Wycena TM3 po roku przez ubezpieczyciela

gim-kg

Pionier e-mobilności
Jako, że zbliża się czas odnowy ubezpieczeń AC dla tych co odebrali swoje samochody w Q1’21 chciałbym podzielić się informacją odnośnie wyceny samochodu. Oczywiście temat raczej nie będzie dotyczył tych co mają ubezpieczenie GAP, ale może być ciekawy.
Decydując się na zakup TM3 większość z nas była świadoma niskiej utraty wartości tych samochodów. Moje ubezpieczenie kończy się na koniec lutego, wiec postanowiłem rozejrzeć się za odnową lub wykupieniem nowej polisy.
TM3 LR z 2021 roku, standard jedynie z jasną tapicerką i przebiegiem około 20k km. Samochód jako nowy kosztował 245 500 zł., obecnie taka opcja kosztuje 265 500 zł.
Towarzystwa ubezpieczeniowe używają do wyceny serwisu Eurotax. Oczywiście każde towarzystwo ma swoje kryteria, ale wartość samochodu wyceniono na około 195 000 zł. 😳 Czyli utrata wartości przez rok wyliczona przez Eurotax to 50 000 zł.🤬 Zważywszy uwagę na inflacje i podwyżkę cen samochodów nowych jak i używanych to szok.
Myśle że ogłoszenie z taką roczną TM3 LR z przebiegiem 20k zł, z polskiego salonu wystawioną na OtoMoto za 195 000 zł zniknęło by w przeciągu godziny.

Biorąc pod uwagę wcześniej wspomnianą wycenę rocznego samochodu, zalecałbym wykupienie opcji utrzymania wartości samochodu przez cały okres trwania umowy. To też czynnik na który większość nie zwraca uwagi, a agenci ubezpieczeniowi praktycznie z automatu tego nie zaznaczają, gdyż obniża to składkę na którą za to każdy zwraca uwagę. Jak wyglada zatem w praktyce wypłata odszkodowania bez zaznaczonej tej opcji? Jeżeli weźmiemy pod uwagę TM3 LR odebraną w Q1’21, to wartość ubezpieczenia była wartością z faktury czyli 240 k zł. Gdyby szkoda całkowita wystąpiła teraz w styczniu, to ubezpieczyciel wypłaca wartość samochodu W DNIU WYSTĄPIENIA SZKODY. Dokładnie wspomnianą wcześniej wartość z Eurotax czyli 200k zł.
Warto o tym pamiętać. Oczywiście nie dotyczy to tych co mają ubezpieczenie GAP, czyli głównie leasingi. Kradzieży Tesli jeszcze nie było w Polsce, ale szkoda całkowita przy AC jest wtedy gdy naprawa przewyższa 70% wartości pojazdu.
 
Last edited:

Boko

Fachowiec
Sam mialem takie rozumienie wyceny samochodu. Wycena na kwote X —> mam wypadek—> szkoda calkowita—> wyplata kwoty X pomniejszona o miesiace od dnia ubezpieczenia. Right? Nic bardziej mylnego. W lipcu 2020 mialem wypadek, szkoda calkowita zostala od razu uznana. Ubezpieczony bylem w Generalli. Natomiast jak wygladala wyplata. Dostalismy 50 % kwoty ubezpieczonej oraz informacje, ze wrak jest moj :) wiec moge sobie z nim zrobic co chce. Natomiast…kazdy ubezpieczyciel (prawdopodobnie) ma podpisane umowy z firmami ktore skupuja trupy. I tak tez bylo w tym wypadku. Musialem, wszystkim oczywiscie sie zajac osobiscie ale wyglada to tak: przyjezdza facet, patrzy co jest rozwalone, mowi ile moze dac za wrak. Ty sie godzisz lub nie czyli albo zostajesz z wrakiem albo z gotowka. I tyle.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Jeżeli miałeś na umowie zaznaczoną opcje w stylu: „Gwarantowana Suma Ubezpieczenia”, „Stała suma ubezpieczenia” lub „Auto 100%” to się zgadza. Jeżeli nie, to jest tak jak napisałem powyżej.

A tutaj wyciąg OWU z PZU dla przykładu:
Kradzież:
”W razie kradzieży pojazdu PZU określa odszkodowanie w kwocie odpowiadającej wartości pojazdu w dniu dokonania kradzieży, a w przypadku zastosowania opcji Auto Wartość 100% – w kwocie odpowiadającej war- tości pojazdu na dzień zawarcia umowy AC, o ile w czasie trwania umowy AC nie nastąpiła zmiana stanu technicznego pojazdu w odniesieniu do stanu z dnia zawarcia umowy AC.”
Szkoda całkowita:
”W razie powstania szkody całkowitej wysokość odszkodowania ustala się w kwocie odpowiadającej wartości pojazdu w dniu ustalenia odszkodowania pomniejszonej o wartość rynkową jego pozostałości, a w przypadku zastosowania opcji Auto Wartość 100% – w kwocie odpowiadającej wartości pojazdu na dzień zawarcia umowy AC pomniejszonej o wartość rynkową jego pozostałości, o ile w czasie trwania umowy AC nie nastąpiła zmiana stanu technicznego pojazdu w odniesieniu do stanu z dnia zawarcia umowy AC. Za zmianę stanu technicznego uważa się powstałe w okresie ubezpieczenia i nienaprawione uszkodzenia, nietechnologiczną naprawę lub zdekompletowanie pojazdu. Wartość rynkowa pozostałości pojazdu jest ustalana indywidualnie, w zależności od rozmiaru uszkodzeń i stopnia zużycia eksploatacyjnego pojazdu lub jego części (zespołów).”
 
@gim-kg Czemu nie zapłacisz po prostu 400zł u rzeczoznawcy za wycenę Twojego indywidualnego samochodu i z nią nie pójdziesz do ubezpieczyciela? Robiłem tak kiedyś w PZU z innym samochodem i nikt nie robił problemów.
 

danielm

Pionier e-mobilności
mój przypadek wygląda tak:
Tesla model 3 SR+ 2019 z FSD, niebieski lakier, białe fotele, hak. w tej konfiguracji kosztowała 253tys zł
- po roku PZU nie miało pojecia jaka jest wartość tego auta bo nie mieli go w systemie (tak samo jak i przy rejestracji nowego), oddzwonili po 3 dniach i wyszło im 245tys i na taką kwotę ubezpieczyli auto
- po 2 latach, w sierpniu 2021 ta sama sytuacja, nie wiemy ile, musimy wycenić. wycenili na 209tys i takie dokumenty mi przysłali. jak do nich pojechałem ubezpieczać 2 tyg później, uwzględnili że jestem w trakcie usuwania szkody z OC sprawcy i obniżyli z tego tytułu wartość auta do 145tys i na taką kwotę ubezpieczyłem
Teraz walczę o odszkodowanie z tytułu utraty wartości auta. szkoda była w lipcu 2021, naprawione w listopadzie 2021, w grudniu przyjechał rzeczoznawca oglądać, jutro ma przyjechać ponownie nie wiem po co
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
@gim-kg Czemu nie zapłacisz po prostu 400zł u rzeczoznawcy za wycenę Twojego indywidualnego samochodu i z nią nie pójdziesz do ubezpieczyciela? Robiłem tak kiedyś w PZU z innym samochodem i nikt nie robił problemów.
Gdyby to był jakiś nietypowy samochód, jak był dwa lata wcześniej kiedy nie było oficjalnej dystrybucji w PL to czemu nie, ale teraz jest w cenniku Eurotax i nie wiem dlaczego rzeczoznawca (który opiera sie też na tym serwisie) miałby wyliczyć inaczej. Poza tym nie mam możliwości, jestem na morzu do połowy kwietnia, a nie chcę żony ganiać z tym. Myślałem że wycena z Eurotax będzie normalna. Tak jak pisałem, ceny nowych i używanych samochodów rosną dodatkowo inflacja. Przed wyjazdem na statek ubezpieczałem AC rodziców 5 letniego Citroena C3 Picasso i wartość była taka sama jak tok wcześniej. Po ciuchu liczyłem podobnie tutaj, byłem pewnie że nie będzie to poniżej 225k zł, a tu jednak zonk.
 

solik

Pionier e-mobilności
Przed wyjazdem na statek ubezpieczałem AC rodziców 5 letniego Citroena C3 Picasso i wartość była taka sama jak tok wcześniej
to auto co mialo juz stracic to stracilo stad taka wycena, ja z kolei wiem od osoby z ubezpieczen ze potem te auta ktore zyskaly na chwilowym zastoju na rynku polprzewodnikow beda miec potem zjazd z wycenami w dol jak juz sytuacja sie chociaz wzglednie unormuje
 

nyknow

Fachowiec
Jako, że zbliża się czas odnowy ubezpieczeń AC dla tych co odebrali swoje samochody w Q1’21 chciałbym podzielić się informacją odnośnie wyceny samochodu. Oczywiście temat raczej nie będzie dotyczył tych co mają ubezpieczenie GAP, ale może być ciekawy.
Decydując się na zakup TM3 większość z nas była świadoma niskiej utraty wartości tych samochodów. Moje ubezpieczenie kończy się na koniec lutego, wiec postanowiłem rozejrzeć się za odnową lub wykupieniem nowej polisy.
TM3 LR z 2021 roku, standard jedynie z jasną tapicerką i przebiegiem około 20k km. Samochód jako nowy kosztował 245 500 zł., obecnie taka opcja kosztuje 265 500 zł.
Towarzystwa ubezpieczeniowe używają do wyceny serwisu Eurotax. Oczywiście każde towarzystwo ma swoje kryteria, ale wartość samochodu wyceniono na około 195 000 zł. 😳 Czyli utrata wartości przez rok wyliczona przez Eurotax to 50 000 zł.🤬 Zważywszy uwagę na inflacje i podwyżkę cen samochodów nowych jak i używanych to szok.
Myśle że ogłoszenie z taką roczną TM3 LR z przebiegiem 20k zł, z polskiego salonu wystawioną na OtoMoto za 195 000 zł zniknęło by w przeciągu godziny.

Biorąc pod uwagę wcześniej wspomnianą wycenę rocznego samochodu, zalecałbym wykupienie opcji utrzymania wartości samochodu przez cały okres trwania umowy. To też czynnik na który większość nie zwraca uwagi, a agenci ubezpieczeniowi praktycznie z automatu tego nie zaznaczają, gdyż obniża to składkę na którą za to każdy zwraca uwagę. Jak wyglada zatem w praktyce wypłata odszkodowania bez zaznaczonej tej opcji? Jeżeli weźmiemy pod uwagę TM3 LR odebraną w Q1’21, to wartość ubezpieczenia była wartością z faktury czyli 240 k zł. Gdyby szkoda całkowita wystąpiła teraz w styczniu, to ubezpieczyciel wypłaca wartość samochodu W DNIU WYSTĄPIENIA SZKODY. Dokładnie wspomnianą wcześniej wartość z Eurotax czyli 200k zł.
Warto o tym pamiętać. Oczywiście nie dotyczy to tych co mają ubezpieczenie GAP, czyli głównie leasingi. Kradzieży Tesli jeszcze nie było w Polsce, ale szkoda całkowita przy AC jest wtedy gdy naprawa przewyższa 70% wartości pojazdu.
szok bo utrata wartości duża czy mała? ;) - czy za 195k.PLN taka tesla poszłaby w ciągu godziny ? nie jestem przekonany
 

Bronek

Pionier e-mobilności
szok bo utrata wartości duża czy mała? ;) - czy za 195k.PLN taka tesla poszłaby w ciągu godziny ? nie jestem przekonany
Myślę że poszłaby nie w godzinę a w dzień lub dwa.
 
Gdyby to był jakiś nietypowy samochód, jak był dwa lata wcześniej kiedy nie było oficjalnej dystrybucji w PL to czemu nie, ale teraz jest w cenniku Eurotax i nie wiem dlaczego rzeczoznawca (który opiera sie też na tym serwisie) miałby wyliczyć inaczej.
Nie po to się płaci 400zł za indywidualną wycenę, żeby dostać wartość z Eurotax. Jak Ci tak wycenia, to zmień rzeczoznawcę na dobrego.
 
Top