Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

3skowy

Zadomawiam się
Ja bardzo żałuję, że nie wziąłem LRa jak był tańszy o 15k niż teraz (listopad 2020). Rezerwację mam na luty za 249 990PLN => Byłoby 5 000 oszczędności.
Do tego dochodzi tańszy leasing (z obniżonym oprocentowaniem, którego nie mogę wziąć przy dotacji).

Podejrzewam, że TCO byłoby to samo gdybym wziął stałą ratę w listopadzie...
 

mathrance

Zadomawiam się
Panie i Panowie, proszę o powrót do tematu wątku :)

Dostałem ofertę z PKO na leasing ze stopą stałą (załączam). Wychodziła ok. 200PLN większa rata, niż przy stopie zmiennej (ale kalkulacja była przy Wibor 1M=2%, teraz już jest 2,30%). Nie wiem, czy wraz ze wzrostem Wibor 1M rośnie też stała stopa w ofertach. Dowiem się.

Wy co byście brali?

Dla przypomnienia, dorzucam ofertę ze stopą zmienną sprzed ostatniej podwyżki (dla porównania).

Rozmawiałem dziś z dealerem Kia, nic dalej nie wiedzą o dopłatach do leasingu (czyli Bank BNP jest dalej w lesie), mój facet z PKO Leasing twierdzi, że są już gotowi do składania wniosku, potrzebuje on tylko (na razie) mojego wniosku leasingowego (na druku PKO Leasing), decyzji o czasie/formie finansowania (stopa/wykup/OW) oraz zamówienia na samochód od dealera.

O ile dobrze zrozumiałem, oni sami (PKO) będą odpowiedzialni za komunikację z BOŚ/NFOŚiGW w razie uzupełniania braków we wniosku (dopytywałem np. o twardy dowód, o ile zrozumiałem to twierdził, że mają na wyrobienie go 1 miesiąc i robi im go jakaś zewnętrzna firma).

Aha, i nie ma możliwości odbioru samochodu przed wypłatą dotacji przez NFOŚiGW :(
Z tego co zrozumiałem, to wg mojego handlowca PKO Leasing OW nie może też być wyższa niż 27k PLN (?).
 

Attachments

  • kalkulacja 2.jpg
    kalkulacja 2.jpg
    160,7 KB · Liczba wyświetleń: 21
  • pko stopa stała.jpg
    pko stopa stała.jpg
    177,9 KB · Liczba wyświetleń: 22

Piernik

Posiadacz elektryka
Panie i Panowie, proszę o powrót do tematu wątku :)
Czasem potrzebna jest chwila wytchnienia przy tym durnym programie ;)
Dostałem ofertę z PKO na leasing ze stopą stałą (załączam). Wychodziła ok. 200PLN większa rata, niż przy stopie zmiennej (ale kalkulacja była przy Wibor 1M=2%, teraz już jest 2,30%). Nie wiem, czy wraz ze wzrostem Wibor 1M rośnie też stała stopa w ofertach. Dowiem się.
Jeszcze nie prezentują ofert w programie. Mogą być czasem nieznacznie ale droższe.
Stała stopa w prezentowanych ofertach się zmienia w czasie. Oferta ma jakąś tam ważność. Po podpisaniu umowy już się nie zmienia.
Wy co byście brali?
Nikt nie wie ;) ale stała bezpieczniej to rodzaj ubezpieczenia, opłaca się jak jest szkoda ;) A czasy niepewne.
Rozmawiałem dziś z dealerem Kia, nic dalej nie wiedzą o dopłatach do leasingu (czyli Bank BNP jest dalej w lesie),
Pewnie są ;(
mój facet z PKO Leasing twierdzi,
;)
że są już gotowi do składania wniosku, potrzebuje on tylko (na razie) mojego wniosku leasingowego (na druku PKO Leasing), decyzji o czasie/formie finansowania (stopa/wykup/OW) oraz zamówienia na samochód od dealera.
Wnioski będą inne. Ale nie zaszkodzi złożyć na tym co mają, dowiesz się czy masz zdolność.
O ile dobrze zrozumiałem, oni sami (PKO) będą odpowiedzialni za komunikację z BOŚ/NFOŚiGW w razie uzupełniania braków we wniosku (dopytywałem np. o twardy dowód, o ile zrozumiałem to twierdził, że mają na wyrobienie go 1 miesiąc i robi im go jakaś zewnętrzna firma).
Tak, oni komunikują się z BOŚ.
Dowodem się nie przejmuj, to nie jest żaden problem.

Aha, i nie ma możliwości odbioru samochodu przed wypłatą dotacji przez NFOŚiGW :(
Pewnie chodzi im przed decyzją BOŚ o przyznaniu dotacji.
No to dupa, bo z BOŚ nie wiadomo jak długo się będą boksować i auto może odjechać ;( Przykład Arval.
Ale po decyzji BOŚ i po podpisaniu umowy leasingu auto muszą wydać, bo do wypłaty dotacji potrzebny jest protokół, dopiero póżniej wypłata.
Z tego co zrozumiałem, to wg mojego handlowca PKO Leasing OW nie może też być wyższa niż 27k PLN (?).
Program pozwala na większą, tylko zwrócą cześć do wysokości dotacji. Ta dotacja to 27.405 PLN bo oddają jeszcze opłatę transferową.
Opłata może być do 45%, chyba że ją ograniczą co b∂zie bez sensu.
 

mathrance

Zadomawiam się
Czasem potrzebna jest chwila wytchnienia przy tym durnym programie ;)
Zgoda, jednak trzeba też czasem wrócić na ziemię ;)
Jeszcze nie prezentują ofert w programie. Mogą być czasem nieznacznie ale droższe.
Stała stopa w prezentowanych ofertach się zmienia w czasie. Oferta ma jakąś tam ważność. Po podpisaniu umowy już się nie zmienia.
Skąd to info? Od Twojego handlowca? Kiedy będzie znany ostateczny kształt ofert wg Ciebie? Tak, też się domyślam, że stała stopa musi do jakiegoś stopnia odzwierciedlać zmienną (tzn. jak zmienna rośnie, to stała z jakimś opóźnieniem też)
Rozumiem że sugerujesz, że Twoim zdaniem na razie ci handlowcy jeszcze nie wiedzą o czym mówią? Może tak jest, ale skąd to info?
Wnioski będą inne. Ale nie zaszkodzi złożyć na tym co mają, dowiesz się czy masz zdolność.
Czy mam dobrze rozumieć, że wg Ciebie wniosek składany na dotychczasowym formularzu i tak nie będzie mógł być procedowany? Kalkulacji zdolności się nie boję, nie jest mi potrzebna :) Z tego co sie orientuję, przy leasingu banki tak czy siak mają do tego dość liberalne podejście (mają własność auta jako zabezpieczenie w końcu)
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Skąd to info? Od Twojego handlowca? Kiedy będzie znany ostateczny kształt ofert wg Ciebie?
Oferta będzie tak jak pisałem podobna. Leasing to leasing, w tym zakresie nie będzie rewolucji.
Tyko być może ze względu na koszt wdrożenia tego pogiętego programu zwiększą nieco marże. To jest prawdopodobne.
Rata będzie droższa, ale to nie będą kwotowo duże różnice więc nie ma się czym przejmować.
Tak, też się domyślam, że stała stopa musi do jakiegoś stopnia odzwierciedlać zmienną (tzn. jak zmienna rośnie, to stała z jakimś opóźnieniem też)
Stała niejako prognozuje przyszłość. Generalnie na etapie prezentowania ofert chodzą mniej więcej parami. Stałą się opiera o IRS.
Ale tym na razie też nie ma się co przejmować. Jeszcze czas na wybór.
Rozumiem że sugerujesz, że Twoim zdaniem na razie ci handlowcy jeszcze nie wiedzą o czym mówią? Może tak jest, ale skąd to info?
Wcale nie, wg mnie doradzają dobrze na tym etapie to rozsądna propozycja, złóż wniosek na tym co mają, będziesz wiedział czy masz zdolność.
A przy okazji zawsze Ciebie przytrzymają ;) taka praca.
Co do ";)" taki żart niewybredny w nawiązaniu do możliwego związku partnerskiego - bez urazy mam nadzieje ;)
Czy mam dobrze rozumieć, że wg Ciebie wniosek składany na dotychczasowym formularzu i tak nie będzie mógł być procedowany? Kalkulacji zdolności się nie boję, nie jest mi potrzebna :) Z tego co sie orientuję, przy leasingu banki tak czy siak mają do tego dość liberalne podejście (mają własność auta jako zabezpieczenie w końcu)
Na obecnym formularzu nie otrzymasz zgody na przyznanie dotacji od BOŚ.
Przeczytaj wątek Arval, tam już trzy razy chyba zmieniali wzór wniosku, tak wyglada komunikacja z BOŚ. A decyzji nie ma.
No raczej będzie trzeba składać dokumentacje finansową, program wymaga żeby leasing przedstawił BOŚ twoją ocenę zdolności kredytowej.
Coś tam będą musieli zamieścić, a BOŚ jest raczej wymagający.
 
Top