Kupię EV do miasta

vwir

Pionier e-mobilności
Czyli, jeżeli dobrze rozumiem, jak się sprowadza używanego elektryka z jakiegoś kraju EU, to trzeba:

a) zgłosić do skarbówki (ale żadnych akcyz/podatków nie ma)? Można przez platformę ePUAP?
b) z jakimś papierem od skarbówki (kiedy dają, jak jest zgłoszone przez ePUAP) idę do najbliższej SKP na przegląd? Czy może są jakieś bardziej wyspecjalizowane SKP, zajmujące się przeglądamu aut sprowadzanych z zagranicy? Czy też nie trzeba żadnego papieru ze skarbówki, aby jechać na przegląd do SKP?
c) z papierem z przeglądu i ze skarbówki, idę do urzędu zarejestrować?
a) Tak, przez mf.gov.pl. Elektronicznie, nic nie płacisz. Nie zdziw się gdy zobaczysz pojęcia typu SZPROT ;)
b) Do SKP idziesz na przegląd niezależnie od skarbówki. Jedno z drugim nie ma związku. Skarbówka nie daje żadnego papieru, odnotowane jest elektronicznie. Dostaniesz tylko potwierdzenie na maila, że jesteś zwolniony z opłat. Warto najpierw iść do SKP a potem dopiero zgłosić się do skarbówki, bo w papierze z SKP masz wpisane, że to elektryk (gdyby w skarbówce chcieli mieć podkładkę to załączysz im zdjęcie/skan papierka z SKP).
c) Tylko papier z przeglądu i rejestrujesz. Podczas rejestracji zapytają o akcyzę, mówisz że jesteś zwolniony i jest to odnotowane w systemie, bo zgłosiłeś w skarbówce. Wydział komunikacji sprawdzi to przez internet.
 

Froggy

Posiadacz elektryka
Wydział Komunikacji nie sprawdzi sobie tego przez Internet, zechcą podkładki (tj. zaświadczenia, które dostaniesz na maila), przynajmniej u mnie tak było.
Zarejestrowali, warunkowo, bez zaświadczenia (na tzw. "miękki dowód"), jak przyszło na maila potwierdzenie ze skarbówki (chwilę im zajmuje stwierdzenie, że to rzeczywiście pojazd o napędzie elektrycznym), to przesłałem im mailowo na adres WK i poszedłem kilka dni później po "normalny" dowód rejestracyjny (na wszelki wypadek drukując dokument) - pani w okienku stwierdziła, że bardzo miło z mojej strony, bo tak bym musiał czekać jeszcze w urzędzie, aż sami by sobie wydrukowali (bo choć to otrzymali, to jeszcze nie zrobili tego), a tak jest już "git". Polski urząd papierem stoi, więc lepiej się przygotować, niż potem udowadniać, że się "nie jest wielbłądem" (albo inną hybrydą PHEV).
 

vwir

Pionier e-mobilności
Wydział Komunikacji nie sprawdzi sobie tego przez Internet, zechcą podkładki (tj. zaświadczenia, które dostaniesz na maila), przynajmniej u mnie tak było
A u mnie tak nie było. Dwukrotnie.
Zarejestrowali, warunkowo, bez zaświadczenia (na tzw. "miękki dowód"), jak przyszło na maila potwierdzenie ze skarbówki (chwilę im zajmuje stwierdzenie, że to rzeczywiście pojazd o napędzie elektrycznym), to przesłałem im mailowo na adres WK
Czyli poszedłeś rejestrować zanim skarbówka Ci napisała, że masz zaświadczenie? No to jak WK mógł to sprawdzić przez internet, skoro zaświadczenia w systemie jeszcze nie było ;)
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
a) Tak, przez mf.gov.pl. Elektronicznie, nic nie płacisz. Nie zdziw się gdy zobaczysz pojęcia typu SZPROT ;)
Wszedłem na stronę mf.gov.pl, kliknąłem w 'Usługi dla Obywatela' -> 'Kierowcy i pojazdy', i nie widzę opcji zgłoszenia do skarbówki auta z zagranicy. Pewnie źle szukam :-(.
b) Do SKP idziesz na przegląd niezależnie od skarbówki. Jedno z drugim nie ma związku. Skarbówka nie daje żadnego papieru, odnotowane jest elektronicznie. Dostaniesz tylko potwierdzenie na maila, że jesteś zwolniony z opłat. Warto najpierw iść do SKP a potem dopiero zgłosić się do skarbówki, bo w papierze z SKP masz wpisane, że to elektryk (gdyby w skarbówce chcieli mieć podkładkę to załączysz im zdjęcie/skan papierka z SKP).
Czy oprócz umowy kupna/sprzedaży (albo zagranicznej faktury) i zagranicznego dowodu rejestracyjnego (+ ewentualnie zagranicznej karty pojazdu, jeżeli w danym kraju takową wystawiają) są potrzebne jakieś inne dokumenty (np. CoC -> Certificate of Conformity)? Czy fakturę trzeba tłumaczyć (przez tłumacza przysięgłego)? Bo zakładam, że umowę kupna/sprzedaży trzeba. Czy też np. umowa sporządzona w jakimś bardziej popularnym języku typu angielski albo niemiecki jest akceptowana bez tłumaczenia?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Wszedłem na stronę mf.gov.pl, kliknąłem w 'Usługi dla Obywatela' -> 'Kierowcy i pojazdy', i nie widzę opcji zgłoszenia do skarbówki auta z zagranicy. Pewnie źle szukam :-(.
Czy oprócz umowy kupna/sprzedaży (albo zagranicznej faktury) i zagranicznego dowodu rejestracyjnego (+ ewentualnie zagranicznej karty pojazdu, jeżeli w danym kraju takową wystawiają) są potrzebne jakieś inne dokumenty (np. CoC -> Certificate of Conformity)? Czy fakturę trzeba tłumaczyć (przez tłumacza przysięgłego)? Bo zakładam, że umowę kupna/sprzedaży trzeba. Czy też np. umowa sporządzona w jakimś bardziej popularnym języku typu angielski albo niemiecki jest akceptowana bez tłumaczenia?
Musisz mieć umowę/fakturę oraz zagraniczny dowód rejestracyjny i zagraniczne numery rejestracyjne (jeśli posiadasz). CoC nie jest potrzebny, zamiast tego masz przegląd z SKP. Jeśli SKP klepnęła to WK ma zarejestrować.
W moim WK muszę wszystko tłumaczyć przez tłumacza przysięgłego, ale tutaj już zależy od WK. Wiem, że na przykład w większych WK mają zatrudnione osoby, które ogarniają bardziej popularne języki (niemiecki, angielski). Niestety w moim WK nie jest tak różowo. Jeśli umowę masz dwujęzyczną (bardzo częsta praktyka) to już nie musisz jej tłumaczyć.

Polecam taką kolejność:
1. Jedziesz do SKP zrobić przegląd.
2. Jeśli Twój wydział komunikacji wymaga tłumaczeń to dajesz umowę + zagraniczny dowód rejestracyjny do tłumaczenia.
3. Zgłaszasz do skarbówki zwolnienie z akcyzy. Kolejność o tyle istotna, że skarbówka może wymagać papierka z SKP lub przetłumaczonego zagranicznego dowodu rejestracyjnego. Ja na wszelki wypadek na dzień dobry daję im skany wszystkiego co mam, razem z tłumaczeniami. Wtedy nie bawimy się w odbijanie piłeczki typu "a doślij jeszcze cośtam". W jednym z elektryków chcieli żebym im dosłał zdjęcie całego samochodu i zdjęcie otwartej klapki ładowania ;)
4. Gdy otrzymasz emaila ze skarbówki że masz już zwolnienie idziesz ze wszystkimi papierami do WK i rejestrujesz. WK przez internet sam sobie ściąga informację ze skarbówki, że masz zwolnienie z akcyzy.
5. Ubezpieczasz swój świeżo zarejestrowany nabytek. Musisz to zrobić w tym samym dniu w którym zarejestrowałeś.

Tak to zadziałało u mnie, rejestrowałem już 3 różne elektryki zza granicy (z USA, z Francji i z Niemiec).
 
Last edited:

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
2. Jeśli Twój wydział komunikacji wymaga tłumaczeń to dajesz umowę + zagraniczny dowód rejestracyjny do tłumaczenia.
Wymagali tłumaczenia dowodu rejestracyjnego z innego kraju EU? Czy dowodu rejestracyjnego z poza EU? Bo w EU, to dowody rejestracyjne są zestandaryzowane (numery pól są takie same w każdym kraju EU). Muszę się podpytać u mnie w WK.
3. Zgłaszasz do skarbówki zwolnienie z akcyzy. Kolejność o tyle istotna, że skarbówka może wymagać papierka z SKP lub przetłumaczonego zagranicznego dowodu rejestracyjnego. Ja na wszelki wypadek na dzień dobry daję im skany wszystkiego co mam, razem z tłumaczeniami. Wtedy nie bawimy się w odbijanie piłeczki typu "a doślij jeszcze cośtam". W jednym z elektryków chcieli żebym im dosłał zdjęcie całego samochodu i zdjęcie otwartej klapki ładowania ;)
Do skarbówki trzeba wypełnić AKC-US, jak rozumiem (WZZA czy WZZA/WZBO wspomniane w 'Formularze do wypełnienia' w linku https://puesc.gov.pl/uslugi/uzyskaj-zaswiadczenie-o-zwolnieniu-z-zaplaty-podatku-akcyzowego są tylko dla przesiedleńców, jak rozumiem).
Tak to zadziałało u mnie, rejestrowałem już 3 różne elektryki zza granicy (z USA, z Francji i z Niemiec).
Przy elektryku z USA to chyba trzeba coś tam płacić (cło, VAT)?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Wymagali tłumaczenia dowodu rejestracyjnego z innego kraju EU? Czy dowodu rejestracyjnego z poza EU? Bo w EU, to dowody rejestracyjne są zestandaryzowane (numery pól są takie same w każdym kraju EU). Muszę się podpytać u mnie w WK.
Tak, wymagali. Ale mój WK jest specyficzny, robią problemy ze wszystkiego i kiedyś (w spaliniaku) chccieli tłumaczenia... dowodu rejestracyjnego tablic zjazdowych (przyjechałem na kołach z DE). Jakieś kuriozum.

Do skarbówki trzeba wypełnić AKC-US, jak rozumiem (WZZA czy WZZA/WZBO wspomniane w 'Formularze do wypełnienia' w linku https://puesc.gov.pl/uslugi/uzyskaj-zaswiadczenie-o-zwolnieniu-z-zaplaty-podatku-akcyzowego są tylko dla przesiedleńców, jak rozumiem).
Robisz AKC-US oraz WZZA. Jedno i drugie. Masz tam instrukcję krok po kroku. Te portale nie są intuicyjne, ale w sumie to wszystko działa. Na zaświadczenie czekasz do 7 dni, u mnie to było 2 i 3 dni.

Przy elektryku z USA to chyba trzeba coś tam płacić (cło, VAT)?
Tak, ale ja miałem o tyle prościej że firma przywozowa dostarczyła mi samochód pod dom z opłaconym cłem i vatem. Miałem do przejścia ścieżkę identyczną jak w samochodach z EU. Tyle tylko, że to było 8 lat temu i wtedy jeszcze musiałem iść do skarbówki i dostać na papierze zwolnienie z akcyzy. Teraz jest inaczej.
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
Przechodziłem temat ostatnio z autem rodziców:
1. badanie techniczne,
2. AKC-US oraz WZZA,
3. tłumaczenie przysięgłe faktury zakupu (jeśli umowa k-s, to warto zrobić wersję dwujęzyczną - odpada tłumaczenie),
4. jeśli w DR nie ma dodatkowych adnotacji w polach różnych, to tłumaczyć nie trzeba, ale w przypadku wpisów w polach dodatkowych - tłumaczenie przysięgłe DR.

Zasadniczo tyle, czasem dochodzą jakieś drobiazgi.
 

Vicek

Fachowiec
Warto sprawdzić na stronie swojego WK czego wymagają, ewentualnie dopytać, bo niestety co jest standardem dla jednego, w drugim nie przechodzi.
 

jerzy

Nowy na Forum
Jaki budżet masz na auto? Zastanawiam się nad zmianą Niro EV na drugiego elektryka VW i cena jaką mi podali w salonie wydaje się bardzo niska. Wystarczy mi sprzedać trochę drożej. Samochód nigdzie nie jest wystawiony bo się skłaniam do zostawienia go w salonie w rozliczeniu. Jak chcesz to się odezwij na priv
Czy możesz podać więcej wiadomości, jestem na etapie szukania przed zakupem. Dzięki
 
Top