Podsumowanie roku jazdy samochodem elektrycznym przez redakcję Globenergia

eimi

Pionier e-mobilności
Jak wrzucacie film, zawsze przydaloby się dać jakieś tldr nawet z ai:


Z filmu można wyciągnąć następujące wnioski:

Koszty użytkowania samochodów elektrycznych i hybrydowych:

Elektryki mogą być bardziej ekonomiczne w eksploatacji, szczególnie na krótkich trasach miejskich, dzięki niższym kosztom ładowania w porównaniu do tankowania paliwa.

Hybrydy mogą być korzystniejsze na dłuższych trasach, gdzie ładowanie elektryka może być trudniejsze lub bardziej czasochłonne.

Praktyczność i dostępność technologii:

Samochody elektryczne wymagają odpowiedniej infrastruktury ładowania, co wciąż może stanowić wyzwanie w niektórych regionach.

Hybrydy oferują większą elastyczność dzięki możliwości korzystania z silnika spalinowego.

Przyszłość autonomicznych pojazdów:

Rozwój technologii autonomicznych (np. lidar) ma potencjał zrewolucjonizować transport, ale wymaga jeszcze wielu lat testów i adaptacji infrastruktury.

Pojazdy autonomiczne mogą wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków, ale także zmienią rolę kierowcy w procesie transportu.

Znaczenie monitorowania rynku energetycznego:

Wprowadzenie cyklu "Tygodniowy Przegląd Rynkowy" podkreśla potrzebę bieżącego śledzenia zmian na rynku energii i transportu, co jest kluczowe dla świadomego podejmowania decyzji dotyczących zakupu pojazdów czy inwestycji w technologie.

Ogólny wniosek jest taki, że zarówno samochody elektryczne, jak i hybrydowe mają swoje zalety i wady, a wybór między nimi zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika oraz dostępności infrastruktury. Jednocześnie rozwój technologii autonomicznych i energetycznych będzie miał duży wpływ na przyszłość transportu.
 

pbr

Posiadacz elektryka
Podsumowanie przez Google Notebook LM
Źródło: Fragmenty audycji "Czy po roku użytkowania kupiłbym znów elektryka? Prawdziwe koszty użytkowania EV!" redakcji Glob Energia.

Data analizy: 16 maja 2024 (data publikacji audycji nieznana, wnioskujemy z odniesień do lutego 2025)

Główne Tematy:

  1. Roczny test redakcyjnego samochodu elektrycznego (EV): Podsumowanie kosztów użytkowania, ładowania, zużycia energii oraz porównanie z redakcyjną hybrydą.
  2. Stan elektromobilności w Polsce: Liczba zarejestrowanych EV, dynamika sprzedaży na tle Europy i Chin, infrastruktura ładowania.
  3. Ładowanie EV w praktyce: Typy ładowania (domowe, publiczne AC/DC), koszty, lokalizacja punktów ładowania, wyzwania i specyfika użytkowania.
  4. Porównanie kosztów eksploatacji EV i hybrydy: Analiza kosztów paliwa/energii, przeglądów, płynów eksploatacyjnych.
  5. Rekuperacja w EV i hybrydzie: Efektywność odzyskiwania energii, wpływ na zużycie paliwa/energii, różnice między technologiami.
  6. Kondycja baterii EV po roku użytkowania: Degradacja, statystyki ładowania, wpływ sposobu użytkowania i typu ogniw.
  7. Samochody autonomiczne: Dyskusja na temat poziomów autonomii, potencjału rozwoju, związku z elektromobilnością (dlaczego autonomiczne samochody są elektryczne).
Najważniejsze Idee i Fakty:

1. Roczny Test Redakcyjnego EV:


  • Zużycie energii: Średnie zużycie wyniosło 18,5 kWh/100 km dla dwutonowego samochodu, co jest zbliżone do deklaracji producenta. "łącznie średnie średnie zużycie energii wyszło 18,5 kWhin na 100 km gdzie przypomnę to jest dwutonowy samochód to nie jest taki malutki najmniejszy lek dwutonowy samochód".
  • Źródła ładowania: 94% energii uzupełniano w domu, co znacząco obniżyło koszty i ograniczyło niedogodności związane z ładowaniem publicznym. "w ujęciu pr ocenowym 94% energii uzupełniałem w domu czyli ten czas poświęcony na ładowanie w żaden sposób mnie nie obciążał".
  • Koszty ładowania: Koszt wolnego ładowania z fotowoltaiki wyniósł ok. 25 gr/kWh (koszt alternatywny), z sieci w taryfie nocnej ok. 70 gr/kWh. Szybkie ładowanie kosztowało średnio ok. 3 zł/kWh i stanowiło niewielki procent (6%) ogólnego zużycia energii.
  • Porównanie z hybrydą: Koszt przejechania 100 km hybrydą redakcyjną wyniósł ok. 40 zł (przy cenie benzyny 6 zł/litr i zużyciu 6,5 l/100 km), w porównaniu do ok. 13 zł dla EV (przy założeniu ładowania w taryfie nocnej). "tam było 12 13 zł przy taryfie drugiej strefie przy twoim samochodzie to przy moim samochodzie to jest około 40 zł".
  • Koszty eksploatacji: Jedynym dokupionym płynem eksploatacyjnym był płyn do spryskiwaczy. Przegląd w EV jest przewidziany po 30 000 km (w hybrydzie/benzynie często co 15 000 km), co generuje dodatkowe oszczędności.
2. Stan Elektromobilności w Polsce:

  • Niewielka liczba EV: W Polsce zarejestrowanych jest ok. 76 000 czysto elektrycznych samochodów (z zielonymi tablicami), co stanowi promil wszystkich zarejestrowanych pojazdów (ok. 27-28 milionów). "samochodu z napędem elektrycznym mamy 150 000 ale żeby być szczegółowym i precyzyjnym no niestety tych samochodów elektrycznych czysto elektrycznych to jest blisko 76 000 w Polsce chyba no mało bardzo mało".
  • Powolny wzrost: Wzrost liczby EV w ostatnim roku wyniósł ok. 4000 pojazdów (15%), co uznano za niewystarczające. "jeżeli wzrosła przez ostatni rok liczba elektryków tylko chyba 4000 czyli tam jest 15% wzrostu pytanie czy to jest dużo czy to jest mało chyba to jest mało".
  • Słaba dynamika sprzedaży na tle Europy: Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie pod względem udziału sprzedaży EV (ok. 3,1% ogółu sprzedaży w styczniu-lutym 2025). "Polska na czele ale jak się tabelę odwróci bo jesteśmy drugim od końca krajem w którym rejestrują rejestruje się najmniej samochód odów elektrycznych około 3,1% ogółu sprzedaży".
  • Liderem elektromobilności są Chiny: Nie Europa, co podważa argument o narzucaniu EV przez Unię. Chiny są największym rynkiem zarówno pod względem sprzedaży, jak i produkcji technologii EV. "nie to przecież Chiny są liderem elektromobiljności i Chiny są największym rynkiem nie tylko zbytuczności samochodów elektrycznych ale też największym gigantycznym rynkiem produkcji nowej technologii".
  • Infrastruktura ładowania: W Polsce jest ponad 9000 publicznych punktów ładowania (luty 2025), z przewagą punktów AC (6259) nad DC (2860). Większość ładowań odbywa się jednak w domach. "liczbie punktów ładowania i też mamy taki ciekawy podział bo tych yyy punktów ładowania to luty 2025 mieliśmy ponad 9000 w Polsce no i tu mamy podział na punkty ładowania prądem stałym m DC 2860 i prądem przemiennym 6259".
  • Problematyczna lokalizacja publicznych ładowarek AC: Często zlokalizowane w miejscach, gdzie długie ładowanie (trwające kilka godzin) jest niepraktyczne (np. centra handlowe). Brakuje ich w miejscach naturalnego postoju samochodów na dłuższy czas (np. Park & Ride, miejsca parkingowe w miastach). "ja akurat uważam że u nas nie ma dobrej polityki w zakresie lokalizacji tych punktów ładowania bo przy typie drugim czyli przy tym wolnym ładowaniu gdzie uzupełnienie nawet połowy baterii trwa tr c godziny no to gdzie oczekujesz żeby ten punkt był albo w miejscu pracy pracy albo w miejscach jakieś może albo w miejscu zamieszkania ale nawet przy zakupach no nie będziesz robił zakupu przez dwie trzy godziny".
3. Ładowanie EV w Praktyce:

  • Dominacja domowego ładowania: Dla osób posiadających taką możliwość (dom, mieszkanie z ładowarką), ładowanie jest wygodne i nieangażujące czasowo. Czas ładowania w nocy jest "zerowy" z perspektywy użytkownika.
  • Szybkie ładowanie na trasach: Niezbędne podczas dłuższych podróży, ale wiąże się z wyższym kosztem i często poszukiwaniem najszybszej, a nie najtańszej stacji. Czas spędzony na szybkich ładowarkach podczas rocznego testu wyniósł 5 godzin (przy 200 kWh).
  • Wolne ładowanie: Zajmuje znacznie więcej czasu (440 godzin podczas testu, głównie w domu), ale jest tańsze i potencjalnie lepsze dla żywotności baterii.
  • Taryfa dwustrefowa (nocna): Uznana za niezbędną dla posiadaczy EV, aby znacząco obniżyć koszty ładowania. "Grzegorz naprawdę jeżeli ktoś ma samochód elektryczny to zużycie już jest na poziomie takim że zawsze taryfa strefowa będzie musiał płacać".
4. Porównanie Kosztów Eksploatacji:

  • EV oferuje znaczące oszczędności na kosztach paliwa/energii w porównaniu do hybrydy/spalinowego samochodu.
  • Niższe koszty serwisowania (brak konieczności wymiany oleju, filtrów, rzadsze przeglądy hamulców dzięki rekuperacji). "w tym okresie jedyną rzeczą eksploatacyjną którą którą musiałem musiałem dokupić to był de facto płyn do spryskiwaczy przy tych 17000 samochód nie był nie przechodził przeglądu".
  • Producenci EV mogą przesadzać z częstotliwością przeglądów, przyzwyczajeni do przychodów z serwisowania samochodów spalinowych.
 

pbr

Posiadacz elektryka
5. Rekuperacja w EV i Hybrydzie:

  • Wysoka efektywność rekuperacji w EV: Podczas rocznego testu ok. 30-35% energii pochodziło z rekuperacji, co znacząco zwiększa efektywność i zasięg. "okazało się że taki samochód jest 10 razy bezpieczniejszy niż samochód prowadzony przez człowieka a jeżeli byśmy de facto wzięli pod uwagę przypadki w których to samochód autonomiczny spowodował wypadek to pewnie na palcach jednej ręki można byłoby to policzyć i to jest rząd wielkości rząd wielkości większy". [Poprawka: cytat dotyczy bezpieczeństwa autonomicznych pojazdów, a nie rekuperacji. Prawdopodobnie chodziło o fragment: "byłem nawet lekko zaskoczony gdzie bardzo wolno dohamowując przed światłami które się które się zmieniły no z 200 m przede mną widziałem wartości na poziomie 30 40 kW odzyskiwanej mocy przyhamowując nieco bardziej intensywnie z 50 km/h do zera moc przekraczała 60 kW a przy takim bardziej intensywnym dohamowywaniu czyli gdzieś wyskakują ci światła no to potrafiłem się zbliżać nawet do 90 kW mocy odzyskiwanej"].
  • Ograniczenia rekuperacji w hybrydach (szczególnie z małą baterią): Mniejsza pojemność baterii i często słabszy silnik elektryczny ograniczają możliwość odzyskiwania dużej ilości energii. Energia z intensywnego hamowania może być zamieniana na ciepło zamiast magazynowana. "w hybrydach tego typu jest tam bateria nie wiem półtorej d 2 2 kz no to te moce ładowania często dopuszczalne są w zależności oczywiście od poziomu jej naładowania ale to będzie ile 10 kW 20 kW więc naprawdę trzeba bardzo delikatnie hamować żeby większość tej energii z rekuperacji faktycznie ta bateria była w stanie w stanie przyjąć".
  • Wpływ stylu jazdy: Częste hamowanie i zwalnianie w ruchu miejskim sprzyja efektywniejszej rekuperacji.
6. Kondycja Baterii EV:

  • Brak znaczącej degradacji po roku użytkowania (17 000 km): BMS samochodu ciągle wskazuje 100% SoH (State of Health), a pojemność dyspozycyjna odpowiada nominalnej. Może to być częściowo związane z ukrytym buforem producenta. "BMS ciągle pokazuje 100% i też tą pojemność dyspozycyjną którą pokazuję to też jest pojemność nominalna może to wynikać też z tego że producenci często yyy często mają taki bufor ukryty".
  • Niewielka liczba cykli ładowania: Ok. 60 ekwiwalentnych pełnych ładowań w ciągu roku, podczas gdy bateria jest projektowana na ok. 1500 cykli. Sugeruje długą żywotność baterii, potencjalnie dłuższą niż innych komponentów samochodu.
  • Wpływ typu ogniw i sposobu ładowania: Ogniwa NMC (wysokoniklowe) preferują ładowanie do 80% na co dzień, a ogniwa LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) do 100%. Wolne ładowanie wydłuża żywotność baterii, a szybkie ładowanie ją skraca.
  • Brak transparentności producentów w kwestii typu ogniw: Często trudność w uzyskaniu informacji o zastosowanej technologii baterii.
7. Samochody Autonomiczne:

  • Poziomy autonomii: Od poziomu 1 (asystent kierowcy) do poziomu 5 (pełna autonomia bez ograniczeń). Obecnie dostępne technologie to głównie poziom 1 i 2, z testowanymi i wdrożonymi w ograniczonym zakresie systemami poziomu 4 (autonomiczne taksówki w określonych miastach). Poziom 3 (samodzielna jazda z nadzorem kierowcy) nie jest powszechnie stosowany ze względu na przepisy i infrastrukturę.
  • Bezpieczeństwo: Autonomiczne pojazdy (poziom 4) wykazują znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu do pojazdów prowadzonych przez ludzi.
  • Elektromobilność jako podstawa autonomii:Łatwość sterowania: Silniki elektryczne są łatwiejsze do precyzyjnego sterowania przez sztuczną inteligencję niż silniki spalinowe.
  • Zdalne sterowanie: Łatwość zdalnego włączania i wyłączania EV jest kluczowa dla autonomicznych flot.
  • Bezpieczeństwo w zamkniętych przestrzeniach: Brak emisji spalin czyni EV bezpieczniejszymi do potencjalnego włączania w zamkniętych pomieszczeniach (np. garażach) przez systemy autonomiczne.
  • Zarządzanie energią i rekuperacja: Efektywne zarządzanie energią i odzyskiwanie energii poprzez rekuperację są kluczowe dla ekonomicznego i ekologicznego działania autonomicznych flot EV.
  • Wyzwania w rozwoju autonomii: Konieczność rozwoju przepisów, infrastruktury (np. cyfrowe mapy, komunikacja z pojazdami), adaptacji do różnych warunków drogowych (tereny mniej zurbanizowane).
Komentarze Słuchaczy:

  • Alternatywa dla magazynu energii: Krzysztof sugeruje zapas paliwa i prądnica jako lepsze rozwiązanie, z czym prowadzący się nie zgadzają, argumentując wygodą, natychmiastowym działaniem i brakiem problemów z paliwem w przypadku bateryjnych magazynów energii.
  • Blokowanie mocy przyłączeniowych: Jacek zwraca uwagę na problem firm rezerwujących moce przyłączeniowe bez zamiaru realizacji inwestycji OZE, co blokuje rozwój sektora.
  • Net-billing vs. net-metering: Marcin w komentarzu do Grzegorza zachęca do przejścia na net-billing, wymieniając jego zalety i sugerując, że obecny system net-meteringu jest mniej korzystny. Grzegorz odpowiada, że planuje przejście, ale system net-meteringu i tak go za parę lat "wyrzuci" i argumentuje, dlaczego w jego przypadku autokonsumpcja jest już realizowana, a problemy z napięciem sieciowym nie występują.
Tygodniowy Przegląd Rynkowy (TPR):

  • Nowa seria wysokonapięciowych magazynów energii Goodwe (seria Links D):Pojemności od 5 do 40 kWh, modułowa budowa (układanie w stosy), autodetekcja modułów.
  • Oparte na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP).
  • Kluczową cechą jest zastosowanie przetwornicy DC na DC, umożliwiającej równoległe łączenie modułów. Zapewnia to niezależność pracy modułów i ułatwia wymianę uszkodzonych komponentów bez wpływu na wydajność pozostałych. Degradacja jednego modułu nie wpływa na inne.
Wnioski:

Audycja Glob Energia dostarcza cennych informacji z rocznego użytkowania redakcyjnego samochodu elektrycznego w polskich warunkach. Podkreśla zalety EV pod kątem kosztów eksploatacji (szczególnie przy dostępie do domowego ładowania i fotowoltaiki) oraz efektywności rekuperacji. Jednocześnie zwraca uwagę na wyzwania związane z powolnym tempem rozwoju elektromobilności w Polsce, niedostateczną infrastrukturą ładowania publicznego (szczególnie w kontekście lokalizacji ładowarek AC) oraz potrzebę transparentności producentów w kwestii technologii baterii.

Dyskusja o samochodach autonomicznych wskazuje na ich duży potencjał w przyszłości, przy czym elektromobilność jest naturalnym fundamentem dla rozwoju tej technologii ze względu na łatwość sterowania, zdalne zarządzanie, bezpieczeństwo i efektywność energetyczną.

Komentarze słuchaczy poruszają istotne kwestie dotyczące magazynowania energii, problemów z przyłączeniami do sieci oraz bieżących regulacji dotyczących net-meteringu i net-billingu w Polsce.

Tygodniowy przegląd rynkowy prezentuje ciekawe nowości z branży magazynowania energii, zwracając uwagę na innowacyjne rozwiązania technologiczne poprawiające wydajność i elastyczność systemów.
 

prebek

Posiadacz elektryka
Dzień dobry
Tak po roku użytkowania i4 w najsłabszej wersji 35e (najmniejsza bateria) bym chyba znów kupił elektryka
tu jest tabela podsumowująca ( pózniej rozpocząłem zapisywanie niz aplikacja liczy)
naładowanokosztzużyciecena 1 kmcena kWh
4132,781​
6 696,45 zł​
19,34550859​
0,31 zł​
1,62 zł​
ładowanie w większości w trasie na szybkich ładowarkach - czasami darmowa w hotelu oraz z ileś domowych z nocnego pradu.
a tu wynik z aplikacji

20250404_100425000_iOS.jpg
 

solik

Pionier e-mobilności
w zasadzie opinia o niczym, tak wypowiedziane zeby sie nikomu nie narazic i nie uciac sobie drogi do wynajmu darmowego elektryka czy tam hybrydy
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
U mnie, po ponad 2 latach i ponad 34k km, koszty jak w stopce
 

daniel

Señor Meme Officer
w zasadzie opinia o niczym, tak wypowiedziane zeby sie nikomu nie narazic
Ale komu facet miałby się narazić? Wrażenia miał pozytywne i chętnie nadal będzie jeździł elektrykiem.

Nawet na początku powiedział, że złe wieści dla antyfanów, bo bateria ani nie wybuchła, ani nawet się nie spaliła.
 
Top