eimi
Pionier e-mobilności
Tesla Y LR ma maksymalną dopuszczalną masę całkowitą 2518kg. Dla opon 255/45/R19 zalecane ciśnienie to 2.9 bar, poniżej 2.6 bar TPMS wyświetla żółte ostrzeżenie, poniżej 1.7 bar wyświetla czerwone ostrzeżenie. Tymczasem na 2.5-2.6 bar jeździ się dużo przyjemniej i bardziej komfortowo niż na 2.9 bar - wszelkie pęknięcia w jezdni i drobne nierówności są dużo lepiej wytłumiane i nie są przenoszone na nadwozie (polecam sobie spróbować) - nie ma to większego znaczenia przy większych nierównościach. Oczywiście kosztem zasięgu - 0.3 bara mniej w oponach zaowocuje około 3% niższym zasięgiem w trasie (w mieście różnica będzie mniejsza).
Dla porównania, Renault Scenic ma dopuszczalną masę całkowitą 2441kg i dla opon 235/45/R20 zalecane ciśnienie to 2.2 bar. Znajdę kilka innych równie ciężkich EV gdzie zalecane ciśnienie jest dużo niższe niż w Tesli.
Właściwą metodą wyliczenia minimalnego bezpiecznego ciśnienia jest skorzystanie z norm, w których są przedstawione tabele maksymalnego obciążenia vs ciśnienia dla danej nośności opony tzw. Load Inflation Table - źródło The European Tyre and Rim Technical Organisation:

Powyżej są podane wymagane minimalne ciśnienia w oponie w zależności od obciążenia - z jednym dużym zastrzeżeniem - do zadanej prędkości - tutaj polecam ciekawe pracowanie od Toyo: https://www.toyotires.ca/sites/default/files/loadinflationtable.pdf . Dla Tesli Y maksymalny nacisk na tylną oś wynosi 1260kg, czyli 630kg (1389lbs) na oponę. Minimalne bezpieczne ciśnienie w kołach dla Tesli LR z nośnością 108 to 24 PSI = 1.7 bar = poziom czerwonego ostrzeżenia czujników TPMS
Zaraz niektórzy napiszą, że z inżynierami z Tesli się nie dyskutuje. Jakby mi zależało na jak największym zasięgu WLTP też bym zalecał wyższe ciśnienie. Jednak jeżeli komuś zależy bardziej na komforcie - niech sam wyciągnie wnioski jakie ciśnienie dla niego będzie bardziej optymalne.
Jeszcze jedna kwestia - sztywność bocznych ścianek opony. Fabryczne opony z homologacją tesli (np. Hankook albo Continental) mają bardzo miękkie boczne ścianki. Jeżeli zamontuje się oponę ze sztywniejszą boczną ścianką, to żeby uzyskać ten sam efekt resorowania trzeba zmniejszyć ciśnienie. Jeżeli ktoś upiera się żeby stosować zalecane ciśnienie producenta a jednoczęsnie nie jeździ na homologowanych oponach (z oznaczeniem T0/T1/T2 w przypadki Tesli) gdzie opona jest wykonana pod specyfikacje producenta (w tym sztywność bocznych ścianek) to jest niekonsekwentny, żeby nie nazwać go hipokrytą.
I jeszcze jeden aspekt - trwałość i zużycie opon. Przy niższym ciśnieniu zużycie opon będzie szybsze, ale niekoniecznie nierównomierne. To na co trzeba zwrócić uwagę to jak opona przylega do podłoża - środek bieżnika nie powinien być ani wypukły, ani wklęsły. To samo ciśnienie dla opon o różnej sztywności bocznych ścianek będzie miało inny rezultat. 2.9 bar to bardzo wysokie ciśnienie. 2.2 bar to nie jest jeszcze niskie ciśnienie przy tej nośności opon i tej masie samochodu - u niektórych producentów (jak w/w Scenic) jest to zalecane ciśnienie robocze - i to dla kół 20". Nie ma tutaj mowy o nierównomiernym zużyciu opon ze względu na za niskie ciśnienie. Opona z niższym ciśnieniem będzie miała lepszą przyczepność, ale w ostrych zakrętach precyzja prowadzenia będzie gorsza.
Zasięg, czy komfort?
Polecam w trasie zasięg, w mieście komfort - i kompresor w bagażniku 😊
PS. wiedzieliście że TPMS w USA dla tego samego modelu ma ustawiony niższy próg alertowania? Zobaczcie np. jak to wygląda dla modelu S bez pneumatyki, porównajcie progi działania TPMS dla USA vs EU: https://service.tesla.com/docs/Mode...UID-6BD9AEC3-5AC1-426A-8754-4702422EF462.html Przepisy EU są w tej kwestii bardziej restrykcyjne, w szczególności jeśli chodzi o soft warning (żółta ikona), a nie hard warning (czerwona ikona).
EU:

USA:

Dla porównania, Renault Scenic ma dopuszczalną masę całkowitą 2441kg i dla opon 235/45/R20 zalecane ciśnienie to 2.2 bar. Znajdę kilka innych równie ciężkich EV gdzie zalecane ciśnienie jest dużo niższe niż w Tesli.
Właściwą metodą wyliczenia minimalnego bezpiecznego ciśnienia jest skorzystanie z norm, w których są przedstawione tabele maksymalnego obciążenia vs ciśnienia dla danej nośności opony tzw. Load Inflation Table - źródło The European Tyre and Rim Technical Organisation:

Powyżej są podane wymagane minimalne ciśnienia w oponie w zależności od obciążenia - z jednym dużym zastrzeżeniem - do zadanej prędkości - tutaj polecam ciekawe pracowanie od Toyo: https://www.toyotires.ca/sites/default/files/loadinflationtable.pdf . Dla Tesli Y maksymalny nacisk na tylną oś wynosi 1260kg, czyli 630kg (1389lbs) na oponę. Minimalne bezpieczne ciśnienie w kołach dla Tesli LR z nośnością 108 to 24 PSI = 1.7 bar = poziom czerwonego ostrzeżenia czujników TPMS
Zaraz niektórzy napiszą, że z inżynierami z Tesli się nie dyskutuje. Jakby mi zależało na jak największym zasięgu WLTP też bym zalecał wyższe ciśnienie. Jednak jeżeli komuś zależy bardziej na komforcie - niech sam wyciągnie wnioski jakie ciśnienie dla niego będzie bardziej optymalne.
Jeszcze jedna kwestia - sztywność bocznych ścianek opony. Fabryczne opony z homologacją tesli (np. Hankook albo Continental) mają bardzo miękkie boczne ścianki. Jeżeli zamontuje się oponę ze sztywniejszą boczną ścianką, to żeby uzyskać ten sam efekt resorowania trzeba zmniejszyć ciśnienie. Jeżeli ktoś upiera się żeby stosować zalecane ciśnienie producenta a jednoczęsnie nie jeździ na homologowanych oponach (z oznaczeniem T0/T1/T2 w przypadki Tesli) gdzie opona jest wykonana pod specyfikacje producenta (w tym sztywność bocznych ścianek) to jest niekonsekwentny, żeby nie nazwać go hipokrytą.
I jeszcze jeden aspekt - trwałość i zużycie opon. Przy niższym ciśnieniu zużycie opon będzie szybsze, ale niekoniecznie nierównomierne. To na co trzeba zwrócić uwagę to jak opona przylega do podłoża - środek bieżnika nie powinien być ani wypukły, ani wklęsły. To samo ciśnienie dla opon o różnej sztywności bocznych ścianek będzie miało inny rezultat. 2.9 bar to bardzo wysokie ciśnienie. 2.2 bar to nie jest jeszcze niskie ciśnienie przy tej nośności opon i tej masie samochodu - u niektórych producentów (jak w/w Scenic) jest to zalecane ciśnienie robocze - i to dla kół 20". Nie ma tutaj mowy o nierównomiernym zużyciu opon ze względu na za niskie ciśnienie. Opona z niższym ciśnieniem będzie miała lepszą przyczepność, ale w ostrych zakrętach precyzja prowadzenia będzie gorsza.
Zasięg, czy komfort?
Polecam w trasie zasięg, w mieście komfort - i kompresor w bagażniku 😊
PS. wiedzieliście że TPMS w USA dla tego samego modelu ma ustawiony niższy próg alertowania? Zobaczcie np. jak to wygląda dla modelu S bez pneumatyki, porównajcie progi działania TPMS dla USA vs EU: https://service.tesla.com/docs/Mode...UID-6BD9AEC3-5AC1-426A-8754-4702422EF462.html Przepisy EU są w tej kwestii bardziej restrykcyjne, w szczególności jeśli chodzi o soft warning (żółta ikona), a nie hard warning (czerwona ikona).
EU:

USA:

Last edited: