Degradacja baterii Tesla Model 3 Long Range 2021r

Bartosz

Pionier e-mobilności
O tym że w teorii nie ma różnicy między teorią a praktyką a w praktyce – jest ? :)
Tracimy chyba czas na nieistotne kwestie. Poruszamy się w marginesie błędu. W praktyce nie ma większego znaczenia czy będziemy ładować w zakresie do 50, 60 czy 80%. Kolega @ciastek napisał "Badanie pokazuje, że z grubsza nie ma różnicy degradacji między przedziałami 25-50 i 50-75", więc bez sprawdzania wiem, że te kolejne 5% nie zmieni diametralnie szybkości degradacji, a walka o 1% czy nawet kilka procent na przestrzeni dekady mija się z celem.
 
Last edited:

Bartosz

Pionier e-mobilności
Jeszcze dodam kilka słów na temat próby szacowania degradacji na podstawie zasięgu EPA wyświetlanego obok ikonki baterii. W aktualizacji 2024.2.6 udostępnionej na początku tego roku wprowadzono korektę uwzględniającą starzenie się baterii, przedtem nie było to brane w ogóle pod uwagę i z dnia na dzień wyświetlany zasięg nagle spadł, w starszych autach bardziej, w nowszych mniej. Co nie oznacza, że degradacja nastąpiła gwałtownie. Dlatego wszystkie próby oszacowania degradacji na podstawie wyświetlanego zasięgu EPA przed tą aktualizacją były błędne, ponieważ nie uwzględniały procesu starzenia.

Pamiętam, także, że jakaś aktualizacja zaczęła uwzględniać temperaturę zewnętrzną, aby lepiej oszacować zasięg EPA. Teraz nie mogę tego znaleźć, ale jeszcze będę szukał. Dlatego w praktyce nie jesteśmy w stanie oszacować degradacji, ponieważ oprogramowanie cały czas ewaluuje, a my często nie jesteśmy w ogóle o tym informowani. Na pewno podobym modyfikacjom ulega oprogramowanie BMS, które próbuje szacować rzeczywistą pojemność ogniw baterii. Zapewne z tego powodu po aktualizacjach, nieraz od razu, a nieraz dopiero po pewnym czasie, raportowana dostępna pojemność skokowo trochę spada, a nieraz rośnie.

---
2024.2.6 - Estimated Battery Range Update

Your estimated battery range now incorporates additional characteristics related to battery aging over time.
 
Last edited:

slaveq

Pionier e-mobilności
Jeszcze dodam kilka słów na temat próby szacowania degradacji na podstawie zasięgu EPA wyświetlanego obok ikonki baterii. W aktualizacji 2024.2.6 udostępnionej na początku tego roku wprowadzono korektę uwzględniającą starzenie się baterii, przedtem nie było to brane w ogóle pod uwagę i z dnia na dzień wyświetlany zasięg nagle spadł, w starszych autach bardziej, w nowszych mniej. Co nie oznacza, że degradacja nastąpiła gwałtownie. Dlatego wszystkie próby oszacowania degradacji na podstawie wyświetlanego zasięgu EPA przed tą aktualizacją były błędne, ponieważ nie uwzględniały procesu starzenia.

Pamiętam, także, że jakaś aktualizacja zaczęła uwzględniać temperaturę zewnętrzną, aby lepiej oszacować zasięg EPA. Teraz nie mogę tego znaleźć, ale jeszcze będę szukał. Dlatego w praktyce nie jesteśmy w stanie oszacować degradacji, ponieważ oprogramowanie cały czas ewaluuje, a my często nie jesteśmy w ogóle o tym informowani. Napewno podobym modyfikacjom ulega oprogramowanie BMS, które próbuje szacować rzeczywistą pojemność ogniw baterii. Zapewne z tego powodu po aktualizacjach, nieraz odrazu, a nieraz dopiero po pewnym czasie, raportowana dostępna pojemność skokowo trochę spada, a nieraz rośnie.

---
2024.2.6 - Estimated Battery Range Update

Your estimated battery range now incorporates additional characteristics related to battery aging over time.
Dzięki czyli to co podejrzewałem i tutaj pisałem - nic się skokowo nie stało.
 

Vilko

Zadomawiam się
Ja mam mniejsze LG E5D ze stycznia 2021. O ile pamiętam na początku dla 100% to było 527km. Teraz po 4 latach i 75tys km 80tys km pokazuje 516km.
25% ładowania na SuC, ale auto cały rok pod chmurką, więc zimą chemia ma komfort.
Fajny arkusz. Widać, że baterie LG trochę wolniej degradują niż Panasonic. Tylko nie rozumiem tych oznaczeń 5C 5L. Która z nich jest E5D?

Jeżeli dla E5D 516 km zasięgu oznacza degradację na poziomie 6.9% to nowa powinna mieć 555 km. Nigdy nie słyszałem, aby komuś tyle pokazywało.
 
Last edited:

Vilko

Zadomawiam się
Fajny arkusz. Widać, że baterie LG trochę wolniej degradują niż Panasonic. Tylko nie rozumiem tych oznaczeń 5C 5L. Która z nich jest E5D?

Jeżeli dla E5D 516 km zasięgu oznacza degradację na poziomie 6.9% to nowa powinna mieć 555 km. Nigdy nie słyszałem, aby komuś tyle pokazywało.
Posiadam własnie E5D. Na początku pokazywała zasięg z tego co pamiętam to 547 może mniej. Pojemność brutto 74,5kWh. TM3 LR ma już 4 lata, przebieg 116kkm degradacja 8.4%. Ładuję od zakupu do 90% Degradacja według S3XY App
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Posiadam własnie E5D. Na początku pokazywała zasięg z tego co pamiętam to 547 może mniej. Pojemność brutto 74,5kWh. TM3 LR ma już 4 lata, przebieg 116kkm degradacja 8.4%. Ładuję od zakupu do 90% Degradacja według S3XY App
A ile Ci pokazuje teraz jak masz 100% ?
Widac LG wolniej degraduje niz panasonic !
 

Bartosz

Pionier e-mobilności
A ile Ci pokazuje teraz jak masz 100% ?
Widac LG wolniej degraduje niz panasonic !
Ja na początku miałem w LG E5D 540km, teraz mam 511km przy 100% i 409km przy 80% po ponad 50k km i prawie 4 latach. Czyli 5.3% degradacji. Tylko, że nie da się tego tak prosto policzyć, ponieważ w którejś aktualizacji było napisane, że od teraz wyświetlany deklarowany zasięg jest zależny od temperatury, więc teraz jest mniej, a latem będzie trochę więcej. Co jest zgodne z moimi obserwacjami.
 
Top