Degradacja baterii Tesla Model 3 Long Range 2021r

blazej

Pionier e-mobilności
Chyba jest dokładnie na odwrót? Przy ładowaniu 100% SOC I 300 cyklach dostarczymy znacznie więcej energii niż 70% SOC I 300 cykli
Sorry, racja, przez pomyłkę przełożyłem na te dane metodykę z innego artykułu, w którym było to rozliczane na 100% baterii a nie na cykl. Ale wciąż nie wiemy, jak to dokładnie wyglądało, bo za mało jest tutaj danych - ładowanie do 100% może oznaczać, że ktoś jeździł np. 100-50% ciągle, a ładowanie do 70% może oznaczać, że ktoś jeździł 70-5% i tutaj trudno stwierdzić, co było lepsze. Natomiast np. na podstawie badań Nylanda mamy takie porównanie TMS P85:

2013 TMS - 8 lat - 264k km - 754 cykle - 350 km na cykl - 12.1% degradacji
2013 TMS - 10 lat - 285k km - 814 cykli - 350 km na cykl - 14.8% degradacji
2014 TMS - 10 lat - 186k km - 531 cykli - 350 km na cykl - 11.5% degradacji

Widać, że przy tym samym wieku różnica cykli robi różnicę na korzyść auta z mniejszą liczbą cykli (km na cykl podobne). Ale jak już mamy auta z 2 latami różnicy, to samochód z dużo większą liczbą cykli ale młodszy ma podobną degradację. Specjalnie wybrałem auta, które były użytkowane w podobnym zakresie kilometrów na cykl ładowania.

I teraz na pewno jakby sprawdzić tę 2013 TMS po ok. 530 cyklach i pewnie ok. 5.5-6 latach użytkowania, to degradacja byłaby niższa niż 2014 TMS po 10 latach i podobnej liczbie cykli za sobą.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Z tym że mamy za mało danych to się zgadzam, a drugie to wiarygodność tych danych. Skoro już są te dane, a nie mam lepszych, to już jakieś wnioski chciałbym wyciągnąć.

Poniżej 30 rekordów z użytkownikami którzy zadeklarowali że mają ustawiony limit ładowania na 100%. Owszem, nie znaczy to że zawsze ładują na 100%. Ale z danych wynika że mają znacznie mniejszą degradacje od średniej czym starsze auto i czym większy przebieg, a mamy tu auto zarówno z 2021 jak i 2023, auta z przebiegami 1kkm i 100kkm. Dla mnie to jest interesujące. Pewnie jest tak, że większe znaczenie niż ładowanie do 100% SOC ma to ile czasu auto jest trzymane na 100% SOC i w jakiej temperaturze, a tych danych nie mamy w ogóle - ale to też mógłby być jakiś wniosek, że ładowanie do 100% SOC nie musi być złe.

Nie wydaje się Wam to ciekawą anomalią w tych danych? W sumie tam jest 650 rekordów od różnych użytkowników z różnych aut z różnym limitem SOC dla samej baterii LG Chem 5L/5C, więc już jest to jakaś próba statystyczna.

Średnia degradacja dla wszystkich Daily SOC Limit = 4,7% (650 rekordów), średnia degradacja dla 100% Daily SOC Limit = 3,4% (30 rekordów). Może ta różnica 1.2 punktu procentowego (35% niższa degradacja) to błąd statystyczny, a może coś jest na rzeczy.

A dla aut z przebiegiem większym niż 60kkm jest to już różnica 7.4% vs 3.4% - ponad 100% różnicy w degradacji.

1731589054405.png
 
Last edited:

Bartosz

Pionier e-mobilności
Z tym że mamy za mało danych to się zgadzam, a drugie to wiarygodność tych danych. Skoro już są te dane, a nie mam lepszych, to już jakieś wnioski chciałbym wyciągnąć.

Poniżej 30 rekordów z użytkownikami którzy zadeklarowali że mają ustawiony limit ładowania na 100%. Owszem, nie znaczy to że zawsze ładują na 100%. Ale z danych wynika że mają znacznie mniejszą degradacje od średniej czym starsze auto i czym większy przebieg, a mamy tu auto zarówno z 2021 jak i 2023, auta z przebiegami 1kkm i 100kkm. Dla mnie to jest interesujące. Pewnie jest tak, że większe znaczenie niż ładowanie do 100% SOC ma to ile czasu auto jest trzymane na 100% SOC i w jakiej temperaturze, a tych danych nie mamy w ogóle - ale to też mógłby być jakiś wniosek, że ładowanie do 100% SOC nie musi być złe.

Nie wydaje się Wam to ciekawą anomalią w tych danych? W sumie tam jest 650 rekordów od różnych użytkowników z różnych aut z różnym limitem SOC dla samej baterii LG Chem 5L/5C, więc już jest to jakaś próba statystyczna.

Średnia degradacja dla wszystkich Daily SOC Limit = 4,7% (650 rekordów), średnia degradacja dla 100% Daily SOC Limit = 3,4% (30 rekordów). Może ta różnica 1.2 punktu procentowego (35% niższa degradacja) to błąd statystyczny, a może coś jest na rzeczy.

View attachment 21814
Ale mamy też informacje ogólne dla tych ogniw, że ładowanie do 100% i zostawienie w takim stanie je zabija. Ja jestem tego dowodem. Mam MacBooka Pro podłączonego do monitora za pomocą kabla, który zwrotnie go ładuje. Bateria była na 100% i po roku MacBook spuchł i bateria z całym top case do wymiany za 1.5 koła. Kolejny rok i ponownie do wymiany. Później Apple wprowadziło limit 80% i bateria żyje któryś rok z kolei. 100% na pewno jej nie służyło, to mogę potwierdzić na 100% 🙂
 

eimi

Pionier e-mobilności
Ale mamy też informacje ogólne dla tych ogniw, że ładowanie do 100% i zostawienie w takim stanie je zabija. Ja jestem tego dowodem. Mam MacBooka Pro podłączonego do monitora za pomocą kabla, który zwrotnie go ładuje. Bateria była na 100% i po roku MacBook spuchł i bateria z całym top case do wymiany za 1.5 koła. Kolejny rok i ponownie do wymiany. Później Apple wprowadziło limit 80% i bateria żyje któryś rok z kolei. 100% na pewno nie służy, to mogę potwierdzić na 100% 🙂
Po pierwsze zostawienie na 100% i schowanie do szuflady czy jednak praca i ciągłe doładowywanie do 100%? Bo to są dwie różne rzeczy.
Po drugie w laptopie zwykle jest to 100% przy temperaturze 40C i więcej - bo mac się grzeje, więc grzeje się też bateria.

To że bateria naładowana do 100% degraduje znacznie szybciej w wyższej temperaturze nie podlega dyskusji, jest wiele badań na ten temat.

Ja bym chciał znaleźć odpowiedź na pytanie, czy jak się naładuje do 100% w garażu i pojadę w trasę to czy degradacja będzie szybsza niż jak się naładuje do zalecanych 80% i pojadę w trasę. Byłem pewien że tak, ale czy to nie jest tak że w prakyce to nie ma większego znaczenia bo inne parametry są bardziej kluczowe i mają rząd wielkości większy wpływ na degradacje.
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Ja bym chciał znaleźć odpowiedź na pytanie, czy jak się naładuje do 100% w garażu i pojadę w trasę to czy degradacja będzie szybsza niż jak się naładuje do zalecanych 80% i pojadę w trasie. Byłem pewien że tak, ale czy to nie jest tak że to nie ma większego znaczenia bo inne parametry są bardziej kluczowe.
Inne parametry są bardziej kluczowe. Temat rozłożony na czynniki pierwsze na tesla motors club z poparciem badaniami i wykresami. Nb bardzo ciekawy temat i można się wiele dowiedzieć. Polecam przeczytać.
 

eimi

Pionier e-mobilności
Inne parametry są bardziej kluczowe.
No właśnie. Wracając do w/w danych pozostaje pytanie jak inaczej te 30 osób co zadeklarowało limit SOC na 100% użytkowało baterię, że mają znacznie mniejszą degradacje niż pozostali?

A może właśnie ładowanie do 100% przy pilnowaniu temperatury i nie trzymaniu długo baterii w takim stanie jest korzystniejsze niż ciągłe ładowanie do 80%?

Poszukam badań na ten temat bo temat wydaje mi się bardzo interesujący.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
No właśnie. Ja jak czytam wątki o degradacji baterii u innych to mam wrażenie że moja jakaś 😉wadliwa.
A co ja mam powiedziec ? Nowa pokazywala 543km a teraz 479km… po 113kkm przebiegu
 

Ratt

Posiadacz elektryka
No właśnie. Wracając do w/w danych pozostaje pytanie jak inaczej te 30 osób co zadeklarowało limit SOC na 100% użytkowało baterię, że mają znacznie mniejszą degradacje niż pozostali?

A może właśnie ładowanie do 100% przy pilnowaniu temperatury i nie trzymaniu długo baterii w takim stanie jest korzystniejsze niż ciągłe ładowanie do 80%?

Poszukam badań na ten temat bo temat wydaje mi się bardzo interesujący.
Wystarczy że te 30 osób użytkowało baterie w dużo niższych temperaturach niż pozostałe tj. np. trzymali w chłodnym garażu zamiast w +40C w słońcu i już starzenie przebiega zupełnie inaczej chociaż ładować mogli tak samo jak pozostali.
 

Ratt

Posiadacz elektryka
A może właśnie ładowanie do 100% przy pilnowaniu temperatury i nie trzymaniu długo baterii w takim stanie jest korzystniejsze niż ciągłe ładowanie do 80%?
Jak jeździsz wokół komina to najkorzystniejsze jest ładowanie do 50% - 55%.
 

ciastek

Pionier e-mobilności
te 30 osób co zadeklarowało limit SOC na 100%
te 30 osób użytkowało baterie
To nie są osoby.

Poniżej 30 rekordów z użytkownikami którzy zadeklarowali że mają ustawiony limit ładowania na 100%.
Te poniżej 30 rekordów są z 4 różnych aut:
- 2021 Model 3 E5CD, 48700, którego właściciel pisze "ładuję dziennie do 78%".
- 2021 Model 3 E5LD, 29200, którego właściciel radzi innemu użytkownikowi, by raczej ładował swojego LFP często, trzymał w okolicy 50%, a raz na tydzień, a nawet dwa do 100%. Twierdzi również, że gdyby wykorzystanie baterii Tesli do V2H w zakresie 40%-80% nie powinno wpłynąć znacząco na jej żywotność.
- 2023 Model Y Y5LD, 15600, którego nie pisze nic o ładowaniu swojego auta, ale za to zawodowo robi w Li-Ion.
- 2022 Model Y Y5LD, 82700, którego właściciel twierdzi, że ładuje do 90%-95% na AC, bo nie ładuje w domu.

Informacje o użytkownikach znalazłem w (pod)arkuszu "Ansewers".

Poszukiwania sprawiły, że odpowiedzi na te konkretne pytanie uważam za jeszcze mniej wartościowe.
 
Top