PiotrC

Zadomawiam się
Nowy "stary" program dopłat czyli mój elektryk 2.0
Dopłata niby większa ale wartość samochodu który się kwalifikuje do dopłaty jakby mniejsza.
Bo po pierwsze inflacja i cła robią (mogą robić) swoje a po drugie nie do końca wiadomo czy to brutto czy netto. A to jednak różnica.
Czy tego faktycznie nie można raz na jutro napisać prosto i jasno, żeby domysłów nie było?
Tym bardzie że jak się człowiek źle "domyśli" to na koniec dnia go to będzie 30kPLN bolało....
Słabo....
 

eimi

Pionier e-mobilności
Proponuję pisać na maila dot konsultacji społecznych o zwiększeniu ceny maksymalnej przynajmniej do tych wartości które były i przynajmniej do czasu kiedy nowy program nie zostanie ogłoszony, aby nie zmieniac zasad w trakcie gry (czyli dla aut kupionych od 1.06.2024 do przynajmniej 31.12.2024). Ja już swojego wysłałem.


I strona konsultacji gdzie jest udostępniony formularz Excel i mail do zgłaszania swoich uwag https://www.gov.pl/web/nfosigw/konsultacje-doplaty-auta-elektryczne
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-03-25

Gość
Czyli widać że kwota wsparcia się nie zmienia. Ja nie widzę tam "żadnych" zmian ale też moja wiedza jest bliska poziomowi zainteresowania tematem czyli prawie zerowa. Jak dla mnie ten program nie powinien wspierać zakupu drogich aut i powinien sięgać maksymalnie 150 tys PLN brutto. To motywowało by sprzedawców do konkurencji cenowej, sensownej pakietyzacji itp. Dotacje powyżej 200 tys to karmienie trolla i finansowanie "kolasek" i luksusów dla zamożniejszych. Auto w firmie ma pracować a nie być zabawką dla całej rodziny z darmowym tankowaniem. Jak ktoś buduje swój prestiż samochodem to niech sobie to robi na własny koszt.
Taki program powinien mieć charakter "socjalno-rozwojowy", zachęcać do "przeskoku" w elektromobilność a, w mojej ocenie, jest głównie "dla firm" i dla garstki amatorów którzy zdecydują się zawalczyć o te ok 18 tys dopłaty. Poza tym pamiętajmy że sponsorujemy firmy (producentów) którzy ani nie są polscy ani w Polsce nie produkują.
 

PiotrC

Zadomawiam się
Jak dla mnie ten program nie powinien wspierać zakupu drogich aut i powinien sięgać maksymalnie 150 tys PLN brutto. To motywowało by sprzedawców do konkurencji cenowej, sensownej pakietyzacji itp. Dotacje powyżej 200 tys to karmienie trolla i finansowanie "kolasek" i luksusów dla zamożniejszych.
Taki program powinien mieć charakter "socjalno-rozwojowy", zachęcać do "przeskoku" w elektromobilność a, w mojej ocenie, jest głównie "dla firm" i dla garstki amatorów którzy zdecydują się zawalczyć o te ok 18 tys dopłaty. Poza tym pamiętajmy że sponsorujemy firmy (producentów) którzy ani nie są polscy ani w Polsce nie produkują.

Chciałbym tylko przypomnieć że program ten z założenia ma wspierać rozwój elektromobilności:

"Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie - wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych."
To nie jest program socjalny. Ale skoro już tej "socjalności" szukasz to znajdziesz ją choćby w tym, że dopłata jest wyrażona kwotą a nie procentem.

A co do rozwoju firm zagranicznych - kto nam broni wspierać firmy polskie? Są jakieś przeszkody?
 

Filonski80

Fachowiec
Popieram to co napisał piejar. Od siebie tylko dodam, iż jestem ojcem trójki dzieci i zarówno ja i żona przekraczamy minimalnie próg 120 tys. dochodu. Mam dwa sprawne auta spalinowe. Ale żadne z nich nie zasługuje na zezłomowanie. Zwykle kupuję używane samochody. I jeśli stary program Mój elektryk nie przekonał mnie do zakupu nowego auta, to tym bardziej nie przekona mnie jego wersja 2.0.
 
Last edited:

Filonski80

Fachowiec
Chciałbym tylko przypomnieć że program ten z założenia ma wspierać rozwój elektromobilności:

"Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie - wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych."
To nie jest program socjalny. Ale skoro już tej "socjalności" szukasz to znajdziesz ją choćby w tym, że dopłata jest wyrażona kwotą a nie procentem.

A co do rozwoju firm zagranicznych - kto nam broni wspierać firmy polskie? Są jakieś przeszkody?
Ale to właśnie "element socjalny" będzie miał największe znaczenie w rozwoju elektromobilności. Na auta powyżej 200 tys. zł stać co najwyżej kilka procent społeczeństwa. Jeśli chce się osiągnąć sukces w tym temacie, trzeba ze wsparciem celować w klasę średnią.
 

PiotrC

Zadomawiam się
Ale to właśnie "element socjalny" będzie miał największe znaczenie w rozwoju elektromobilności. Na auta powyżej 200 tys. zł stać co najwyżej kilka procent społeczeństwa. Jeśli chce się osiągnąć sukces w tym temacie, trzeba ze wsparciem celować w klasę średnią.
Ale co ci broni kupić samochód tańszy niż 200k? Ten program działa dla takich samochodów jak najbardziej.
Im tańszy samochód tym bardziej nawet ten program działa.
Ja zwracam uwagę że ustawienie limitu na poziomie 225k brutto po pierwsze nie uwzględnia inflacji a po drugie wycina całkiem skutecznie sporą grupę samochodów których na pewno za luksusowe uznać nie można.
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
Ale to właśnie "element socjalny" będzie miał największe znaczenie w rozwoju elektromobilności. Na auta powyżej 200 tys. zł stać co najwyżej kilka procent społeczeństwa. Jeśli chce się osiągnąć sukces w tym temacie, trzeba ze wsparciem celować w klasę średnią.
Do tego brakuje oferty niedrogich, niewielkich aut elektrycznych... Wtedy dofinansowanie byłoby konkretną zachętą (bo procentowo do wartości pojazdu istotną) do wyboru auta elektrycznego.
 

Filonski80

Fachowiec
Ale co ci broni kupić samochód tańszy niż 200k? Ten program działa dla takich samochodów jak najbardziej.
Im tańszy samochód tym bardziej nawet ten program działa.
Ja zwracam uwagę że ustawienie limitu na poziomie 225k brutto po pierwsze nie uwzględnia inflacji a po drugie wycina całkiem skutecznie sporą grupę samochodów których na pewno za luksusowe uznać nie można.
Nic nie broni :)
 

eimi

Pionier e-mobilności
Tu nie chodzi o konkretną kwotę, a zmianę też zasad w trakcie gry. Jedne dotacje wstrzymali z dnia na dzień, "obiecali" że będzie kontynuacja w nowym programie i obejmie auta za 2P 2024 (tu dotrzymali słowa), po czym zmniejszyli kwotę limitu.

Jestem nieobiektywny bo sam się znalazłem w takiej sytuacji. Gdybym wiedział że kwota będzie niższa, to bym wziął tańsze auto. Czekać już nie mogłem, bo jestem niecierpliwy. A tak pozostaje mi się cieszyć białym wnętrzem za 35 000 PLN.
 
Top