Moje wrażenie z Aryia 63 KW

vwir

Pionier e-mobilności
Dealer od którego kupiłem te auto twierdzi że inne elektryki też nie dają rady (o ile nie mają dwóch silników), i że to normalne……, to tak na pocieszenie.
Niekoniecznie. Zależy jak wydajny mają układ chłodzenia silnika. Tak głupio zapytam - na częste podjazdy po stromych górach wybrałeś FWD? Czy cokolwiek z RWD (nie wspominając nawet AWD) nie poradziłoby sobie o niebo lepiej? Im wyżej masz przód względem tyłu tym większa masa dociska tylne koła, a odciąża przednie.

Nie wiem jak to jest w samochodach, ale jeśli jest to ten sam problem to……. Kiepsko. Jeżeli nie dali niezależnego chłodzenia silnika.
Elektryki mają silniki chłodzone cieczą (płynem chłodniczym lub olejem). Nawet Leaf. Teraz tylko kwestia jak wydajne jest to chłodzenie i na ile sobie poradzi w takich warunkach. Najwyraźniej to w Ariya jest zbyt mało wydajne.
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Nie wiem jak rwd miałoby tu pomóc. AWD owszem bo energia potrzebna do 'wyciągnięcia' auta na górę byłaby rodzielona na 2 silniki, a nie 1.
Piję do tego fragmentu:
Góry były tak strome że nawet mieliło oponami na suchym asfalcie na zakrętach
Tak - RWD zdecydowanie by pomógł.

A odnośnie przegrzewania: z tego co pamiętam z filmów Munro to jednym z lepiej rozwiązanych silników pod względem chłodzenia był silnik w ID.4. Mógłby być lepszym wyborem w tym przypadku.
 

mariuszelectro

Zadomawiam się
Niekoniecznie. Zależy jak wydajny mają układ chłodzenia silnika. Tak głupio zapytam - na częste podjazdy po stromych górach wybrałeś FWD? Czy cokolwiek z RWD (nie wspominając nawet AWD) nie poradziłoby sobie o niebo lepiej? Im wyżej masz przód względem tyłu tym większa masa dociska tylne koła, a odciąża przednie.


Elektryki mają silniki chłodzone cieczą (płynem chłodniczym lub olejem). Nawet Leaf. Teraz tylko kwestia jak wydajne jest to chłodzenie i na ile sobie poradzi w takich warunkach. Najwyraźniej to w Ariya jest zbyt mało wydajne.
Cóż, poprzednio miałem ICE i nie miałem żadnych problemów, żadnych przy mocach od 55KM do 110KM wszystkie FWD, więc nie spodziewałem się że 220KM w elektryku będzie jakimkolwiek problemem. To mój pierwszy elektryk, więc niemiłe rozczarowanie.
Choć przy ICE często była jazda na pierwszym biegu.
 

6a8

Posiadacz elektryka
Poziomica dział jak ustawisz na płaskiej powierzchni na której jest ustalony poziom….. w samochodzie raczej trudne
Hmm, chyba nigdy nie używałeś takiej aplikacji. Jakbym miał problem z oszacowaniem aktualnego kąta pochylenia, to znalazł bym miejsce w samochodzie na którym można w miarę stabilnie położyć telefon. Np konsola. Na parkingu "wyskalował" bym konsolę ( nachylenie parkingu i pokazywane nachylenie konsoli ).
Na interesującym odcinku drogi telefon na konsolę , ewentualnie proste działanie arytmetyczne, i wiem pod jakim ( orientacyjnie oczywiście ) kątem teraz jadę. Może to i skomplikowane, ale chyba dał bym radę :)
 

vwir

Pionier e-mobilności
Cóż, poprzednio miałem ICE i nie miałem żadnych problemów, żadnych przy mocach od 55KM do 110KM wszystkie FWD, więc nie spodziewałem się że 220KM w elektryku będzie jakimkolwiek problemem. To mój pierwszy elektryk, więc niemiłe rozczarowanie.
Choć przy ICE często była jazda na pierwszym biegu.
W spaliniaku masz z przodu wielki ciężki silnik dociskający przednią oś. W elektryku go nie masz. Za to masz wielką ciężką baterię pomiędzy osiami, przesuwającą środek ciężkości do tyłu. Szczególnie podczas jazdy pod górkę.
 

mariuszelectro

Zadomawiam się
Hmm, chyba nigdy nie używałeś takiej aplikacji. Jakbym miał problem z oszacowaniem aktualnego kąta pochylenia, to znalazł bym miejsce w samochodzie na którym można w miarę stabilnie położyć telefon. Np konsola. Na parkingu "wyskalował" bym konsolę ( nachylenie parkingu i pokazywane nachylenie konsoli ).
Na interesującym odcinku drogi telefon na konsolę , ewentualnie proste działanie arytmetyczne, i wiem pod jakim ( orientacyjnie oczywiście ) kątem teraz jadę. Może to i skomplikowane, ale chyba dał bym radę :)
wiesz…. Nie jadę aby oszacować kąt, tylko w innych celach a dowiaduję się że jest źle jak auto się zatrzymuje, wówczas musztarda po obiedzie…..
Ale jest taka aplikacja „climbFinder„ która pokazuje nachylenie drogi w stopniach w różnych odcinkach dróg zmierzone chyba przez rowerzystów, (ale nie wszędzie dojechali) Więc później mogę sobie odczytać jakiego wniesienia nie pokonałem ( o ile zostało zmierzone)
zreszta to i tak zapewne zależy do długości tego wzniesienia. Bo jak jest krótkie, to silnik nie zdąży się zgrzać bo ma sporą inercję.
Napisałem wcześniej że istotne jest to jak długo się jedzie (ile czasu się nagrzewa silnik) oraz zapewne od prędkości .

I osobiście jechałem pod wzniesienia 32% (widziałem znak z takim oznaczeniem) ale to było na wprost o długości ok 500-600m i samochód bez problemu to przejechał.
częste są profile drogi przypominające hiperbolę lub wycinek koła. Na początku niewielkie nachylenie które rośnie wraz z przebytą droga (I czasem jazdy) i malejącą prędkością.
Tak czy inaczej tema jest dla mnie nowy, wcześniej wogóle tego tematu nie było.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
W spaliniaku masz z przodu wielki ciężki silnik dociskający przednią oś. W elektryku go nie masz. Za to masz wielką ciężką baterię pomiędzy osiami, przesuwającą środek ciężkości do tyłu. Szczególnie podczas jazdy pod górkę.
Ja mam miejscówkę weekendową w górach, na wysokości około 850 m. Nie wiem czy to wysokie góry, cze nie. W każdym razie zaglądam do niej regularnie swoim EV FWD (e208), czy to zimą, czy latem, i jak do tej pory nie miałem żadnych problemów.
 

Najnowsze dyskusje

Top