Dołożenie haka do TM3 LR/P 2022

syphzur

Zadomawiam się
Cześć,

w najbliższym czasie planuję zakup używanej TM3 LR lub Performance (2021-2022). Ważnym elementem dla mnie jest hak, abym mógł przewozić rowery elektryczne na platformie rowerowej. Niestety większość samochodów wystawionych na sprzedaż haka nie ma, a z tego co się orientuje do wersji Performance nawet nie można było go dołożyć przy zamawianiu samochodu.

W związku z powyższym chciałbym się zorientować jak wygląda możliwość dołożenia haka do samochodu, który nie ma go zamontowanego.
1. Czy do TM3 LR można dołożyć hak w serwisie Tesli? Informacje, które udało mi się znaleźć są sprzeczne, ale większość sugeruje, że jest to możliwe dopiero dla Highlanda.
2. Czy jest w ogóle jakakolwiek możliwość dołożenie haka do TM3 P? Widziałem kilka nieoryginalnych rozwiązań ze Stanów na YT, ale na europejskich forach nic nie udało się znaleźć.
3. Czy w przypadku dołożenia nieoryginalnego haka nie będzie problemów z czujnikami w trakcie jazdy, samochód nie będzie głupiał np. w trakcie jazdy na tempomacie? Przy nieoryginalnym rozwiązaniu zostaje jeszcze kwestia wiązki do podłączenia świateł z platformy rowerowej. Może znacie jakieś serwisy na śląsku które temat dokładania haków do TM3 mają rozpracowany?

Z góry dzięki za odpowiedzi i porady.
 

danielm

Pionier e-mobilności
ad1 fabrycznie to auto nie było gotowe na hak, tylko na zamówienie, dopiero highland jest gotowy więc pożna po
ad2 wszystko się da ale nie masz homologacji w performance więc nie do końca legalnie. oprócz samego haka jest jeszcze potrzebny tryb przyczepy czyli rozwiązanie programowe które deaktywuje czujniki z tyłu. oczywiście specjaliści od tesli wszystko potrafią ale co z gwarancją ?
 

syphzur

Zadomawiam się
ad1 fabrycznie to auto nie było gotowe na hak, tylko na zamówienie, dopiero highland jest gotowy więc pożna po
ad2 wszystko się da ale nie masz homologacji w performance więc nie do końca legalnie. oprócz samego haka jest jeszcze potrzebny tryb przyczepy czyli rozwiązanie programowe które deaktywuje czujniki z tyłu. oczywiście specjaliści od tesli wszystko potrafią ale co z gwarancją ?

Z racji tego, że nie zamierzam ciągnąć przyczepy, a jedynie wozić rowery, myślałem o tzw. "haku bez homologacji" tylko na potrzeby montażu platformy rowerowej. Z tego co się orientuję do tego nie jest potrzebna homologacja samochodu ani wpis w dowodzie rejestracyjnym.
 

ciastek

Pionier e-mobilności

ciastek

Pionier e-mobilności
Wpis w dowodzie "hak bagażnik"

HAK
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, Załącznik nr 1 INSTRUKCJA W SPRAWIE REJESTRACJI, CZASOWEJ REJESTRACJI I WYREJESTROWANIA POJAZDÓW:
§ 16. 5. Dane i informacje, (...), zamieszcza się (...), stosując następujące zasady: (...)
30) w rubryce „ADNOTACJE URZĘDOWE” – wpisuje się następujące skróty odpowiadające treści adnotacji: (...)
i) „HAK” – dotyczy pojazdów przystosowanych do ciągnięcia przyczepy, (...)
Czyli masz hak nie tylko do transportu rowerów. Lub błędną adnotację.

BAGAŻNIK
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego:
§ 4. 2a. Do legalizacji dodatkowej tablicy rejestracyjnej służącej do oznaczania bagażnika, o tym samym numerze co numer rejestracyjny pojazdu samochodowego, organ rejestrujący wydaje dodatkowy znak legalizacyjny (nalepkę legalizacyjną). Część A nalepki (...), część B organ umieszcza (...), a część C w rubryce „ADNOTACJE URZĘDOWE” dowodu rejestracyjnego, wpisując przy znaku legalizacyjnym wyraz: „BAGAŻNIK”.
Pragnę zauważyć, że bagażnik o którym mowa powyżej nie musi być bagażnikiem montowanym na haku, a jedynie bagażnikiem zakrywającym tylną tablicę rejestracyjną pojazdu. Patrz Prawo o ruchu drogowym, Art. 73. 1b.
 
Top