Rosja mocno zależna od eksportu ropy?

elektryk

Pionier e-mobilności
Ciekawy materiał dot. zależności Rosji od ropy naftowej:

Jedyne co bym dodał, to że oprócz bycia 3 na świecie producentem, są 2 na świecie eksporterem (bo USA mało eksportuje, bo większość idzie na potrzeby wewnętrzne).

Szkoda, że w materiale zabrakło informacji o trendzie związanym z elektryfikacją transportu, który wieje im w oczy coraz mocniej. W komentarzach już się o tym zaczęła dyskusja, oczywiście wielu obrońców rosyjskiej ropy.
 

lookash_c

Pionier e-mobilności
Szkoda, że w materiale zabrakło informacji o trendzie związanym z elektryfikacją transportu, który wieje im w oczy coraz mocniej. W komentarzach już się o tym zaczęła dyskusja, oczywiście wielu obrońców rosyjskiej ropy.
Daj jakieś dane dotyczące owego trendu - bo póki co to zarabiają na ropie więcej przez wzrost cen, a wydobycia ZTCW nie ograniczyli jakoś szczególnie. A co będzie za ...lat to kto by brał do głowy...
 

elektryk

Pionier e-mobilności
Daj jakieś dane dotyczące owego trendu - bo póki co to zarabiają na ropie więcej przez wzrost cen, a wydobycia ZTCW nie ograniczyli jakoś szczególnie. A co będzie za ...lat to kto by brał do głowy...
No właśnie o tym że zarabiają mniej jest ten materiał. Price cap spowodował że wpływy im znacząco spadły, a koszty eksportu wzrosły.

Price cap zaczął działać de facto od tego roku, w 2022 były wysokie ceny ropy i price cap nie było, więc mieli dobry okres.

Nie mam twardych danych dot. trendu elektryfikacji można jedynie robić "napkin math" estymując ile mniej zapotrzebowania na ropę powoduje produkcja nowego samochodu elektrycznego zamiast odpowiadającego mu spalinowego.

Można założyć, że jeden samochód elektryczny powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na poziomie 8-10 baryłek rocznie (480-600 USD/rok jeśli przyjmiemy cenę za baryłkę równą price cap 60 USD).

Chiny jako największy rynek zbytu samochodów na świecie ma już prawie 30% sprzedaży nowych samochodów jako elektryków. Także powoli wchodzimy w duże liczby, a na dodatek obecna flota spalinowa się starzeje i wychodzi z obiegu.
 

marco_25

Pionier e-mobilności
Rosja zarabia i to historyczne sumy z uwagi na bonus wynikający ze ryzyka i niepewności na rynkach. W tym roku pewnie nie powtórzy swojego sukcesu ale żeby było źle to jeszcze bardzo daleko, dane nie kłamią.


a tutaj wycinek z Global Wealth Report 2023 dostępnego https://www.ubs.com/global/en/family-office-uhnw/reports/global-wealth-report-2023.html

Heading the list of losses in 2022 is the United States, which shed USD 5.9 trillion. This compares to a rise of USD 19.5 trillion a year earlier and is the first break in a remarkable sequence of gains dating back to the global financial crisis. Losses exceeding USD 1 trillion were also recorded by Japan (down USD 2.5 trillion), China (down USD 1.5 trillion), Canada (down USD 1.2 trillion) and Australia (down USD 1.0 trillion). Excluding Japan, which made losses in both years, the fall in wealth in 2022 was less than the rise in wealth a year earlier. Wealth increases among markets were more common overall than wealth losses, but the gains were generally small in magnitude. According to our calculations, the main exceptions were Russia (up USD 600 billion), Mexico (up USD 655 billion), India (up USD 675 billion) and Brazil (up USD 1.1 trillion).

Trend jest na globalnym rynku jeszcze niezauważalny bo i osobowy transport samochodowy to mały nie aż taki duży procent od 15 do 25% w skali użycia ropy naftowej a z tego nawet jak będzie 20% EV to przekłada się to na pojedyncze procenty. Także to nie jest taka prosta droga i samymi samochodami elektrycznymi nie zmienimy kierunku. Każdy krok w kierunku ograniczającym zużycie ropy i gazu ziemnego to sukces.
 

elektryk

Pionier e-mobilności
Rosja zarabia i to historyczne sumy z uwagi na bonus wynikający ze ryzyka i niepewności na rynkach. W tym roku pewnie nie powtórzy swojego sukcesu ale żeby było źle to jeszcze bardzo daleko, dane nie kłamią.


a tutaj wycinek z Global Wealth Report 2023 dostępnego https://www.ubs.com/global/en/family-office-uhnw/reports/global-wealth-report-2023.html



Trend jest na globalnym rynku jeszcze niezauważalny bo i osobowy transport samochodowy to mały nie aż taki duży procent od 15 do 25% w skali użycia ropy naftowej a z tego nawet jak będzie 20% EV to przekłada się to na pojedyncze procenty. Także to nie jest taka prosta droga i samymi samochodami elektrycznymi nie zmienimy kierunku. Każdy krok w kierunku ograniczającym zużycie ropy i gazu ziemnego to sukces.
Transport odpowiada za 60-65% zużycia ropy (dane za 2021).

Samochody osobowe jakieś 40-50% z tego. Także to bliżej 25% zużycia. To bardzo dużo, zwłaszcza że elektryfikacji podlegać też będą sektory transportu zużywające duże ilości paliw jak np. autobusy, taksówki, lekkie ciężarówki.

Nawet niewielkie, ale trwałe spadki popytu mogą być mocno odczuwalne przez kartel paliwowy i mogą doprowadzić do konfliktów wewnątrz kartelu i jego potencjalny rozpad (uwolnienie podaży i cen).

Dane które podlinkowałeś dotyczą 2022 i pełna zgoda że 2022 to był okres żniw dla Rosji, ale w tym roku już nie jest tak dobrze.
 
Top