Ładowanie LEAFa II - tylko z nadprodukcji PV

neqs

Zadomawiam się
Witam,

Zastanawiam się (coraz mocniej) nad zakupem nowego LEAFa, głównie ze względu na ograniczenie kosztów paliwa, mam fotowoltaikę na firmie o mocy 20kWp założoną na nowych zasadach, więc chwilami mam sporą nadprodukcję którą oddaje (za półdarmo) do sieci, jeżeli kupię LEAFa chciałbym aby był podłączony pod gniazdko przez 8-10h gdy przebywam na firmie i ładował się tylko z nadprodukcji - z reguły będę potrzebował go naładować przez ten czas raptem o jakieś 50-60km zasięgu, czasami więcej. System PV mam postawiony na huaweiu, mógłbym dołożyć do niego oryginalną ładowarkę huawei, która fajnie ogarnia ładowanie tylko z nadprodukcji, ale koszt samej ładowarki to ponad 3k netto plus koszty montażu. A zastanawiam się nad zakupem zwykłego monitora energii SUPLA MEW-01 i skonfigurowaniu go tak aby on załączał przekaźnik który uruchomi ładowarkę tylko w momencie nadprodukcji. Czy ktoś stosował coś takiego? Oczywiście trzeba by ustawić interwały jakieś itd żeby nie wyłączał i włączał tego na kilka sekund, ale można policzyć bilansowanie godzinowe i w miarę możliwości to wykorzystywać - pod kątem technicznym od strony licznik->przekaźnik jestem w stanie to bez problemu sam ogarnąć, jednak ze względu na brak doświadczenia z elektrykami:
Moje pytanie brzmi:
Czy gdy przekaźnik po prostu wyłączy i potem za kilkanaście minut załączy prąd w gniazdku gdzie będzie podpięta ładowarka to wtedy LEAF zacznie się od razu ładować, czy może trzeba coś jeszcze kliknąć/potwierdzić aby nastąpił START procesu ładowania?
 

nabrU

Moderator
Po pierwsze Leaf to złącze CHAdeMO czyli jak sądzę wybór EVSE (bo tak to się nazywa, a ładowarka to jest w samochodzie) jest trochę mniejszy.
Po drugie te lepsze EVSE właśnie tyle kosztują więc ceny od 3k to raczej norma.
Po trzecie niezależnie jak technicznie chcesz to rozwiązać, to samochód potrzebuje min 1,4kW mocy aby rozpoczął ładowanie. Więc każda chmurka będzie to ładowanie przerywać.
Po czwarte jak dla mnie najlepszym rozwiązaniem byłoby dodanie magazynu energii i wtedy ładowałbyś ze słońca ale poprzez magazyn, więc teoretycznie niezależnie od pogody i większą i stała mocą (np. 3,6kW w zależności od parametrów falownika i baterii). Oczywiście to dodatkowy koszt, ale może są jakieś dopłaty itp.

Co do Twojego głównego pytania, to nie mam Leafa więc nie odpowiem, ale inni na pewno będą znali odpowiedź.
 

neqs

Zadomawiam się
Dzięki za konkretne skróty, przyda się w googlowaniu konkretnych rozwiązań :)
1,4kW mocy to żaden problem, tak jak pisałem moc PV to 20kWp, więc byle chmurka nie zasłoni jej tak żeby było mniej niż 1,4kW, oczywiście dochodzi kwestia zużycia prądu przez maszyny itd podczas pracy, ale tutaj chciałbym wykorzystywać bilansowanie godzinowe i co godzinę sprawdzać i tutaj przykładowo od 12:00 do 12:30 sprawdzać ile jest nadprodukcji na plusie i potem np. od 12:30 do 13:00 uruchomić przekaźnikiem ładowarkę na pełną moc, tak aby wyzerować nadprodukcję w bilansie danej godziny, tak aby bilansowo wyjść na zero eksport do PGE, logicznie programowo jest to bez problemu do ogarnięcia z tego co czytałem.
Niestety w moim przypadku bateria do PV mija się z celem - liczyłem to i jest to póki co ekonomicznie nieuzasadnione.

Aby zobrazować moją sytuację to podrzucę wykres np. za wczorajszy dzień, gdzie zostało sporo produkcji która mogła by być wykorzystana u mnie przez autokonsumpcję na ładowanie elektryka. Oczywiście nie każdy dzień taki jest, nie raz jest tak, że sporo brakuje z PV, ale w te dni mógłbym sobie "przełączyć" i naładować się z sieci jeśli będę miał taką potrzebę, a na codzień chciałbym tylko uzupełniać baterię o kilkadziesiąt km zasięgu zwiększając sobie autokonsumpcję nie oddając (za półdarmo) prądu do PGE...
1718437887187.png
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
W Leafie możesz ustawić harmonogram ładowania - Leaf wtedy nie wystartuje do odpowiedniej godziny ale będziesz mógł mu kliknąć rozpoczęcie ładowania z aplikacji (zakładając że model obsługuje aplikacje - N-Connecta w góre)

Niestety prawie każda inteligentna ładowarka wyjdzie cię około 3k + instalacja. Jeżeli jesteś trochę "techniczny" to najtańszym zapewne rozwiązaniem będzie dorwanie używanego Wallbox Pulsar Plus i postawienie albo na domowym komputerze albo na Raspberry Pi Home Assistant'a i spięcie wallboxa z falownikiem przez integracje w Home Assistant. Ale nie będzie to nadal super tanie rozwiązanie i wymagało będzie łączności online.

Sterowania przekaźnikiem odradzam bo przy prądzie pobieranym przez EV długo on nie pożyje.
 

p0li

Pionier e-mobilności
Po pierwsze Leaf to złącze CHAdeMO czyli jak sądzę wybór EVSE (bo tak to się nazywa, a ładowarka to jest w samochodzie) jest trochę mniejszy.
jesli nie chce dwukierunnkowego korzystania z baterii to nie musi laczyc sie przez chademo (DC) tylko wystarczy normalne zlacze typ2 (AC) ktore leaf 2 tez posiada
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Po pierwsze Leaf to złącze CHAdeMO czyli jak sądzę wybór EVSE (bo tak to się nazywa, a ładowarka to jest w samochodzie) jest trochę mniejszy.
Co ma wspólnego złącze DC z evse działającym na złączu AC?
Leaf II ma DRUGIE gniazdko do AC.

Co do ładowania ze słońca - jak rozumiem, PV nie jest na netbilingu?
 

nabrU

Moderator
jesli nie chce dwukierunnkowego korzystania z baterii to nie musi laczyc sie przez chademo (DC) tylko wystarczy normalne zlacze typ2 (AC) ktore leaf 2 tez posiada
Oczywiście mój błąd. Nie wiem dlaczego pisząc o ładwaniu AC (type 2) wyjechałem z CHAdeMO o_O. Ten punkt mojej wypowiedzi można więc pominąć (y)
 

neqs

Zadomawiam się
W Leafie możesz ustawić harmonogram ładowania - Leaf wtedy nie wystartuje do odpowiedniej godziny ale będziesz mógł mu kliknąć rozpoczęcie ładowania z aplikacji (zakładając że model obsługuje aplikacje - N-Connecta w góre)

Niestety prawie każda inteligentna ładowarka wyjdzie cię około 3k + instalacja. Jeżeli jesteś trochę "techniczny" to najtańszym zapewne rozwiązaniem będzie dorwanie używanego Wallbox Pulsar Plus i postawienie albo na domowym komputerze albo na Raspberry Pi Home Assistant'a i spięcie wallboxa z falownikiem przez integracje w Home Assistant. Ale nie będzie to nadal super tanie rozwiązanie i wymagało będzie łączności online.

Sterowania przekaźnikiem odradzam bo przy prądzie pobieranym przez EV długo on nie pożyje.
Harmonogram niestety u mnie się nie sprawdzi, bo nie mam stałych godzin dużego i małego zużycia... Jest to zależne od ilości pracy (firma produkcyjno-usługowa), dlatego muszę na biężąco sprawdzać zużycie i produkcje aby tym wysterować, przekaźnik to oczywiście skrótowo, mogę zasterować stycznikiem 3Fazowym o mocy przełączeniowej np. 63A, leży taki na półce i się kurzy, więc chcę po prostu wykorzystać własne zasoby, a samym stycznikiem nie będę sterował co kilka sekund, więc nie ma ryzyka szybkiego wypalenia się styków.
Sama inteligentna ładowarka mi nic chyba nie da, bo skąd taki np. Wallbox ma "wiedzieć" kiedy ma ładować a kiedy przestać ładować? Nadal tutaj trzeba wyciągnąć skądś te dane i nim sterować. Huawei ma statystyki mocno ukryte i wiem, że da radę je wyciągnąć przez pewne rozszerzenia do Home Assistant, tylko trochę wydaję mi się, tutaj strzelanie z armaty do muchy, gdyż taka SUPLA wg mnie i proste warunki sprawdzające przepływ prądu na plus (czyli nadprodukcję) oraz przepływ prądu na minus (czyli pobieranie z sieci), kilka operacji matematycznych na tych danych i z tego otrzymujemy prosty sygnał do sterowania jakąkolwiek ładowarką, czy to wallbox czy to oryginalna ładowarka.
Przypominam tylko, że tak sobie to wymyśliłem w głowie i potrzebuję praktycznego punktu odniesienia, ze względu na mój brak doświadczenia z elektrykami, za to duże doświadczenie w różnego typu sterowania automatyki przemysłowej itp. (samouk oczywiście, nie elektryk z wykształcenia jak coś :D )

Co ma wspólnego złącze DC z evse działającym na złączu AC?
Leaf II ma DRUGIE gniazdko do AC.

Co do ładowania ze słońca - jak rozumiem, PV nie jest na netbilingu?
PV jest na net-billingu, czyli na nowych zasadach. Stąd ten temat o max wykorzystaniu autokonsumpcji i bilansowania godzinowego, inaczej gdyby był to net-metering (stare zasady) to bym się w ogóle w to nie bawił, tylko ładował pewnie kiedy mi pasuje :)
 

Ev3

Pionier e-mobilności
Sama inteligentna ładowarka mi nic chyba nie da, bo skąd taki np. Wallbox ma "wiedzieć" kiedy ma ładować a kiedy przestać ładować? Nadal tutaj trzeba wyciągnąć skądś te dane i nim sterować. :)
Musiałbyś opomiarować przyłącze swoimi licznikami, współpracującymi z ładowarką.
Ale to właśnie koszty rzędu kilku tysięcy minimum.
Włączanie i wyłączanie ładowania przy każdej chmurce to chyba słaby pomysł, sensowniej byłoby sterować mocą.

BTW: dlaczego akurat Leaf?
To mocno przestarzałe konstrukcyjnie auto, są lepsze na rynku.
 

6a8

Posiadacz elektryka
Poszukaj, były wątki poświęcone ładowaniu ze słońca. Wprawdzie dotyczyły one Tesli, ale zasady są takie same. Co do wspomnianego opomiarowania, to zależy czy masz możliwości i wiedzę aby samodzielnie coś poskładać, i czy z Twojego falownika da się w prosty sposób wyciągnąć informację o aktualnej produkcji.
 
Top