eimi
Pionier e-mobilności
Hej, udostępniam krótki poradnik jak sobie ustawić światła matrycowe domową metodą (tesla 3 od 2022r), bo w internecie krąży wiele błędnych informacji, a jest to całkiem proste. U mnie problem był taki że prawa strona świeciła za wysoko, a lewy reflektor za bardzo w lewą stronę. Czasem oślepiałem, w szczególności na krajówkach gdzie był zakręt w prawą stronę to mi czasem mrugali. U mnie fabrycznie było źle ustawione. Co ciekawe, w trybie adaptacyjnym było wszystko ok, bo auto wygaszało te piksele.
Co będzie potrzebne żeby to zrobić dokładnie?
- garaż z płaską podłogą (może mieć lekki spad) z możliwością odjechania od ściany na 10 metrów
- dalmierz laserowy
- poziomica laserowa
- taśma malarska
- metrówka
Tutorial:
1. podjeżdżamy do ściany na odległość 9.5 metra od zderzaka (wtedy reflektory są w odległości 10m od ściany)
2. ważne aby podjechać idealnie na wprost do ściany - w tym celu mierzymy odległość od prawego i lewego koła do ściany dalmierzem laserowym (ja podkładałem dalmierz pod koło i opierałem o oponę) - musi być dokładnie taka sama, dopuszczalna tolerancja to 3mm.
3. wyznaczamy środek/oś pojazdu na ścianie - ja to robiłem dalmierzem laserowym w ten sposób że umieszczałem go na ścianie prostopadle i celowałem w znaczek tesli - w tym miejscu naklejamy pionowo taśmę malarską
4. umieszczamy poziomice laserową na aucie w taki sposób, aby laser był na wysokości 60cm od podłogi (dane dla tesla model 3), tu jest bardzo ważne aby mierzyć przy aucie, a nie przy ścianie, bo zwykle podłoga w garażu ma delikatny spad, w ten sposób niwelujemy efekt tego spad
- biała taśma na zdjęciu wyznacza mi odległość 9.5m od ściany
5. zaznaczamy taśmą poziomą linię to co rzuca nam poziomica laserowa
6. mierzymy od wcześniej zaznaczonej osi pojazdu po 72cm w każdą stronę - zaznaczamy taśma.
7. oba reflektora nie mogą wychodzić poza zaznaczone linie, tak jak na zdjęciu poniżej - zaraz opiszę jak to wyregulować:
Jak regulować?
1. wchodzimy w tryb serwisowy (dłużej przytrzymać na napisie model 3 a potem wpisać "service")
2. wchodzimy w menu serwisowe a następnie regulacja reflektorów
3. tutaj zaznaczamy checkboxa że wiemy co robimy
Teraz bardzo ważna rzecz. Podgląd ustawienia musimy robić za każdym razem wychodząc z tego menu, bo reflektory w wersji "GLOBAL" ustawiają się wyżej (bez uwzględenia 1% spadu który jest wymagany dla EU), dlatego:
4. ustawiamy reflektor góra/dół lewo/prawo kółkiem na kierownicy, wychodzimy, patrzymy jaki efekt jest na ścianie, wchodzimy z powrotem do menu i znów poprawiamy, wychodzimy, sprawdzamy - tak kilka razy aż będzie idealnie.
5. polecam zasłonić lewy reflektor kiedy regulujemy prawy, a potem prawy kiedy regulujemy lewy
Powyższą instrukcję można też stosować dla Modelu Y, tylko wysokość będzie inna. Zamiast zakładać 60cm to trzeba podjechać do samej ściany, zmierzyć wysokość wiązki od podłogi i odjąć 10cm. Odległość od osi na szerokość będzie ta sama 72cm.
Można też jechać na stację diagnostyczną i w menu serwisowym razem z diagnostą ustawiać aż będzie dobrze (pamiętać żeby podglądać efekt po wyjściu z menu jak opisałem to wyżej). Ja z tym mam średnie doświadczenia, więc wolałem to zrobić sam.
Niestety ale wygląda na to że chinczyny ustawiają te światła na odpie***l i wiele tesli oślepia od wyjazdu z fabryki.
Co będzie potrzebne żeby to zrobić dokładnie?
- garaż z płaską podłogą (może mieć lekki spad) z możliwością odjechania od ściany na 10 metrów
- dalmierz laserowy
- poziomica laserowa
- taśma malarska
- metrówka
Tutorial:
1. podjeżdżamy do ściany na odległość 9.5 metra od zderzaka (wtedy reflektory są w odległości 10m od ściany)
2. ważne aby podjechać idealnie na wprost do ściany - w tym celu mierzymy odległość od prawego i lewego koła do ściany dalmierzem laserowym (ja podkładałem dalmierz pod koło i opierałem o oponę) - musi być dokładnie taka sama, dopuszczalna tolerancja to 3mm.
3. wyznaczamy środek/oś pojazdu na ścianie - ja to robiłem dalmierzem laserowym w ten sposób że umieszczałem go na ścianie prostopadle i celowałem w znaczek tesli - w tym miejscu naklejamy pionowo taśmę malarską
4. umieszczamy poziomice laserową na aucie w taki sposób, aby laser był na wysokości 60cm od podłogi (dane dla tesla model 3), tu jest bardzo ważne aby mierzyć przy aucie, a nie przy ścianie, bo zwykle podłoga w garażu ma delikatny spad, w ten sposób niwelujemy efekt tego spad
- biała taśma na zdjęciu wyznacza mi odległość 9.5m od ściany
5. zaznaczamy taśmą poziomą linię to co rzuca nam poziomica laserowa
6. mierzymy od wcześniej zaznaczonej osi pojazdu po 72cm w każdą stronę - zaznaczamy taśma.
7. oba reflektora nie mogą wychodzić poza zaznaczone linie, tak jak na zdjęciu poniżej - zaraz opiszę jak to wyregulować:
Jak regulować?
1. wchodzimy w tryb serwisowy (dłużej przytrzymać na napisie model 3 a potem wpisać "service")
2. wchodzimy w menu serwisowe a następnie regulacja reflektorów
3. tutaj zaznaczamy checkboxa że wiemy co robimy
Teraz bardzo ważna rzecz. Podgląd ustawienia musimy robić za każdym razem wychodząc z tego menu, bo reflektory w wersji "GLOBAL" ustawiają się wyżej (bez uwzględenia 1% spadu który jest wymagany dla EU), dlatego:
4. ustawiamy reflektor góra/dół lewo/prawo kółkiem na kierownicy, wychodzimy, patrzymy jaki efekt jest na ścianie, wchodzimy z powrotem do menu i znów poprawiamy, wychodzimy, sprawdzamy - tak kilka razy aż będzie idealnie.
5. polecam zasłonić lewy reflektor kiedy regulujemy prawy, a potem prawy kiedy regulujemy lewy
Powyższą instrukcję można też stosować dla Modelu Y, tylko wysokość będzie inna. Zamiast zakładać 60cm to trzeba podjechać do samej ściany, zmierzyć wysokość wiązki od podłogi i odjąć 10cm. Odległość od osi na szerokość będzie ta sama 72cm.
Można też jechać na stację diagnostyczną i w menu serwisowym razem z diagnostą ustawiać aż będzie dobrze (pamiętać żeby podglądać efekt po wyjściu z menu jak opisałem to wyżej). Ja z tym mam średnie doświadczenia, więc wolałem to zrobić sam.
Niestety ale wygląda na to że chinczyny ustawiają te światła na odpie***l i wiele tesli oślepia od wyjazdu z fabryki.
Last edited: