Dlaczego standardem jest ładowanie AC o mocy 11kW nie 22 kW

Andegawen

Zadomawiam się
Być może byłą gdzieś już dyskusja na ten temat ale nie mogę znaleźć. Zastanawiam się dlaczego zdecydowana większość modeli samochodów elektrycznych ma maksymalną moc ładowania prądem zmiennym (AC) wynoszącą 11 kW. Tylko kilka marek (m in. Audi, BMW) stosuje wyższe moce 22 kW. Czy to jest jakiś wielki koszt dla producentów aby podnieść taką moc? Z czego wynika ta praktyka?

Z kolei ładowarki AC standardowo mają właśnie moce 22 kW. Stawki za ładowanie AC są niższe niż DC a często w trasie ładując się np na ładowarce 50 kw DC i tak osiąga się moc bliżej 40 kW. Pewnie częściej sam bym korzystał z ładowania AC gdyby samochód przyjmował 22 kW. (przyjmuje oczywiście 11kW).
 

eimi

Pionier e-mobilności
22kW to 32A, 11kW to 16A. Oszczędności w miedzi i tyle.

Renault ma 22kW i to jest mega bo nawet w trasie robiąc 1-1.5h postój (z dziećmi zdarzają nam się takie) mamy +30kWh baterii na zwykłym słupku AC. Nawet na Orlenie AC jest po 1,80zł a nie prawie 3zł.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Bo większość przyłączy mieszkalnych nie pozwala ładować z mocą 22 kW bez przeróbek przyłącza, do tego oczywiście koszty oraz masa wożona w pojeździe (która ma wpływ na zasięg, a ten na marketing). Wychodzi, że przy takich pojemnościach aku jakie są teraz, 11 kW to optimum. Tyle też pozwala na naładowanie pojazdu od zera do stu przez noc (marketing), a ładownie w cztery godziny to nie dość szybko na ładowanie doraźne, a dużo więcej niż wystarczająco przez noc. Przed supermarketami stawiają teraz DC 60 kW, które też jest bardziej praktyczne niż 22 kW dla nieposiadających domowych punktów ładowania, a, mimo wyższych kosztów kWh DC niż AC, może być dalej tańsze niż wybór pokładowego 22 kW.
 
Last edited:

KrzysztofFly

Moderator
No i najważniejsze, słupki AC 22kW - pozwalają samochodom z ładowarką pokładową 1F ładować się z ich maksymalną mocą 7,4kW 1F 32A. Na słupkach 11kW (na szczęście tych jest mniej), auta z ładowarką 1F ładują się z mocą 3,7kW, a to już bardzo wolno.
 

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
No i najważniejsze, słupki AC 22kW - pozwalają samochodom z ładowarką pokładową 1F ładować się z ich maksymalną mocą 7,4kW 1F 32A. Na słupkach 11kW (na szczęście tych jest mniej), auta z ładowarką 1F ładują się z mocą 3,7kW, a to już bardzo wolno.
Ale to jest zaleta słupków AC, a nie ładowarek samochodów. Optymalne słupki to 22 kW podwójne, bo najlepiej obsługują najbardziej prawdopodobne case'y, a nie są istotnie droższe.
 
Top