BYD SEAL U DM-i Boost 2025r. 218KM 18,3 kWh netto LFP – komfortowa hybryda PHEV

pluto

Pionier e-mobilności
Z uwagi iż już ponad tydzień jeżdżę nowy autem od jednego z większych producentów aut elektrycznych na świecie, przedstawię tutaj swój nowy nabytek – BYD SEAL U DM-i w wersji wyposażenia Boost oraz kolorystyką wnętrza czarno-brązową + lakier metalik Time Grey.

IMG_E0513a.jpg


Jest to hybryda szeregowo - równoległa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła (podobnie jak to było w mojej Hondzie HR-V e.HEV), z tą różnicą, że w razie bardzo silnego wciśnięcia pedału gazu lub jazdą pod dużym odciążeniem silnik spalinowy wspomaga silnik elektryczny.
W normalnej jeździe dzieje się to bardzo rzadko, tym bardziej że na samym silniki można jechać nawet 150 km/h.

Moc systemowa 218 KM, prędkość maksymalna 170 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – ok. 8,5 s –najsłabsza a zarazem najtańsza wersja tego modelu.

Auto już w standardzie jest wyposażone po kokardkę i ma m.in.:
  • fotel kierowcy i pasażera regulowany elektrycznie, wentylowany oraz podgrzewany z pamięcią ustawień (kierowca);
  • panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z elektryczną roletą;
byd_seal_u_hybrid_grey_2024_117.jpg
  • wygłuszona przednia szyba z filtrem UV;
  • akustyczne szyby klejone z przodu;
  • wejście i uruchamianie NFC bez użycia kluczyków oraz za pomocą karty lub iPhone'a,
  • elektrycznie obracany ekran dotykowy 15.6"
  • system kamer 540° w tym widok 3D;
  • system Head Up Display 10” z wizualizacją ostrzeżeń martwego pola na wyświetlaczu HUD
  • V2L ładowanie zwrotne – 230V do 3,3 kW obciążenia
oraz kilkanaście różnych systemów bezpieczeństwa jazdy

Zasięg wg. WLTP - cykl mieszany: 1080 km
Zasięg wg. WLTP - elektryczny: 113 km (mi udało się przejechać 92 km drogami krajowymi i ekspresowymi zanim system przy 25% przełączył się na układ HEV - pierwsza podróż po odbiorze auta).
Po rozładowaniu akumulatora średnia z ostatnich 50 km wyniosła 4,4 l/100 km bez trybu ładowania baterii – jazda drogami krajowymi.

IMG_E0527.JPG

Ładowanie akumulatora:
  • DC 18 kW – super że jest ale wg. mnie za mała moc aby szybko ładować np. w trasie (50 kW to minimum)
  • AC 11 kW - dla normalnego korzystania w domu SUPER (godzinka ładowania i auto gotowe do jazdy)


Moje pierwsze spostrzeżenia i ciekawostki o aucie:
  • akumulator wysokiego napięcia może ładować akumulator 12 V litowo-żelazowo-fosforanowy (78,4 Ah) w przypadku jego rozładowania;
  • w akumulatorze 12 V zastosowano funkcję uśpienia w przypadku długotrwałego parkowania (kilka miesięcy) w celu ochrony przed jego rozładowaniem;
  • w przypadku niskiego poziomu naładowania (SOC) akumulatora wysokiego napięcia, silnik spalinowy może samoczynnie uruchomić się automatycznie w celu wytwarzania energii elektrycznej i jego podładowania np. podczas włączenia funkcji schładzania wnętrza lub jego ogrzania przy braku naładowania akumulatora;
  • przy włączonych światłach mijania, podczas wybrania biegu wstecznego zapala się oświetlenie LED w lusterkach zewnętrznych w celu oświetlenia przestrzeni po bokach auta, aby obraz w kamerach bocznych były oświetlony i widoczny np. w ciemnościach;
  • na środkowym monitorze w prawym górnym roku znajduje się wskaźnik pochylenia drogi w %;

  • seryjny kluczyk (brelok) umożliwia zdalne wyłączanie lub włączania auta (podobnie jak w aplikacji) np. w celu jego schłodzenia lub wstępnego nagrzania;
  • jeżeli kluczyk pozostaje w bezruchu przez ponad 1 minutę, przełącza się w stan uśpienia. W takim przypadku przestają działać mikroprzełączniki, co uniemożliwia próby otwarcia lub uruchomienia pojazdu przez osoby nieupoważnione. Poruszenie kluczyka lub naciśnięcie dowolnego przycisku powoduje wyjście ze stanu uśpienia i przywrócenie normalnego działania funkcji pojazdu;
  • po całkowitym naładowaniu pojazdu gniazdo ładowania odblokowuje się automatycznie, można to ustawić w trybie „inteligentnym” - inny użytkownik wyciągnąć wtyczkę i podłączyć do swojego auta;
  • auto wielkości Tesli Y, z przodu bardziej obudowane (trochę mnie miejsca), z tyłu bardziej komfortowe fotele niż w Tesli, miejsca podobnie;

  • bardzo dobre wyciszenie auta w środku (nawet po załączeniu silnika spalinowego), wszędzie maty wygładzeniowe, szyby dźwiękochłonne, wykładziny tłumiące hałas w nadkolach kół, podwójne uszczelki w drzwiach oraz przy komorze silnika robią swoje. Odgłos zamykania drzwi jak w autach klasy premium, nawet Tesla Y po lifcie nie potrafiła tego dobrze zrobić, nie mówiąc o starszych modelach;

  • gdy zaczął padać deszcz, sensor deszczu uruchomił przednie wycieraczki, włączył światła mijania i automatycznie domknęły się też szyby w tym szyberdach który był uchylony;
  • fotele w aucie są grube, mięsiste, z cudownie miękkimi zagłówkami, typowo jak w amerykańskich krążownikach – na poprzecznych nierównościach „buja się” chwilkę po przejechaniu nad nimi. Bardzo rzadko spotykane to w innych chińskich autach. Auto bardziej do spokojnej i komfortowej jazdy, niż do agresywnej jazdy typu gaz – hamulec (samochód wychyla się na zakrętach i nurkuję podczas hamowania);

  • CarPlay, AndroidAuto działa jak złoto, Waze, Yanosik, Tom Tom i inne aplikacje na telefonie bezprzewodowo śmigają aż miło ..

  • fenomenalny system kamer 540 stopni (wyświetla nawierzchnię pod autem), obraz jest świetny, a podczas manewrów od razu możemy śledzić kilka ujęć w bardzo dobrej rozdzielczości (także w nocy) co np. w Tesli było takie sobie;

  • trochę dziwne jest wyświetlanie wskazania zużycia (przelicza jazdę na prądzie na zużycie paliwa co jest mylące) np. jazda na samych elektryku (zdjęcie poniżej) wylicza że zużycie wynosi 4,2 l chodź auto nie zużyło ani grama paliwa 😊 co potwierdza także samo auto we wskazaniach komputera pokładowego;

  • jazda w trybie doładowania baterii bardzo podnosi zużycie paliwa (nawet do 10 l/100 km), najlepiej jeździć w trybie hybrydowym, a samochód ładować w domu;
  • wyświetlacz HUD ma duże wyraźnie wskazania, tryb zimowy zmienia kolor wyświetlanych informacji na zielone;

  • prędkościomierz wyświetla prędkość wg. GPS-u (brak błędów pomiarowych) – trzeba się pilnować przy radarach;
  • duży prześwit (najniższy pod osłoną przewodów 19,5 cm, pod baterią 22 cm);

  • niskie zużycie energii elektrycznej podczas jazdy po mieście – poniżej 14 kWh widzę często na wyświetlaczu przy spokojnej jeździe;

  • nadwozie ocynkowane – grubość powłoki lakierniczej pomiędzy 117 – 128 μm;
  • podwozie bardzo dobrze zakonserwowane równiutko jakimś preparatem, widziałem auta z końcówki 2024 roku jest różnica na plus, zobaczymy jak to wytrzyma na polskich drogach;

  • hak holowniczy, wyjmowany, ukryty pod zamykaną klapką w dolnej części zderzaka;

  • Auto HOLD (podobnie jak w Hondzie HR-V) raz włączony nie wyłącza się po ponownym włączenie auta;
  • po tygodniu użytkowania pierwsza zdalna aktualizacja i podobnie jak w Tesli usuwają drobne nieprawidłowości;
Podsumowując
Jeżeli chińskie produkty kojarzycie z tandetą, to tutaj naprawdę można się zdziwić, jest wykończony lepiej niż większość konkurentów, z tymi europejskimi Premium włączenie.
Największą wartością BYD jest ten kubeł zimnej wody, dla dotychczasowych gigantów rynku motoryzacyjnego, którzy jak widać obecnie nie nadążają już za chińską motoryzacją. Z korzyścią dla wszystkich tych, którzy chcą kupić nowy samochód, bo może ceny aut, ich wyposażenie i komfort jazdy powinny i muszą się zmienić na korzyść klientów.



Tyle pierwszych uwag które sukcesywnie będę uaktualniał, mam nadzieję że za miesiąc, rok, 2 lata będę dalej zadowolony z zakupu, jeśli nie to także to opisze jak to było z Renault Zoe lub Teslami model 3 lub Y.
 
Last edited:

boa

Posiadacz elektryka
Super, opisuj, niech Ci daje radość :) W BYD jest LFP, więc dla PHEV to b.dobrze, bo trudno nie ładować do 100%.
Jak zrobiona jest kwestia ogrzewania zimą? CHodzi co chwilę silnik spalinowy? Czy jest jakieś zabezpieczenie, żeby nie odpalać pod obciążeniem zimnego silnika jak potrzebujesz mocniej przyspieszyć zimą? Jak oceniasz generalnie poziom inżynierski tej hybrydy?
 

nabrU

Moderator
Dzięki za dokładny opis, choć mnie brakuje informacji o minusach tego samochodu, które zauważyłeś (trochę taki 'cukierkowy' ten opis, ale domyślam się, że jesteś w fazie 'wow' po zakupie ;)).

A propos chińskich samochodów (czy produktów w ogóle) to ja osobiście nie mam uprzedzeń (niedawno kupiłem eMTB z chińskim silnikiem) więc problemu z zakupem chińskiego samochodu bym nie miał. W sumie Teslę mam z Chin ;)

  • trochę dziwne jest wyświetlanie wskazania zużycia (przelicza jazdę na prądzie na zużycie paliwa co jest mylące) np. jazda na samych elektryku (zdjęcie poniżej) wylicza że zużycie wynosi 4,2 l chodź auto nie zużyło ani grama paliwa 😊 co potwierdza także samo auto we wskazaniach komputera pokładowego;

I to przelicza źle bo 14,8 kWh/100km to powinno być ok. 1,6le / 100km ekwiwalentu. Więc trzeba się temu przyjrzeć, bo wyjdzie, że nie tylko Tesla oszukuje ze zużyciem :p
 

pluto

Pionier e-mobilności
Na zimę jeszcze przyjdzie czas, auto mam kilka dni więc nie wiem jak to będzie zimą. Mam nadzieję że podobnie jak miałem w RAV-4 plug in, czyli nawet w mrozach minus 10 stopni samochód jeździł na elektryku, ogrzewanie było elektryczne oraz był system wstępnego ogrzewania bloku silnika.
Na razie przejechane 400 km a w zbiorniku 60 litrowym ubyło tylko 1,7 litra paliwa - dla mnie bomba (pewnie jak przyjdą chłodniejsze dni to się zmieni co także opiszę) :)
 

pluto

Pionier e-mobilności
Dzięki za dokładny opis, choć mnie brakuje informacji o minusach tego samochodu, które zauważyłeś (trochę taki 'cukierkowy' ten opis, ale domyślam się, że jesteś w fazie 'wow' po zakupie ;)).
Co do minusów (każdy patrzy wg. swoich wymagań) to je wymieniłem , słaba moc ładowania DC, dziwne wyliczenia średniego zużycia paliwa, wysokie zużycie paliwa w trybie ładowania baterii podczas jazdy.
Miałem pisać o przerywaniu sygnału radia FM, ale dziś przyszła aktualizacja i chyba coś poprawili w jakości sygnału.
Można doczepić się tez do małego bagażnika (425 litrów) ale dla mnie nie był to priorytet więc był to świadomy wybór.

P.S.
Brak elektrycznej regulacji podparcia lędźwiowego. :)
 

nabrU

Moderator
Miałem pisać o przerywaniu sygnału radia FM, ale dziś przyszła aktualizacja i chyba coś poprawili w jakości sygnału.

DAB nie działa w PL?
 

boa

Posiadacz elektryka
Bagażnik mały i to może dla wielu osób przekreślać to auto. Ale cena vs reszta to na pewno na plus - ile zapłaciłeś, jeśli możesz powiedzieć? 160k?
Jak w tych hybrydach wyglądają interwały przeglądowe i jak oni liczą ceny serwisu? Bo pewnie wypada olej zmieniać co 10-15kkm, silnik włącza się i wyłącza albo bardzo długo stoi bez ruchu, więc potem włącza się na sucho bez oleju itd
 

pluto

Pionier e-mobilności
Bagażnik w rzeczywistości wygląda na większy, (chińczycy dużo rzeczy bardzo niedoceniają w swoich specyfikacjach) jak przyśpieszenie które jest lepsze, głośność które jest niższa niż w homologacji, zużycie paliwa, zużycie energii elektrycznej, także bagażnik gdzieś mierzyli i wychodził większy (520 litrów) - ale dla mnie i tak to nie ma najmniejszego znaczenia.
Cena auta oficjalnie 169 900 zł, ale zawsze coś tam sprzedawca dokłada lub daje upusty.
Przeglądy co rok lub 15 tys. km (auto ma 2 liczniki przebieg na EV i w trybie HEV) więc można łatwo sprawdzić ile jeździło na paliwie - koszt przeglądów ok. 1000 zł ale pewnie jak da się swój olej (0W-20 C5 - 3,3 litra) lub inne części eksploatacyjne to się zejdzie niżej.
Silnik wolnossący więc chyba dłużej pożyje - na razie nie ma jakiś większych uwag co do jego pracy w innych krajach, gdzie weszli wcześniej.
 

nabrU

Moderator
Przeglądy co rok lub 15 tys. km (auto ma 2 liczniki przebieg na EV i w trybie HEV) więc można łatwo sprawdzić ile jeździło na paliwie - koszt przeglądów ok. 1000 zł ale pewnie jak da się swój olej (0W-20 C5 - 3,3 litra) lub inne części eksploatacyjne to się zejdzie niżej.

I tutaj to trochę słabo z tymi okresami przeglądów, choć znalazłem na stronie BYD UK instrukcję (uwaga, kierownica po 'innej' stronie ;)) i wygląda że, większość czynności jest jednak na drugim przeglądzie po 2 latach / 30k km:

1744818332353.png
1744818354704.png
1744818377592.png

P.S. No to pora wywalić tą Teslę z tła profilowego ;)

P.P.S. Widzę, że byłeś na Nordkapp. Mogę zadać parę pytań na PW?
 
Top