Apka - darmowe strefy parkowania dla EV

refi1234

Posiadacz elektryka
To może jest gdzieś jakaś apka pokazująca drogi publiczne w Polskich miastach ?
A może ktoś by zrobił taką apkę z darmowymi strefami dla parkowania BEV za jakąś rozsądną odpłatnośc np. jednorazową ?

Rynek uzytkowników BEV sie poszerza a ten konkretny benefit będzie z nami na dłużej w przeciwieństwie do bus-pasów. Koszty parkingów w 2024 po samorządowych podwyżkach zaczynają być naprawde bolesne. Koszty kar także.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
To może jest gdzieś jakaś apka pokazująca drogi publiczne w Polskich miastach ?
A może ktoś by zrobił taką apkę z darmowymi strefami dla parkowania BEV za jakąś rozsądną odpłatnośc np. jednorazową ?

Rynek uzytkowników BEV sie poszerza a ten konkretny benefit będzie z nami na dłużej w przeciwieństwie do bus-pasów.
Nie ma czegoś takiego. Musisz znać przepisy (co w Polsce jest trudne ze względu na interpretację) i egzekwować swoje prawa.
Równie dobrze każdy policjant może ci wcisnąć mandat jeżeli się nie znasz. Tam jest trochę więcej zawiłości dlatego polecam TaPo24
 

refi1234

Posiadacz elektryka
Czy ktoś ma jakieś zdjęcia dotyczące parkingów z tych miejscowości, bo tak z opisu to ciężko się odnieść do tego.

Nie wiem czy te będa odpowiednie ale w załączeniu 3 przykłady gdzie płaciłem, Kazimierz Dolny, drogi główne (na 95 % publiczne), przepisy lokalne np. Burmistrza.
 

Attachments

  • KazimierzD_1.jpeg
    KazimierzD_1.jpeg
    722,5 KB · Liczba wyświetleń: 43
  • KazimierzD_2.jpeg
    KazimierzD_2.jpeg
    549,6 KB · Liczba wyświetleń: 43
  • KazimierzD_3.jpeg
    KazimierzD_3.jpeg
    761,5 KB · Liczba wyświetleń: 44

KrzysztofFly

Moderator
Ja przyjrzałem się wczoraj i dzisiaj oznakowaniu SPP w mojej miejscowości (Tuchola). Co prawda nie zwiedziłem wszystkich uli którymi jest objęta, jednak więcej niż kilka i owszem. Moim zdaniem to co zastałem, uznałbym za wzorcowe oznakowanie, no nie ma się do czego przyczepić. Wjazd do strefy oznaczony jest znakiem D-44, analogicznie wyjazd znakiem D-45. Wszystkie wyznaczone miejsca parkingowe w strefie, oznaczone są znakiem D-18 (Parking) wraz z tabliczką T-30*
Zrzut ekranu 2023-11-30 213456.png
a kończą się znakiem D-18 z tabliczką T-3a (Koniec).
Zapewne wpływ na tak prawidłowe oznakowanie, ma to, że SPP powstała u nas dwa lata temu. Można więc powiedzieć, że jest dosyć młoda i z tego co pamiętam jej wprowadzenie było poprzedzone między innym projektem oznakowania. Znalazłem umowę z operatorem (APCOA) dołączam fragment.
Zrzut ekranu 2023-11-30 214728.png
Myślę, że wybór doświadczonego operatora, przyniósł dodatkowo efekt w postaci dobrze oznaczonej SPP.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Nie wiem czy te będa odpowiednie ale w załączeniu 3 przykłady gdzie płaciłem, Kazimierz Dolny, drogi główne (na 95 % publiczne), przepisy lokalne np. Burmistrza.
O ile na 2 i 3 zdjęciu oznakowanie jest w porządku (to parking tylko dla osób mających przepustkę od burmistrza) to oznakowanie na 1 zdjęciu jest nie poprawne. Nie ma w kodeksie drogowym takiej tablicy. Zgłaszał bym to do odpowiedniego wojewody. Jeżeli mieszkasz na miejscu to działaj. Jak chcesz pomocy to napisz na priv.
 

AntoniFerdynand

Posiadacz elektryka
No nie prawda. Nie można sobie postawić ot tak znaku. Znak postawiony niezgodnie z przepisami nie ma mocy prawnej.

Zapytałem ministerstwo infrastruktury o ich interpretację dotyczącą używania znaku D-44 w odniesieniu do parkingów prywatnych znajdujących się na drogach wewnętrznych i otrzymałem następującą odpowiedź:

Szanowny Panie,
w odpowiedzi na korespondencję elektroniczną z dnia 15 maja 2023 r., dotyczącą oznakowania prywatnych płatnych parkingów znakami D-44 "strefa płatnego parkowania", Departament Transportu Drogowego przedstawia poniższą informację.
Zgodnie z przepisami pkt 5.2.50 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311, z późn. zm.) - znak D-44 „strefa płatnego parkowania lub śródmiejska strefa płatnego parkowania” stosuje się w celu oznaczenia
wjazdu i początku strefy płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w której w określone dni, w określonych godzinach lub całodobowo jest pobierana opłata za postój pojazdu samochodowego. Na znaku obok napisu „Postój płatny” wskazuje się sposób wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego przez umieszczenie symbolu parkometru lub napisu określającego ustalony sposób wnoszenia opłaty. Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy określonych dni lub godzin, pod napisem „Postój płatny” umieszcza się informację określającą zakres stosowania znaku D-44.
Znak D-44 umieszcza się w przekroju drogi położonym na granicy strefy ustanowionej na podstawie art. 13b ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do obszaru, na którym została ustalona strefa płatnego parkowania lub śródmiejska strefa płatnego parkowania. Znak D-44 umieszcza się również na połączeniu strefy płatnego parkowania i śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. W strefie oznaczonej znakiem D-44 miejsca postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi określonymi w pkt 5.2.18 oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt 5.2.4, 5.2.5, 5.2.6 i 5.2.9.2.


Także jak widzisz znaku D-44 nie można umieszczać na takich parkingach. Dodatkowo, art. 85a Kodeksu Wykroczeń (DZ.U. 2022, poz. 2151 ze zm.) przewiduje: „Kto narusza przepisy dotyczące znakowania dróg wewnętrznych, podlega karze grzywny. Tej samej karze podlega ten, kto zlecił wadliwe wykonanie tej czynności”.

Zastosowanie do parkingu prywatnego oznaczenia będącego w istocie kalką tego, jakie wynika z ustawy o drogach publicznych w zakresie postoju pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, ewidentnie wprowadza w błąd użytkowników tego parkingu, co do podstawy prawnej pobieranej opłaty za postój, trybu jej nakładania oraz ewentualnych środków jej zaskarżenia. Kwestie sporne związane z opłatami uregulowanymi w ustawie o drogach publicznych roztrzygane są bowiem na drodze administracyjnej, a parkingu prywatnego na zasadach cywilnoprawnych.

Podsumowując, jeżeli parking prywatny jest oznaczony znakiem D-44 a ty tam zaparkujesz bez opłaty, to zarządzający parkingiem aby otrzymać od Ciebie opłatę dodatkową (zakładam że nie zapłacisz jej dobrowolnie) będzie musiał wystąpić na drogę postępowania cywilnego. Czy będzie mu się chciało dla 250 zł, wiedząc o tym że oznakowaniem wprowadził ciebie w błąd co na pewno sąd weźmie pod uwagę. Różnica jest taka, że w przypadku samochodu spalinowego ciężko udowodnić, że nie było twoim celem uniknięcie płatnośc, a w przypadku EV wiedząc że w SPP jesteś zwolniony z opłaty, łatwo udowodnić że przez znak D-44 zostałeś wprowadzony w błąd. Warto jedynie pamiętać aby nie wpadać w panikę gdy dostaniemy wyrok nakazowy a po prostu się odwołać od niego. W opisie takiego wyroku jest napisane jak to zrobić.
Nie mam nic przeciwko, żeby ktoś na swoim terenie pobierał opłaty za parkowanie, ale niech robi to zgodnie z przepisami.
ja miałem watpliwość (ale nie pewność) czy D-18 nie wyłącza punktowo strefy, którą wyznacza D-44 ale nigdzie jak mi sie wydaje nie miałem watpliwości z samym D-44 i jego ustawieniem na drogach publicznych. To wynikało z faktu że D-18 oznacza parking a parking zgodnie z przepisami oznacza droge wewnętrzna a nie publiczną a strefy (i wyłączenia dla BEV) odnosza się wyłącznie do dróg publicznych. Ale ktoś już wcześnie ciekawie rozwiał te watpliwości że znak D-18 oznaczać moze zarówno parking (czyli drogę wewnętrzną) jak i miejsce parkingowe przy drodze publicznej.
 
Top