Rekuperator - B działanie.

GrzesiekK

Zadomawiam się
Rekuperator odzyskuje energię i ładuje akumulator. Jest bardzo przydatny w jeździe po miescie. Dlaczego jest domyślnie wyłączony? Zauważyłem, że jeśli nie włączę B to auto ma trochę więcej mocy. Dużej różnicy nie ma ale jest wyczuwalna. Po wciśnięciu B trzeba nieco przycisnąć pedał przyspieszenia aby utrzymać prędkość. Czy to znaczy, że w trasie, gdzie hamuje się zdecydowanie mniej, można oszczędzić energię nie wykorzystując B?
 

KrzysztofFly

Moderator
Rekuperator odzyskuje energię i ładuje akumulator. Jest bardzo przydatny w jeździe po miescie. Dlaczego jest domyślnie wyłączony? Zauważyłem, że jeśli nie włączę B to auto ma trochę więcej mocy. Dużej różnicy nie ma ale jest wyczuwalna. Po wciśnięciu B trzeba nieco przycisnąć pedał przyspieszenia aby utrzymać prędkość. Czy to znaczy, że w trasie, gdzie hamuje się zdecydowanie mniej, można oszczędzić energię nie wykorzystując B?
Standardowy odzysk mocy jest domyślnie włączony, w trybie B, jest po prostu zdecydowanie mocniejszy. W sumie podobny efekt uzyskujesz naciskając z wyczuciem pedał hamulca, dopiero przy mocniejszym naciśnięciu uruchamiane są faktyczne hamulce (jak się przyzwyczaisz do auta, to będziesz ten moment czuł). Co do odczucia większej mocy, to jest to tylko wrażenie spowodowane innym wysterowaniem reakcji na naciskanie pedału przyspieszenia (podobnie czuć różnicę po przełączeniu na tryb eco/sport, jednak tutaj już jest różnica w mocy). Polecam zainstalowanie dongla i aplikacji CarScanner, tam będziesz mógł zobaczyć faktyczny poziom rekuperacji/mocy silnika, i jeszcze kilka innych rzeczy.
 

GrzesiekK

Zadomawiam się
Rzeczywiście. Odpaliłem CarScanner. Jechałem na tempomacie bez B. Moc pobierana z akumulatorów ustaliła się po jakimś czasie. Włączyłem B i nie zauważyłem zwiększenia zużycia energii
 

p0li

Pionier e-mobilności
a dlaczego mialaby sie zwiekszyc?
B to jest tylko moc rekuperacji - tzn wystepuje tylko przy hamowaniu silnikiem a nei podczas normalnej jazdy
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Tryb B przesuwa punkt zero na pedale przyspieszenia, musisz go wcisnąć mocniej by zaordynować tę samą moc, natomiast przy płytkim wciśnięciu reguluje on rekuperację. Twoje odczucie większej mocy w trybie D jest pozorne a wynika z tego że mniej wciskasz pedał przyspieszenia.
 

entrenous

Nowy na Forum
Ale tryb B oferuje znacznie większy opór silnika podczas podnoszenia przepustnicy. Dla tych, którzy są przyzwyczajeni do „cruisingu” w autach ICE różnica jest przynajmniej w płynności jazdy (założę się, że również w spalaniu)
 

p0li

Pionier e-mobilności
to jest tylko krzywa reakcji pedału przesunięta - podobnie jak przy zmianie trybu eco - normal - sport

nie ma wpływu na zużycie
 

entrenous

Nowy na Forum
Z całym szacunkiem, dopiero od dwóch tygodni jeżdżę swoim e-c4 - wraz z trybem B maleje bezwładność toczącego się pojazdu. Nie mierzyłem tego (nie mam jak tego zrobić), ale pierwsze prawo Newtona daje tam odpowiedź.
 

GrzesiekK

Zadomawiam się
Z B jeszcze jest zabawny temat, że czasem nie działa. Już myślałem że się cholerstwo popsuło, a to akumulator był na 100% naładowany i nie było co ładować. Zbyt rzadko ładuję go na max:)
 

slaveq

Pionier e-mobilności
To jest ciekawy temat w samochodach stelantis i dla mnie zupełnie niepojęte dlaczego nie mogą domyślnie mieć tego włączonego albo chociaż zapamiętywać ustawienie pomiędzy jazdami. Żona się wkurza, że musi to włączać pomiędzy jazdami żeby chociaż trochę przypominało jazdę Teslą. A już zupełnie nie rozumiem jaki jest problem zaimplementować one-pedal ....
 
Top