Przygotowanie instalacji elektr/montaż wallboksa w domu przed zakupem samochodu elektrycznego

elveh

Posiadacz elektryka
Prawdopodobnie w dynamicznej taryfie zmiana w nocy będzie dotyczyła kilku groszy, wieć jakaś srędnia cena w danych godzinach będzie porównywalna. Też trzeba chwile pomyslec jaki mamy okres czasu, czy to święta/weekendu gdzie firmy stoją i do tego świeci słońce wieje wiatr, czy pochmurno w tygodniu i bezwietrznie.
Tak wyglądają taryfy dynamiczne w praktyce. Dane z realnego systemu. Około godziny 16:eek:o są publikowane stawki na kolejny dzień. Na tej podstawie algorytm optymalizacyjny ma dane jak zaplanować ładowanie. Różnice są jak widzisz spore - 17ore vs. 33 (dzisiaj). To są dane dla regionu Sztokholmu.

1692102840015.png


A tutaj dane dla Polski :) Fajnie widać efekt dnia wolnego od pracy:

1692103147923.png
 

elveh

Posiadacz elektryka
To na początek chyba trzeba zadowolić się standardową którą dają w zestawie, podejrzewam że założę na firmę bezpiecznik 16a, więc 230Vx16a=3,7kw. Zamontować do fazy z której inne urządzenia pobierające dużo mocy nie korzystają.
Zamontować sobie PV przez mądrą firmę i wtedy razem z PV jakiegoś Froniusa który spełni wszystkie wymagania.
Prawdopodobnie 2 kable na 2 auta, jednocześnie podłączone wiem że 16a jednocześnie nie da rady,
ale może będzie jakaś aplikacja lub inny sposób żeby z domu, albo automatycznie przełączało się to z jednego auta na II po osiągnięciu żądanego pułapu naładowania 1h w nocy start przy 30% i o 3h w nocy osiągnie 70% wyłącza się na I aucie.
Startuje ładowanie na II auto, o 5h rano jak kończy sie tania taryfa kończy ładowanie, ale musi być też możliwość doładowania więcej mimo że 5ta minie, bo potrzebuje więcej baterii danego dnia.
Szukać takich rozwiązań u Froniusa?

O wiele lepiej i bezproblemowo po prostu zaopatrzyć się w rozwiązania które fabrycznie dzielą budżet mocy pomiędzy siebie i robią to dynamicznie. Robienie samodzielnych interfejsów, aplikacji, inntych tego typu jest dobre dla majsterkowiczów i pasjonatów którzy robią to dla własnej satysfakcji i przyjemności - nie ma w tym nic złego. Jeśli jednak nie jesteś elektronikiem / automatykiem / informatykiem to zdecydowanie polecam wdrożenie odpowiedniego systemu. To jak kupienie klimatyzatora do firmy vs. złożenie go z części - np. starej lodówki i wentylatora kanałowego :)
 

elveh

Posiadacz elektryka
Tak jak pisałem wcześniej sam bezpiecznik(odpowiednio większy) nie załatwi sprawy był na elektrowozie nawet ost. artykuł o ładowaniu i minimalnej mocy ładowania. Upewnij się jaki jest stan instalacji ,jakie przekroje i jakie długotrwałe obciążenie takim prądem jest dla niej bezpieczne .
Święte słowa.

Sam bezpiecznik i to powiększony bez wiedzy i zrozumienia zagadnienia może wręcz być SZKODLIWY. Jeśli impedancja pętli zwarciowej będzie za duża to taki "upgrade" może wręcz doprowadzić do pożaru, w przypadku zwarcia zabezpieczenie po prostu nie zadziała.


Właśnie z takich powodów w Szwecji samodzielne przeróbki instalacji elektrycznej bez stosownych uprawnień i kompetencji są traktowane jako przestępstwo kryminalne (nie wykroczenie). Jeśli ktoś nie wierzy - to zapraszam na stronę szwedzkiego urzędu ds. bezpieczeństwa produktów elektrycznych: https://www.elsakerhetsverket.se/en/consumers/electrical-work-you-can-do-yourself/
 

Robur82

TM3 SR HL 24 Enyaq 80 23r
Tak wyglądają taryfy dynamiczne w praktyce. Dane z realnego systemu. Około godziny 16:eek:o są publikowane stawki na kolejny dzień. Na tej podstawie algorytm optymalizacyjny ma dane jak zaplanować ładowanie. Różnice są jak widzisz spore - 17ore vs. 33 (dzisiaj). To są dane dla regionu Sztokholmu.

View attachment 12636


A tutaj dane dla Polski :) Fajnie widać efekt dnia wolnego od pracy:

View attachment 12637
Ewidentnie widać, ze elektryki będą ładować się w taryfach dynamicznych, gdyby nie koszty przesyłu instalacja PV miałaby mały sens ekonomiczny, biorąc pod uwagę ryzyko pożarów
 

rychuu24

Nowy na Forum
Witam, podepnę się do tematu z pytaniem czy ładowarka scienna (wallbox) jest potrzebna jeżeli mamy ładowarke pokładową?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Możesz mieć zamiast tego kabel i gniazdo siłowe.
?!
Witam, podepnę się do tematu z pytaniem czy ładowarka scienna (wallbox) jest potrzebna jeżeli mamy ładowarke pokładową?
Ładowarka pokładowa to urządzenie wbudowane w auto, które zamienia prąd zmienny (AC) na stały (DC), który to prąd stały może zostać podany do baterii.
Wallbox to urzadzenie, które umożliwia dostarczenie prądu zmiennego (AC) do ładowarki pokładowej w samochodzie. Jedno i drugie jest wymagane, żebyś mógł ładować z prądu przemiennego. Przy czym wallbox to może być mała cegła na kablu, może to być urządzenie wiszące na ścianie, może to być wreszcie urządzenie zabudowane w publicznym słupku, do którego wpinasz się jedynie kablem type2.
Zadaniem wallboxa jest głównie bezpieczeństwo - zarówno użytkownika, samochodu jak i instalacji elektrycznej. Wallbox również informuje auto o tym, jaka może być maksymalna moc pobrana z gniazdka.
 
Last edited:

rychuu24

Nowy na Forum
?!

Ładowarka pokładowa to urządzenie wbudowane w auto, które zamienia prąd zmienny (AC) na stały (DC), który to prąd stały może zostać podany do baterii.
Wallbox to urzadzenie, które umożliwia dostarczenie prądu zmiennego (AC) do ładowarki pokładowej w samochodzie. Jedno i drugie jest wymagane, żebyś mógł ładować z prądu przemiennego. Przy czym wallbox to może być mała cegła na kablu, może to być urządzenie wiszące na ścianie, może to być wreszcie urządzenie zabudowane w publicznym słupku, do którego wpinasz się jedynie kablem type2.
Zadaniem wallboxa jest głównie bezpieczeństwo - zarówno użytkownika, samochodu jak i instalacji elektrycznej. Wallbox również informuje auto o tym, jaka może być maksymalna moc pobrana z gniazdka.
Wielkie dzięki za łopatologiczne wyjaśnienie. A pytałem ze względu na to ze rzadko ładuję auto w domu a sąsiad ma zaraz przy liczniku wyprowadzony kabel do ładowania auta. Brak jakiegokolwiek boxa, słubka itp.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Wielkie dzięki za łopatologiczne wyjaśnienie. A pytałem ze względu na to ze rzadko ładuję auto w domu a sąsiad ma zaraz przy liczniku wyprowadzony kabel do ładowania auta. Brak jakiegokolwiek boxa, słubka itp.
Elektronika gdzieś musi być ukryta. Może być we wtyczce, może być w skrzynce z bezpiecznikami, etc. Ale to nie jest tak, że trzy (czy tam jedną) fazy możesz podać prosto do auta i zadziała. Minimum to układ generujący sygnał prostokątny żeby poinformować auto jaką maksymalnie mocą może ładować. Auto nie wie jakie są przekroje kabli, jakie są bezpieczniki, jaką masz moc umowną, etc. Do tego najczęściej masz jeszcze zabezpieczenia, czyli nadprądowe, różnicowo-prądowe, niektóre wallboxy monitorują temperaturę wtyczki, raportują ile zużyły prądu, no sporo tego jest.
 
Top