Ładowarka w pensjonacie a UDT

luki

Pionier e-mobilności
Czyli wallbox, czy inne EVSE podłączone wtyczką do gniazda 3f już nie podlega UDT? No bo przecież nie jest związany z obiektem budowlanym, tak jak altanka z gruntem postawiona na cegłach.
Odpowiednio interpretując ten przytoczony tekst, to pod UDT podpada każdy prywatny punkt ładowania we wszystkich garażach
 

kraken

Zadomawiam się
Wczoraj to znalazłem ale nic z tego nie rozumiem :). Napisane to jest tak żeby zwykły człowiek się nie połapał.
Autor z UDT milcząco założył, że tak jak on znasz ustawę o elektromobilności i po prostu cytuje z niej na surowo warunki, jakie musi spełnić "stacja ładowania", czyli ładowarka w myśl ustawy podlegająca pod UDT.

Lepsze wyjaśnienie jest tutaj: https://elektromobilnosc.com/stacja...co-ma-podlegac-oplacie-do-udt-analiza-prawna/ Decydującym czynnikiem dla podlegania pod UDT wydaje się to, czy ładowarkę wieszasz na użytek własny, czy dla udostępniania jej osobom trzecim. Ładowarka udostępniana osobom trzecim (nieważne czy za opłatą czy gratis), wyposażona w oprogramowanie jest w myśl ustawy o elektromobilności uznawana za stację ładowania = podlega pod UDT. A przynajmniej tak to interpretują pod w/w linkiem, bo oczywiście ustawodawca nie sprecyzował, co rozumie jako "usługa ładowania".

Wprawne oko Polaka od razu dostrzeże min. jeden wytrych: zrób stację włączaną ręcznie, bez oprogramowania.

Odpowiednio interpretując ten przytoczony tekst, to pod UDT podpada każdy prywatny punkt ładowania we wszystkich garażach
Nie podlega. W garażu masz punkt ładowania. Aby punkt ładowania był stacją ładowania (i podlegał pod UDT), musi spełniać kryteria wylistowane na stronie UDT. Z których kluczowy jest fakt udostępniania ładowarki osobom trzecim (dopiero wtedy można mówić o usłudze).
 
Last edited:

slaveq

Pionier e-mobilności
Dzięki, jest lepsze ale jeśli opinia od nich potwierdzi, że trzeba to zgłaszać i płacić to na tym zabawa się zakończy. Podejrzewam, że o ile chęć zasponsorowania takiego punktu jest to już zabawy z UDT i wnoszeniem opłat za w sumie nie wiadomo co nie będzie :(.
 

luki

Pionier e-mobilności
Nie podlega. W garażu masz punkt ładowania. Aby punkt ładowania był stacją ładowania (i podlegał pod UDT), musi spełniać kryteria wylistowane na stronie UDT. Z których kluczowy jest fakt udostępniania ładowarki osobom trzecim (dopiero wtedy można mówić o usłudze).
Dzięki za wyjaśnienie. Ale nadal, jakbym miał miejsce w garażu wielostanowiskowym to nie mogę takiego punktu (legalnie) udostępnić sąsiadowi (lub gościowi, który do mnie przyjedzie).
Gniazdo 32A plus jak ktoś nie ma swojej to udostępniona "cegła" ?
Oczywiscie wsztstko w cenie pokoju.
Aktualnie to jest chyba najlepsze rozwiązanie. Czy w cenie, to też rzecz do dogadania, bo jak ktoś przyjeżdża na tydzień, będzie jeździł po okolicy, to może warto jednak ustalić cenę na jakimś sensownym poziomie, żeby wszyscy byli zadowoleni.
Można zrobić tak, że wszystko zamknięte w skrzyneczce na klucz, EVSE też sobie leży (niekoniecznie podłączone), do tego licznik 3f ze zdalnym odczytem na recepcji.
Tylko znowu - jest to takie kombinowanie po polsku - zamiast wrzucić EVSE (który jest smart i ma oczywiście oprogramowanie), dać gościom kartę/pastylkę domyślnie do kluczy, która będzie wskazywała, który gość autoryzował, rozliczenie przed wyjazdem, itd, itp... to szukamy jak obejść głupie prawo.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Dlatego powstały firmy takie jak Noxo i sporo innych. Zamawiasz u nich całą usługę, nie kosztuje Cię to nic, ale klient płaci jak za zboże. Coś za coś. Z drugiej strony jeśli mam do wyboru naładować się za 2,20pln/kWh AC na noxo w nocy w hotelu w którym i tak śpię, to wolę to niż potem w trasie musieć się zatrzymać na Greenwayu i zapłacić ponad 3pln/kWh DC i jeszcze stracić czas.
 

umcus

Pionier e-mobilności
Dzięki za wyjaśnienie. Ale nadal, jakbym miał miejsce w garażu wielostanowiskowym to nie mogę takiego punktu (legalnie) udostępnić sąsiadowi (lub gościowi, który do mnie przyjedzie).
Jak to leciało? Możesz, nikt tego nie sprawdza ;)

A tak poważnie, mimo że wprost to nie jest napisane, osoby fizyczne raczej są wyłączone z tego przepisu. Zasadniczo, żeby wykonywać usługę ładowania, musisz prowadzić działalność. Osoba fizycznie, która okazjonalnie udostępnia prywatny punkt ładowania dla rodziny/gości, nie świadczy usług ładowania: "wyposażone w oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania". Nawet, jeśli bierze za to kasę za pobraną energię. Gdzieś/kiedyś czytałem opracowanie w innej sprawie, ale taki był wniosek, dla osoby fizycznej rekompensata (w odróżnieniu od zarabiania) nie jest świadczeniem usługi ani nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast jeśli robi to firma, to podpadasz pod UDT. Inna sprawa, że "nikt tego nie sprawdza" ;)
 

luki

Pionier e-mobilności
Chore prawo wygenerowało potrzebę chorych usług. Może i są, tylko że nikt nie będzie z nich korzystał.
Czajnik elektryczny w pokoju nie podlega pod "ustawę" a przecież może powinien? Przecież gość może się oblać wrzątkiem - trzeba szkolenie BHP poprowadzić na początku jak nic.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Chore prawo wygenerowało potrzebę chorych usług. Może i są, tylko że nikt nie będzie z nich korzystał.

Niby tak, ale tak jak pisałem - w przypadku tych firm nie robisz nic. W sensie sami przyjadą, postawią słupek, rozliczą płatności, obsługują awarie, etc.
A ja jako klient już kilka razy w kilku miejscach skorzystałem, bo jaką mam alternatywę? Ładować później w trasie za dużo większą kasę i tracąc dodatkowo czas? No to i tak takie Noxo z zabójczymi jak za AC stawkami było całkiem atrakcyjne.
 
Top