie 19kW.
8 godzin ładowania 1-fazowego 8A to niecałe 15 kWh czyli powinno dać przyrost zasięgu o 75 km, a nie 60 km.
a jesli odejmiesz 2A strat na pompe ukladu chlodzenia, zasilanie elektroniki pokladowej, stycznikow itp to do baterii trafia 6A - i to juz sie zgadza
 

Slavekk_

Posiadacz elektryka
a jesli odejmiesz 2A strat na pompe ukladu chlodzenia, zasilanie elektroniki pokladowej, stycznikow itp to do baterii trafia 6A - i to juz sie zgadza
Pompę układu chłodzenia powiadasz... przy ładowaniu mocą 1,8 kW...
Nie, nie zgadza się.
Hint: to nie Tesla ;)
 

p0li

Pionier e-mobilności
Pompę układu chłodzenia powiadasz... przy ładowaniu mocą 1,8 kW...
Nie, nie zgadza się.
Hint: to nie Tesla ;)
a dasz sobie uciac ? bo z mojego doswiadczenia przy ladowaniu obojetnie jaka moca ladowarka jest chlodzona caly czas (wiadomo ze przy tej mocy akumulator nie musi, ale z drugiej strony jak bedzie chlodniej to wlaczy sie grzalka baterii, same styczniki biora po 0,4A do tego elektronika i te 2A spokojnie sie uzbiera
 

vwir

Pionier e-mobilności
a dasz sobie uciac ? bo z mojego doswiadczenia przy ladowaniu obojetnie jaka moca ladowarka jest chlodzona caly czas (wiadomo ze przy tej mocy akumulator nie musi, ale z drugiej strony jak bedzie chlodniej to wlaczy sie grzalka baterii, same styczniki biora po 0,4A do tego elektronika i te 2A spokojnie sie uzbiera
Nawet w leafie który nie ma chłodzenia baterii jak najbardziej chłodzona jest ładowarka pokładowa. Do tego sprawność ładowarki pokładowej spada gdy natężenie prądu jest dalekie od nominalnego.
 

Slavekk_

Posiadacz elektryka
a dasz sobie uciac ?
Nic sobie nie będę ucinał ;) bo to przeliczenie amperów na zasięg jest obarczone błędami trudnymi do oszacowania i pochodzącymi z zupełnie innego miejsca.
Prognozowany zasięg jest pokazywany na ekranie pojazdu na podstawie stopnia naładowania oraz... sposobu jazdy jeźdźca podczas ostatnich tras. Jeśli pałował to 10% baterii daje mniejszy prognozowany zasięg niż przeciętnie. I odwrotnie.
Dlatego dla mnie bardziej miarodajne jest ładowanie 3-fazowe, gdzie użyszkodnik meldował 3x32A i 19 kW.
Po mojemu 19 kW/32A = ~0,59 kV czyli pi*oko 84% napięcia nominalnego sieci.
Mnie auto melduje różnicę pomiędzy wskazaniami ładowarki AC, a swoimi na poziomie ok. 2% ( ładowarka 30 kWh, auto 29,5 kWh), więc nie szukam tych 15-16% różnicy w stratach ładowania tylko w zaniżonym napięciu.
A przypadkiem analogiczne szacunki dla podanych danych ładowania 1-fazowego dają podobny wynik, czyli ok. 15% napięcia brakującego
 

Bogumił

Zadomawiam się
Test zużycia prądu przez eCitana : Trasa Włoszczowa, Przedbórz , Piotrków Trybunalski , Siestrzeń , Młochów , Żabieniec , Nadarzyn , Sękocin-Las , Lesznowola , Piaseczno , Ursynów ul. Surowieckiego 2 Stacja ładowania ORLEN - o długości 220 kilometrów . Start ze 100 % naładowaną baterią w dniu 05.11.2024 temperatura powietrza w trasie około 2 stopnie Celsjusza , Jazda średnio oszczędna , czas jazdy 4,07h , średnia prędkość z całej trasy 54km/h , klimatyzacja na 17 stopni , zużycie prądu z całej trasy według pulpitu samochodu wyniosło 15kWh/100km . Stan baterii na końcu trasy 5 % , deklarowany zasięg przestał się wyświetlać po wyjeździe z Piaseczna chyba przy około 10 % stanu baterii. Z tego opisu wynika że eCitan na pokonanie tej trasy zużył 2.2 razy 15 kWh/100km = 33 kWh energii i wymagał pilnego naładowania baterii. **** Teraz opiszę jak przebiegał proces naładowania po tej trasie baterii do 100% jej pojemności. Czas ładowania z gniazda AC stacji ładowania ORLEN 2:49:05 , pobrana energia 41kWh, ostateczny koszt z uwzględnieniem świątecznej promocji 67,91 zł. ( bez promocji było by 1.95 razy 41 = 80 zł ) . Po podłączeniu eCitana do Stacji ładowania eCitan ładował się z mocą wg stacji 21 kW ale wg pulpitu 19,5 kW. Po osiągnięciu 70 % naładowania moc ładowania spadła do 15kW , po osiągnięciu74% 12 kW , po 77% 11kW , po 80% 10kW, po 85% 8kW , po 90% 7kW , po 95% 6,6 , po 97% 4kW , po 98% 2,5kW i samoczynnie wyłączyło się ładowanie. Z całego tego testu opisanego wyżej należało by przyjąć że eCitan potrzebował na przejechanie tej trasy 41 kWh energii elektrycznej czyli 41 kWh podzielić na 2,2 = 18,64kWh/100 kilometrów. Czyli nie 15 kWh/100km jak podaje pulpit samochodu , a 18,64 kWh/100km jak wynika z przywrócenia stanu naładowania baterii , do poziomu jaki był w momencie startu na tej trasie (100% naładowania ). Z tego wynika że na przejechanie 100 kilometrów e Citanem w dniu 05.11.2024 trzeba było kupić 18,64 kWh/100km co przy ładowaniu na ładowarce Orlen DC daje koszt : 18,64kW razy 1,95 zł/kW równa się 36,35 zł , potrzebny do przejechania 100 kilometrów.
 
Last edited:

Bogumił

Zadomawiam się
Test zużycia prądu przez eCitana : Trasa Włoszczowa, Przedbórz , Piotrków Trybunalski , Siestrzeń , Młochów , Żabieniec , Nadarzyn , Sękocin-Las , Lesznowola , Piaseczno , Ursynów ul. Surowieckiego 2 Stacja ładowania ORLEN - o długości 220 kilometrów . Start ze 100 % naładowaną baterią w dniu 05.11.2024 temperatura powietrza w trasie około 2 stopnie Celsjusza , Jazda średnio oszczędna , czas jazdy 4,07h , średnia prędkość z całej trasy 54km/h , klimatyzacja na 17 stopni , zużycie prądu z całej trasy 15kWh/100km Stan baterii na końcu trasy 5 % , deklarowany zasięg przestał się wyświetlać po wyjeździe z Piaseczna chyba przy około 10 % stanu baterii. Z tego opisu wynika że eCitan na pokonanie tej trasy zużył 2.2 razy 15 kWh/100km = 33 kWh energii i wymagał pilnego naładowania baterii. **** Teraz opiszę jak przebiegał proces naładowania po tej trasie baterii do 100% jej pojemności. Czas ładowania z gniazda AC stacji ładowania ORLEN 2:49:05 , pobrana energia 41kWh, ostateczny koszt z uwzględnieniem świątecznej promocji 67,91 zł. ( bez promocji było by 1.95 razy 41 = 80 zł ) . Po podłączeniu eCitana do Stacji ładowania eCitan ładował się z mocą wg stacji 21 kW ale wg pulpitu 19,5 kW. Po osiągnięciu 70 % naładowania moc ładowania spadła do 15kW , po osiągnięciu74% 12 kW , po 77% 11kW , po 80% 10kW, po 85% 8kW , po 90% 7kW , po 95% 6,6 , po 97% 4kW , po 98% 2,5kW i samoczynnie wyłączyło się ładowanie. Z całego tego testu opisanego wyżej należało by przyjąć że eCitan potrzebował na przejechanie tej trasy 41 kWh energii elektrycznej czyli 41 kWh podzielić na 2,2 = 18,64kWh/100 kilometrów. Czyli nie 15 kWh/100km jak podaje pulpit samochodu , a 18,64 kWh/100km jak wynika z przywrócenia stanu naładowania baterii , do poziomu jaki był w momencie startu na tej trasie (100% naładowania ).
Dziś 27.11.2024 ładowałem pierwszy raz e Citana na działce moją fotowoltaiką . Czas ładowania 6 godzin , moc ładowania na pulpicie samochodu około 1200 Wat . Zwiększyło to stopień naładowania akumulatora w e Citanie o 17 procent , co pozwala przejechać e Citanem na tym ładowaniu około 48 kilometrów . Jestem zadowolony z mojej fotowoltaiki , składa się ona z paneli o łącznej mocy 1010 Wp zamocowanych na trackerze , akumulatora stacjonarnego o pojemności około 15 kWh i przetwornicy napięcia jednofazowej pełny sinus 24V DC na 220 V AC , o mocy ciągłej 6 kW i szcztowej mocy 12 kW .
 
Last edited:
Top