cwireq
Fachowiec
Dobrze, to odwróćmy sytuację.
Samochody spalinowe zapalają się głównie wadliwe EGR-y w dieslu, starsze przez ogólne zużycie materiałów (wiązek elektrycznych, przewodów paliwowych itp.), do tego dochodzi też czynnik klimatyzacji.
A co jest przyczyną pożarów elektryków, które są względnie nowe?
Tutaj kolega CHATGPT pomaga:
Na podstawie dostępnych danych z Norwegii, ogólna tendencja wskazuje, że samochody elektryczne (EV) palą się rzadziej niż samochody spalinowe i hybrydowe. Istnieją jednak pewne specyficzne dane dotyczące różnych typów pojazdów:
- Ogólny poziom ryzyka pożarów: Statystyki zebrane przez norweską policję i władze wskazują, że pożary pojazdów elektrycznych występują rzadziej niż w przypadku samochodów spalinowych. Przykładowo, w 2020 roku raportowano, że samochody elektryczne stanowiły około 10% wszystkich nowych samochodów w Norwegii, a jednocześnie odnotowano znacznie mniejszą liczbę pożarów tych pojazdów w porównaniu do samochodów spalinowych.
- Ryzyko pożaru w samochodach elektrycznych: Chociaż ryzyko pożaru w samochodach elektrycznych jest ogólnie mniejsze, może być ono wyższe w wyniku awarii akumulatorów. W przypadku uszkodzenia ogniwa litowo-jonowego, które jest często stosowane w elektrycznych pojazdach, może dojść do tzw. „thermal runaway” (gwałtownie rosnąca temperatura, która może prowadzić do pożaru). Jednak takie incydenty są nadal rzadkie.
- Porównanie z pojazdami spalinowymi i hybrydowymi: Pojazdy spalinowe (i hybrydowe, które mają silniki spalinowe) wciąż są bardziej narażone na pożary, głównie z powodu ryzyka wycieków paliwa, przegrzania silnika, awarii układu elektrycznego, czy też innych mechanicznych uszkodzeń. Hybrydy łączą technologie spalinowe i elektryczne, co może wprowadzać dodatkowe ryzyko w postaci pożaru zarówno silnika spalinowego, jak i akumulatorów elektrycznych.
- Częstotliwość pożarów: Według raportów w Norwegii, pożary samochodów elektrycznych stanowią około 0,3% wszystkich pożarów samochodów, podczas gdy samochody spalinowe mają wyższy wskaźnik. Warto jednak zauważyć, że dane te nie uwzględniają wszystkich możliwych zmiennych, takich jak wiek pojazdów, warunki eksploatacji, czy też styl jazdy, które mogą wpływać na ryzyko pożaru.