Pojemność użyteczna.

ELuk

Pionier e-mobilności
Mam do Was takie pytanie: jak interpretować tzw pojemność użyteczną.
Ja mam TM3LR21q1 panasonic teoretycznie 75 kW brutto 70 netto.
Czy to jest wartość 100% ładowania, czyli jak bede miał 0% baterii i naładuje do 100% to wartości kW pokazana przez auto będzie tą netto, czy może jednak brutto? Wiadomo też, że mając 0% jeszcze trochę pojedziemy.
Pytam bo ostatnio zużyłem baterię do 2% i doładowanie do 92% dało 63 kWh wsadu w baterię czyli 63 div 0,9 daje 70 kWh jako 100 % baterii.🧐
 

Michal

Moderator
Raczej tak - baterie w Teslach wydają się mieć bufor około 3-5kWh, ale ja już się trochę w tym gubię, bo są wersje 75, 78, 82 kWh i zarówno produkcji Panasonic jak i LG...
Mi z danych z podróży latem wychodziło, że mam użyteczną 71-72kWh i o co chodzi, skoro mam auto z produkcji 10.2020?!
Jest niezerowa szansa, że mam już około 70kWh tak jak Ty, bo początkowa degradacja baterii 5% pojawia się dość szybko, a dopiero później bardzo spowalnia. Przy czym nie wiem czy oni części tego bufora nie zużywają, żeby tę początkową degradację przykryć...
 
Last edited:

Michal

Moderator
Ps. Od dawna się nad tym nie zastanawiam, jeżdżę, nie brakuje mi zasięgu i jestem zadowolony.
Tylko teraz mnie naszło przy okazji wpisu @Hue Zarri , bo jakieś dziwne dane o zaniżonym zużyciu się pojawiają, a to się kompletnie nie zgadza z moimi odczuciami i danymi, które mam z lata. Pojawiła się okazja żeby coś policzyć na danych zimowych.
No i z jego danych wychodzi, że nie są oszukane...
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Ja też się tym nie przejmuję, ale jak policzyłem, przy okazji ładowania po głębokim rozładowaniu i wyszło mi 70 kWh po 10 miesiącach i 20 tys km przebiegu, to zastanowiły mnie te wartości brutto/netto. 🧐
 

newbe

Posiadacz elektryka
Bufor poniżej zera Tesla zmienia od update do update.
U mnie było 3.3 kWh, teraz 3.2 kWh. Czyli o 0.1 kWh zwiększyli użyteczna pojemność od 100 do 0%. No i ta użyteczna idealna to w okolicach 70 dla mojej LG 'full battery when new' 74.5 kWh.
Ale są jeszcze straty dodatkowe: na postoju, podgrzewałem po naładowaniu do 100% przed wyjazdem - to spada naładowaniem Liczę że mam 69 kWh użytecznej, i tyle...
No i nie brakuje, jest dobrze i tak niech zostanie :)
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Ja mam tą samą baterie co @newbe, przejrzałem swoje archiwum zdjęć i znalazłem zdjęcia z 30 sierpnia czyli gdy samochód miał 6 mc. Początek ładowania gdy było 7%. Ładowałem do 100% prądem 9kW. Do baterii weszło 69 kWh, według podlicznika z sieci pobrało się 72,7 kWh, wiec straty rozsądne. Zasięg po naładowaniu wg licznika 537 km.
Pewnie nie dokładne jest liczenie z proporcji, ale to by wychodziło, że bateria ma 74 kWh netto + bufor 3-4 kWh czyli 77-78 kWh
 

Attachments

  • CA886856-AADF-43EB-A725-06EA633F40E4.jpeg
    CA886856-AADF-43EB-A725-06EA633F40E4.jpeg
    290,5 KB · Liczba wyświetleń: 119

kaziwich

Posiadacz elektryka
Ja mam tą samą baterie co @newbe, przejrzałem swoje archiwum zdjęć i znalazłem zdjęcia z 30 sierpnia czyli gdy samochód miał 6 mc. Początek ładowania gdy było 7%. Ładowałem do 100% prądem 9kW. Do baterii weszło 69 kWh, według podlicznika z sieci pobrało się 72,7 kWh, wiec straty rozsądne. Zasięg po naładowaniu wg licznika 537 km.
Pewnie nie dokładne jest liczenie z proporcji, ale to by wychodziło, że bateria ma 74 kWh netto + bufor 3-4 kWh czyli 77-78 kWh
Jaki macie model?
Bufor jest zawsze 4.5%. Jesli sie komus zmienia, to znaczy, ze BMS wyliczyl zmiane pojemnosci calkowitej, a nie ze update cos zmienilo.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Jaki macie model?
Bufor jest zawsze 4.5%. Jesli sie komus zmienia, to znaczy, ze BMS wyliczyl zmiane pojemnosci calkowitej, a nie ze update cos zmienilo.
Bugor od zawsze mialem 3,3kWh teraz mam 3,2
My mamy baterie 75 nie 81…
Ja mam Panasonic.
Musze wreszcie sprawdzic ile mi wchodzi na full od jakiejs niskiej wartosci %.
 
Top