Retrofit - oryginalna ładowarka indukcyjna

KrzysztofFly

Moderator
Po kilku długich miesiącach, wróciłem do tematu montażu oryginalnej ładowarki indukcyjnej, której zabrakło w moim e-C4 w wersji Shine. Jak zapewne większość wie, wcześniej było to standardowe wyposażenie bogatszych wersji. Niestety późniejsze braki na rynku półprzewodników skasowały to wyposażenie ze wszystkich wersji i dzisiaj nie występuje nawet jako płatna opcja.
Po pierwszej przymiarce i poszukiwaniu "luźnych wtyczek" w swoim samochodzie z lewej strony konsoli środkowej, stwierdziłem, że niestety samochód nie ma niewykorzystanych wtyczek, w które wystarczy wpiąć zakupioną uprzednio za kilkadziesiąt złotych ładowarkę z demontażu. Niestety pierwszą ładowarkę zakupiłem bez okablowania, tak więc nie bardzo miałem nawet jak kombinować z podłączeniem na stole. Próbowałem także szukać gdzieś w internecie jakiegoś schematu z opisem pinów ładowarki, niestety bezskutecznie. Po kilku miesiącach powróciłem do pomysłu, w związku z tym dokupiłem kolejną używaną ładowarkę, tym razem z wtyczką i kawałkiem kabla oraz kontrolką działania ładowarki, również z kawałkiem kabla. Niestety moje próby dedukcji podłączenia nie przyniosły rezultatu, gdyż pomimo teoretycznego rozpracowania większości kabli, ładowarka nie chciała wystartować. W międzyczasie dorobiłem się także pełnego oryginalnego okablowania (wiązki kabli), co niestety również zbytnio nie pomogło, gdyż okazało się, że w gnieździe (po prawej stronie konsoli) do którego się ją podłącza brakuje odpowiedniego okablowania, więc znowu utknąłem w miejscu, aż do wczoraj. Wczoraj nastąpił przełom w sprawie, gdyż w moje ręce wpadł "dawca" wiedzy o tym gdzie i jakie są napięcia (Shine z 2021 roku, wyposażony przez fabrykę w ładowarkę) Tak więc wystarczyło kilka minut i miernik w rękach aby ustalić, gdzie i co podłączyć. Tak więc jeszcze wczoraj wieczorem na stole uruchomiłem ładowarkę, co prawda jeszcze nie zamontowałem jej w samochodzie, jednak na to potrzebuję jeszcze kilku dni, aby przemyśleć gdzie i na której wiązce ją podłączę.
Uprzedzam od razu, że nie będę podawał koloru kabli w wiązce, gdyż w dwóch posiadanych w moich zasobach, są one różne. Jedną mam oryginalną z C4, druga chyba razem z ładowarką zamontowana była w jakimś Peugeocie. Podam natomiast piny, które są wyraźnie opisane zarówno na ładowarce jak i wtyczce. Druga rzecz, to kwestia kontrolki działania, nie jest ona niezbędna i ładowarka działa także bez niej, natomiast podłączanie jej nie ma zbytniego sensu, gdyż w konsoli okienko jest zaślepione.
PIN 7 - masa
PIN 4 i 12 - +12V
PIN 5 i 6 - + dioda (są dwa kolory diód)
Zrzut ekranu 2023-09-26 212824.png
Zacząć trzeba od zakupu używanej ładowarki (polecam z wtyczką, będzie prościej) wygląd i numery poniżej:
Zrzut ekranu 2023-09-26 210613.png
Jeśli ktoś bardzo chce, to do C4 można kupić w serwisie oryginalną wiązkę 9834105280 (na tą chwilę 176,30), chociaż szczerze powiedziawszy niewiele ona da, gdyż zapewne i tak nie będziesz miał odpowiednich kabli w gnieździe (fotki poniżej).
Zrzut ekranu 2023-09-26 211645.png
tutaj nie ma
Zrzut ekranu 2023-09-26 212047.png
tutaj są (zdjęcie dawcy wiedzy)
Zrzut ekranu 2023-09-26 212107.png
jeszcze na stole ale już z podłączonym zasilaniem i działa ;)
Zrzut ekranu 2023-09-26 213219.png

Sam montaż w samochodzie dodam później, jak się już do tego ostatecznie zabiorę, myślę jednak, że to co opisałem, pozwoli bez problemu dodać wspomnianą ładowarkę w każdym z bliźniaków e-C4 z koncernu Stellantis (Citroen, DS, Peugeot, Opel).

Co ciekawe, aktualnie Citroen ma w sprzedaży zestaw do montażu oryginalnej ładowarki (do C4 nr zestawu to 1681052880, w cenie 818,88) zestaw zawiera ładowarkę, nakładkę gumową z symbolem ładowarki, kabel i kilka opasek. Citroen sprzedaje zestaw z dosyć długim kablem i proponuje wpięcie do BSI.
Zrzut ekranu 2023-09-26 215825.png

Ciąg dalszy nastąpi ....
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2023-09-26 211217.png
    Zrzut ekranu 2023-09-26 211217.png
    442 KB · Liczba wyświetleń: 4

KrzysztofFly

Moderator
Nadszedł więc dzisiaj dzień, kiedy było trochę czasu i chęci aby dokończyć instalację ładowarki w samochodzie. Po dłuższych przemyśleniach, wszystkich za i przeciw pomysłom gdzie się podłączyć, postawiłem na najprostsze (i przy okazji najkrótsze rozwiązanie), mianowicie zasilanie do ładowarki zapożyczyłem z gniazda zapalniczki. Jak wspomniałem wcześniej gniazdo zapalniczki jest bardzo blisko, w sumie jest nieużywane, co prawda czasami ładuję z niego telefon szybką ładowarką (no niestety gniazda USB nie mają zbyt dużej mocy), jednak nawet gdybym użył w tym samym czasie ładowarki indukcyjnej i z gniazda zapalniczki, to i tak zostanie duży zapas zabezpieczenia.
Aby ułatwić sobie dostęp do wtyczki i kabla zasilającego gniazdo zapalniczki, zdemontowałem górną część konsoli środkowej. W tym celu należy najpierw zdjąć boczne osłonki, zaczynamy energicznie lecz z wyczuciem od dolnej części, następnie odciągamy górna część i wysuwamy do tyłu samochodu. Następnie trzeba odkręcić po dwie śrubki Torx 20 z każdej strony i po kolei odłączając wtyczki wyciągamy konsolę, w tym momencie mamy już idealne dojście do kabla zasilającego zapalniczkę, wystarczy się wiec do niego podłączyć.
IMG_20230928_203328.jpgIMG_20230928_204913.jpg
Nie będę tutaj opisywał koloru kabli masowego i zasilającego, gdyż po pierwsze mogą być różne w różnych samochodach, po drugie jeśli ktoś nie wie jak to sprawdzić, to chyba lepiej będzie jak skorzysta z pomocy osoby wiedzącej jak to podłączyć. Szybkie podłączenie zasilania do ładowarki, montaż w odwrotnej kolejności i już działa :)
IMG_20230928_210149.jpg

Wszystko działa jak należy, być może zrobię jeszcze kiedyś upgrade gumy osłaniającej ładowarkę, na taki z odpowiednim symbolem, jednak poczekam, może trafi się jakaś używana, bo nowa w serwisie kosztuje 120zł ;).
 

Attachments

  • IMG_20230928_203328.jpg
    IMG_20230928_203328.jpg
    3,1 MB · Liczba wyświetleń: 4

Jacek_Do

Zadomawiam się
Dla mnie akurat to miejsce do ładowania telefonu jest do bani.
Nie widać ekranu, wolałbym już uchwyt na telefon z wbudowaną ładowarką indukcyjną.
A że nie mam telefonu ładowanego indukcyjnie to nie mam takiego problemu ;-).
 

p0li

Pionier e-mobilności
jak masz AA to nie musisz widziec ekranu - no ale AA w eC4 dziala tylko po kabelöku wiec i tak sie laduje - no to wtedy nie potrzeba ladowarki indukcyjnej :)
 

KrzysztofFly

Moderator
Dla mnie akurat to miejsce do ładowania telefonu jest do bani.
Nie widać ekranu, wolałbym już uchwyt na telefon z wbudowaną ładowarką indukcyjną.
A że nie mam telefonu ładowanego indukcyjnie to nie mam takiego problemu ;-).
W porównaniu do Tesli, to miejsce faktycznie jest kiepskie (chociaż w Tesli, też trzeba się trochę wychylić oby spojrzeć na cały ekran ;) ). Ja mam dwa telefony, jeden którego używam bardzo dużo, w samochodzie dodatkowo na nim Yanosik i mapy, drugi który służy tylko do rozmów i to bardzo sporadycznie, więc on się zawsze u mnie w samochodzie podładowuje (chyba z rok już go nie podpinałem w domu). W Tesli ładowarki są dwie, więc nie ma tematu (chociaż na długą trasę i tak podłączam ten główny kablem, bo na indukcyjnej się mocno grzeje, jak chodzi jeszcze Yanosik i Google Maps). W pozostałych samochodach mam uchwyty z ładowarką Xiaomi Mi Wireless Car Charger 20W i to robi robotę, tam nie ma problemu z doładowywaniem telefonu przy intensywnej eksploatacji.
 

KrzysztofFly

Moderator
jak masz AA to nie musisz widziec ekranu - no ale AA w eC4 dziala tylko po kabelöku wiec i tak sie laduje - no to wtedy nie potrzeba ladowarki indukcyjnej :)
Ja mam u siebie AAWireless zamontowane i robi robotę na krótkich trasach, na dłuższe i tak lepiej podpiąć kabel, gdyż AAWireless czasami potrafi się zrestartować, oczywiście zawsze w kluczowym momencie ;).
 

danders

Zadomawiam się
Pytałem w serwisie jaki koszt ładowarki indukcyjnej z montażem , powiedziano mi 1500 zł, odpuszczam temat, chciałem dołożyć to jako dodatek przy konfiguracji samochodu ale nie było takiej możliwości w tamtym czasie, teraz wydaje mi się że drogo a nawet bardzo .
 

KrzysztofFly

Moderator
Pytałem w serwisie jaki koszt ładowarki indukcyjnej z montażem , powiedziano mi 1500 zł, odpuszczam temat, chciałem dołożyć to jako dodatek przy konfiguracji samochodu ale nie było takiej możliwości w tamtym czasie, teraz wydaje mi się że drogo a nawet bardzo .
W sumie za 1500zł też bym odpuścił, kwestia czy oni Ci to prawidłowo wycenili, tzn. zestaw 1681052880 o którym wspomniałem wcześniej za 818,88 + robocizna. Jeśli tak, no to chyba dużo za robotę policzyli. Ja mógłbym Ci ten zestaw zaoferować za 700zł, jednak i tak uważam, że nie warto w tej cenie.
Tak jak pisałem wcześniej najlepiej kupić używaną ładowarkę (na popularnych portalach) koniecznie z kablami (tak będzie prościej) ewentualnie trzeba dokupić wiązkę 9834105280 (160zł)
Nie wiem jakie posiadasz umiejętności, czy czujesz się na siłach aby podłączyć w instalacji 2 kable, jeśli tak, to w przypadku zakupu używanej ładowarki z wiązką, dasz radę zamknąć się wraz z montażem w okolicach 200zł.
 

p0li

Pionier e-mobilności
jeszcze dopisze ze ta diodka LED jestr pomocna - bo oprocz zielonego ma jeszcze pomaranczowa barwe ktora swieci ciaglym swiatlem albo pulsujacym - sygnalizujac rozne stany awaryjne
 

KrzysztofFly

Moderator
jeszcze dopisze ze ta diodka LED jestr pomocna - bo oprocz zielonego ma jeszcze pomaranczowa barwe ktora swieci ciaglym swiatlem albo pulsujacym - sygnalizujac rozne stany awaryjne
Tak, tylko, że tego bez zmiany środkowej konsolki, nie da się domontować (przynajmniej tak, aby wyglądało jak w oryginale).
 
Top