Mercedes-Benz Citan , eCitan .

Bogumił

Zadomawiam się
Temat: Ładowanie i jazda e Citanem w dniu 08.03.2025. Średnia temperatura powietrza w dniu ładowania e Citana 12st C , pełne słońce w dniu ładowania, a tracker paneli obracany prostopadle do słońca od godziny 7.45 do 16.45 . Akumulator stacjonarny o pojemności około 15 kWh , od zera naładowania w dniu 25.02.2025 osiągnął 100 procent naładowania w dniu 08.03 2025 . W trakcie tych 11 dni ładowany był panelami 1010 Wp ustawionymi nieruchomo na południe. W dniu 08.03,.2025 o godzinie 7.45 podłączyłem e Citana za pomocą Juice Boostera do przetwornicy napięcia , e Citan ładowany był nieprzerwanie z mocą 1540W pobieraną z przetwornicy napięcia do godziny 19.45 . W trakcie tych 12 godzin ładowania stopień naładowania baterii w e Citanie wzrósł o 35 % , a Juice Booster pobrał z przetwornicy napięcia 1540W razy 12 h = 18,48 kWh energii . To pozwoliło mi zaoszczędzić 18.48 kWh razy cena na stacji ładowania Orlen 1,95 zł/kWh = 36 złotych . Skoro zużywam 1% baterii na przejechanie 2,3 km po mieście a 2,9 km poza miastem to, to jedno ładowanie e Citana pozwoli mi przejechać 35 % razy 2,3km = 80,5 km po mieście i 35% razy 2,9 km = 101,5 poza miastem. Jestem zadowolony z mojej fotowoltaiki , jak widać z powyższego już jeden miesiąc marzec , da mi zysk 31 podzielić na 11 razy 36 zł = 101,45 zł . W następnych miesiącach letnich będzie sporo większy zysk comiesięczny , szacuję że w środku lata każdy miesiąc da mi nawet dwukrotnie większy zysk niż w marcu. Pozdrawiam i zachęcam do udanych przemyśleń i inwestycji . Jeżdżąc na prądzie z mojej fotowoltaiki e Citanem od 01.11.2024 do 22.03.2025 , przelałem do niego 91,27 kWh prądu z paneli , co dało mi zysk 178 zł bo nie musiałem kupować prądu na stacji ładowania Orlen AC w cenie 1,95 zł za kilowatogodzinę . Pozdrawiam Bogumił.
 
Last edited:

Bogumił

Zadomawiam się
Temat: Ładowanie i jazda e Citanem w dniu 08.03.2025. Średnia temperatura powietrza w dniu ładowania e Citana 12st C , pełne słońce w dniu ładowania, a tracker paneli obracany prostopadle do słońca od godziny 7.45 do 16.45 . Akumulator stacjonarny o pojemności około 15 kWh , od zera naładowania w dniu 25.02.2025 osiągnął 100 procent naładowania w dniu 08.03 2025 . W trakcie tych 11 dni ładowany był panelami 1010 Wp ustawionymi nieruchomo na południe. W dniu 08.03,.2025 o godzinie 7.45 podłączyłem e Citana za pomocą Juice Boostera do przetwornicy napięcia , e Citan ładowany był nieprzerwanie z mocą 1540W pobieraną z przetwornicy napięcia do godziny 19.45 . W trakcie tych 12 godzin ładowania stopień naładowania baterii w e Citanie wzrósł o 35 % , a Juice Booster pobrał z przetwornicy napięcia 1540W razy 12 h = 18,48 kWh energii . To pozwoliło mi zaoszczędzić 18.48 kWh razy cena na stacji ładowania Orlen 1,95 zł/kWh = 36 złotych . Skoro zużywam 1% baterii na przejechanie 2,3 km po mieście a 2,9 km poza miastem to, to jedno ładowanie e Citana pozwoli mi przejechać 35 % razy 2,3km = 80,5 km po mieście i 35% razy 2,9 km = 101,5 poza miastem. Jestem zadowolony z mojej fotowoltaiki , jak widać z powyższego już jeden miesiąc marzec , da mi zysk 31 podzielić na 11 razy 36 zł = 101,45 zł . W następnych miesiącach letnich będzie sporo większy zysk comiesięczny , szacuję że w środku lata każdy miesiąc da mi nawet dwukrotnie większy zysk niż w marcu. Pozdrawiam i zachęcam do udanych przemyśleń i inwestycji . Jeżdżąc na prądzie z mojej fotowoltaiki e Citanem od 01.11.2024 do 22.03.2025 , przelałem do niego 91,27 kWh prądu z paneli , co dało mi zysk 178 zł bo nie musiałem kupować prądu na stacji ładowania Orlen AC w cenie 1,95 zł za kilowatogodzinę . Pozdrawiam Bogumił.
Potrzebuję pomocy w celu efektywniejszej pracy mojej fotowoltaiki . Problem polega na tym że w momenie pełnego naładowania akumulatora stacjonarnego, prawidłowo regulator ładowania MPPT Victron 100/50 wyłącza ładowanie przechodząc w stan Float przy napięciu 29,4 V DC . Ale niestety aby ponownie przejść w tryb ładowania Bulk , MPPT Victron czeka aż napięcie na akumulatorze stacjonarnym spadnie do 27,6 V DC . Czy jest jakaś metoda aby Regulator MPPT Victron włączył ładowanie Bulk gdy napięcia na akumulatorze stacjonarnym spadnie do powiedzmy 28,6 V lub 29 V DC . Może można by zainstalować jakiś przycisk wymuszający ładowanie Bulk bez konieczności rozładowania akumulatora stacjonarnego do napięcia 27,6 V przy którym Bulk samoczynnie się aktywuje. Ta zwłoka w aktywacji Bulk w fabrycznie skonfigurowanym regulatorze MPPT Victron znacznie ogranicza efektywność ładowania mojego e Citana . Dodatkowy przycisk włączający Bulk ( na żądanie moje ) bardzo by mi się przydał.
 
Last edited:

Bogumił

Zadomawiam się
Potrzebuję pomocy w celu efektywniejszej pracy mojej fotowoltaiki . Problem polega na tym że w momenie pełnego naładowania akumulatora stacjonarnego, prawidłowo regulator ładowania MPPT Victron 100/50 wyłącza ładowanie przechodząc w stan Float przy napięciu 29,4 V DC . Ale niestety aby ponownie przejść w tryb ładowania Bulk , MPPT Victron czeka aż napięcie na akumulatorze stacjonarnym spadnie do 27,6 V DC . Czy jest jakaś metoda aby Regulator MPPT Victron włączył ładowanie Bulk gdy napięcia na akumulatorze stacjonarnym spadnie do powiedzmy 28,6 V lub 29 V DC . Może można by zainstalować jakiś przycisk wymuszający ładowanie Bulk bez konieczności rozładowania akumulatora stacjonarnego do napięcia 27,6 V przy którym Bulk samoczynnie się aktywuje. Ta zwłoka w aktywacji Bulk w fabrycznie skonfigurowanym regulatorze MPPT Victron znacznie ogranicza efektywność ładowania mojego e Citana . Dodatkowy przycisk włączający Bulk ( na żądanie moje ) bardzo by mi się przydał. Problem ten rozwiązałem , należy przy 100 % naładowania akumulatora stacjonarnego odłączyć przewód paneli od regulatora MPPT Victron na około 30 sekund , obciążyć akumulator stacjonarny tak aby napięcie na nim spadło z 29.4V do około 29V i wówczas podłączyć przewód paneli do regulatora MPPT Victron , wtedy on niezwłocznie rozpocznie ładowanie paneli z pełną mocą.
Ładowanie e Citana moją fotowoltaiką : Rozpoczęcie ładowania o godzinie 8.00 w dniu 22.04.2025 . stan akumulatora stacjonarnego 100 % naładowany , wskazania pulpitu e Citana stan akumulatora w e citanie 57 % a deklarowany zasięg wynosił 181 km . O godzinie 19.00 w dniu 22.04.2025 ( po 11 godzinach ładowania ) stan naładowania akumulatora stacjonarnego wyniósł 0 % a wskazania pulpitu w e Citanie wynosiły 88 % i zasięg deklarowany 276 km . W dniu 23.04.2025 był słoneczny dzień więc kontynuowałem dalsze ładowanie e Citana od godziny 14.00 do 19.00 godziny. O 19 godzinie stan akumulatora stacjonarnego wyniósł 0 % a wskazania pulpitu w e Citanie wyniosły 100% naładowania akumulatora w e Citanie i zasięg deklarowany w e Citanie 313 km . Z tego wynika że : Aby osiągnąć wzrost stopnia naładowanie akumulatora w e Citanie o 43 % należy ładować moją fotowoltaiką e Citana 16 godzin , a to powoduje wzrost zasięgu deklarowanego o 313 - 181 = 132 kilometrów .
 
Last edited:

Bogumił

Zadomawiam się
Ładowanie e Citana moją fotowoltaiką : Rozpoczęcie ładowania o godzinie 8.00 w dniu 22.04.2025 . stan akumulatora stacjonarnego 100 % naładowany , wskazania pulpitu e Citana stan akumulatora w e citanie 57 % a deklarowany zasięg wynosił 181 km . O godzinie 19.00 w dniu 22.04.2025 ( po 11 godzinach ładowania ) stan naładowania akumulatora stacjonarnego wyniósł 0 % a wskazania pulpitu w e Citanie wynosiły 88 % i zasięg deklarowany 276 km . W dniu 23.04.2025 był słoneczny dzień więc kontynuowałem dalsze ładowanie e Citana od godziny 14.00 do 19.00 godziny. O 19 godzinie stan akumulatora stacjonarnego wyniósł 0 % a wskazania pulpitu w e Citanie wyniosły 100% naładowania akumulatora w e Citanie i zasięg deklarowany w e Citanie 313 km . Z tego wynika że : Aby osiągnąć wzrost stopnia naładowanie akumulatora w e Citanie o 43 % należy ładować moją fotowoltaiką e Citana 16 godzin , a to powoduje wzrost zasięgu deklarowanego o 313 - 181 = 132 kilometrów .
Przejazd drogami lokalnymi e Citanem w dniu 30.04.2025 : Dystans 181 km , start stan akumulatora 100%, zasięg deklarowany 317 km . Koniec trasy stan akumulatora 42% , zasięg deklarowany 148 km. Średnia prędkość jazdy z całej tej trasy wyniosła 53 km/h . Z tego wynika że całkowity ( 100% - 0% ) zasięg e Citana wyniósł by 181 + 148 = 329 km. Jestem zadowolony z takiego wyniku ponieważ dla e Citana w prospekcie podają WLTP 284 km . Natomiast w dniu 04. 05..2025 w drodze powrotnej : Dystans 173 km ,start stan akumulatora 64% , zasięg deklarowany 222 . Koniec trasy stan akumulatora 12% , zasięg deklarowany 52 km , średnia prędkość jazdy na tym dystansie 54km/h . W obu tych dystansach średnie zużycie energii według pulpitu e Citana wyniosło 12 kWh/100km . Wynika z tego że , ( przy temperaturze powietrza 12 stopni Celsiusza ) na pokonanie zasięgu całkowitego realnego 329 kilometrów przy oszczędnej jeździe e Citana , potrzebuje pobrać z baterii własnej 3,29 x 12 = 39,48 kWh energii. W e Citanie według prospektu pojemność akumulatora wynosi 45 kWh .
 
Last edited:

Bogumił

Zadomawiam się
Przejazd drogami lokalnymi e Citanem w dniu 30.04.2025 : Dystans 181 km , start stan akumulatora 100%, zasięg deklarowany 317 km . Koniec trasy stan akumulatora 42% , zasięg deklarowany 148 km. Średnia prędkość jazdy z całej tej trasy wyniosła 53 km/h . Z tego wynika że całkowity ( 100% - 0% ) zasięg e Citana wyniósł by 181 + 148 = 329 km. Jestem zadowolony z takiego wyniku ponieważ dla e Citana w prospekcie podają WLTP 284 km . Natomiast w dniu 04. 05..2025 w drodze powrotnej : Dystans 173 km ,start stan akumulatora 64% , zasięg deklarowany 222 . Koniec trasy stan akumulatora 12% , zasięg deklarowany 52 km , średnia prędkość jazdy na tym dystansie 54km/h . W obu tych dystansach średnie zużycie energii według pulpitu e Citana wyniosło 12 kWh/100km . Wynika z tego że , ( przy temperaturze powietrza 12 stopni Celsiusza ) na pokonanie zasięgu całkowitego realnego 329 kilometrów przy oszczędnej jeździe e Citana , potrzebuje pobrać z baterii własnej 3,29 x 12 = 39,48 kWh energii. W e Citanie według prospektu pojemność akumulatora wynosi 45 kWh .
Ładowanie w lecie e Citana moją fotowoltaiką od 12% , zasięg deklarowany 52 km ( przy tych parametrach wyświetlił się komunikat " Naładuj akumulator " ) do 100% , zasięg deklarowany 320 km : Początek ładowania 04.05.2025 godzina 18.00 do 02.00 godziny ( 8 h ładowania osiągnięto 32% zasięg deklarowany 113 km ) + w dniu 07.05.2025 od godziny 11.00 do 18.00 godziny ( 7 h ładowania osiągnięto 53% zasięg deklarowany 181 km ) + w dniu 08.05.2025 od godziny 11.00 do 17.30 godziny ( 6.5 h ładowania osiągnięto 72% zasięg deklarowany 243 km ) + w dniu 09.05.2025 od godziny 13.00 do 16.00 godziny ( 3h ładowania osiągnięto 80% zasięg deklarowany 269 km ) + w dniu 11.05.2025 od godziny 11.00 do 17,30 godziny ( 6,5 h ładowania osiągnięto 100% zasięg deklarowany 320 km ) . Wnioski z tego procesu ładowania są następujące : 1. Latem od prawie pustego akumulatora trakcyjnego do pełnego stanu naładowania , panele 1010 Wp na trakerze potrzebują średnio latem 7 dni plus 3 dni potrzebne na naładowanie mojego banku energii na działce o pojemności 15 kWh od 0% do 100%. 2. W jednym miesiącu letnim mogę trzy razy naładować e Citana od 12% do 100% co pozwala w miesiącu przejechać (320 km- 52 km ) x 3 = 804 kilometrów . 3. Skoro mój e Citan potrzebuje 12 kWh energii na przejechanie 100 kilometrów to w każdym letnim miesiącu mogę uzyskiwać 12 kWh x 8.04 x 1,95 zł/kWh ( cena jednej kilowatogodziny na stacji ładowania Orlen) = 188 złotych oszczędności , jeżdżąc na energii pozyskiwanej z mojej fotowoltaiki. 4. Do naładowania e Citana od 12 % do 100% moja przetwornica napięcia systemu fotowoltaicznego , potrzebuje 31 godzin pracy . W tym czasie dostarczy około 1,2 W x 31 = 37kWh do e Citana , a pobierze z akumulatora stacjonarnego i paneli fotowoltaicznych około 1,54kW x 31 = 47,74 kWh .
 
Last edited:

Bogumił

Zadomawiam się
Ładowanie w lecie e Citana moją fotowoltaiką od 12% , zasięg deklarowany 52 km ( przy tych parametrach wyświetlił się komunikat " Naładuj akumulator " ) do 100% , zasięg deklarowany 320 km : Początek ładowania 04.05.2025 godzina 18.00 do 02.00 godziny ( 8 h ładowania osiągnięto 32% zasięg deklarowany 113 km ) + w dniu 07.05.2025 od godziny 11.00 do 18.00 godziny ( 7 h ładowania osiągnięto 53% zasięg deklarowany 181 km ) + w dniu 08.05.2025 od godziny 11.00 do 17.30 godziny ( 6.5 h ładowania osiągnięto 72% zasięg deklarowany 243 km ) + w dniu 09.05.2025 od godziny 13.00 do 16.00 godziny ( 3h ładowania osiągnięto 80% zasięg deklarowany 269 km ) + w dniu 11.05.2025 od godziny 11.00 do 17,30 godziny ( 6,5 h ładowania osiągnięto 100% zasięg deklarowany 320 km ) . Wnioski z tego procesu ładowania są następujące : 1. Latem od prawie pustego akumulatora trakcyjnego do pełnego stanu naładowania , panele 1010 Wp na trakerze potrzebują średnio latem 7 dni plus 3 dni potrzebne na naładowanie mojego banku energii na działce o pojemności 15 kWh od 0% do 100%. 2. W jednym miesiącu letnim mogę trzy razy naładować e Citana od 12% do 100% co pozwala w miesiącu przejechać (320 km- 52 km ) x 3 = 804 kilometrów . 3. Skoro mój e Citan potrzebuje 12 kWh energii na przejechanie 100 kilometrów to w każdym letnim miesiącu mogę uzyskiwać 12 kWh x 8.04 x 1,95 zł/kWh ( cena jednej kilowatogodziny na stacji ładowania Orlen) = 188 złotych oszczędności , jeżdżąc na energii pozyskiwanej z mojej fotowoltaiki. 4. Do naładowania e Citana od 12 % do 100% moja przetwornica napięcia systemu fotowoltaicznego , potrzebuje 31 godzin pracy . W tym czasie dostarczy około 1,2 W x 31 = 37kWh do e Citana , a pobierze z akumulatora stacjonarnego i paneli fotowoltaicznych około 1,54kW x 31 = 47,74 kWh .
 

Bogumił

Zadomawiam się
Moja fotowoltaika ma wydajności większe ponieważ moje panele zainstalowane są na trakerze i ustawiane są (w miarę potrzeb ) w kierunku słońca. Tymi panelami ( 2 x 505 kWp ) zasilam również domek letniskowy w energię elektryczną , podgrzewam łóżko , sypialnię nocą , oraz ciepłą wodę . No i oczywiście ładuję priorytetowo mojego e Citana .
 
Last edited by a moderator:
Top