Ładowanie w trasie/mapy/aplikacje

JareG

Pionier e-mobilności
Moim zdaniem tak średnio szkoda, bo i tak w domu raczej masz max 22 kW i to rzadko - najczęściej 11kW.
To fakt, ale..
A na stacji ładowania chyba nie ma wielkiego znaczenia, czy używasz 40kW AC, czy 40kW DC ;)
.. jest jedna korzyść: cena. Za 1kW AC na GW płacę 1,1zł ze zniżkami, a za DC minum 1,6 zł (40-50kW, ze zniżkami). I gdyby na AC wyciągać powiedzmy 43kW, to właściwie prędkość ładowania byłaby taka sama, ale cena już inna :) W bonusie byłby jeszcze brak nerwowości czy DC będzie wolne.. 🤣

Pozdrawiam
 

Michal

Moderator
To fakt, ale..

.. jest jedna korzyść: cena. Za 1kW AC na GW płacę 1,1zł ze zniżkami, a za DC minum 1,6 zł (40-50kW, ze zniżkami). I gdyby na AC wyciągać powiedzmy 43kW, to właściwie prędkość ładowania byłaby taka sama, ale cena już inna :) W bonusie byłby jeszcze brak nerwowości czy DC będzie wolne.. 🤣

Pozdrawiam
Tylko niestety za wbudowaną w auto ładowarkę zdolną przetwarzać 43kW musisz zapłacić przy zakupie auta albo wyższą ceną albo oszczędnościami w innych miejscach - w szczególności, np. w ZOE baterią chłodzoną powietrzem, która przy drugim szybkim ładowaniu nie ma szans wyciągnąć wysokich mocy, no i wozisz ją zawsze ze sobą, nawet jak jej nie potrzebujesz ;)

Jak to możliwe, skoro Zoe ma ładowarkę pokładową 22 kW?
ZOE v1 miał taki wariant - pytanie jak takie ładowania bez kontrolowanie temperatury wpływają na żywotność baterii... Tesla do ładowania DC zawsze baterię podgrzewa, żeby zmniejszyć jej degradację, a tutaj się nie da... No i z jakiegoś powodu zrezygnowali z tej opcji...
 
Last edited:

JareG

Pionier e-mobilności
Tylko niestety za wbudowaną w auto ładowarkę zdolną przetwarzać 43kW musisz zapłacić przy zakupie auta albo wyższą ceną albo oszczędnościami w innych miejscach
No niestety.. nie ma darmowych obiadów :D
ZOE v1 miał taki wariant - pytanie jak takie ładowania bez kontrolowanie temperatury wpływają na żywotność baterii... Tesla do ładowania DC zawsze baterię podgrzewa, żeby zmniejszyć jej degradację, a tutaj się nie da... No i z jakiegoś powodu zrezygnowali z tej opcji...
Ja widzę to tak: jeśli taki e-Soul ma chłodzenie/podgrzewanie baterii podczas ładowania DC, to znaczy że mógłby tego używać podczas takiego szybszego ładowania AC. A nawet jeśli nie, to ile będę trzymał oczojeba.. 3 lata? 5 lat..? Tyle to bateria z palcem w dudzie wytrzyma :D
BTW: Kompromisem byłaby ładowarka pokładowa AC 22kW - i taką chciałbym mieć w oczojebie :) Tym bardziej że ładowanie AC >40kW wystepuje tylko na ładowarkach DC, a 22kW to wszystkie słupki AC obsługują :)

Pozdrawiam
 

Michal

Moderator
3 lata? 5 lat..? Tyle to bateria z palcem w dudzie wytrzyma
Ale gwarancja jest na 8, więc musi wytrzymać minimum 8 :p
Dochodzą też względy ekologiczne - jeśli masz EV, w którym bateria pada po 5 latach i jest do wymiany, to naprawdę ciężko w PL mówić o ekologii przy używaniu takiego EV. Bateria w EV powinna bez znaczącego spadku pojemności wytrzymywać 100-200kkm żeby to wszystko miało sens. Moim zdaniem w takich autkach bez chłodzenia/podgrzewania baterii to jest wykonalne tylko przy jeżdżeniu wokół komina, a tu nie są potrzebne wysokie moce ładowania - trasy tym i tak nie zrobisz sensownie.
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
Kolega pyta, bo jest nowy i jeszcze się boi ;) Też na początku jeździłem wszędzie z włączonym ABRP, ale z czasem okazuje się, że nie trzeba i można ewentualnie skorzystać przed wyjazdem do sprawdzenia trasy.

Udam, że nie wyczuwam negatywnych emocji w Twoim pytaniu:

, i odpowiem.
Jeśli naprawdę jesteś zainteresowany tym jak coś działa, a nie tylko szukasz dziury żeby się przyczepić, to napisz - jestem skłonny pójść do auta, nagrać i wrzucić tutaj filmik pokazujący jak coś działa w praktyce.

Co Tesla oferuje na ekranie (na szybko):
  • Funkcje podstawowe - takie do jazdy elektrykiem, czyli nawigacja, predykcja zasięgu, ładowanie, itp. (szeroki opis funkcjonalności nawigacji znajdziesz [tutaj]):
    • Pełną nawigację działającą w [zasadzie jak Google Maps]*, gdzie (*) - nie jest to Google Maps i potrafią to być trochę stare mapy, bo dane mapowe są trzymane lokalnie, a nie dociągane na bieżąco. Niestety Tesla EU jest nadal w tyle jeśli chodzi o częstotliwość aktualizacji - mam nadzieję, że to GigaBerlin się to zmieni. Przy czym na 15 miesięcy i 32kkm jazdy miałem z tym problem dosłownie kilka razy - na palcach jednej ręki można policzyć i ten "problem" oznaczał, że musiałem spojrzeć na znaki ;) W 99,5% przypadków jest super.
      View attachment 4479
    • Nawigacja ma dane o pobliskich miejscach z Google, więc można kliknąć restaurację, ustawić nawigację do niej, zadzwonić (są numery telefonów i przycisk służący do dzwonienia) albo wejść na ich stronę w samochodzie korzystając z wbudowanej przeglądarki i przejrzeć menu.
    • Nawigacja uwzględnia ruch i korki, oraz proponuje zmianę trasy w razie zmiany warunków drogowych.
    • Zintegrowane planowanie trasy z ładowaniem auta na superchareger (SuC) - będąc w Warszawie ustawiasz jako cel Florencję, a auto planuje całą trasę wraz z postojami na ładowanie. Używanie innych niż SuC ładowarek sprowadza się do przypadków szczególnych w PL, gdzie sieć ładowania SuC jest jeszcze dość słabo rozwinięta. Na zachodzie o nic nie musisz się martwić i nie potrzebujesz aplikacji firm zewnętrznych, chyba, że do ładowania przy hotelach/atrakcjach.
    • Niedawno dodane punkty ładowania innych sieci (w PL, to głównie Orlen i niestety nie ma GreenWay). Nie są one automatycznie uwzględniane w planowaniu trasy ale można je łatwo wyszukać, dodać do trasy i nawigacja do nich spowoduje przygotowanie baterii do szybkiego ładowania, tak jak przy nawigacji do SuC.
    • Niedawno dodane punkty pośrednie - można ustawić trasę składającą się z wielu punktów pośrednich. Uwaga - trzeba wtedy zwracać uwagę na ładowanie, bo auto samo tego nie uwzględnia - nie robi tego mądrze, bo nie wie czy w tych punktach pośrednich nie będziesz się ładować - może się zdarzyć, że każe Ci się cofać do ładowarki, choć mogłeś się tam podładować po drodze.
    • Za każdym razem jak ustawiasz nawigację do jakiegoś miejsca, po wyznaczeniu trasy dostajesz informację z jakim % dojedziesz na miejsce i z jakim % ewentualnie wrócisz w miejsce startu.
    • Predykcję i na bieżąco korektę zużycie baterii na trasie uwzględniając rzeczywiste prędkości, przewyższenia, styl jazdy i aktualne warunki drogowe (wiatr, deszcz, temperaturę). To jest coś co zawsze się przydaje, bo dzięki temu wiesz, czy możesz przycisnąć, czy zwolnić w trasie żeby dojechać do ładowarki z optymalnym poziomem naładowania, żeby osiągnąć najlepsze moce [źródło zdjęcia i szerszy opis funkcji] - na obrazku poniżej szara linia to pierwotna predykcja, a kolorowa uwzględnia aktualne warunki i styl jazdy. Dzięki temu możesz zawsze celować, żeby dojechać z około 5% baterii i mieć najlepsze dostępne moce ładowania, albo dotrzeć do celu (np. noclegu) mając jeszcze wystarczający poziom naładowania, żeby rano mieć wystarczająco na dojazd dalej do kolejnego SuC. Tak naprawdę właśnie po to korzysta się z ABRP:
      tesla-range3.jpg
    • Nawet jeśli nie będziesz tam zaglądał, to nawet mając 200 km do celu auto pokaże Ci ostrzeżenie, że nie dojedziesz utrzymując aktualną prędkość - pokazuje się ostrzeżenie, że musisz jechać maksymalnie np. 125 km/h żeby dotrzeć do celu.
  • Teraz dodatki, które w sumie nie są potrzebne ale umilają korzystanie z auta i zmniejszają potrzebę używania AA i APC:
    • Świetnie działające wyszukiwanie głosowe - obstawiam, że dostarczane przez Google. Pozwala:
      • wyszukać cele na mapie (Nawiguj do ...),
      • zadzwonić do kontaktu z telefonu (Zadzwoń do ...),
      • napisać głosem SMS (Napisz SMS do ...),
      • odtworzyć wybrany utwór albo artystę (Odtwórz ...),
      • wyszukać frazę w google (Wyszukaj w Google ...),
      • nawet zmienić ustawienia w aucie - zmienić temperaturę (Zimno mi), złożyć/rozłożyć lusterka itp... [edit],
      • więcej komend głosowych [tutaj]
    • Wbudowany Spotify i Tidal.
    • Wbudowane radia internetowe.
    • Wbudowany Netflix - wiem, ze wolno się odpala (15-20s) ale się odpala i później można już oglądać, a przy ładowaniu przez 20 min, te 20s to naprawdę niewiele :p
    • Wbudowany YT - niestety też wolno się ładuje (15-20s).
    • Wbudowana przeglądarka - zdarzało mi się z trasy zamawiać zestaw jedzenia w Krowarzywa" albo wyszukiwać pobliskie miejsca z mapy (np. mijany właśnie sklep z ceramiką) i wejść na ich stronę, więc da się korzystać. Działa dość wolno ale da się.
    • Wbudowane kilka (może już nawet kilkanaście) gier - dla zabicia czasu na ładowarce / czekając na żonę wystarczy. Przy czym cholera nie ma kiedy w nie grać, bo auto tak szybko się ładuje :p
Super opis.
Dodałbym jeszcze, że mapa zapamiętuje wszystkie miejsca gdzie w przeszłości ładowaliśmy. Wyświetla je, ale nie wiem, czy uwzględnia w planowaniu trasy
 

JareG

Pionier e-mobilności
Ale gwarancja jest na 8, więc musi wytrzymać minimum 8 :p
Tak stoi w gwarancji, fakt. Ale prawda wyjdzie w praniu, czyli jak się zgłosisz na naprawę/wymianę :D
Dochodzą też względy ekologiczne - jeśli masz EV, w którym bateria pada po 5 latach i jest do wymiany, to naprawdę ciężko w PL mówić o ekologii przy używaniu takiego EV. Bateria w EV powinna bez znaczącego spadku pojemności wytrzymywać 100-200kkm żeby to wszystko miało sens. Moim zdaniem w takich autkach bez chłodzenia/podgrzewania baterii to jest wykonalne tylko przy jeżdżeniu wokół komina, a tu nie są potrzebne wysokie moce ładowania - trasy tym i tak nie zrobisz sensownie.
Aut bez chłodzenia/grzania baterii w dzisiejszych czasach nie powinno się kupować, i tyle. A taka 'zabezpieczona' bateria to powinna bez problemów pociągnąć więcej niz 200kkm i mieć ponad 80% sprawności. Baterią się nie martwię w ogóle, no chyba żebym w jakiś korzeń przypierd** 🤣
BTW: Oczojeb mi pasuje, więc zapewne dokupię drugiego elektryka a ten mój pierwszy EV zostanie u mnie.. po 3 latach (teraz już 29 rat zostało) zostanie mi wykup 45% czyli 70k zł, i pewnie przerobię je na nowy leasing, znów z max dużym wykupem.. jeśli auto będzie bezawaryjne, a na razie żadnej awarii nie odnotowałem :D

Pozdrawiam
 

Michal

Moderator
Super opis.
Dodałbym jeszcze, że mapa zapamiętuje wszystkie miejsca gdzie w przeszłości ładowaliśmy. Wyświetla je, ale nie wiem, czy uwzględnia w planowaniu trasy
Masz rację przy czym niestety jeśli takie miejsce jest ładowarką ale nie z bazy, którą posiada Tesla - np. Greenway - to auto nie podgrzewa baterii przy dojeżdżaniu do niej.
 

t3sla4sun

Zadomawiam się
Hello. Czy ktoś ostatnio dostaje FVAT za ładowanie z TESLA z opóźnieniem?
Ładowałem w NIemczech 2 razy i nie ma tych FVATów w apce Tesli ani na stronie WWW w moim profilu. W samochodzie wyświetlało się podsumowanie ładowanie i cena w €, ale nie ma jeszcze FVAT.

Kiedyś mogłem od razu po ładowaniu praktycznie wydrukować FVAT. Coś się zmieniło?
Teraz jest na koniec miesiąca tylko zbiorcze podsumowanie? Czy jak to działa?
 
Top