[instrukcja] Ustawienie świateł matrycowych metodą na ścianie

eimi

Pionier e-mobilności
Hej, udostępniam krótki poradnik jak sobie ustawić światła matrycowe domową metodą (tesla 3 od 2022r), bo w internecie krąży wiele błędnych informacji, a jest to całkiem proste. U mnie problem był taki że prawa strona świeciła za wysoko, a lewy reflektor za bardzo w lewą stronę. Czasem oślepiałem, w szczególności na krajówkach gdzie był zakręt w prawą stronę to mi czasem mrugali. U mnie fabrycznie było źle ustawione. Co ciekawe, w trybie adaptacyjnym było wszystko ok, bo auto wygaszało te piksele.

Co będzie potrzebne żeby to zrobić dokładnie?
- garaż z płaską podłogą (może mieć lekki spad) z możliwością odjechania od ściany na 10 metrów
- dalmierz laserowy
- poziomica laserowa
- taśma malarska
- metrówka

Tutorial:
1. podjeżdżamy do ściany na odległość 9.5 metra od zderzaka (wtedy reflektory są w odległości 10m od ściany)
2. ważne aby podjechać idealnie na wprost do ściany - w tym celu mierzymy odległość od prawego i lewego koła do ściany dalmierzem laserowym (ja podkładałem dalmierz pod koło i opierałem o oponę) - musi być dokładnie taka sama, dopuszczalna tolerancja to 3mm.
3. wyznaczamy środek/oś pojazdu na ścianie - ja to robiłem dalmierzem laserowym w ten sposób że umieszczałem go na ścianie prostopadle i celowałem w znaczek tesli - w tym miejscu naklejamy pionowo taśmę malarską
4. umieszczamy poziomice laserową na aucie w taki sposób, aby laser był na wysokości 60cm od podłogi (dane dla tesla model 3), tu jest bardzo ważne aby mierzyć przy aucie, a nie przy ścianie, bo zwykle podłoga w garażu ma delikatny spad, w ten sposób niwelujemy efekt tego spad
1722190510618.png

- biała taśma na zdjęciu wyznacza mi odległość 9.5m od ściany
5. zaznaczamy taśmą poziomą linię to co rzuca nam poziomica laserowa
6. mierzymy od wcześniej zaznaczonej osi pojazdu po 72cm w każdą stronę - zaznaczamy taśma.
7. oba reflektora nie mogą wychodzić poza zaznaczone linie, tak jak na zdjęciu poniżej - zaraz opiszę jak to wyregulować:
1722190604114.png



Jak regulować?
1. wchodzimy w tryb serwisowy (dłużej przytrzymać na napisie model 3 a potem wpisać "service")
2. wchodzimy w menu serwisowe a następnie regulacja reflektorów
3. tutaj zaznaczamy checkboxa że wiemy co robimy
Teraz bardzo ważna rzecz. Podgląd ustawienia musimy robić za każdym razem wychodząc z tego menu, bo reflektory w wersji "GLOBAL" ustawiają się wyżej (bez uwzględenia 1% spadu który jest wymagany dla EU), dlatego:
4. ustawiamy reflektor góra/dół lewo/prawo kółkiem na kierownicy, wychodzimy, patrzymy jaki efekt jest na ścianie, wchodzimy z powrotem do menu i znów poprawiamy, wychodzimy, sprawdzamy - tak kilka razy aż będzie idealnie.
5. polecam zasłonić lewy reflektor kiedy regulujemy prawy, a potem prawy kiedy regulujemy lewy

Powyższą instrukcję można też stosować dla Modelu Y, tylko wysokość będzie inna. Zamiast zakładać 60cm to trzeba podjechać do samej ściany, zmierzyć wysokość wiązki od podłogi i odjąć 10cm. Odległość od osi na szerokość będzie ta sama 72cm.

Można też jechać na stację diagnostyczną i w menu serwisowym razem z diagnostą ustawiać aż będzie dobrze (pamiętać żeby podglądać efekt po wyjściu z menu jak opisałem to wyżej). Ja z tym mam średnie doświadczenia, więc wolałem to zrobić sam.

Niestety ale wygląda na to że chinczyny ustawiają te światła na odpie***l i wiele tesli oślepia od wyjazdu z fabryki.
 
Last edited:

eimi

Pionier e-mobilności
Jeszcze takie 2 zdjęcia z nocy. Zastanawiam się czy te reflektory nie powinny być oba jeszcze bardziej w prawą stronę skierowane.. ten obszar który zaznaczyłem na zdjęciu może oślepiać na ciasnym łuku w prawo. Chociaż czasem mam wrażenie że są zdecydowanie bardziej w prawo niż na zdjeciu. Tak jakby to miało związek z doświetlaniem zakretow. W ogóle te piksele kwadratowe to jest lipa bo doświetlanie pobocza powinno się rozchodzić pod kątem, a nie kwadratowy piksel. Nie dziwię że zmienili te lampy w highlandzie.
 

Attachments

  • 20240728_224350.jpg
    20240728_224350.jpg
    322,8 KB · Liczba wyświetleń: 89
  • 20240728_225141.jpg
    20240728_225141.jpg
    121,1 KB · Liczba wyświetleń: 78
Last edited:

p0li

Pionier e-mobilności
Niestety ale wygląda na to że chinczyny ustawiają te światła na odpie***l i wiele tesli oślepia od wyjazdu z fabryki.
swietny poradnik, fajnie jakby ludzie poustawiali sobie te swiatla bo to co piszesz powyzej czesto widuje na ulicach - jedzie z przeciwka rzadek samochodow i jeden z nich swiatlami straca ptaki z drzew, podjezdzamy blizej - oczywiscie teska
co jeszcze zauwazylem - przewaznie zle ustawione ma tylko jedno swiatlo
 

inter

Pionier e-mobilności
Trzeba mieć fajny garaż do tego :)
Oczywiście, wiedząc o co chodzi można to adaptować do swoich warunków i możliwości.
Wystarczy podjechać do centrum handlowego z parkingiem podziemnym ;) i trochę pocudować.
Ja przy okazji kiedyś sprawdziłem, czy świeca na równym poziomie, wystarczy odjechać od ściany na 2 długości samochodu.
 

jezrdnag

Zadomawiam się
Powyższą instrukcję można też stosować dla Modelu Y, tylko wysokość będzie inna. Zamiast zakładać 60cm to trzeba podjechać do samej ściany, zmierzyć wysokość wiązki od podłogi i odjąć 10cm. Odległość od osi na szerokość będzie ta sama 72cm.
Witam.
Instrukcja dla Y podaje odległość od osi 79cm, a nie 72cm. Zdjęcie dołączone.
,,Przyklej taśmę na ścianie 79 cm (31,1 cala) na lewo i prawo od środkowego punktu odniesienia. Są to lewy i prawy punkt odniesienia.''
 

Attachments

  • GUID-E916F9BE-728B-4D34-91AB-2B4EEBB411DE-online-en-US.jpg
    GUID-E916F9BE-728B-4D34-91AB-2B4EEBB411DE-online-en-US.jpg
    80,7 KB · Liczba wyświetleń: 64

eimi

Pionier e-mobilności
Witam.
Instrukcja dla Y podaje odległość od osi 79cm, a nie 72cm. Zdjęcie dołączone.
,,Przyklej taśmę na ścianie 79 cm (31,1 cala) na lewo i prawo od środkowego punktu odniesienia. Są to lewy i prawy punkt odniesienia.''
Z tego co pamiętam te odległości są tylko jak ustawiasz lampy w trybie GLOBAL (czyli przed korekcją pochylenia 1% i odchylenia na boki) - wtedy wysokość też jest inna (ustawia się wyżej). Ja podałem instrukcje jak ustawić lampy już na nasz rynek (trzeba wychodzić z menu aby sprawdzać efekt). Jak ustawisz jak wyżej, to najpewniej będziesz oślepiał z lewej strony i strącał ptaki z drzew. TMY ma dokładnie tak samo szeroko lampy jak TM3, tylko na innej wysokości.

Lampy GLOBAL są uniwersalne na każdy rynek i w zależności od geolokalizacji są wprowadzane korekty softwareowo. Moim zdaniem lepiej ustawiać docelowo tak jak ma być u nas, ale do tego trzeba za każdym razem wychodzić z menu aby widzieć rzeczywisty efekt (już po korekcji).

Na stacji diagnostycznej też nie ma możliwości ustawienia w trybie global. Trzeba działać tą samą metodą ustawiając, wychodząc z menu i dopiero podglądając rezultat.
 
Last edited:
Top