Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

Piernik

Posiadacz elektryka
Chyba nie zostałem dobrze zrozumiany, procedura opisana przez panią z MasterLease wygląda jak zwykła procedura leasingu, a wiemy że uzyskanie dofinansowania to nie 2-3 dni, tylko właśnie bieg przez pole minowe, co WIDAĆ na przykładzie Arval.
A to przepraszam, źle zrozumiałem.
Ta Pani nie wie co pisze. Ładuje kolegę na zwykły wniosek. Nawet nie wie jak się liczy kwotę dotacji.
Rozmawiałem dziś z kolegą który pracuje w PKO Leasing, wnioski będą mieli najczęściej w styczniu, ale bez żadnych konkretnych terminów,
To samo potwierdzają inni weryfikujący.
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
A nie jest tak, ze MasterLease „wyklada” kasę na początek i potem kiedy już z klientem podpisze umowę odzyskuje kasę z dofinansowania?
Generalnie to Ty jesteś beneficjentem dotacji i fakturę na te OW tez dostaniesz jak mniemam. Oczywiście to rozliczenie może być jak najbardziej bezgotówkowe :)
 

solik

Pionier e-mobilności
To ze strony Arvala i ostatniej poprawki z 17 grudnia:

"Na razie cisza, chociaż to dobry znak. Przynajmniej wiemy, że wniosek został najprawdopodobniej złożony prawidłowo, gdyż od teraz w ciągu 5 dni roboczych BOŚ Bank podaje informacje jeżeli wniosek trzeba poprawić. Decyzja będzie pewnie po Nowym Roku."
 

Piernik

Posiadacz elektryka
To ze strony Arvala i ostatniej poprawki z 17 grudnia:

"Na razie cisza, chociaż to dobry znak. Przynajmniej wiemy, że wniosek został najprawdopodobniej złożony prawidłowo, gdyż od teraz w ciągu 5 dni roboczych BOŚ Bank podaje informacje jeżeli wniosek trzeba poprawić. Decyzja będzie pewnie po Nowym Roku."
A tak z ciekawości jak ogarną konto Tesli. No bo pod konto są podpięci oni razem z ich karą kredytową. Czyli ładowanie w SuC na ich rachunek ;)
 

solik

Pionier e-mobilności
Last edited:

wojti12

Zadomawiam się
JDG czy spółka prawa handlowego nie ma znaczenia.
Projekt jest jednoznaczny.
Leasingodawca wystawia FV VAT na 27 tys netto PLN na OW. No i ta faktura na OW musi być z VAT to chyba jasne.
No i może chcieć żeby te 27 nie płacić i jak wejdzie dotacja to kompensuje ją z OW.
Ryzykuje że wcześniej wydaje samochód, ale ma już decyzje BOŚ o dotacji więc powinien być spokojny.
Lub co pewnie będzie częściej będzie kazał zapłacić i po wpływie dotacji będzie przelewał te 27 tys PLN na rachunek leasingobiorcy.
To wszystko jest w programie akurat wyjątkowo czytelnie napisane.
No pozostaje VAT ale od OW to chyba jasne. Ale to nie jest VAT od dotacji. Nie ma osobnej faktury na dotacje !

Podsumowując. Dostajesz fakturę na opłatę wstępną na 27 tys netto plus VAT. (potem ta cześć netto opłacana jest z dotacji)
(Pomijam 405 pln opłaty transferowej ale to tylko zwiększa kwotę rozliczenia.)

No i możesz mieć większą OW od 27 tys, ale to też niczego nie zmienia. Opłacasz o 27 mniej lub później masz zwracane 27 tys.

Niech mnie ktoś poprawi jak źle rozumiem. ale program w tym zakresie jest akurat jasny.

Ale różne kwoty raty okresowej w zależności od sposobu rozliczenia VAT to już mnie przerasta...
Hej, chcialem wrocic do mojego pytanka bo mi dealer odpisal w temacie tego VATu od dotacji. Chodzilo o to że dostałem informację od dilera że będę musiał zapłacić VAT od dotacji Czy uwazacie ze takie podejscie jest własciwe?

"Sprawę podatku VAT reguluje ustawa o rachunkowości i podatku VAT, a także BOŚ jako operator dotacji w Leasingu.

Dotacja jest częścią opłaty wstępnej na którą otrzyma Pan fakturę VAT i na tej podstawie może się Pan rozliczyć z US. Kwoty dotacji Pan fizycznie nie wpłaca, ale musi Pan zapłacić VAT od tej kwoty, gdyż później go Pan rozliczy. 50% VAT-u jest to kwota 2784,76 zł.

Bezpośrednią informację w tym temacie może Pan uzyskać z BOŚ, ponieważ jest on operatorem dotacji przy leasingach.

Takie właśnie wytyczne otrzymał VW Leasing z BOŚ."
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Dotacja jest częścią opłaty wstępnej na którą otrzyma Pan fakturę VAT i na tej podstawie może się Pan rozliczyć z US. Kwoty dotacji Pan fizycznie nie wpłaca, ale musi Pan zapłacić VAT od tej kwoty, gdyż później go Pan rozliczy. 50% VAT-u jest to kwota 2784,76 zł.
No wg. mnie wszystko się zgadza. Tak jak pisałem wcześniej.
Dostajesz FV na OW, netto opłacone z dotacji do kwoty 27 tys. Do tego VAT jak przy każdej fakturze. To nie dotacja jest o-Vatowana, tylko faktura na OW która w części netto opłacona jest z dotacji.
Ale skąd wytrzasnęli kwotę 2.784,76 PLN to pojęcia nie mam. ;)
VAT od 27 tys. PLN to kwota 6210 PLN, a połowa z tego to 3105 PLN przecież ??? ;)
No zostaje jeszcze zwiększyć dotacje o 405 PLN tej opłaty transferowej ale i tak by się nie zgadzało ;)
 

wojti12

Zadomawiam się
No wg. mnie wszystko się zgadza. Tak jak pisałem wcześniej.
Dostajesz FV na OW, netto opłacone z dotacji do kwoty 27 tys. Do tego VAT jak przy każdej fakturze. To nie dotacja jest o-Vatowana, tylko faktura na OW która w części netto opłacona jest z dotacji.
Ale skąd wytrzasnęli kwotę 2.784,76 PLN to pojęcia nie mam. ;)
VAT od 27 tys. PLN to kwota 6210 PLN, a połowa z tego to 3105 PLN przecież ??? ;)
No zostaje jeszcze zwiększyć dotacje o 405 PLN tej opłaty transferowej ale i tak by się nie zgadzało ;)
ok dzięki, to brzmi faktycznie sensownie. Doptam o tą kwotę i się podzielę tutaj
 
Top