domowa ładowarka EVSE Level2 na europejskiej sieci 230V

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Witam, założyłem temat bo innego takiego nie znalazłem (temat był na pewno nie raz poruszany na starym skasowanym forum samochodyelektryczne bo w tamtych latach masa osób sprowadzała tesle z USA i mało kto miał konwersje na EU i latał na chademo po mieście)

szukam sposobu na podłączenie ładowarki EVSE Level2 na naszej europejskiej sieci 3 fazowej 230V 50Hz

posiadam obecnie auto z pokładową 3,5kW które ma właśnie w porcie Type1 drugi pin podpisany jako L2/N i działa ładowanie zarówno gdy jest tam przewód neutralny ale i nic (sam fazowy + uziemienie)
ale jako że zmieniam na auto które ma ładowarkę pokładową 1 fazową 11,5kW (48A) chciałbym wykorzystać chociaż część z tego bo 7,2kW 32A na L1 to dla mnie czasem będzie za mało a też nie chcę non stop obciążać 1 fazy gdybym robił w domu inne rzeczy w tym samym czasie


nie jestem ekspertem i znawcą od elektryki, nie wiem też czy wszystko dobrze rozumiem
według instrukcji wielu popularnych wall chargerów i mobile connectorów z USA pokazane są takie schematy (i nie tylko one bo te z aliexpress to samo)
tesla wall usa.jpg


jeśli dobrze rozumiem prąd jest wtedy rozdzielany na L1 i L2 po połowie? czy źle myślę?

tesla wall usa2.jpg


posiadam też taką bardzo starą ładowarke w domu, nie używałem jej nigdy bo nie potrzebowałem, w niej L1 i L2 jest zmostkowane za pomocą warystora
1742850760071.png


jeśli ktoś ma inne porady na szybkie i wygodne ładowanie aut EV z rynku USA chętnie wysłucham, kiedyś dużo osób kojarze miało właśnie 1 fazowe, jak były czasy roadstera widywałem w europie na fotkach 70A ładowarki w domach pod roadstera (dostawcą był chyba clippercreek)


mam też dość dobre zabezpieczenie przedlicznikowe gdyż kiedyś z 28 lat temu miałem dawno temu oporowy piec 1 fazowy do grzania wody, płytę elektryczną w kuchni 1 fazową, ciężką bramę przesuwną i dużo halogenowego oświetlenia stąd takie zabezpieczenie dla L1, mam w domu instalację post prl - czyli PEN ale jak będzie trzeba to mogę w końcu je zmienić
1742850087519.png
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Witam, założyłem temat bo innego takiego nie znalazłem (temat był na pewno nie raz poruszany na starym skasowanym forum samochodyelektryczne bo w tamtych latach masa osób sprowadzała tesle z USA i mało kto miał konwersje na EU i latał na chademo po mieście)

szukam sposobu na podłączenie ładowarki EVSE Level2 na naszej europejskiej sieci 3 fazowej 230V 50Hz

posiadam obecnie auto z pokładową 3,5kW które ma właśnie w porcie Type1 drugi pin podpisany jako L2/N i działa ładowanie zarówno gdy jest tam przewód neutralny ale i nic (sam fazowy + uziemienie)
ale jako że zmieniam na auto które ma ładowarkę pokładową 1 fazową 11,5kW (48A) chciałbym wykorzystać chociaż część z tego bo 7,2kW 32A na L1 to dla mnie czasem będzie za mało a też nie chcę non stop obciążać 1 fazy gdybym robił w domu inne rzeczy w tym samym czasie


nie jestem ekspertem i znawcą od elektryki, nie wiem też czy wszystko dobrze rozumiem
według instrukcji wielu popularnych wall chargerów i mobile connectorów z USA pokazane są takie schematy (i nie tylko one bo te z aliexpress to samo)


jeśli dobrze rozumiem prąd jest wtedy rozdzielany na L1 i L2 po połowie? czy źle myślę?

View attachment 26212

posiadam też taką bardzo starą ładowarke w domu, nie używałem jej nigdy bo nie potrzebowałem, w niej L1 i L2 jest zmostkowane za pomocą warystora

Uważaj bo fazy w instalacji USA to trochę co innego niż u nas!

Tam mają napięcie międzyfazowe L1-L2 rzędu 240V lub 200V , co potwierdzają rysunki z dokumentacji Tesli które pokazałeś (napięcie fazowe w gniazdku jest tam 120V).
Czyli międzyfazowe mają takie jak u nas od L1 do N. Pewnie dla tego na opisie jednego złącza oznaczyli L2(N).
U nas napięcie międzyfazowe jest 400 V i ładowarka lub auto mogą tego nie przyjąć ...

Jak jest podłączenie tylko 3 zacisków (tylko L1, L2 i GND, albo: L1, N, G) to znaczy, że ten sam prąd musi wpływać przez L1 co wypływa przez L2 (albo N) i prądy L1, L2 nie sumują się w ładowarce. Przez trzeci zacisk - przewód ochronny GND prąd na pewno nie powinien płynąć.

Mam nadzieję że coś pomogłem :)

PS. Zazdroszczę przyłącza - takie zabezpieczenia to widziałem niedawno na osiedlu w złączu kablowym, ale do zasilania trzech domków j.r. :LOL:
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Uważaj bo fazy w instalacji USA to trochę co innego niż u nas!

Tam mają napięcie międzyfazowe L1-L2 rzędu 240V lub 200V , co potwierdzają rysunki z dokumentacji Tesli które pokazałeś (napięcie fazowe w gniazdku jest tam 120V).
Czyli międzyfazowe mają takie jak u nas od L1 do N. Pewnie dla tego na opisie jednego złącza oznaczyli L2(N).
U nas napięcie międzyfazowe jest 400 V i ładowarka lub auto mogą tego nie przyjąć ...

Jak jest podłączenie tylko 3 zacisków (tylko L1, L2 i GND) to znaczy, że ten sam prąd musi wpływać przez L1 co wypływa przez L2 (prądy L1, L2 nie sumują się w ładowarce); przez trzeci zacisk - przewód ochronny GND prąd na pewno nie powinien płynąć.

Mam nadzieję że coś pomogłem :)


Mobile connector v2 tesli przykładowo działa na odpowiedniej końcówce NEMA właśnie 32A na sieci w USA i zmieniając mu końcówkę na naszą niebieską kempingową 32A dalej działa tak samo, szkoda że nie mogę nic 48A uniwersalnego znaleźć
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Mobile connector v2 tesli przykładowo działa na odpowiedniej końcówce NEMA właśnie 32A na sieci w USA i zmieniając mu końcówkę na naszą niebieską kempingową 32A dalej działa tak samo, szkoda że nie mogę nic 48A uniwersalnego znaleźć
Jeśli chodzi o same wtyczki/gniazda, to po 32A następne w typoszeregu mamy chyba już te wielkie 63A...
Sądząc po zabezpieczeniach i przekrojach jakie pokazałeś na foto, na jednej z faz możesz pobrać te 48A (jeśli przekroje kabli dalej są odpowiednie).

Podobnie jak u Ciebie zastanawiałem się kiedyś, jak wydusić większy prąd ładowania 1F, obciążając symetrycznie przyłącze 3F.
Ale rozwiązanie nie jest ani łatwe, ani małe, tylko jeszcze kosztowne, no i nie wyobrażam sobie w garażu układu 2 transformatorów, każdy po 5-7 kW :eek::
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Jeśli chodzi o same wtyczki/gniazda, to po 32A następne w typoszeregu mamy chyba już te wielkie 63A...
Sądząc po zabezpieczeniach i przekrojach jakie pokazałeś na foto, na jednej z faz możesz pobrać te 48A (jeśli przekroje kabli dalej są odpowiednie).

Podobnie jak u Ciebie zastanawiałem się kiedyś, jak wydusić większy prąd ładowania 1F, obciążając symetrycznie przyłącze 3F.
Ale rozwiązanie nie jest ani łatwe, ani małe, tylko jeszcze kosztowne, no i nie wyobrażam sobie w garażu układu 2 transformatorów, każdy po 5-7 kW :eek::
wiesz jak uda mi się wyciągnać 40A (9,2kW) to już będzie dla mnie git
boję się też że o ile 32A ze stanów nie potrzebuje nic poza L1 i Ground tak powyżej może już wymagać amerykańskiego L1+L2+G, najprościej i natajniej będzie i tak dla mnie chyba kupić wallconectora starego z usa (może być nawet z 2013 roku, byle tylko był i miał długi kabel i adapter NACS to żaden problem)

chyba że jakiś magik zrobi pokłądową 3fazową na bazie przerobienia falowników ze starych tesli których na OLX jest od cholery tak aby auto i soft myślało że to OEM
 

vwir

Pionier e-mobilności
Generalnie jest tak jak kolega wyżej napisał - w stanach wykorzystują fakt, że międzyfazowe pomiędzy L1 i L2 to 240V i to daje im dwukrotnie większą moc. Wpinają wtedy L2 w miejsce N. Prawdopodobnie piszesz o moich postach ze starego forum, gdzie opisywałem jak przerobiłem amerykańską cegłę z Leafa I na standard europejski. U nas nie puścisz L1 i L2, bo OBC nie wytrzyma międzyfazowego 400V. Ale jak najbardziej możesz puścić powyżej 32A na jednej fazie, tylko znajdź wtyczki które to wytrzymują. Type2 powyżej 32A ciężko znaleźć, ale z type1 już nie powinno być problemów. No i jeszcze kwestia tego co chcesz ładować - potrafi przyjąć ponad 32A? Ma gniazdo które to wytrzyma? Testowo u siebie na chwilę puściłem 40A jednofazowo i auto łykało bez protestów.
Jeśli chcesz to rozłożyć na dwie fazy to evse od vtecha: https://accelev.vtech.pl/pl/produkt/accelev-two/
Ono robi 8kW poprzez podbicie napięcia, ale natężenie zostawia 32A.
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Generalnie jest tak jak kolega wyżej napisał - w stanach wykorzystują fakt, że międzyfazowe pomiędzy L1 i L2 to 240V i to daje im dwukrotnie większą moc. Wpinają wtedy L2 w miejsce N. Prawdopodobnie piszesz o moich postach ze starego forum, gdzie opisywałem jak przerobiłem amerykańską cegłę z Leafa I na standard europejski. U nas nie puścisz L1 i L2, bo OBC nie wytrzyma międzyfazowego 400V. Ale jak najbardziej możesz puścić powyżej 32A na jednej fazie, tylko znajdź wtyczki które to wytrzymują. Type2 powyżej 32A ciężko znaleźć, ale z type1 już nie powinno być problemów. No i jeszcze kwestia tego co chcesz ładować - potrafi przyjąć ponad 32A? Ma gniazdo które to wytrzyma? Testowo u siebie na chwilę puściłem 40A jednofazowo i auto łykało bez protestów.
Jeśli chcesz to rozłożyć na dwie fazy to evse od vtecha: https://accelev.vtech.pl/pl/produkt/accelev-two/
Ono robi 8kW poprzez podbicie napięcia, ale natężenie zostawia 32A.

dzięki za pomoc, płynie do mnie Rivian który ma pokładową 48A i nie ma z czego wsadzić mu EU, chyba że kupie na niemieckim coparcie od amazona powypadkowego busa riviana i z niego wyjme pokładową i port, na razie tylko lampy widziałem sprzedają, więc może poczekam, może za rok ktoś wystawi, na allegro przykładowo można naleźć nie wiem po co porty ładowania do Audi GBT z całym osprzętem

chyba poczekam na dawce części bo i Type2 da mi możliwosć przyjemnego korzystania ze stacji AC publicznych

ta firma co dałeś spoko ale szkoda że właśnie 8kW tylko, chyba że do nich napisze z zapytaniem, ale ta ładowarka ma potencjał poza domem bo bardzo mało osób ma 32A od tak a tak jakbym u kogoś był to prawie na pewno ma siłową wtyczkę i 7,2kW brzmi lepiej niż 3,6kW - napewno must have jakbym jeździł na kempingi itp.
1742890243058.png
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Masz przyłącze i odpowiedniego wallboxa to spoko, byle przekroje przewodów i zabezpieczenia były ok(sprawdź czy evse/wallbox ma TCD typu B/detekcę upływu prądu stałego, jak nie to musisz założyć zewnętrzną różnicówkę typu B). Łączysz normalnie pod fazę i neutral. Z evse nie wiem jak sytuacja wtyczkowa... być może da radę dostać odpowiednią amerykańską u nas gdzieś?
 

eSUBA94

Posiadacz elektryka
Masz przyłącze i odpowiedniego wallboxa to spoko, byle przekroje przewodów i zabezpieczenia były ok(sprawdź czy evse/wallbox ma TCD typu B/detekcę upływu prądu stałego, jak nie to musisz założyć zewnętrzną różnicówkę typu B). Łączysz normalnie pod fazę i neutral. Z evse nie wiem jak sytuacja wtyczkowa... być może da radę dostać odpowiednią amerykańską u nas gdzieś?

akurat kupno wtyczek wysokoprądowych typu NEMA to żaden problem
w ostateczności EBAY + 15USD wysyłka ale wtedy bym wallboxa już bezpośrednio wkręcił na zaciski na lince/drucie aby był jak najmniej stykowych punktów (za licznikiem mam w 95% w domu aluminum niestety)
 
Top