Ładowanie z mocą >50kW DC

MałaGosia

Zadomawiam się
Ja nie piszę, że bateria jest w pełni nagrzana. I jak widać nie jest bo ładowanie startuje z poziomu 70kW jak tu wszyscy piszą.
 

AndrzejKulig

Fachowiec
Ja nie piszę, że bateria jest w pełni nagrzana. I jak widać nie jest bo ładowanie startuje z poziomu 70kW jak tu wszyscy piszą.
Hej Gosia, na bank kupowałem bez tej opcji - pamiętam nawet dyskusje z dealerem. Ale po aktualizacji softa ładuje powyżej 50kW. Tu ostatnio z trasy, mróz -8.

IMG_2702.jpegIMG_2701.PNG
 

MałaGosia

Zadomawiam się
10 kilo na grzanie idzie :)
 

krzyss

Pionier e-mobilności
W tesli teraz zjechalem z ladowania z temperatura 55stopni w baterii. Po 250km jazdy 130km/h temperatura spadla do 22 stopni. Na zewnatrz bylo -6.
To tyle jesli chodzi o rozgrzewanie baterii jazda w trasie… nie przy takiej pogodzie. Nawet latem nie bywa wiecej niz 35stopni w baterii i zawsze ja grzeje na ladowarce.
 

nabrU

Moderator
Obiecałem, że wstawię tutaj dane na temat zachowania / temperatury baterii. Co prawda ja mam ID.3 ale Enyaq i inne to ta sama platforma MEB więc zachowanie pewnie podobne.

Trasa ok. 200 mil, 80% autostrady z prędkością 75mph (120km/h), temperatura zewnętrzna w granicach 5*C, skriny z EVNotify.

Wyjazd z domu przy SOC 63% i temperaturze baterii ok. 9*C

Screenshot_2023-02-07-17-22-29-95_72f9bf613b353d1f1d75fc1b9ca11c2f.jpg
Po 1h20 z SOC 12% dojeżdżam do ładowarek 150kW (temperatura max baterii to zaledwie 17*C)

IMG_20230207_185343.jpg

Screenshot_2023-02-07-18-43-05-91_72f9bf613b353d1f1d75fc1b9ca11c2f.jpg
Osiągam więc zaledwie 79kW na starcie ładowania (a mógłbym maks. 125kW)

IMG_20230207_184509.jpg

Po ciutkę więcej niż kwadransie ładowania (wizyta w WC i zakup kawy) odpinam przy SOC 51% i temperaturze baterii ok. 35*C

Screenshot_2023-02-07-19-00-30-10_72f9bf613b353d1f1d75fc1b9ca11c2f.jpg
Przy ładowaniu zauważyłem że optymalna temperatura to jakieś 28-29*C bo wtedy bateria przestaje być grzana / chłodzona (widać to po temperaturze 'inlet').

W międzyczasie jeszcze jedno krótkie ładowanko:

IMG_20230207_210756.jpg

Wracam do domu i temperatura baterii ma ok. 16*C (na dworze mniej więcej 2*C)

Screenshot_2023-02-07-23-23-22-59_72f9bf613b353d1f1d75fc1b9ca11c2f.jpg
Wniosek: przy temperaturze otoczenia ok. 5 stopni i braku przygotowania baterii przed ładowaniem w samochodach na platformie MEB nie da się osiągnąć optymalnej temperatury pracy baterii (ok. 30*C), więc ciężko będzie osiągnąć maksymalne prędkości ładowania nawet jeśli ładowarka ma większą moc niż parametry ładowania DC samochodu.
 
Last edited:

MałaGosia

Zadomawiam się
Wniosek: przy temperaturze otoczenia ok. 5 stopni i braku przygotowania baterii przed ładowaniem w samochodach na platformie MEB nie da się osiągnąć optymalnej temperatury pracy baterii (ok. 30*C), więc ciężko będzie osiągnąć maksymalne prędkości ładowania nawet jeśli ładowarka ma większą moc parametry ładowania DC samochodu.
To chyba potwierdza nasze przypuszczenia. Zanim bateria się nagrzeje to SOC będzie miał już taką wartość, że ładowanie nie pójdzie pełną mocą.
 

MałaGosia

Zadomawiam się
Dziś była okazja skorzystać z ładowarki o mocy 140kW. SOC startowy 15% -- ładowanie zaczęło się od 70kW i spadało aż do ~50kW przy SOC 80%
Do drugiego złącza podłączył się w międzyczasie Mercedes EQ coś tam :)
Można było podejrzeć jego parametry ładowania:
bateria w okolicach 50% - ładowarka jechała z mocą 80kW a po odłączeniu mojego auta było momentalnie ponad 100kW.
 

nabrU

Moderator
Taki dodatek ode mnie do mojego posta na temat temperatury ładowania i szybkości ładowarki.
Wczorajsze ładowanie na Ionity 350kW od 4% do 85%. Mimo temperatury na zewnątrz ok. 5*C udało się w piku osiągnąć max. co może samochód czyli 130kW.
Niestety nie zerknąłem na temperaturę baterii ale nie sądze aby była ona większa niż ok. 20*C po dłuższej jeździe na autostradzie.

1676885581842.png
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Ja wczoraj testowałem GreenWaya. Dojazd na ładowarkę na 9% baterii, na ładowarce 50kWh przy KFC, przy temperaturze baterii 13 st C od razu zaczął dawać 49.7. Ładowanie według CarScannera 48.8 kWh. Po 9 minutach miałem odpowiednią ilość prądu i ruszyłem dalej. Pod koniec ładowania temp baterii 16 st C.
 

aadamuss

Pionier e-mobilności
Taki dodatek ode mnie do mojego posta na temat temperatury ładowania i szybkości ładowarki.
Wczorajsze ładowanie na Ionity 350kW od 4% do 85%. Mimo temperatury na zewnątrz ok. 5*C udało się w piku osiągnąć max. co może samochód czyli 130kW.
Niestety nie zerknąłem na temperaturę baterii ale nie sądze aby była ona większa niż ok. 20*C po dłuższej jeździe na autostradzie.

View attachment 8997
Czy Vw nie może jakoś stunnigować tej krzywej żeby była bardziej płaska w całym zakresie? Ten początkowy pik raczej niewiele daje dla szybkości ładowania. Większość ładowania i tak jest w zakresie 50-80.
 
Top