Ładowani

Cav

Pionier e-mobilności
W pierwszym poście nie było info o wallboxie, a na niego odpowiadałem.
Faktycznie, do wallboxa się nie nada. ;-)

Ale może jakiś ersatz, sterujący w ten sam sposób stycznikiem/wyłącznikiem?
 

waydi

Nowy na Forum
No właśnie szukam jakiegoś prostszego rozwiązania. Z auta korzysta głównie żona... nie będę dalej tłumaczyć ;-)
Może z jakimś update'm wprowadzą taką funkcję do softu auta..

Z innej beczki, na forum Speak EV jest ciekawy wątek na temat zasadności ładowania tylko do 80%:

Pytanie, czy takie ładowanie w zakresie 20-80% faktycznie jest uzasadnione i jak przekłada się na oszczędzanie żywotności baterii. Prawda jest taka, że ładowanie do "teoretycznych" 100% jest dla mnie bezpieczniejsze bo zazwyczaj trudno mi przewidzieć czy w ciągu dnia zrobię (żona zrobi) 120 czy 180 km a w przypadku tego auta 180 km przy mrozach to już ocieranie się o "rezerwę"
 

Cav

Pionier e-mobilności
Jak krótko po ładowaniu auto będzie w ruchu, to spokojnie możesz się do 100 ładować.
Byle nie stało godzinami/dniami z pełną baterią.

Ja osobiście tak dobieram moc podawaną przez evse, żeby koniec ładowania przypadł na chwilę przed wyjazdem (mniej więcej rzecz jasna).
 

waydi

Nowy na Forum
Super uwaga! Na Speak EV dokładnie o tym samym doczytałem. Znacie jakieś artykuły / wpisy w języku PL kogoś kto rzeczowo objaśnia powody degradacji baterii przy ładowaniu powyżej 80%?
 

p0li

Pionier e-mobilności
w sumie naszłą mnie taka myśl - czy jakiś kontroler EVSE ma możliwość podejżenia jakie SOC ma w tej chwili auto? teoretycznie jest połączone z samochodem i się z nim komunikuje - słupki DC potrafią po tej linii odczytać SOC więc gdyby EVSE to potrafiło to bez kombinacji z HA tylko jakieś arduino plus przełącznik i mamy ładowanie do 80 albo 100%

no ale to takie gdybanie typu jak se jasio wojsko wyobraża..
 

vwir

Pionier e-mobilności
W skrócie: nie da się.

Stacje DC znają SOC bo są niemalże bezpośrednio wpięte do baterii (w dużym skrócie) więc znają jej napięcie.
W przypadku AC komunikacja to trochę za dużo powiedziane. Auto może się odpiąć od ładowarki. To w zasadzie koniec komunikacji po type 2.
 

p0li

Pionier e-mobilności
W skrócie: nie da się.

Stacje DC znają SOC bo są niemalże bezpośrednio wpięte do baterii (w dużym skrócie) więc znają jej napięcie.
W przypadku AC komunikacja to trochę za dużo powiedziane. Auto może się odpiąć od ładowarki. To w zasadzie koniec komunikacji po type 2.
czyli komunikacja jest mozliwa ale nie jest uzywana bo niepotrzebna
czyli po stronie evse brakuje modulu kominikacyjnego

ciekwe jak wyciaga SOC stacja openwb - isza o jakis doczepianych modulach https://openwb.de/
ps - stacja DC nie jest wpieta do baterii tylko do ladowarki a ta z kolei komunikuje sie z BMS-em bo i tak musi - to tak celem wyjasnienia dla lejkow ;)
 

p0li

Pionier e-mobilności
Nie tylko po stronie evse go brakuje. Po stronie auta też. Auto niczego nie wystawia po type 2.
po stronie auta jest gotowy modul ktory potrafi sie komunikowac ze slupkiem przy ladowaniu DC, kwestia czy ogarnie tez komunikacje gdy ladujemy sie AC - kabelki sa te same
 

vwir

Pionier e-mobilności
Kabelki te same, ale protokół inny. Podczas ładowania DC auto udostępnia pełną komunikację. Podczas ładowania AC nie wystawia nic.

Oczywiście można próbować to obejść. Na przykład bez problemu można to wyciągnąć po CAN. Wpinasz do OBD dongla, który po BT wyśle SOC do evse i zrobione. Czy łatwiej niż z HA? Dla mnie nie, bo już mam HA. Ale jeśli ktoś nie ma to warto rozważyć. Z arduino się świetnie gada z CAN, tylko shield trzeba dołożyć.
 
Top