Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Ja widzę różnicę w "chce pomóc" między np. @iwo 🏅 a @rafako 🙄
Powyższe dla mnie to po prostu wygląda na ordynarną reklamę nawet nie bardzo dopasowana do klienta. Serio.

Ja również. W przyszłości proszę o zgłaszanie takich wypowiedzi do sprawdzenia moderatorowi.

Jeden z Panów pytał nas o wątek i o to, ile może napisać. Drugi nie. Posty drugiego z Panów zostały odfiltrowane. To był spam.
 

BeastOfTraal

Nowy na Forum
Dzień dobry
Czy w Kii ruszyło już przyjmowanie wniosków? Czy komuś już się to udało? Mam zarezerwowany samochód od zeszłego roku i ciągle brak możliwości złożenia wniosku ("jak będą coś wiedzieli to dają znać"). Dealerzy innych marek przynajmniej już z tym się ogarnęli dawno temu.
 

3skowy

Zadomawiam się
Jak już jestem w pakiecie do podpisania przez zarząd NFOŚia, to BOŚ niedługo powinien otrzymać papiery od NFOŚiGW (zakładam, że następny tydzień?), później oni stworzą umowę, którą prześlą do podpisania PKO Leasing? Dobrze to rozumiem?

Dodatkowe pytanie: Czy jeśli brałem ofertę z ratą stałą to należy mi się oprocentowanie z dnia podpisania umowy z PKO czy dopiero jak BOŚ podpisze umowę z PKO (bo coś takiego mi agent wspominał)?
 

Łukasz Bigo

Pionier e-mobilności
Członek redakcji
Dzień dobry
Czy w Kii ruszyło już przyjmowanie wniosków? Czy komuś już się to udało? Mam zarezerwowany samochód od zeszłego roku i ciągle brak możliwości złożenia wniosku ("jak będą coś wiedzieli to dają znać"). Dealerzy innych marek przynajmniej już z tym się ogarnęli dawno temu.

Jakie to miasto? Może warto poszukać innego salonu w okolicy? Artykuł sponsorowany z września zeszłego roku, tam nie mają żadnych problemów, w innych też nie powinni mieć: https://elektrowoz.pl/auta/wydania-...rogramie-moj-elektryk-ida-pelna-para-reklama/
 

mathrance

Zadomawiam się
Jak już jestem w pakiecie do podpisania przez zarząd NFOŚia, to BOŚ niedługo powinien otrzymać papiery od NFOŚiGW (zakładam, że następny tydzień?), później oni stworzą umowę, którą prześlą do podpisania PKO Leasing? Dobrze to rozumiem?

Dodatkowe pytanie: Czy jeśli brałem ofertę z ratą stałą to należy mi się oprocentowanie z dnia podpisania umowy z PKO czy dopiero jak BOŚ podpisze umowę z PKO (bo coś takiego mi agent wspominał)?
Mam podobną sytuację jak Ty, tylko chyba krok dalej (NFOŚ twierdzi, że dla wniosku z moim NIP udostępniono środki do Banku - jak rozumiem BOŚ).

Leasing też PKO, też chciałem oprocentowanie stałe. Na początku (o ile sobie przypominam) handlowiec mówił, że można "zaklepać" sobie to oprocentowanie, gdy ostatnio z nim rozmawiałem (bodaj 2 tyg. temu) mówił już, że tak się nie da i oprocentowanie będzie z dnia umowy leasingu.
Pytałem czy będzie można prosić o nowe kalkulacje stopa zmienna/stała i zmienić decyzję, powiedział że jest to do zrobienia.

Kiedy składałeś wniosek leasingowy (w najnowszej wersji, po poprawkach)? Ja 28.01
 

Gurumotive

Fachowiec
Jakie to miasto? Może warto poszukać innego salonu w okolicy? Artykuł sponsorowany z września zeszłego roku, tam nie mają żadnych problemów, w innych też nie powinni mieć: https://elektrowoz.pl/auta/wydania-...rogramie-moj-elektryk-ida-pelna-para-reklama/
Nie mają problemu z uruchomieniami umów leasingowych z dofinansowaniem?
Dzień dobry
Czy w Kii ruszyło już przyjmowanie wniosków? Czy komuś już się to udało? Mam zarezerwowany samochód od zeszłego roku i ciągle brak możliwości złożenia wniosku ("jak będą coś wiedzieli to dają znać"). Dealerzy innych marek przynajmniej już z tym się ogarnęli dawno temu.

W Kii zmienia się finansujący. Zrezygnowali ze współpracy z A***lem.

Ja również. W przyszłości proszę o zgłaszanie takich wypowiedzi do sprawdzenia moderatorowi.

Jeden z Panów pytał nas o wątek i o to, ile może napisać. Drugi nie. Posty drugiego z Panów zostały odfiltrowane. To był spam.

Dalej nie dostałem odpowiedzi, ale trudno mówić o reklamowaniu się, kiedy program zdaje się stać w miejscu..
 

solik

Pionier e-mobilności
W Kii zmienia się finansujący. Zrezygnowali ze współpracy z A***lem.
Nadal jest po staremu, BNP jako tradycyjny leasing i Arval do wynajmu dlugoterminowego Kia For Business, niektorzy jeszcze Masterlease oferuja

Z BNP ktos ostatnio tutaj pisal ze nie przyjmuja narazie wnioskow
 

Gurumotive

Fachowiec
Największą grupę odbiorców dopłat do leasingu stanowią przedsiębiorcy, którzy otrzymali dopłaty do 348 pojazdów (stanowi to 98,46 % dopłat). Dotacje otrzymały także osoby fizyczne oraz jednostki samorządu terytorialnego.

Warto zwrócić uwagę, że aż 84% przyznanych dotacji trafi do klientów dwóch (z 12) firm leasingowych współpracujących z BOŚ.

Do banku ciągle trafia bardzo dużo pytań ze strony podmiotów zainteresowanych uzyskaniem dopłaty do leasingu „elektryka”. Warto zatem odnieść się do najczęstszych z tych pytań i przybliżyć proces przyznawania dotacji:

  • Zasady wdrażania programu, w tym m.in. wzory wniosku o dotację, umowy dotacji, którą klient podpisuje z bankiem oraz proces oceny wniosków zostały określone przez Fundusz. Zasady te są takie same dla wszystkich firm leasingowych współpracujących z BOŚ. Zgodnie z tymi zasadami, cały proces od momentu przekazania przez firmę leasingową do banku poprawnego wniosku, do przyznania dotacji może trwać maksymalnie 20 dni roboczych (okres ten obejmuje również ocenę wniosku w NFOŚiGW). Po pozytywnym zakończeniu oceny klient ma przyznane finansowanie na dopłatę do leasingu konkretnego typu pojazdu.
  • Kolejnym etapem po przyznaniu dotacji jest podpisanie umowy dotacji klienta z bankiem – za prawidłowe podpisanie umowy przez klienta odpowiada firma leasingowa.
  • Wypłata dopłaty do leasingu może nastąpić w kilka tygodni, a nawet miesięcy od przyznania dotacji do danego pojazdu. Jest ona uzależniona od trzech warunków. Wypłata dotacji może nastąpić dopiero po podpisaniu umowy dotacji przez klienta i bank, ustanowieniu zabezpieczenia zwrotu dotacji (są firmy leasingowe, które biorą ten obowiązek na siebie, udzielając poręczenia, co przyśpiesza proces) oraz dostarczeniu do banku protokołu wydania pojazdu klientowi wraz z fakturą. Po spełnieniu tych trzech warunków firma leasingowa w ciągu 14 dni występuje do BOŚ o uruchomienie środków dotacji. BOŚ przelewa środki dotacji na rachunek firmy leasingowej - dotacja pokrywa część lub całość opłaty wstępnej. Bank przesłał już do firm leasingowych wypełnione umowy dotacji dla 136 pojazdów.

Co ważne, dopłaty mogą być przyznawane na pojazdy, które dopiero są zamawiane przez dealera – pojazd musi być wydany klientowi najpóźniej w ciągu 9 miesięcy od przyznania dotacji. Taki mechanizm z jednej strony daje potwierdzenie firmie leasingowej i klientowi, że dopłata została udzielona, a z drugiej – pozwala na uniknięcie sytuacji, w której klient po kilku miesiącach zrezygnowałby z leasingu danego typu pojazdu, a środki publiczne byłyby wypłacone. Taki model (wynikający z zasad określonych przez NFOŚiGW) sprawia, że nie ma możliwości wstrzymywania płatności przez BOŚ.

W pierwszym okresie wdrażania programu „Mój elektryk” znaczna część wniosków wymagała poprawy. Najczęstsze błędy dotyczyły: niekompletności wniosku, rozbieżności pomiędzy poszczególnymi pozycjami wniosku i załącznikami (np. wnioskowana kwota, model pojazdu, rodzaj leasingu), błędnej kwoty wnioskowanej dotacji, błędnych lub niepełnych danych wnioskodawcy oraz braku zgody współmałżonka na przyjęcie dofinansowania.

Stała współpraca BOŚ z firmami leasingowymi i wsparcie szkoleniowe ze strony banku sprawiają, że wpływa do nas coraz więcej wniosków. W najbliższych miesiącach można spodziewać się znacznego wzrostu wniosków – współpracujące z BOŚ firmy leasingowe deklarują plany sprzedażowe dotyczące leasingu ponad 6 tys. „elektryków” do końca 2022 roku.



Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Publicznych I Projektów Unijnych
 
Top