Podwójne gniazdko wifi

Cav

Pionier e-mobilności
Czy to prawda, że nie można łączyć instalacji na kablach "pod siłę" i "pod 230v"?
Bo chciałem zrobić w garażu nową instalację na kablach docelowych, czyli grubych, a z samą instalacją siłową poczekać na dotacje.
A na razie podłączyć pod grube kable zwykłe gniazdka 230V 16A, może z jakąś puszką po drodze.
Ale elektryk mówi że tak się nie da, że jak gniazdka 230V, to kable do nich muszą mieć maks. 2,5 mm2.
I na grubszych nie chce ich zakładać.
 

Michal

Moderator
Nie wiem jak reszta ale ja nic nie rozumiem z tego co napisałeś...
Każda instalacja 230V to tak naprawdę jedna faza z instalacji 3 fazowej. 230v = 400V / √3.
 

pluto

Pionier e-mobilności
Czy to prawda, że nie można łączyć instalacji na kablach "pod siłę" i "pod 230v"?
Bo chciałem zrobić w garażu nową instalację na kablach docelowych, czyli grubych, a z samą instalacją siłową poczekać na dotacje.
A na razie podłączyć pod grube kable zwykłe gniazdka 230V 16A, może z jakąś puszką po drodze.
Ale elektryk mówi że tak się nie da, że jak gniazdka 230V, to kable do nich muszą mieć maks. 2,5 mm2.
I na grubszych nie chce ich zakładać.
Co znaczy na "grubych" kablach, przewody elektryczne powinny być dobrane zgodnie na obciążalność długotrwałą i przeciążalność prądową na warunki zwarciowe - dziwna jest tendencja przewymiarowania wszystkiego bo ktoś na forum pisze że należy wszędzie dawać nap. 6 mm2 bo tak jest najlepiej.
Po drugie jakie jest zabezpieczenie przelicznikowe, bo jeśli 16A do elektryk ma rację bo 2,5 mm2 w zupełności wystarczy - np. obciążalność długotrwała przewodu miedzianego 2,5 mm5 ułożonego na ścianie wynosi miedzy 21-24A (oczywiście uwzględnić trzeba współczynniki poprawkowe) ale przewód 2,5 mm2 w zupełności wystarczy do typowego domowego użytkowania ładowarki.
Po trzecie dotacje (wg. wstępnych przecieków) mają dotyczył ładowarek powyżej 22 kW, a wtedy już trzeba mieć zabezpieczenia min. 32 A (WZT to uwzględnia ?).
Po czwarte czy faktycznie potrzeba instalowania tak dużej ładowarki. Domyślam się że chodzi o ładowanie Kia e-SOUL a tam zainstalowana jest ładowarka pokładowa 11kW więc jaki sens jest kupno ładowarki 22kW (chyba że na przyszłość ale producenci większości aut instalują ładowarki 11kW i taki będzie standard bo większość instalacji/WTZ nie jest dostosowana do większych obciążeń).
 

JareG

Pionier e-mobilności
Po czwarte czy faktycznie potrzeba instalowania tak dużej ładowarki. Domyślam się że chodzi o ładowanie Kia e-SOUL a tam zainstalowana jest ładowarka pokładowa 11kW więc jaki sens jest kupno ładowarki 22kW (chyba że na przyszłość ale producenci większości aut instalują ładowarki 11kW i taki będzie standard bo większość instalacji/WTZ nie jest dostosowana do większych obciążeń).
Ja kupiłem 22kW bo był niewiele droższy niż taki sam 11kW, to raz. Dwa, jak masz zakres od 8A do 32A na każdej fazie, to masz większe możliwości ustawiania mocy, a to czasami może się przydać.
No i może dokupię sobie starą Teslę S, a tam jest ładowarka pokładowa 2x11kW :devilish:

Pozdrawiam
 

Cav

Pionier e-mobilności
Co znaczy na "grubych" kablach, przewody elektryczne powinny być dobrane zgodnie na obciążalność długotrwałą i przeciążalność prądową na warunki zwarciowe - dziwna jest tendencja przewymiarowania wszystkiego bo ktoś na forum pisze że należy wszędzie dawać nap. 6 mm2 bo tak jest najlepiej.
Po drugie jakie jest zabezpieczenie przelicznikowe, bo jeśli 16A do elektryk ma rację bo 2,5 mm2 w zupełności wystarczy -
Chodzi o to, żeby położyć okablowanie pod PRZYSZŁE 3*32A (czyli grubsze niż 2,5 mm2), ale NA TĄ CHWILĘ wykorzystać jego część (czyli kabelki do jednej fazy), do podłączenia gniazdek 1*16A.
Elektryk twierdzi że tego nie zrobi bo to niezgodne z przepisami i że musi osobno pociągnąć kable 2,5 mm2 w to samo miejsce.

P,S,
Mam też Smarta, z ładowarką 22 kW. więc nie mówimy o niepotrzebnym przewymiarowaniu.
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Jeszcze nie słyszałem, żeby ktoś nie chciał zamontować gniazdka, bo przewody są zbyt grube. Jedyne co mi przychodzi do głowy to do 32A wypadałoby dać tak z 6mm2. A taki przewód ciężko przykręcić do zacisków w gniazdku 230V, a o wsunięciu w takie samozaciskające się w ogóle nie ma mowy. Ale wtedy można dać puszkę i pociągnąć ten jeden metr do samego gniazdka już takie przewody jak trzeba.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Dokładnie tak samo kombinowałem, ale odpowiedź była j.w., tłumaczenie przepisami - że niby tak grube kable nie mogą się kończyć gniazdkiem nie potrafiącym przenieść potencjalnie takie prądu jak kable.
 

Gandalf

Pionier e-mobilności
Dokładnie tak samo kombinowałem, ale odpowiedź była j.w., tłumaczenie przepisami - że niby tak grube kable nie mogą się kończyć gniazdkiem nie potrafiącym przenieść potencjalnie takie prądu jak kable.
To jest bzdura, a nie przepisy. Tłumaczenie przepisami powinno występować wyłącznie z odniesieniem do przepisu.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ja widziałem kiedyś takie, które miało napisane 16A max, ale przy długotrwałym obciążeniu 10A. Nie wiem, co dla autora oznaczało 'długotrwałe'.
 
Top