Jaki elektryk do 300k?

Anderus

Zadomawiam się
Hej,
W ciągu 12 miesięcy zamierzam kupić elektryka, gdzie górnym limitem jest 300k. Mieszkam w mieście (mam zaplanowaną instalację wallboxa w garażu podziemnym), raz w miesiącu wyjazd do 350km w obie strony oraz 1-2 w roku do 600km. Szukam czegoś rodzinnego z dużym bagażnikiem. Byłby to mój pierwszy EV. Do tej pory patrzyłem na:
  • Hyundai Ioniq 5
  • VW ID.4
  • Tesla Model Y LR
  • Renault Scenic E-tech
Czy do miasta ma sens AWD?
 

nabrU

Moderator
Czy 300k to z grantem czy bez? Bo to w ciągu roku może się zmienić (kraje wycofują się z dotacji do EV więc może to i spotkać PL).

Jak już pisano, 3 pierwsze typy wziąć na jazdę próbną i potem się zastanawiać.

Co do Tesli model Y to w PL jest tendencja do gloryfikacji wersji LR (ze względu na kiepską infrastrukturę ładowania), ale realnie tak naprawdę wersja RWD ma również swoje zalety w porównaniu do LR (szczególnie wersja z baterią BYD Blade) i spokojnie obsłuży twoje 350km w obie strony czy nawet 600km. Nadzieja jest, że coś ładowarek też przybędzie w ciągu tego roku...

Poczytaj tutaj:

 

Anderus

Zadomawiam się
Jeszcze mam jeden dylemat dotyczący ogólnie Tesli w Polsce czyli liczby serwisów i gdzie one się znajdują, nie wiem jak wygląda temat autoryzowanych serwisów Tesli, jeśli w ogóle takie istnieją bo z tego co czytałem Tesla bardzo niechętnie udziela takiej autoryzacji, gdyby doszło do jakiejś usterki (tak, wiem, że Tesla się nie psuje :D), której nie dałoby się usunąć na miejscu nie uśmiecha mi się jechać jakieś 500km do Warszawskiego oddziału ale z tego co wiem (choć mogę się mylić) naprawa elektryków innych producentów potrafi być równie problematyczna ze względu na niewielką, choć szybko rosnącą, liczbę elektryków poruszających się na drogach naszego pięknego kraju. Ktoś mnie oświeci?
 

piotr_ev

Fachowiec
naprawiałem w body shopie zatwierdzonym przez Tesla. Wszystko było ok. mają integrację z systemami Tesli i nie ma obaw. Jakość obsługi/wykonania? słyszałem, że lepiej naprawiać w Tesla Berlin albo w body shopie bo lepsza jakość naprawy niż w WWA Tesla Ząbki. W mojej tesli naprawiałem przednią szybę. Pękła od kamyczka. poza tym, po 2 latach i 26k km nic się nie zepsuło. wszystko jest ok. :)
Masz jeszcze serwis mobilny do dyspozycji (umawiasz przez Tesla app).
 

piotr_ev

Fachowiec
naprawiałem w body shopie zatwierdzonym przez Tesla. Wszystko było ok. mają integrację z systemami Tesli i nie ma obaw. Jakość obsługi/wykonania? słyszałem, że lepiej naprawiać w Tesla Berlin albo w body shopie bo lepsza jakość naprawy niż w WWA Tesla Ząbki. W mojej tesli naprawiałem przednią szybę. Pękła od kamyczka. poza tym, po 2 latach i 26k km nic się nie zepsuło. wszystko jest ok. :)
Masz jeszcze serwis mobilny do dyspozycji (umawiasz przez Tesla app).
a z serwisu mobilnego też korzystałem już. była robiona korekta ustawienia pozycji szyby, bo przy mrozach w zeszłym roku szyba zaczęła się spotykać ze szkłem na słupku. umówione i 5 dni później był u mnie Pan serwisant. Świetna sprawa ten serwis mobilny. naprawdę to jest bardzo wygodne.
 

piotr_ev

Fachowiec
Jeszcze mam jeden dylemat dotyczący ogólnie Tesli w Polsce czyli liczby serwisów i gdzie one się znajdują, nie wiem jak wygląda temat autoryzowanych serwisów Tesli, jeśli w ogóle takie istnieją bo z tego co czytałem Tesla bardzo niechętnie udziela takiej autoryzacji, gdyby doszło do jakiejś usterki (tak, wiem, że Tesla się nie psuje :D), której nie dałoby się usunąć na miejscu nie uśmiecha mi się jechać jakieś 500km do Warszawskiego oddziału ale z tego co wiem (choć mogę się mylić) naprawa elektryków innych producentów potrafi być równie problematyczna ze względu na niewielką, choć szybko rosnącą, liczbę elektryków poruszających się na drogach naszego pięknego kraju. Ktoś mnie oświeci?
no też zależy gdzie mieszkasz. tez się obawiałem tego, że do WWA mam 350 km, że to wyprawa na 1 lub 2 dni robocze, aby auto dostarczyć, zostawić na naprawę i później odebrać. Lecz tak jak wspomniałem. Masz mapę autoryzowanych body shopów tesli i masz praktycznie ten sam tryb obsługi. https://www.tesla.com/pl_pl/support/body-shop-support
Jak ja kupowałem swoją Y, to Pani Jowita mi powiedziała, że w przypadku unieruchomienia auta, zamawiają lawetę na swój koszt do serwisu. Ciekaw jestem czy nadal tak jest..nigdy tego nie musiałem sprawdzać.
 

Anderus

Zadomawiam się
Wyłoniłem TOP 3, które mnie najbardziej interesują:
  • Tesla Model Y Long Range - mam za sobą jazdę, ekonomia jazdy (zasięg) i multimedia są świetne ale wnętrze jest bardzo nierówne czyli są elementy "bardzo premium" i są takie, które sprawiają (są?) wrażenie na szybko zamówionych przed produkcją żeby było byle co, jakbym się zdecydował to poczekam na Project Juniper, podobno połowa tego roku
  • Volvo EX30 - w przyszłym tygodniu umówię się z dealerem na jazdę testową (dam znać jakie mam wrażenia po teście), oglądałem testy i zasięg WLTP 450km, który w rzeczywistości pokazuje tylko 300km nawet w mieście jest rozczarowujący ale przyspieszenie AWD Twin Motor Performance jest imponujące i chce je poczuć na własnej skórze, system multimediów postawiony na Android Automotive jest fajny bo ma dostęp do usług Google ale miałem wrażenie, że coś jest nie tak jeśli chodzi o płynność, najmniej miejsca z tyłu i w bagażniku
  • Renault Scenic E-tech - jestem umówiony z dealerem, skontaktuje się ze mną na jazdę testową kiedy będą mieli dostępnego u siebie czyli przełom marca i kwietnia, trochę mnie odrzuca brak AWD (dostępne tylko RWD), system Android Automotive tak samo jak w punkcie wyżej tylko wydawał się znacznie płynniejszy niż w EX30, najwięcej przycisków fizycznych w porównaniu do poprzednich, najmniej dynamiczny z całej trójki
EX30 jest najbardziej miejskim samochodem więc trudno go porównać do Scenica i TMY bo po prostu jest mniejszy jednak i tak jestem nim zainteresowany, po teście pewnie rozwieje chociaż część moich wątpliwości.
 

piotr_ev

Fachowiec
Wyłoniłem TOP 3, które mnie najbardziej interesują:
  • Tesla Model Y Long Range - mam za sobą jazdę, ekonomia jazdy (zasięg) i multimedia są świetne ale wnętrze jest bardzo nierówne czyli są elementy "bardzo premium" i są takie, które sprawiają (są?) wrażenie na szybko zamówionych przed produkcją żeby było byle co, jakbym się zdecydował to poczekam na Project Juniper, podobno połowa tego roku
  • Volvo EX30 - w przyszłym tygodniu umówię się z dealerem na jazdę testową (dam znać jakie mam wrażenia po teście), oglądałem testy i zasięg WLTP 450km, który w rzeczywistości pokazuje tylko 300km nawet w mieście jest rozczarowujący ale przyspieszenie AWD Twin Motor Performance jest imponujące i chce je poczuć na własnej skórze, system multimediów postawiony na Android Automotive jest fajny bo ma dostęp do usług Google ale miałem wrażenie, że coś jest nie tak jeśli chodzi o płynność, najmniej miejsca z tyłu i w bagażniku
  • Renault Scenic E-tech - jestem umówiony z dealerem, skontaktuje się ze mną na jazdę testową kiedy będą mieli dostępnego u siebie czyli przełom marca i kwietnia, trochę mnie odrzuca brak AWD (dostępne tylko RWD), system Android Automotive tak samo jak w punkcie wyżej tylko wydawał się znacznie płynniejszy niż w EX30, najwięcej przycisków fizycznych w porównaniu do poprzednich, najmniej dynamiczny z całej trójki
EX30 jest najbardziej miejskim samochodem więc trudno go porównać do Scenica i TMY bo po prostu jest mniejszy jednak i tak jestem nim zainteresowany, po teście pewnie rozwieje chociaż część moich wątpliwości.
Mam wrażenie, że już sobie odpowiedziałeś na pytanie które auto wybrać. EX30 ma ciekawą stylistykę ale jest to auto małe i ciasne z tyłu. Do tego dużo mniejszy bagażnik. Renault raczej może konkurować ze wspomnianym EX30 ale nie z tesla Y. Teraz jak weźmiesz pod uwagę ceny to wychodzi, ze biorąc jakiegoś Y ze stocku ze zniżką praktycznie nie ma konkurencji w tym przedziale cenowym w stosunku wartość : pieniądze. Ja wybierając auto EV w 2021 Q4 miałem trochę ułatwione zadanie bo kierowałem się przede wszystkim zasięgiem, ładowaniem i technologią. Na rynku wtedy nie było nic innego porównywalnego dla mnie w tych samych pieniądzach. Aha, do tego tesla nie wymaga serwisowania pojazdu w ASO (oprócz usterek).
Ja bym wybrał z tej listy jednak Teslę. Jeszcze może bym się zastanawiał nad ex30, ale pewnie jak zobaczysz jak ciasno ale tyłu / w bagażniku to możesz już mieć inne zdanie :)
Projekt juniper to raczej Q3/Q4 pierwsze dostawy jesli już w ogóle w tym roku :)
 
Top