Niemcy debatują nad zdalnym ograniczaniem ładowania

eldawido

Zadomawiam się
https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/art17371751-niemcy-chca-ograniczyc-swobode-ladowania-aut-elektrycznych
Niemcy rozważają by ładowarki można zdalnie wyłączać w razie przeciążenia sieci.
Podobnie jak obecnie w PL duże zakłady przemysłowe muszą zmniejszyć w niektórych sytuacjach zużycie energii.
W sumie nie dziwię się, bo taki hub kilkunastu ładowarek 50kW+ to duże obciążenie dla sieci.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby uzależnić prędkość ładowania od ilości ładujących się jednocześnie (to często już jest) i aktualnego obciążenia sieci.
Czyli wieczorem i w pochmurny dzień ładowanie będzie trwało dłużej.

Przy okazji, tak się zastanawiałem nad wakacyjnym wyjazdem elektrykiem. Raz zdarzyło mi się trafić na szczyt wyjazdów czy powrotów i były kolejki do bramek, restauracji, stacji benzynowych, wszędzie nawet do godziny czekania. Jak w tej sytuacji będzie wyglądało ładowanie?
 

Michal

Moderator
Przy okazji, tak się zastanawiałem nad wakacyjnym wyjazdem elektrykiem. Raz zdarzyło mi się trafić na szczyt wyjazdów czy powrotów i były kolejki do bramek, restauracji, stacji benzynowych, wszędzie nawet do godziny czekania. Jak w tej sytuacji będzie wyglądało ładowanie?

Pisałem [tutaj]:
nie mieliśmy żadnych - dosłownie żadnych problemów z ładowarkami. To też nie problem ale w Villach już wyglądało na to, że będziemy musieli czekać, bo wszystkie były zajęte, ale w 15 sekund jedno auto się odłączyło i odjechało, więc zwolniło nam się miejsce, poszliśmy na obiad i ledwo zdążyliśmy zamówić, zjeść i zapłacić (dość powolna obsługa), a nawet przy współdzielonej ładowarce mieliśmy 90%.
To ładowanie było w niedzielę o 15:30 01.08.2021.

Latem tego roku była jakaś jedna historia, która obiegła polski internet, że w Ciechocinku spotkało się chyba 8 Tesli, więc oczywiście 4 musiały czekać w kolejce... Ile czasu trwa taka kolejka? Pewnie pierwszy z czekających zaczął się ładować po 5-10 minutach, kolejny po 15-20 i tak dalej :p
Niestety moce ładowania spadają wtedy o połowę, więc cały proces się wydłuża. W miarę wzrostu ilości EV, stacje ładowanie również powinny być większe. Dobrze widać to w NO, gdzie są okresy (jakieś święta itp.) ,kiedy ładowarki są naprawdę obłożone i Tesla robi wtedy nawet jakieś promocje na darmowe ładowanie w godzinach innych niż szczyt, żeby to rozłożyć.
 

Michal

Moderator
Odnośnie sterowania ładowaniem aut:
osobiście uważam, że zarządzanie pakietyzacją energii powinna być czymś normalnym i wrażanym już dziś w dużych odbiornikach energii (ładowarki EV - raczej domowe niż te w trasach, pompy ciepła, bojlery, ...). Te urządzenia zwykle nie muszą zużywać energii właśnie wtedy kiedy chcą - spokojnie mogą poczekać na swoją kolej, a jeżeli muszą, to powinny się po nią zgłosić z pierwszeństwem i ok, wtedy niech biorą.
Pisałem o tym tu:
 

nabrU

Moderator
W UK podobne regulacje weszły w życie 1 lipca.
Zasadnicze punkty to:
- każde nowo instalowane EVSE musi być smart (plus podpięte pod smart meter),
- domyślny harmonogram ładowania musi unikać ładowania w godzinach szczytu (08:00-11:00 i 16:00-22:00). Jednakże użytkownik ma wolną rękę aby taki harmonogram sobie skasować lub zmienić,
- operator może opóźnić zdalnie uruchomienie ładowarki o czas do 30 minut

Szczegóły np. tutaj: https://blog.evbox.com/uk-en/smart-charging-regulations

Trochę demonizuje się, że będzie to wyłączanie ładowarek (właśnie minęło 2 m-ce od wprowadzenie tego przepisu i ani razu nie miałem żadnego problemu z ładowaniem w domu). Chodzi zasadniczo o zarządzanie siecią elektryczną i optymalizację zużycia energii w tej sieci.

Mój operator oferuje już nawet specjalną taryfę wykorzystującą tego typu założenia -> Intelligent Octopus
 

Michal

Moderator
Niestety obstawiam, że w US nikt sobie nie zawraca głowy takimi głupotami jak harmonogram ładowania i u nas też tak będzie za kilka lat jak EV staną się normalnością i stąd takie problemy i pomysły później...
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Niestety obstawiam, że w US nikt sobie nie zawraca głowy takimi głupotami jak harmonogram ładowania i u nas też tak będzie za kilka lat jak EV staną się normalnością i stąd takie problemy i pomysły później...
A my jestesmy pionierami mamy ladowarki 22kW „na lewo” i bedziemy ladowac do konca ;)
 
Top