Ładowanie cegłą od Peugeota

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
lub lepiej za jakieś cztery stówki z groszami, takie z kablem TYP 2 10m i problem z głowy ;).
Potrzebowałbym w sumie 15 m kabla od gniazdka do samochodu.

Nic, na razie będę kombinował aby dociągnąć 5x2.5 mm2 i zrobić gniazdo siłowe (3x16A). Jak się nie da, to będę kombinował dalej.
 

vwir

Pionier e-mobilności
A dlaczego takich nie robią?
Greenup to jest standard, który powstał na potrzeby ładowania samochodów. A jeśli weźmiesz do ręki instrukcję do jakiegokolwiek evse to zobaczysz, że producent pisze wprost, że nie wolno ładować z przedłużaczy.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Greenup to jest standard, który powstał na potrzeby ładowania samochodów. A jeśli weźmiesz do ręki instrukcję do jakiegokolwiek evse to zobaczysz, że producent pisze wprost, że nie wolno ładować z przedłużaczy.
No ja jeszcze mogę zrozumieć, że ktoś nie zaleca ładować 16A z normalnych przedłużaczy. Ale gdyby był przedłużacz Greenup, to dlaczego nie?
 

vwir

Pionier e-mobilności
No ja jeszcze mogę zrozumieć, że ktoś nie zaleca ładować z normalnych przedłużaczy. Ale gdyby był przedłużacz Greenup, to dlaczego nie?
Generalnie evse służy do zapewnienia bezpieczeństwa. Do niczego innego. Gdyby nie ta jego funkcja, to mogłoby nie istnieć i możnaby 230V (czy tam 3x230V) doprowadzać bezpośrednio do samochodu, bez żadnego evse. Tak zresztą ma na przykład vectrix albo twizy. Mają zwykłą wtyczkę 230V.
To bezpieczeństwo to kilka różnych aspektów: zabezpieczenie przed pobraniem zbyt wysokiego natężenia prądu, odłączenie prądu z kabla gdy auto nie jest ładowane, zabezpieczenia różnicowo-prądowe, etc. No i teraz nie bez powodu evse zawsze znajduje się blisko wtyczki 230V, a dopiero potem masz 10 metrów (czy ile tam chcesz) kabla i wtyczkę type2. Bo ten kabel za evse jest już po zabezpieczeniach. W razie jakiegokolwiek problemu z tym kablem (bo pies przegryzł, najechałeś samochodem i przeciąłeś, etc) zabezpieczenia w evse mają prawo zadziałać. A jeśli przed evse dasz przedłużacz to tam już nie ma żadnej ochrony. Co więcej, kabel przed evse musi być zawsze w pełni rozwinięty. Jeśli zostawisz przedłużacz nawinięty na bębnie to prawdopodobnie się spali. Tak samo wtyczka przydłużacza wpięta do instalacji w domu nie jest w żaden sposób chroniona ani monitorowana, w przeciwieństwie do wtyczki w evse.
 

KrzysztofFly

Moderator
No ja jeszcze mogę zrozumieć, że ktoś nie zaleca ładować 16A z normalnych przedłużaczy. Ale gdyby był przedłużacz Greenup, to dlaczego nie?
Przedłużacz z gniazdem Green'up, a wtyczka wpięta do zwykłego gniazda, takiego co może długoterminowo oddać maksymalnie 8A ;).
 

Slavekk_

Posiadacz elektryka
Nie rozumiem. Jakiej gwarancji że co da? Że da się uzyskać 16A? Tak, da się. Jaki jest problem w cegle? W niej nie ma żadnego problemu. Zachowuje się tak jak przewiduje producent.
Jakie gniazdo przemysłowe? Wiesz w ogóle o czym mówimy? To jest francuski wynalazek - gniazdo greenup a nie żadne „gniazdo przemysłowe”. Ma ono w środku magnes który przełącza evse w tryb 16A. Można założyć gniazdo greenup, ale wtedy po podłączeniu przedłużacza nic się nie zmieni i nadal evse będzie ładowało prądem 8A. A przedłużacz z gniazdem greenup nie istnieje. Można do wtyczki evse przykleić magnes, ale wtedy wtyczka nie wsunie się do końca w gniazdo przedłużacza i będzie jeszcze gorszy kontakt. To jest proszenie się o kłopoty.
Jeśli rozwiązaniem jest gniazdko GreenUp to trzeba je dać na końcu przedłużacza, a nie siekać Evse.
Jeśli użyszkodnik ma evse z kablem 5m i potrzebuje przedłużacza 10m to evse z kablem 10m będzie za krótkie.
We współczesnych instalacjach el. obwody gniazd się zabezpiecza wył. różnicowo-prądowym, więc nie ma co tworzyć legend że przedłużacz nie jest zabezpieczony i tylko evse zabezpiecza...
Pozostaje do rozważenia czy przedłużacz do gniazdka czy stały kabel od puszki do greenup'a. Jedno połączenie gniazdo/wtyczka mniej, a i kabel tańszy niż gotowy przedłużacz.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Przedłużacz z gniazdem Green'up, a wtyczka wpięta do zwykłego gniazda, takiego co może długoterminowo oddać maksymalnie 8A ;).
No taki przedłużacz Greenup też by miał wtyczkę Greenup. Jak wetknięta do zwykłego gniazda, to by musiała jakoś blokować magnes w gniezdzie Greenup na drugim końcu przedłużacza. Pewnie jakimś małym elektromagnesem, w gnieździe przedłużacza, możnaby to było rozwiązać (zamiast stałego magnesu).
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jeśli rozwiązaniem jest gniazdko GreenUp to trzeba je dać na końcu przedłużacza, a nie siekać Evse.
A przedłużacz wepniesz zwykłą wtyczką do zwykłego gniazdka? Brawo Ty...
Jeśli użyszkodnik ma evse z kablem 5m i potrzebuje przedłużacza 10m to evse z kablem 10m będzie za krótkie.
To powinien kupić evse z przewodem 15m. Nie bez powodu jest wiele rodzajów evse.

We współczesnych instalacjach el. obwody gniazd się zabezpiecza wył. różnicowo-prądowym, więc nie ma co tworzyć legend że przedłużacz nie jest zabezpieczony i tylko evse zabezpiecza...
Kto gdzie napisał, że tylko evse zabezpiecza?!

Pozostaje do rozważenia czy przedłużacz do gniazdka czy stały kabel od puszki do greenup'a. Jedno połączenie gniazdo/wtyczka mniej, a i kabel tańszy niż gotowy przedłużacz.
Producent właściwie każdego evse zabrania stosowania przedłużaczy.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Dzięki za wszystkie rady. Jak nie dam dociągnąć do gniazda 5x2.5 mm2 i założyć gniazdo siłowe, to założę gniazdo Greenup (muszę mieć "normalne" gniazdo, a nie kempingowe, aby np. podłączyć kosiarkę - albo może są jakieś gniazda kombi: kemping+schuko) i faktycznie kupię EVSE 1x16A z kablem 15m, zamiast kombinować z przedłużaczem. A cegła Peugeota znów skończy gdzieś na półce.
 
Top