Ładowanie w trasie/mapy/aplikacje

Michal

Moderator
Nie ma i w zasadzie nie ma potrzeby - AA i ACP jest potrzebne w aucie jeśli wbudowane aplikacje nie spełniają swojego zadania. Taka integracja wydaje się w Teslach dodatkiem, a nie koniecznością i pewnie dlatego jej nie ma.
 

nabrU

Moderator
Jakby takiej potrzeby nie było, to by nie było pytania kolegi nyknow o ABRP ;)
Czy więc ktoś z Teslarzy może mnie oświecić co tam wam Tesla na tym ekranie oferuje, że AA i ACP jest (podobno) zbędne?
 

Michal

Moderator
Kolega pyta, bo jest nowy i jeszcze się boi ;) Też na początku jeździłem wszędzie z włączonym ABRP, ale z czasem okazuje się, że nie trzeba i można ewentualnie skorzystać przed wyjazdem do sprawdzenia trasy.

Udam, że nie wyczuwam negatywnych emocji w Twoim pytaniu:
Czy więc ktoś z Teslarzy może mnie oświecić co tam wam Tesla na tym ekranie oferuje, że AA i ACP jest (podobno) zbędne?
, i odpowiem.
Jeśli naprawdę jesteś zainteresowany tym jak coś działa, a nie tylko szukasz dziury żeby się przyczepić, to napisz - jestem skłonny pójść do auta, nagrać i wrzucić tutaj filmik pokazujący jak coś działa w praktyce.

[edit] Wrzuciłem ten opis jako osobny wątek - [kilk].

[edit] Każdemu na początku używania EV proponuję korzystanie z ABRP do planowania tras - dopiero po jakimś czasie można się nauczyć żyć bez tego.

Co Tesla oferuje na ekranie (na szybko):
  • Funkcje podstawowe - takie do jazdy elektrykiem, czyli nawigacja, predykcja zasięgu, ładowanie, itp. (szeroki opis funkcjonalności nawigacji znajdziesz [tutaj]):
    • Pełną nawigację działającą w [zasadzie jak Google Maps]*, gdzie (*) - nie jest to Google Maps i potrafią to być trochę stare mapy, bo dane mapowe są trzymane lokalnie, a nie dociągane na bieżąco. Niestety Tesla EU jest nadal w tyle jeśli chodzi o częstotliwość aktualizacji - mam nadzieję, że to GigaBerlin się to zmieni. Przy czym na 15 miesięcy i 32kkm jazdy miałem z tym problem dosłownie kilka razy - na palcach jednej ręki można policzyć i ten "problem" oznaczał, że musiałem spojrzeć na znaki ;) W 99,5% przypadków jest super.
      nawigacja_tesla.jpg
    • Nawigacja ma dane o pobliskich miejscach z Google, więc można kliknąć restaurację, ustawić nawigację do niej, zadzwonić (są numery telefonów i przycisk służący do dzwonienia) albo wejść na ich stronę w samochodzie korzystając z wbudowanej przeglądarki i przejrzeć menu.
    • Nawigacja uwzględnia ruch i korki, oraz proponuje zmianę trasy w razie zmiany warunków drogowych.
    • Zintegrowane planowanie trasy z ładowaniem auta na superchareger (SuC) - będąc w Warszawie ustawiasz jako cel Florencję, a auto planuje całą trasę wraz z postojami na ładowanie. Używanie innych niż SuC ładowarek sprowadza się do przypadków szczególnych w PL, gdzie sieć ładowania SuC jest jeszcze dość słabo rozwinięta. Na zachodzie o nic nie musisz się martwić i nie potrzebujesz aplikacji firm zewnętrznych, chyba, że do ładowania przy hotelach/atrakcjach.
    • Niedawno dodane punkty ładowania innych sieci (w PL, to głównie Orlen i niestety nie ma GreenWay). Nie są one automatycznie uwzględniane w planowaniu trasy ale można je łatwo wyszukać, dodać do trasy i nawigacja do nich spowoduje przygotowanie baterii do szybkiego ładowania, tak jak przy nawigacji do SuC.
    • Niedawno dodane punkty pośrednie - można ustawić trasę składającą się z wielu punktów pośrednich. Uwaga - trzeba wtedy zwracać uwagę na ładowanie, bo auto samo tego nie uwzględnia - nie robi tego mądrze, bo nie wie czy w tych punktach pośrednich nie będziesz się ładować - może się zdarzyć, że każe Ci się cofać do ładowarki, choć mogłeś się tam podładować po drodze.
    • Za każdym razem jak ustawiasz nawigację do jakiegoś miejsca, po wyznaczeniu trasy dostajesz informację z jakim % dojedziesz na miejsce i z jakim % ewentualnie wrócisz w miejsce startu.
    • Predykcję i na bieżąco korektę zużycie baterii na trasie uwzględniając rzeczywiste prędkości, przewyższenia, styl jazdy i aktualne warunki drogowe (wiatr, deszcz, temperaturę). To jest coś co zawsze się przydaje, bo dzięki temu wiesz, czy możesz przycisnąć, czy zwolnić w trasie żeby dojechać do ładowarki z optymalnym poziomem naładowania, żeby osiągnąć najlepsze moce [źródło zdjęcia i szerszy opis funkcji] - na obrazku poniżej szara linia to pierwotna predykcja, a kolorowa uwzględnia aktualne warunki i styl jazdy. Dzięki temu możesz zawsze celować, żeby dojechać z około 5% baterii i mieć najlepsze dostępne moce ładowania, albo dotrzeć do celu (np. noclegu) mając jeszcze wystarczający poziom naładowania, żeby rano mieć wystarczająco na dojazd dalej do kolejnego SuC. Tak naprawdę właśnie po to korzysta się z ABRP:
      tesla-range3.jpg
    • Nawet jeśli nie będziesz tam zaglądał, to nawet mając 200 km do celu auto pokaże Ci ostrzeżenie, że nie dojedziesz utrzymując aktualną prędkość - pokazuje się ostrzeżenie, że musisz jechać maksymalnie np. 125 km/h żeby dotrzeć do celu.
  • Teraz dodatki, które w sumie nie są potrzebne ale umilają korzystanie z auta i zmniejszają potrzebę używania AA i APC:
    • Świetnie działające wyszukiwanie głosowe - obstawiam, że dostarczane przez Google. Pozwala:
      • wyszukać cele na mapie (Nawiguj do ...),
      • zadzwonić do kontaktu z telefonu (Zadzwoń do ...),
      • napisać głosem SMS (Napisz SMS do ...),
      • odtworzyć wybrany utwór albo artystę (Odtwórz ...),
      • wyszukać frazę w google (Wyszukaj w Google ...),
      • nawet zmienić ustawienia w aucie - zmienić temperaturę (Zimno mi), złożyć/rozłożyć lusterka itp... [edit],
      • więcej komend głosowych [tutaj]
    • Wbudowany Spotify i Tidal.
    • Wbudowane radia internetowe.
    • Wbudowany Netflix - wiem, ze wolno się odpala (15-20s) ale się odpala i później można już oglądać, a przy ładowaniu przez 20 min, te 20s to naprawdę niewiele :p
    • Wbudowany YT - niestety też wolno się ładuje (15-20s).
    • Wbudowana przeglądarka - zdarzało mi się z trasy zamawiać zestaw jedzenia w Krowarzywa" albo wyszukiwać pobliskie miejsca z mapy (np. mijany właśnie sklep z ceramiką) i wejść na ich stronę, więc da się korzystać. Działa dość wolno ale da się.
    • Wbudowane kilka (może już nawet kilkanaście) gier - dla zabicia czasu na ładowarce / czekając na żonę wystarczy. Przy czym cholera nie ma kiedy w nie grać, bo auto tak szybko się ładuje :p
 
Last edited:

Michal

Moderator
Edytowałem wpis - dodałem info o komendach głosowych i usuwam opis, że nie można się zalogować do YT (kiedyś tak było).
 

JareG

Pionier e-mobilności
Co Tesla oferuje na ekranie (na szybko):
Chętnie taką funkcjonalność zobaczyłbym u siebie w oczojebie :) bo to, co jest to tyle, że jest..
  • (...) bo auto tak szybko się ładuje :p
A propos: kiedyś ładowałem się na ładowarce ABB 50kW jednocześnie z TM3 (ona na AC) - i czy jest możliwe, że Tesla na AC wyciągała ponad 40kW? Bo chyba taką moc widziałem na ekranie ładowarki.. albo może widziałem swoją, teraz już sobie nie przypomnę :D

Pozdrawiam
 

Michal

Moderator
czy jest możliwe, że Tesla na AC wyciągała ponad 40kW
Nie, TMS i TMX mogą mieć podwójną ładowarkę 22kW ale max i na pewno nie TM3/TMY.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Nie, TMS i TMX mogą mieć podwójną ładowarkę 22kW ale max i na pewno nie TM3/TMY.
Szkoda, no nie? :D Tak mi się wydawało że to niemożliwe, bo macie na pokładzie tak jak ja 11kW AC..
A taki ZOE ma ładowanie na AC ponad 40kW.. piękna sprawa.

Pozdrawiam
 

Michal

Moderator
Moim zdaniem tak średnio szkoda, bo i tak w domu raczej masz max 22 kW i to rzadko - najczęściej 11kW. A na stacji ładowania chyba nie ma wielkiego znaczenia, czy używasz 40kW AC, czy 40kW DC ;)
 
Top