Ładowanie EV z magazynu energii

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Cześć wszystkim :) Nie znalazłem takiego tematu na Forum więc założę nowy wątek.

Czy ktoś z Was ładuje samochód elektryczny z przydomowego magazynu energii zasilanego z PV?
Jakie moce ładowania, konfiguracje systemu, typ falownika itp. ?

Temat jest bardzo ciekawy (pełna samowystarczalność - tak jakby wydobywać sobie ropę naftową w piwnicy i od razu wytwarzać z niej paliwo :ROFLMAO:), ale ekonomicznie chyba się nie spina ...
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Ja też ładuję - falownik Deye 12 kW 3F niskonapięciowy, magazyn na dziś 10 kWh (docelowo w ciągu tygodnia 25 kWh). Z magazynu pobiera z mocą 4,8 kW (stosuję się do zalecanego przez Deye prądu rozładowania 50A), resztę pobiera z paneli (o ile cos generują akurat), a pozostałą brakującą moc pobiera z sieci. Po rozbudowie magazynu do pełnych 25 kWh będę miał do dyspozycji troszkę ponad 12 kW mocy dostępnej z magazynu. EVSE to WallConnector 3 Tesli.
 

Masta20PL

Zadomawiam się
Ja myślałem o off gridzie z założeniem, ze tylko auto ładuje w pracy. Rano podłączam auto ładuje się z magazynu i paneli i o 15 odłączam, panele lądują magazyn na jutro. Tylko ja za mało jeżdżę żeby mi się to spinało.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ja myślałem o off gridzie z założeniem, ze tylko auto ładuje w pracy. Rano podłączam auto ładuje się z magazynu i paneli i o 15 odłączam, panele lądują magazyn na jutro. Tylko ja za mało jeżdżę żeby mi się to spinało.
Jedna uwaga, bo to może być nieoczywiste (a przynajmniej dla mnie było). Jeśli chcesz ładować auto z magazynu to fizycznie wcale wallbox nie musi byc wpiety do wyjścia w falowniku. Może być wpięty w instalację bezpośrednio do sieci, byle za przekładnikami prądowymi falownika. W takiej sytuacji falownik "oddaje do sieci" tyle prądu ile aktualnie zużywa nasz wallbox. Więc w liczniku zakłądu energetycznego mamy okrągłe zero.
Takie podpięcie ma swoje minusy: nie będzie można ładować samochodu gdy nie będzie prądu. Ale oczywiście ma niezaprzeczalne plusy: mam falownik 15kW i ładując samochód 11kW bardzo łatwo przekroczyć maksimum falownika (indukcja, czajnik, etc) i wtedy falownik się wyłączy, zgłaszając błąd. Natomiast gdy wallboxa wepniemy bezpośrednio w sieć to wszystko jest ok, co najwyżej falownik nie odda do sieci tyle ile potrzeba i chwilowo dobierzemy trochę z sieci.
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Jedna uwaga, bo to może być nieoczywiste (a przynajmniej dla mnie było). Jeśli chcesz ładować auto z magazynu to fizycznie wcale wallbox nie musi byc wpiety do wyjścia w falowniku. Może być wpięty w instalację bezpośrednio do sieci, byle za przekładnikami prądowymi falownika. W takiej sytuacji falownik "oddaje do sieci" tyle prądu ile aktualnie zużywa nasz wallbox. Więc w liczniku zakłądu energetycznego mamy okrągłe zero.
Takie podpięcie ma swoje minusy: nie będzie można ładować samochodu gdy nie będzie prądu. Ale oczywiście ma niezaprzeczalne plusy: mam falownik 15kW i ładując samochód 11kW bardzo łatwo przekroczyć maksimum falownika (indukcja, czajnik, etc) i wtedy falownik się wyłączy, zgłaszając błąd. Natomiast gdy wallboxa wepniemy bezpośrednio w sieć to wszystko jest ok, co najwyżej falownik nie odda do sieci tyle ile potrzeba i chwilowo dobierzemy trochę z sieci.
Deye potrafi dobrać z sieci brakującą moc - ja mam falownik 12kW a na wyjściu z falownika miewałem już 15 kW (cały dom i EVSE mam podłączone do wyjścia falownika).
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Deye potrafi dobrać z sieci brakującą moc - ja mam falownik 12kW a na wyjściu z falownika miewałem już 15 kW (cały dom i EVSE mam podłączone do wyjścia falownika).
No to w Sofarze albo tego nie ma albo nie potrafię ustawić (co nie jest wykluczone). Może wreszcie poczytam instrukcję...
 

TomRS

Pionier e-mobilności
No to w Sofarze albo tego nie ma albo nie potrafię ustawić (co nie jest wykluczone). Może wreszcie poczytam instrukcję...
Ja gdzieś po czasie doczytałem, że Deye potrafi pociągnąć max z sieci i tyle samo z akumulatorów i paneli. Jakby moc AC z sieci i moc przetwornic DC/AC były od siebie niezależne. U mnie te 15 kW to sporadycznie się zdarzyło i bardziej przez nieuwagę (jednocześnie ładowanie auta 11kW plus uruchomiony duży ogrzewacz przepływowy wody ). Działało przez dobre 10 minut z tą mocą (do końca prysznica ;). Ale podobny manewr w off grid doprowadził do wyłączenia falownika z wpisem błędu w logu ;) Na pewno sprawdzę to jeszcze raz, jak już będę miał pełną moc magazynu dostępną ;)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ja gdzieś po czasie doczytałem, że Deye potrafi pociągnąć max z sieci i tyle samo z akumulatorów i paneli. Jakby moc AC z sieci i moc przetwornic DC/AC były od siebie niezależne. U mnie te 15 kW to sporadycznie się zdarzyło i bardziej przez nieuwagę (jednocześnie ładowanie auta 11kW plus uruchomiony duży ogrzewacz przepływowy wody ). Działało przez dobre 10 minut z tą mocą (do końca prysznica ;). Ale podobny manewr w off grid doprowadził do wyłączenia falownika z wpisem błędu w logu ;) Na pewno sprawdzę to jeszcze raz, jak już będę miał pełną moc magazynu dostępną ;)
Ja tak czy inaczej wepnę drugiego wallboxa przed falownikiem (jeden mam już tak wpięty). Nie widzę sensu w ładowaniu auta gdy nie ma prądu. Szybko wtedy wyzeruję magazyn i cały dom zostanie bez prądu.
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Nie widzę sensu w ładowaniu auta gdy nie ma prądu. Szybko wtedy wyzeruję magazyn i cały dom zostanie bez prądu.
Oczywiście, ja chciałem się zabezpieczyć w sytuacji awaryjnej - brak prądu, a auto muszę choć trochę podładować. W ciągu dnia, przy pełnej aktywności paneli, stosunkowo niewiele dobiera z magazynu.
No i generalnie (idąc za Twoja sugestią), doładowuję auto częściej ale niewielkimi "zastrzykami energii".
Więc nawet przy braku prądu w sieci nie wyzeruję sobie nieświadomie magazynu. Poza tym, ustawiłem mu granicę rozładowania na 25 % jako dodatkowe zabezpieczenie przed moimi zapędami ;)
 
Top