Letnie vs Całoroczne - Hankook S1 Evo3 EV vs FlexClimate ION

eimi

Pionier e-mobilności
Fabrycznie kupiłem Y na Hankook S1 Evo3 EV homologacja T2, etykieta A B A 69dB
1747149490486.png

300km po kupnie założyłem całoroczne Hankook ION FlexClimate, etykieta B B B 71db
1747149501540.png

Jedne i drugie mają piankę wygłuszającą.

Na flexclimate zrobiłem 11kkm przez końcówkę jesieni, zimę i początek wiosny. Przetestowałem je zarówno na suchym w +25C, na mokrym w okolicach 0C, w górskim śniegu i na mrozie -15C. Porównywałem je też do rocznych zimówek Goodyear Ultragrip Performance 3 w tym samym dniu na tej samej nawierzchni, kiedy było naprawdę ślisko. Opony rewelacja, ciche, dobre w prowadzeniu, z dobrą trakcją w każdych warunkach. Wróciłem na lato do fabrycznych tylko z ciekawości - nikt ich nie chciał ode mnie kupić więc stwierdziłem że będę miał dwa komplety - letnie na 4-5 miesięcy w roku i całoroczne na całą resztę. Po zmianie na letnie - znów nie czuję żadnej znaczącej różnicy.

Dlaczego piszę ten post? Bo kurde te całoroczne hankooki naprawdę robią robotę, przy przebiegach rzędu 20-25k rocznie nie widzę większego sensu posiadania dwóch kompletów lato/zima.

m.in. w takich warunkach jeździłem:
1747149327270.png
1747149437871.png
1747149469374.png
Podjazdy 15-20st - żaden problem - bez zakładania łańcuchów. A nie każdy podjeżdżał na zimówkach.
Bardziej obawiałem się zjazdów - auto się zsuwało i nie dało się go zatrzymać - ale znów, auta na zimówkach bez łańcuchów podobnie się zsuwały.

Całoroczne FlexClimate fabrycznie mają około 8mm bieżnika. Po 11kkm na wszystkich 4 oponach mam 7.0-7.1mm.
Letnie Evo3 EV jako nówki mają 6-6.2mm bieżnika.

1747148874685.png

Widzicie na zdjęciu wartości 100N, 100N, 105N i 65N. Są to wartości bicia promieniowego z huntera po tych 11kkm. Dopuszczalny limit dla Tesli Y to 110N (i 70N dla Tesli 3). Czyli na granicy dopuszczalności. Nie czułem jednak żadnych drgań, auto jechało prosto jak po stole, czy przy 120kmh czy przy znacznie wyższych prędkościach (nie napiszę jakich).

Po zmianie na fabryczne letnie, zdjęcie z huntera:
1747148983559.png

Jak widać dwie opony również na granicy tolerancji. Jednak znów - nie czuć żadnych wibracji, auto jedzie prosto, pewnie i stabilnie. Piszę to w kontekscie opisywanych problemów z wibracjami w Teslach 3 HL których sam doświadczyłem na egzemplarzu testowym. Tam niektórzy mieli mniejsze bicie promieniowe a był dramat. Czemu w Y jest inaczej? Nie wiem. Pisze jak jest.

Niestety ale dzisiaj kupno opon to loteria. Można odesłać 3 komplety i nadal nie mieć poprawnie wyważonych kół. Takie realia niestety. Wulkanizator który mi dzisiaj wyważał pracuje na hunterze wiele lat i mówi że nie ma reguły - każdy producent ma jakiś problem w dzisiejszych czasach z kontrolą jakości.

Na koniec dodam że w poprzednim aucie - Tesla Model 3 RWD - też miałem założone pod koniec te hankooki i też zrobiłem na nich ponad 10kkm w warunkach jesienno-zimowych i również byłem bardzo zadowolony, aczkolwiek tam z racji napędu RWD - można było trochę tyłem pozamawiatać przy mocniejszym ruszaniu w zakręcie ;)
 

Attachments

  • 1747149485338.png
    1747149485338.png
    314 KB · Liczba wyświetleń: 13

inter

Pionier e-mobilności
Fabrycznie kupiłem Y na Hankook S1 Evo3 EV homologacja T2, etykieta A B A 69dB
View attachment 27976

300km po kupnie założyłem całoroczne Hankook ION FlexClimate, etykieta B B B 71db
View attachment 27977

Jedne i drugie mają piankę wygłuszającą.

Na flexclimate zrobiłem 11kkm przez końcówkę jesieni, zimę i początek wiosny. Przetestowałem je zarówno na suchym w +25C, na mokrym w okolicach 0C, w górskim śniegu i na mrozie -15C. Porównywałem je też do rocznych zimówek Goodyear Ultragrip Performance 3 w tym samym dniu na tej samej nawierzchni, kiedy było naprawdę ślisko. Opony rewelacja, ciche, dobre w prowadzeniu, z dobrą trakcją w każdych warunkach. Wróciłem na lato do fabrycznych tylko z ciekawości - nikt ich nie chciał ode mnie kupić więc stwierdziłem że będę miał dwa komplety - letnie na 4-5 miesięcy w roku i całoroczne na całą resztę. Po zmianie na letnie - znów nie czuję żadnej znaczącej różnicy.

Dlaczego piszę ten post? Bo kurde te całoroczne hankooki naprawdę robią robotę, przy przebiegach rzędu 20-25k rocznie nie widzę większego sensu posiadania dwóch kompletów lato/zima.

m.in. w takich warunkach jeździłem:
View attachment 27972
View attachment 27973
View attachment 27974
Podjazdy 15-20st - żaden problem - bez zakładania łańcuchów. A nie każdy podjeżdżał na zimówkach.
Bardziej obawiałem się zjazdów - auto się zsuwało i nie dało się go zatrzymać - ale znów, auta na zimówkach bez łańcuchów podobnie się zsuwały.

Całoroczne FlexClimate fabrycznie mają około 8mm bieżnika. Po 11kkm na wszystkich 4 oponach mam 7.0-7.1mm.
Letnie Evo3 EV jako nówki mają 6-6.2mm bieżnika.

View attachment 27970

Widzicie na zdjęciu wartości 100N, 100N, 105N i 65N. Są to wartości bicia promieniowego z huntera po tych 11kkm. Dopuszczalny limit dla Tesli Y to 110N (i 70N dla Tesli 3). Czyli na granicy dopuszczalności. Nie czułem jednak żadnych drgań, auto jechało prosto jak po stole, czy przy 120kmh czy przy znacznie wyższych prędkościach (nie napiszę jakich).

Po zmianie na fabryczne letnie, zdjęcie z huntera:
View attachment 27971

Jak widać dwie opony również na granicy tolerancji. Jednak znów - nie czuć żadnych wibracji, auto jedzie prosto, pewnie i stabilnie. Piszę to w kontekscie opisywanych problemów z wibracjami w Teslach 3 HL których sam doświadczyłem na egzemplarzu testowym. Tam niektórzy mieli mniejsze bicie promieniowe a był dramat. Czemu w Y jest inaczej? Nie wiem. Pisze jak jest.

Niestety ale dzisiaj kupno opon to loteria. Można odesłać 3 komplety i nadal nie mieć poprawnie wyważonych kół. Takie realia niestety. Wulkanizator który mi dzisiaj wyważał pracuje na hunterze wiele lat i mówi że nie ma reguły - każdy producent ma jakiś problem w dzisiejszych czasach z kontrolą jakości.

Na koniec dodam że w poprzednim aucie - Tesla Model 3 RWD - też miałem założone pod koniec te hankooki i też zrobiłem na nich ponad 10kkm w warunkach jesienno-zimowych i również byłem bardzo zadowolony, aczkolwiek tam z racji napędu RWD - można było trochę tyłem pozamawiatać przy mocniejszym ruszaniu w zakręcie ;)
Mam te Hankooki wielosezonowe i jestem mega zadowolony.
 

eimi

Pionier e-mobilności
jeszcze poprawka bo wprowadziłem w błąd, dopuszczalne bicie promieniowe dla modelu 3 to 105N, a nie 70N (bazowałem na tym co wyświetla maszyna)

Dla Y 125N

I jeszcze taka ciekawostka z serwisówek
"Pojazdy Tesla, ze względu na swoją konstrukcję, mogą być szczególnie wrażliwe na nieregularności siły promieniowej. Jak zauważono w dokumentacji technicznej: "Każda platforma pojazdu ma inny poziom wrażliwości i tolerancji na RFV i niewyważenie. Znane wrażliwe pojazdy mogą wymagać niższych limitów, aby rozwiązać problemy z zakłóceniami jazdy""
 

eimi

Pionier e-mobilności
Jeszcze dodam że mam takie swoje "testowe" rondo i na flexclimate na mokrej nawierzchni mogłem jechać 41-42kmh po okręgu zanim auto zaczęło wyjeżdżać na zewnątrz, a na letnich jest to 39kmh. Powtórze test jeszcze w inne deszczowe dni, ale na razie wychodzi na to że całoroczne mają lepszą przyczepność na mokrym przy temperaturach około 10 stopni ;)

W ostatnim tescie AutoBild 04.2025 flexclimate biją micheliny crossclimate 2 zarówno na śniegu jak i na mokrym
W najnowszym teście AutoBild z kwietnia 2025 roku, Hankook iON FlexClimate rywalizował z Michelin CrossClimate 2 oraz Vredestein Quatrac Pro EV. W tym porównaniu opon dedykowanych dla pojazdów elektrycznych, Hankook zdobył najwyższą ocenę w kategorii zachowania na mokrej nawierzchni oraz w śniegu, wyprzedzając nawet opony Michelin. Jest to znaczący sukces, biorąc pod uwagę, że Michelin jest często uznawany za wyznacznik jakości w segmencie opon premium.
 

Hermes

Posiadacz elektryka
Trochę to naciągane stwierdzenie, żeby nie powiedzieć, że manipulowanie faktami - na pewno nigdzie "nie biją na głowę" Hankooki Michelinów.
W przytoczonym linku jak byk widać, że:
- na śniegu są minimalnie lepsze (ocena 2 vs. +2)
- na mokrym - też minimalnie lepsze (ocena -1 vs. 2)
- na suchym - minimalnie GORSZE.
Nie wspominając o innych parametrach - ze zużyciem na czele, bo w tym najczęściej bryluje - i reszcie.

To że jesteś zadowolony z Hankooków, to super. Ja byłem zadowolony z letnich fabrycznych Hankooków przez... kilka tysięcy km, potem niemiłosiernie stwardniały, komfort był tragiczny i zrobiły się nagle bardzo śliskie. Jedynie co, to były wciąż cichsze niż Michelin CC2.

Chińskimi autami też się niektórzy zachwycają, dopóki... nie usiądą w środku i dłużej nie pojeżdżą. ;)
 

eimi

Pionier e-mobilności
Trochę to naciągane stwierdzenie, żeby nie powiedzieć, że manipulowanie faktami - na pewno nigdzie "nie biją na głowę" Hankooki Michelinów.
W przytoczonym linku jak byk widać, że:
- na śniegu są minimalnie lepsze (ocena 2 vs. +2)
- na mokrym - też minimalnie lepsze (ocena -1 vs. 2)
- na suchym - minimalnie GORSZE.
Nie wspominając o innych parametrach - ze zużyciem na czele, bo w tym najczęściej bryluje - i reszcie.

To że jesteś zadowolony z Hankooków, to super. Ja byłem zadowolony z letnich fabrycznych Hankooków przez... kilka tysięcy km, potem niemiłosiernie stwardniały, komfort był tragiczny i zrobiły się nagle bardzo śliskie. Jedynie co, to były wciąż cichsze niż Michelin CC2.

Chińskimi autami też się niektórzy zachwycają, dopóki... nie usiądą w środku i dłużej nie pojeżdżą. ;)
Nie napisałem że biją na głowę, tylko że biją, co uważam za wyczyn biorąc pod uwagę że do tego są cichsze i dedykowane do EV. Jak przeklikasz cały test z AutoBilda to są dokładne wyniki testów w każdej z podkategorii. Hankooki wypadły w teście lepiej i na mokrym i na śniegu. Jeżeli natknąłeś się na inny test z innymi wynikami który by stwierdził że micheliny są lepsze - podrzuć link. Dyskutujemy tylko.

To że jesteś zadowolony z Hankooków, to super. Ja byłem zadowolony z letnich fabrycznych Hankooków przez... kilka tysięcy km, potem niemiłosiernie stwardniały, komfort był tragiczny i zrobiły się nagle bardzo śliskie. Jedynie co, to były wciąż cichsze niż Michelin CC2.
Jak temperatury spadły to normalne że letnie opony robią się twarde i śliskie.
 

Hermes

Posiadacz elektryka
Nie ma czegoś takiego jak "dedykowane do EV" - to tylko marketing i pewne właściwości.
AutoBild akurat jest dużo mniej wiarygodny niż - też niemiecki ale dużo bardziej niezależny od reklamodawców - ADAC.
Co do Hankooków - to ponownie popełniasz duże nadużycie: Nigdzie nie napisałem, że "Hankooki robią się śliskie jak temperatury spadły". Skąd ty to w ogóle bierzesz i wytłumacz powód, dlaczego to sobie wymyślasz? Nie mam pojęcia.
Nie wiem czy masz tego świadomość, ale - primo - deszcz może padać w upalny dzień oraz - secundo - opona może być "śliska" również na suchym, jeśli guma robi się "plastikowa".
Bardzo cię proszę, nie wymyślaj sobie czegoś, że ktoś coś napisał - jeśli NIE napisał. :)
 

eimi

Pionier e-mobilności
Nie ma czegoś takiego jak "dedykowane do EV" - to tylko marketing i pewne właściwości.
AutoBild akurat jest dużo mniej wiarygodny niż - też niemiecki ale dużo bardziej niezależny od reklamodawców - ADAC.
Co do Hankooków - to ponownie popełniasz duże nadużycie: Nigdzie nie napisałem, że "Hankooki robią się śliskie jak temperatury spadły". Skąd ty to w ogóle bierzesz i wytłumacz powód, dlaczego to sobie wymyślasz? Nie mam pojęcia.
Nie wiem czy masz tego świadomość, ale - primo - deszcz może padać w upalny dzień oraz - secundo - opona może być "śliska" również na suchym, jeśli guma robi się "plastikowa".
Bardzo cię proszę, nie wymyślaj sobie czegoś, że ktoś coś napisał - jeśli NIE napisał. :)
nie napisałeś w jakich warunkach, napisałeś że zrobiłeś kilka tys km i stwardniały, co jest normalne dla letniej opony w niskiej temperaturze. Setki użytkowników tutaj na forum używa tych fabrycznych hankookow - czy komus w letnich warunkach te opony zrobiły się twarde i sliskie? Ja jeszcze nie zrobiłem na nich większego przebiegu, ocenie po 10kkm. To co ja chwaliłem, to całoroczne od hankooka. I że wypadają lepiej od michelinow.

Bo jak Michelin to premium, a jak hankook to średnia klasa i musi być gorszy. Ciężko przyjąć do wiadomości że koreance mogą zrobić lepsza oponę niż Francuzi. Samochody elektryczne już od dawna robią lepsze.

To jest twoja opinia - w porządku - i to nie jest tak że takich opinii tu na forum jest pełno a ja bronie hankooka. Nie znalazłem na forum drugiej takiej opinii. A poczytaj o Michelin e-primacy jak się zachowują na mokrym. Za to Cross climate 2 jest świetna opona całoroczna a FlexClimate wygląda na jeszcze lepsza. Może w innych testach wypadnie inaczej. Na razie nie widziałem tych innych testów, posiłkuje się tym co mamy i własnymi doswiadxzeniami.

Przez dedykowane do EV mam na myśli że ktoś uwzględnił warunki eksploatacji - wysoki moment, duża masa i rozwijanie technologi na niskie opory toczenia i niższy hałas przy zwiększaniu osiągów takiej opony. Bo trzeba jeszcze dodać że w w/w teście Michelin miał o ponad 10% większe opory toczenia a do tego dłuższą droge hamowania.
 
Last edited:

inter

Pionier e-mobilności
Jeszcze dodam że mam takie swoje "testowe" rondo i na flexclimate na mokrej nawierzchni mogłem jechać 41-42kmh po okręgu zanim auto zaczęło wyjeżdżać na zewnątrz, a na letnich jest to 39kmh. Powtórze test jeszcze w inne deszczowe dni, ale na razie wychodzi na to że całoroczne mają lepszą przyczepność na mokrym przy temperaturach około 10 stopni ;)

W ostatnim tescie AutoBild 04.2025 flexclimate biją micheliny crossclimate 2 zarówno na śniegu jak i na mokrym

Szukałem testów Hankooków, ale nie znalazłem, kupiłem na czuja i się nie zawiodłem.
 
Top