Naprawa ładowarki Warszawa

Jacek81

Nowy na Forum
Witam,

Potrzebuję naprawić ładowarkę do Mitsubishi Outlander - podczas ładowania wydaje dźwięki jakby coś nie przerywało. Czy możecie polecić serwis w Warszawie lub okolicy ?
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Ładowarkę czy EVSE?
Ładowarka to to coś co jest wbudowane w samochód i zamienia np. AC w DC
EVSE to to coś z czego pomocą ładujesz samochód czyli podłączasz do gniazdka.
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
Ładowarkę czy EVSE?
Ładowarka to to coś co jest wbudowane w samochód i zamienia np. AC w DC
EVSE to to coś z czego pomocą ładujesz samochód czyli podłączasz do gniazdka.
Ja zakładałem że chodzi o EVSE bo większość to nazywa ładowarką 😅
 

Jacek81

Nowy na Forum
EVSE :) ale temat już nie aktualny.

Czym tak naprawdę jest EVSE, w sensie jaką funkcje pełni tam elektronika skoro ładowarka jest i tak w samochodzie ?
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@Jacek81 EVSE zapewnia bezpieczeństwo procesu ładowania. Nie puszcza prądu dopóki samochód nie powie mu że jest gotowy aby ją przyjąć. Od EVSE do samochodu biegną 2 dodatkowe przewody komunikacyjne. Sprawdza też czy instalacja elektryczna jest uziemiona( ostatnio ktoś narzekał że producenci nie pozwalają juz ładować się w domu bo mu nie działało ładowanie z gniazdka domowego bez bolca xD)
 

vwir

Pionier e-mobilności
EVSE :) ale temat już nie aktualny.

Czym tak naprawdę jest EVSE, w sensie jaką funkcje pełni tam elektronika skoro ładowarka jest i tak w samochodzie ?
Generalnie EVSE ma dwie funkcje;
1. Bezpieczeńsrwo użytkownika. Nie puści prądu dopóki nie są spełnione warunki (różne dla różnych EVSE). Oraz odetnie prąd, gdy zauważy anomalie.
2. Zabezpiecza instalację elektryczną w domu. Robi to w ten sposób, że „informuje” auto jaki maksymalny prąd (natężenie) może zostać pobrany.
 

elveh

Posiadacz elektryka
@Jacek81 EVSE zapewnia bezpieczeństwo procesu ładowania. Nie puszcza prądu dopóki samochód nie powie mu że jest gotowy aby ją przyjąć. Od EVSE do samochodu biegną 2 dodatkowe przewody komunikacyjne. Sprawdza też czy instalacja elektryczna jest uziemiona( ostatnio ktoś narzekał że producenci nie pozwalają juz ładować się w domu bo mu nie działało ładowanie z gniazdka domowego bez bolca xD)
Drobniutki komentarz techniczny, ale w dobrej wierze. Technicznie pomiędzy EVSE a pojazdem jest 1 dodatkowa linia komunikacyjna, oznaczona jako CP - Control Pilot. Ta druga o której piszesz @zibizz1 kończy się we wtyczce i za pomocą rezystora "koduje" informacje o maksymalnej mocy kabla. Norma IEC61851 specyfikuje wartość tych rezystancji. Z tych powodów nie powinno się właśnie stosować przejściówek pomiędzy kablem a gniazdem (np. Type-2 -> Type-1). W tej sytuacji bowiem znika nam możliwość zweryfikowania na jaki maksymalnie prąd taki zestaw jest przewidziany.
 

elveh

Posiadacz elektryka
Generalnie EVSE ma dwie funkcje;
1. Bezpieczeńsrwo użytkownika. Nie puści prądu dopóki nie są spełnione warunki (różne dla różnych EVSE). Oraz odetnie prąd, gdy zauważy anomalie.
2. Zabezpiecza instalację elektryczną w domu. Robi to w ten sposób, że „informuje” auto jaki maksymalny prąd (natężenie) może zostać pobrany.
Dokładnie tak - dodatkowo (nie wszystkie produkty oczywiście to mają):

3. Monitoruje cały proces ładowania pojazdu oraz może odkładać dane z tym związane do pamięci i/lub zewnętrznej platformy
4. Monitoruje parametry środowiskowe - tj. temperaturę, wilgotność i w przypadku stwierdzenia anomalii może przerwać lub zatrzymać proces ładowania
5. Rozdziela moc dostępną w danej lokalizacji pomiędzy kilka EVSE - robiąc to dynamicznie. (Ang.: Dynamic Load Ballancing) - może przy okazji uwzględniać również dynamiczną naturę poboru innych odbiorników - np. pompa ciepła, klikatyzatory.
6. Utrzymuje równomierne obciążenie poszczególnych faz (to ma realne znaczenie przy wielostanowiskowych systemach - np. wspólnota mieszkaniowa)
7. Anomalie o których pisze @vwir to oczywiście przede wszystkim upływności ale też i zwarcia. Natomiast możliwe jest również weryfikowanie nadmiernego poboru prądu przez pojazd. Stacja wyznacza maksymalny poziom prądu (np. 16A) i może wstrzymać lub przerwać ładowanie przy zauważeniu poboru np. 16,5A. Klasyczne zabezpieczenie nadprądowe tak nie zadziałają
8. Zlicza energię elektryczną pobraną przez pojazd
9. Zarządza dostępem - autoryzacja i autentykacja
10. Udostępnia interfejs do integracji z systemami operatorskimi (OCPP), systemami BMS, Home Automation, rozwiązaniami OZE (ładowanie ze słońca).
11. Umożliwia tworzenie harmonogramów niezależnych od pojazdu. Np. ładowanie tylko w nocy - celem optymalizacji kosztowej, lub ograniczeniem ryzyka przeciążenia sieci.
12. Umożliwia dynamiczne ładowanie uzależnione od kosztu energii elektrycznej - już standard w Norwegii i Szwecji
13. Udostępnia interfejst DSR (Demand Side Response) dla operatorów przesyłowych tak by móc zarządzać poborem energii na poziomie całej sieci - koncepcja sieci inteligentnych. W UK od 1 lipca ubiegłego roku jest to wymagane prawem. Warto popatrzeć na sensowność takich rozwiązań odnosząc to do problemów jakie mamy w Polsce z dzikim wykwitem instalacji PV. W praktyce nie da się tanio i szybko rozbudować sieci by to wytrzymała - rozwiązaniem powinno być inteligentne zarządzanie.

Dodatkowo po upowszechnieniu się V2G będzie też nadzorować proces przepływu en. elektrycznej od najtańszych mobilnych magazynów energii ;) (czyli samochodów). Do tego oczywiście ISO 15118 musi być na pokładzie.


Oczywiście spektrum poszczególnych kombinacji jest bardzo duże i nie każdy potrzebuje wszystkiego. A warunkach domowych moim zdaniem najważniejsze (poza bezpieczeństwem) to dynamiczne zarządzanie mocą i gotowość do taryf dynamicznych - co pozwoli na optymalizowanie kosztowe i ładowanie po niższych stawkach. Gdyby większość w to poszła, to interfejs DSR nawet nie byłby potrzebny, bo mechanizmy rynkowe (tani prąd) ograniczały by pobór w szczycie.
 
Top