Ładowarka pokładowa - jak podłączyć

elveh

Posiadacz elektryka
@vwir bardzo ładnie wszystko Ci opisał.

Ja tylko dodam, że EVSE monitoruje cały czas proces ładowania i pomimo że jest "masterem", to ciągle bada czy samochód się podporządkowuje - czyli jeśli "mówi" do pojazdu -> "stary, masz tutaj 9A" (w praktyce to odpowiednie wypełnnienie przebiegu prostokątnego w ramach modulacji PWM), a samochód pobierze 10A, to przerywa proces ładowania i informuje właściciela o problemie. [mówie oczywiście o EVSE w wykonaniu smart]. To samo w zakresie monitorowania ew. upływności - czyli w ramach modułu RDC-DD, lub RCD-B.

W przyszłości jeszcze dojdzie komunikacja po protokole ISO15118 (po kablu zasilającym - komunikacja PLC), niezależnie od obwodu CP, a wtedy pojawią się kolejne funkcje - np. autoryzacja przez kabel (tak jak dzisiaj już robi Tesla). Przy czym mowa nie o rozwiązaniu specyficznym dla danej marki, tylko ogólnym / zgodnym ze standardem.

Zawsze wygrywa minimum z trzech: auto, kabel, evse. Czyli jeśli evse+kabel mogą 22kw, ale auto może 11kW, to ładuje się mocą 11kW. Jeśli auto może 22kW ale evse+kabel mogą 11kW, to będzie 11kW.
Ba - jest nawet lepiej: istnieją EVSE, które mają regulowaną moc. Czyli jeśli na przykład masz akurat duży pobór mocy w domu, a masz przyłącze na styk do ładowania auta, to w EVSE możesz ograniczyć moc ładowania na przykład do 8kW (zamiast standardowych 11kW) i bez problemu wtedy odpali się pompa ciepła, indukcja, czy co tam jeszcze masz w domu.
Możesz kupić dowolną, powinno działać. Tylko Renault Zoe potrafi być wybredne i nie akceptuje niektórych EVSE. O citroenach takich historii nie słyszałem.


Nie, to nie tak. Opornik ma kabel type2->type2 ze słupka do auta. Ale to nie tak, że auto 'czyta' opornik w tym kablu. To evse odczytuje ten opornik i w zależności od jego wartości komunikuje się z autem i daje mu sygnał jaką mocą może się ładować. A ten sygnał idący do auta to nie opór tylko sygnał prostokątny, o odpowiednim wypełnieniu (wypełnienie przebiegu prostokątnego decyduje o mocy ładowania).
 

vwir

Pionier e-mobilności
W przyszłości jeszcze dojdzie komunikacja po protokole ISO15118 (po kablu zasilającym - komunikacja PLC), niezależnie od obwodu CP, a wtedy pojawią się kolejne funkcje - np. autoryzacja przez kabel (tak jak dzisiaj już robi Tesla). Przy czym mowa nie o rozwiązaniu specyficznym dla danej marki, tylko ogólnym / zgodnym ze standardem.
Właściwie to nie przyszłość, tylko teraźniejszość. Ionity to już wspiera. A spośród samochodów - na przykład Mach-E.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Zgadza się - w segmencie DC (a właściwie wino się powiedzieć - w segmencie stacji infrastrukturalnych) są pierwsze casy, ale w segmencie AC / wallboxów to ciągle jest rzadkością, tak samo jak i po stronie samochodów.

Właściwie to nie przyszłość, tylko teraźniejszość. Ionity to już wspiera. A spośród samochodów - na przykład Mach-E.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Zgadza się - w segmencie DC (a właściwie wino się powiedzieć - w segmencie stacji infrastrukturalnych) są pierwsze casy, ale w segmencie AC / wallboxów to ciągle jest rzadkością, tak samo jak i po stronie samochodów.
Tesla wallbox moze byc ograniczony do ladowania tylko tesli :)
 

elveh

Posiadacz elektryka
Pewnie że tak może być. Pytanie czy chcemy żeby tak było?
Ja - jakkolwiek uwielbiam Muska za to co zrobił i robi, to jednakowoż jestem zwolennikiem otwartości systemów. Złota klatka? hmmm

Tesla wallbox moze byc ograniczony do ladowania tylko tesli :)
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Spotkałem się z taką sytuacją. Na parkingu hotelu we Francji były 2 wallboxy Tesli, jako Destination Charger. Jeden działał dla Tesli, a drugi dla innych. Jak podłączyłem do tego drugiego to nie chciało mi Tesli ładować.
 
Top