Oszczędność energii w domu - ciepła woda i izolacja podłogi

Michal

Moderator
W przyszłym tygodniu instaluje pompę ciepła do CO / CWU i trafiłem na kilka fajnych tematów, więc wrzucam dla społeczności - może komuś się przyda.


1. Zamawiam właśnie zbiornik CUW robiony na zamówienie z nierdzewki. Szukałem informacji o dyfuzorach zimnej wody i trafiłem na taki ciekawy PDF [klik] z informacją m.in. o Mixergy tank - taki mądry boiler do wody, który może być elektryczny, a może przyjmować ciepło z różnych źródeł.
Tych zbiorników chyba nie da się na razie kupić poza UK ale można od nich sobie co nieco podpatrzeć.
W dużym skrócie - jak dobrze (poprzez jakiś dyfuzor) wlewasz zimna wodę do zbiornika, to nie miesza się ona z ciepłą, więc masz więcej ciepłej do wykorzystania i mniejsze różnice temperatur podczas korzystania - slajd na ten temat:
Screenshot_20231130-004143.png

2. Drugi temat w tym PDF, którym też jestem zainteresowany to izolacja podłogi w ciekawy sposób - takim robotem, który napryskuje piankę izolacyjną 0_o wypas! Ciekawe czy u nas ktoś robi takie rzeczy...

3. W jednej publikacji naukowej [klik] trafiłem też na prosty sposób wykonania prostego dyfuzora minimalizującego mieszanie zimnej wody poprzez ścięcie rurki doprowadzającej pod kątem i poproszę o takie wykonanie w moim zbiorniku:




Domestic-electrical-water-heater-of-a-conventional-design-and-b-modified-design~2.png

Przydało by się jeszcze dodać pompkę mieszająca tak jak w mixergy, żeby łatwo sterować % wypełnienia zbiornika ciepłą wodą ale do tego chyba potrzebny byłby też jakiś zestaw czujników temperatury na całej wysokości zbiornika, więc nie będę się w to bawił - nie mam już czasu, bo montaż za chwilę, a muszą to jeszcze wyprodukować.

4. Kolejny ciekawy materiał w temacie CWU trafiłem tu:
W dużym skrócie o tym jak woda ciepłe nie miesza się z zimną, a do tego jak mądry sposób ustawienia i włączania dwóch grzałek elektrycznych, tak żeby na działała tylko jedna z nich, pozwala z mniejszego zbiornika wyciągnąć więcej ciepłej wody - gość tłumaczy jak ze zbiornika 40 galon da się pobrać 53 galony ciepłej wody w pierwszej godzinie. Grzałka dolna grzeje wstępnie wpływającą zimną wodę 10-26°C, a jak ta dotrze do grzałki górnej, to włącza się ona i dogrzewa mocniej ~ 40°C.
Skorzystałem i zamontuje dodatkową grzałkę oporową na wysokości 2/3 zbiornika. To powinno mi dać więcej ciepłej wody w razie potrzeby, i nie będę musiał się grzałką przejmować, bo zupełnie nie powinna się włączać przy normalnym używaniu, a właśnie tylko przy wyssaniu 2/3 zbiornika.

Tak sobie to wymyśliłem i pewnie nie przekonam się nawet za bardzo jak całość działa ale moim zdaniem brzmi sensownie.
 

vwir

Pionier e-mobilności
U mnie jest w sumie 4,7m2 na zasobnik 350l. Więc w sumie wychodzi podobnie. W moim przypadku to są dwie wężownice (3,5m2 i 1,2m2) bo początkowo myślałem o solarach. Ale przy fotowoltaice i pompie ciepła solary nie mają sensu i spiąłem dwie wężownice szeregowo i obydwie obsługuje pompa ciepła.
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
Ja się tylko w temacie izolacji podłogi wypowiem, bo moim zdaniem to mocno niedoceniany temat. Ja mam 30cm izolacji w podłodze, w ścianach 20cm, w domu jest ciepło jak w ulu, rachunki za ogrzewanie zawsze były niskie, a mamy temp 24 *C, lubimy ciepło. Dodatkowo, moim zdaniem bardzo ważna jest hydro izolacja fundamentów i czego się tylko da na styku grunt budynek.
Dla skrupulatnych można sobie policzyć, ale 30 cm w podłodze sensu nie ma (bo grunt zawsze jest kilka stopni na plusie), więcej izolacji na ścianie ma większy sens.
 

Grzesiek

Pionier e-mobilności
Dokładnie tak, izolacja od gruntu nie musi być tak dokładna.
Chodzi też o to, ze tworząc termos mamy problem z ciepłem w lecie. Nie ma gdzie odprowadzić zysków bytowych. Klimatyzator to obowiązek. Sama wentylacja nie wystarczy.
 

Michal

Moderator
Ogrzewanie 3 MWh na współke Piec elektryczny i grzałki w łazienkach w drabinkach + Klimatyzator.
Jakoś bardzo mało Ci wychodzi na grzanie - nie pomijasz czegoś? Przy grzałkach elektrycznych (z COP=1)?!
Rekuperacja? Jeśli tak to wypadałoby doliczyć energię tam zużywaną, bo to pewnie będzie coś około 1 MWh

Chodzi też o to, ze tworząc termos mamy problem z ciepłem w lecie. Nie ma gdzie odprowadzić zysków bytowych. Klimatyzator to obowiązek. Sama wentylacja nie wystarczy.
Nie wiem czy to aż tak działa, bo izolacja podłogi powinna też zmniejszyć wilgotność pomieszczeń latem, więc również uczucie gorąca powinno być mniejsze. Fakt, że u mnie obecnie podłoga to deski na OSB na legarach nad przerwą powietrzną i latem jest dość chłodno nawet bez klimy ale za to zimą bije zimnem od podłogi.
Walnę tam chyba 10-15 cm czegoś ale jeszcze nie wiem czego :)
 
Last edited:

ypl

Pionier e-mobilności
Dokładnie tak, izolacja od gruntu nie musi być tak dokładna.
Chodzi też o to, ze tworząc termos mamy problem z ciepłem w lecie. Nie ma gdzie odprowadzić zysków bytowych. Klimatyzator to obowiązek. Sama wentylacja nie wystarczy.
Latem jest przyjemny chłód w domu względem tego co jest na zewnątrz, musi być przez 3 tygodnie upał dzień w dzień żeby się zrobiło w domu nieprzyjemnie ciepło.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Powód jest taki jak podany w PDF - żeby teraz cokolwiek docieplić pod domem, bez rozbierania podłogi, ktoś musi tam wejść i jakoś to zamontować, a czołganie się w przestrzeni nie należy do super przyjemnych - "been there done that". Osobiście, do tej pory, myślałem raczej o wełnie mineralnej, bo ona powinna dokładnie wypełnić przestrzenie pomiędzy legarami. Z tego co rozumiem, to ważne jest aby wypełnienie było szczelne, a chyba trudno będzie to osiągnąć styrodurem albo styropianem, chociaż moze... Uszczelniając pianką boki... Jeszcze nie robiłem do tego podejścia bardzo dokładnie, a tutaj jest po prostu ciekawa metoda.



Właśnie u mnie "problem" polega na tym, że nie mam gdzie upchnąć tak dużego zbiornika, bo nie mam kotłowni, tylko zbiornik w ścianie. Dlatego musze kombinować jak z mniejszego wycisnąć max ;) 200L to max co mogę zamontować i też nie powinno być problemów, ale czytam o tym i chciałem się podzielić ciekawymi informacjami.


Bo pewnie właśnie dobrze mają zrobiony dyfuzor na dole zbiornika. U mnie niestety standardowy nie wejdzie, więc robię na zamówienie ale szukając informacji jak są zbudowane takie zbiorniki do pomp ciepła, albo nie da się dowiedzieć, albo mają po prostu wygięta trochę rurę wlotową:
View attachment 14814
Właśnie chodzi o to, że wystarczy ją ściąć pod kątem zamiast prosto i mamy prosty dyfuzor zmniejszający efekt mieszania.
Myślałem, że tylko o tych zbiornikach tam jest w pdf, teraz dopiero doleciałem do końca. No jeżeli to już wybudowany dom to tak, wtedy trzeba szukać takich nietypowych rozwiązań.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Dla skrupulatnych można sobie policzyć, ale 30 cm w podłodze sensu nie ma (bo grunt zawsze jest kilka stopni na plusie), więcej izolacji na ścianie ma większy sens.
Dom moich rodziców, mega izolacja ścian zrobiona, zero izolacji od gruntu, dom niestety bardzo nieekonomiczny. Metr w głąb ziemi to tak będziesz miał plus 4 stopnie.
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
Dom moich rodziców, mega izolacja ścian zrobiona, zero izolacji od gruntu, dom niestety bardzo nieekonomiczny. Metr w głąb ziemi to tak będziesz miał plus 4 stopnie.
Nie przeskakuj ze skrajności w skrajność - od 30 cm do braku izolacji. Jeśli chciałbyś się przekonać, to programy do OZC pozwalają na zmiany parametrów izolacji, wymaga to jednak dość precyzyjnego wprowadzenia danych dotyczących całego domu. Zależność "zysku energetycznego" w funkcji grubości izolacji jest w kształcie logarytmiczna, powyżej pewnej grubości traci sens (choć znam przypadek - dom w górach - gdzie dowiezienie piasku do zasypania fundamentów było na tyle drogie, że bardziej opłacało się wrzucić bodaj 60 cm izolacji w grunt).
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Będą mi robić autyt termiczny a potem prać mózg farbą kosmiczną z pecherzykami prożniowymi
Dalem się naciągnąć na badanie kamerą termo., bo przedstawiciel zanim go wylali wcisnął mi PC i byl mily.
Nawet zaproponowali pokrycie tą farbą kampera. Jeszcze trochę a czapkę mi imgacie na zimę mi wymalują.
Chata stara 97r i dziurawa termicznie ale to akceptuje, bo ja liczę całościowo czyli bilans między upierdliwością obsługi domu w celu ekonomicznym a wygodą życia.
Podobnie w ev nie badam kWh co do Jula czy co tam się liczy? Wystarczy "na oko" i wiem czy jest coś dobrze czy nie.
 

Grzesiek

Pionier e-mobilności
Jakoś bardzo mało Ci wychodzi na grzanie - nie pomijasz czegoś? Przy grzałkach elektrycznych (z COP=1)?!
Rekuperacja? Jeśli tak to wypadałoby doliczyć energię tam zużywaną, bo to pewnie będzie coś około 1 MWh


Nie wiem czy to aż tak działa, bo izolacja podłogi powinna też zmniejszyć wilgotność pomieszczeń latem, więc również uczucie gorąca powinno być mniejsze. Fakt, że u mnie obecnie podłoga to deski na OSB na legarach nad przerwą powietrzną i latem jest dość chłodno nawet bez klimy ale za to zimą bije zimnem od podłogi.
Walnę tam chyba 10-15 cm czegoś ale jeszcze nie wiem czego :)
Ja mam termos właśnie.
Pod domem plyta fundamentowa i 30cm XPS
Na ścianie 30cm Grafitu
Na dachu 12cm PIR +24cm PUR.

Ogólnie 3MW to i tak pojechałem ( na tą chwilę 1MW poszło na dogrzewanie łazienek. Co trwa cały rok. Bo i latem dogrzewa aby było komfortowo. łazienki lubią mieć 23-24st. A dom 22st. Klima 700kWh rocznie.
i około 700kWh na Piec elektryczny.
Dom też nie jest wielki. To jedynie 85m2 po podłodze a w tym antresola, która generuje nieco problemów klimatycznych, ale... da się ogarnąć jako tako.

Co do wilgotności, to nie tak. Tutaj tylko wentylacja.
Pierwszy rok było ok.
Drugi rok, wilgotność spadała - kupiłem wymiennik z odzyskiem wilgoci.
Teraz już nie jest potrzebny.
Potrzebnych było kilka czujników jakości powietrza i higrometrów aby ustawić wentylację na odpowiedni poziom.
Najważniejsze są te od jakości powietrza.

Wracając do fundamentów.
Mamy 2 izolacje tam.
1 przy fundamentach tam w grunt wsadził bym z 15cm czegoś przyzwoitego.
A potem izolacja pod wylewką a wniej instalacje są.
Tu bym nie załował. Ciepło z podłogówek musi się odbijać i grzać górę, nie ziemię. Co i tak będzie mimowoli robić. Nie ma co też przesadzać.

Nie liczy się ilość tylko jakość.
Lepiej mieć szczelne 20cm niż bylejak położone 30cm.
U mnie było... średnio. Ale przycebuliłem z elewacją którą robić dopiero będę - mogłem wiele poprawić

Ja kamerkę kupiłem sobie termowizyjną, dużo ciekawych kwiatków znalazłem. Najbardziej irytującym było - wchodziły mi do domu muchy.
Styk styropianu i pianki PIR była szczelina pare mm. Poszło pare puszek pianki. I jest lepiej.
:D
 
Top