Bateria w model Y

Michal

Moderator
Moim zdaniem nie. Obecnie produkowane TMY korzystają z 2170 i tak zostanie dopóki obok nie powstanie osobna fabryka produkująca ogniwa. Są jakieś przecieki o tym, że Tesla już produkuje już w Prum DE małe ilości takich baterii w fabryce produkującej, prawdopodobnie osprzęt do dla samej fabryki.
Obecnie timeline jest podobno taki:
1. 4680 zacznie wsadzać do TMY gigaTX
2. Przy gigaDE powstanie fabryka 4680.
3. GigaDE zacznie wsadzać do produkowanych tam TMY 4680.
 

Michal

Moderator
Podobno nie wpłynie, bo pojemność będzie taka sama, tylko bateria tańsza w produkcji, lżejsza i trwalsza.
Teoria test taka, że z takiej samej objętościowo baterii można wyciągnąć chyba 30% więcej zasięgu ale już podobno wiadomo, że to oznacza nie zwiększenie zasięgów, tylko zmniejszenie baterii ;)
Powinno wpłynąć na prędkości ładowania, bo lepsze odprowadzanie ciepła dzięki "tables electrode" ma pozwolić na lepsze chłodzenie.
 

Michal

Moderator
Dodam jeszcze kilka moich przemyśleń:
  • Nie opłaca się czekać z zamawianiem na pojawienie się ogniw 4680 bo:
    • nie wiadomo kiedy to się stanie,
    • nie wiadomo jaka część produkcji będzie w ten sposób prowadzona,
    • w DE mogą się pojawić jakieś nieprzewidziane opóźnienia tak jak przy budowie fabryki - a że ścinają kilka drzew z lasu przemysłowego, a że zużywają za dużo wody (choć wszystkie pobliskie zakłady zużywają więcej, a że trzeba przesiedlić jakieś gołębie...
  • Możliwości ładowania na SuC już i tak są prawie wymaxowane, więc chyba nie należy się spodziewać tak drastycznego skoku w szybkościach ładowania. Obstawiam, że czasy mogą spaść z 30 do 25 min, a to dla mnie nie jest aż tak duża różnica. Przy czym dużo zależy jeszcze od samego chłodzenia a nic nie słyszałem, żeby je też wzmacniali.
  • Początkowo i tak będą to wsadzać do TMYP, więc jak chcesz zamówić LR, to i tak będzie pewnie opóźnienie kilka miesięcy - rok.
  • Spadek wagi dzięki 4680 ma naprawdę niewielkie przełożenie za na zasięg. Może trochę większe na przyspieszenie. Bjorn testował Kia Soul EV z +400kg i zasięg wyszedł mu identyko.
  • Nawet jak już ktoś kupi 4680, to początkowo będą one prawdopodobnie mocno ograniczone jeśli chodzi o prędkości ładowania itp. bo Tesla zawsze mocno testuje na swojej flocie baterie zanim odblokuje pełne możliwości - z LG tak było chyba przez pół roku. To oznacza, że zysku z 4680 nie zobaczymy jeszcze przez kilka miesięcy od rozpoczęcia produkcji.
 
Last edited:

xhonet

Zadomawiam się
Akurat jestem zdecydowany na TMYP i już jest zamówiony :) Chciałem się dowiedzieć głównie o różnicach oraz zaciekawił mnie artykuł, w którym napisali, że te baterie są już montowane. Osobiście myślę, że przy dzisiejszym problemie z różnymi komponentami elektrycznymi, nowe baterie na szeroką skalę wejdą za kilka lat. Zwróć uwagę, że Tesla nagle w MP3 zaczęła wsadzać stare reflektory do wersji SR i LR. Raczej to nie cięcia, ale braki. I tak jak piszesz - lepiej się teraz cieszyć z tego co jest niż niewiadomo ile czekać na jakieś obietnice:):)
 

Michal

Moderator
Akurat baterie moim zdaniem zaczną produkować dość szybko - pewnie do końca roku w TX i jeśli nie będzie problemów z urzędami w DE, to może też tutaj.
Baterie to obecnie główny hamulec rozwoju produkcji Tesla.

Gratuluję TMYP ;)
 

xhonet

Zadomawiam się
Dziękuję - musi najpierw przyjechać i wtedy będę się cieszyć:)
W aplikacji sierpień, w Tesli mówią czerwiec. Zobaczymy:)
 
Top