pompa ciepła?

eldawido

Zadomawiam się
Zastanawiam się na ekonomiczną opłacalnością pompy ciepła.
Może ktoś się podzieli zużyciem energii na ogrzewanie w wersji z i bez?
tu namierzyli różnicę 0,5kWh co się zwróci tylko gdyby ktoś spędzał całe dnie w aucie głównie stojąc.
Dla mnie te 4-5% zasięgu mniej nie jest problemem, a 4500 PLN wolałbym w jakieś dodatkowe wyposażenie włożyć.
Dodatkowo były już raportowane problemy z pompą ciepła w enyaqu. Przy cichym napędzie bywa, że pompa ciepła jest najgłośniejszym elementem po maską.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Z ekonomicznego punktu widzenia musiałbyś przejechać bardzo, bardzo dużo kilometrów żeby się zwróciła. Główną zaletą pompy jest właśnie to wydłużenie zasięgu w sprzyjających warunkach ale jeśli zasięg dla Ciebie nie jest problemem (nawet w chłodniejsze dni i przy uwzględnieniu jakiejś tam degradacji baterii) to nie ma co na siłę jej brać.
 

PiotrS

Posiadacz elektryka
Potwierdzam, zwracać się będzie bardzo długo, ale zastanów się, czy na pewno nie zależy Ci na zasięgu.
Mi się wydawało, że wolę 4 500 zł kosztem kilkunastu km zasięgu przed zakupem, ale jak już pojeździłem trochę, to bym dopłacił.
 

eldawido

Zadomawiam się
No właśnie przy mrozach ta pompa i tak wiele nie pomoże.
Są jakieś dodatkowe koszty serwisowe związane z pompą? Pewno jest tam więcej drogiego czynnika, jakieś dodatkowe zawory, klapki itp.
 

Michal

Moderator

nabrU

Moderator
Mam PC w ID.3 i mogę potwierdzić że to najgłośniejszy element tego samochodu.
Drugi raz PC bym nie wybrał bo zysk zasięgu jest praktycznie zerowy (na tyle, że oficjalny zasięg WLTP obu wersji jest taki sam). VW UK obnizył kiedyś ceny tego dodatku zwracając jakieś 250 funtów dotychczasowym użytkownikom, gdyż 'pompa ciepła nie okazała się tak wydajna jak ją VW reklamował'.
 

Michal

Moderator
Trochę danych na podstawie porównania Tesli z grzałkami PTC vs pompa ciepła:
Auta stały 3 godziny w około 3C, i PTC zużyło 10% baterii (2100W), a pompa Ciepła 3% (730W).
Jadąc, będzie w zasadzie podobnie, więc jadąc spokojną trasę, np. Warszawa - Ciechocinek, zajmującą właśnie trochę poniżej 3h, może się okazać, że na miejscu będziesz miał 7% mniej baterii. Przy niższych temperaturach różnica może być nawet większa.
Czy to dużo... To zależy :) Przykładowo, ja robiąc trasy Warszawa - Szczecin i Warszawa - Słupsk, nie mając tych 7% musiałbym jechać pewnie jakieś 10-20 kmh wolniej całą trasę albo robić dodatkowy przystanek na ładowanie (obecnie mogę przejechać stając raz). Mniejsza prędkość (125 vs 140) przy 500 km dałoby jakieś 25 minut różnicy w czasie przejazdu. Dodatkowy przystanek pewnie podobnie.

W Tesli pompa ciepła ma też dodatkowo octo-valve (system zaworów umożliwiający wymianę ciepła/chłodu pomiędzy różnymi elementami.
W Tesli na bank zapłaciłbym dodatkowe 4500 za pompę ciepła plus octo-valve, ale czy Enyaq ma coś podobnego nie wiem. Czy zapłaciłbym za samą pompę, pewnie też, bo jak kupowałem auto w 2020r, to ładowarek było tak mało, że musiałem właśnie liczyć na tylko jeden przystanek w trasie :D
 
Last edited:
Top