Rotacja opon

Moje opony rotuję co

  • <10 kkm

    Votes: 1 3,8%
  • <20 kkm

    Votes: 3 11,5%
  • <30 kkm

    Votes: 0 0,0%
  • >30 kkm

    Votes: 2 7,7%
  • Rotuję gdy wymieniam letnie<=>zimowe

    Votes: 16 61,5%
  • Nie rotuję, same rotują podczas jazdy

    Votes: 4 15,4%

  • Total voters
    26

KrzysztofFly

Moderator
Wracając do tematu, przed chwilą dokonałem zmiany kół na zimowe, przy okazji pomierzyłem te z oponami letnimi. Dokładny przebieg na oponach letnich to 24972 km. Opon w sezonie nie rotowałem. Wyniki przedstawiają się następująco:
PL - 5,8
PP - 5,7
TL - 5,0
TP - 4,5
Opony Hankook 255/45R19 Ventus S1 Evo3 ev T2
Nowa opona ma około 6,5mm bieżnika.
Pomiarów dokonywałem w kilku miejscach (przy wskaźnikach TWI), na każdym z rowków, tak więc na każdej oponie 9 pomiarów, wyniki są uśrednione.

Tak więc jeśli ktoś jeździ znacznie więcej niż 10-15kkm w sezonie, to zdecydowanie warto rotować opony pomiędzy osiami.
 

Norbert

Posiadacz elektryka
Wracając do tematu, przed chwilą dokonałem zmiany kół na zimowe, przy okazji pomierzyłem te z oponami letnimi. Dokładny przebieg na oponach letnich to 24972 km. Opon w sezonie nie rotowałem. Wyniki przedstawiają się następująco:
PL - 5,8
PP - 5,7
TL - 5,0
TP - 4,5
Opony Hankook 255/45R19 Ventus S1 Evo3 ev T2
Nowa opona ma około 6,5mm bieżnika.
Pomiarów dokonywałem w kilku miejscach (przy wskaźnikach TWI), na każdym z rowków, tak więc na każdej oponie 9 pomiarów, wyniki są uśrednione.

Tak więc jeśli ktoś jeździ znacznie więcej niż 10-15kkm w sezonie, to zdecydowanie warto rotować opony pomiędzy osiami.
Ciekawy rozrzut głębokości ... czy jeździsz "dynamicznie" - chodzi mi o starty?
Widać, że idzie więcej mocy z osi tylnej, natomiast według mnie - między kołami jest też spory rozrzut.
 

KrzysztofFly

Moderator
Ciekawy rozrzut głębokości ... czy jeździsz "dynamicznie" - chodzi mi o starty?
Widać, że idzie więcej mocy z osi tylnej, natomiast według mnie - między kołami jest też spory rozrzut.
Jeżdżę raczej ekonomicznie, co do różnicy przód-tył, to wynika ona raczej z z tego, że tył zawsze ciągnie, przód jest dołączany w razie potrzeby. Dziwi zużycie tylnej prawej, jednak zaskoczę Cię jeszcze bardziej jak wstawię wyniki z mojego e-C4:
komplet letnich Michelin e-PRIMACY 195/60R18:
PL - 4,6
PP - 3,9
TL - 6,3
TP - 6,0
tylne opony były wymienione na nowe, po uszkodzeniu jednej z nich, mają więc pewnie z 10kkm przebiegu, przednie pewnie ponad 40kkm. Bieżnik nowych około 6,5mm
komplet zimowych Semperit Speed-Grip 5 195/60R18:
PL - 7,6
PP - 7,4
TL - 8,0
TP - 7,7
nie mierzyłem bieżnika jak były nowe, szacuję jednak, że było około 8,5mm
Tutaj także na obu kompletach dokonałem wielokrotnych pomiarów i są to wyniki uśrednione.

Co z tego wynika? Ano to, że prawa strona w moich samochodach zużywa się zauważalnie bardziej od lewej. Ciekaw jestem jak to wygląda w Waszych samochodach.
 

chewbacca

Posiadacz elektryka
Dzisiaj byłem na serwisie hamulców. Przy okazji poprosiłem o obejrzenie opon fachowym okiem wulkanizatora. Było to pierwsze obadanie opon od nowości - zaraz po odebraniu auta oponki zmieniłem na Continental AllSeason Contact. Auto odebrane było w grudniu 2021r. więc można powiedzieć że oponki mają 2 i pół roku oraz 48k km przebiegu. Przód to 4,5mm, tył 5mm. Przy okazji serwisu hamulców chciałem zrobić zalecaną w instrukcji rotację opon - przód zamienić z tyłem. Panowie stwierdzili, że kół wyważać nie trzeba (nie narzekam na żadne drgania kierownicy ani nic takiego) i wszystko ściera się równomiernie. Różnica w bieżniku jest więc za mała, żeby było sens zdejmować opony i zamieniać miejscami czujniki ciśnienia... (tu od razu pytanko - da się to jakoś łatwiej ogarnąć programowo?).
Ale ciekawostka. Jest instrukcja Tesli która zawiera zdanie:
Aby ulepszyć właściwości jezdne pojazdu i zminimalizować zjawisko aquaplaningu na mokrej nawierzchni, opony z największym bieżnikiem należy założyć z tyłu samochodu.
Później zaglądam do manuala serwisowego "zrób to sam" od Tesli a tam w dziale "Sprawdzanie głębokości bieżnika opon" zdanie:
Aby poprawić właściwości jezdne pojazdu i zminimalizować zjawisko aquaplaningu na mokrej nawierzchni, opony z najgłębszym bieżnikiem należy założyć z przodu.

Fajnie, że są tacy spójni. Widać, że ma to kluczowe znaczenie :)
 

inter

Pionier e-mobilności
Dzisiaj byłem na serwisie hamulców. Przy okazji poprosiłem o obejrzenie opon fachowym okiem wulkanizatora. Było to pierwsze obadanie opon od nowości - zaraz po odebraniu auta oponki zmieniłem na Continental AllSeason Contact. Auto odebrane było w grudniu 2021r. więc można powiedzieć że oponki mają 2 i pół roku oraz 48k km przebiegu. Przód to 4,5mm, tył 5mm. Przy okazji serwisu hamulców chciałem zrobić zalecaną w instrukcji rotację opon - przód zamienić z tyłem. Panowie stwierdzili, że kół wyważać nie trzeba (nie narzekam na żadne drgania kierownicy ani nic takiego) i wszystko ściera się równomiernie. Różnica w bieżniku jest więc za mała, żeby było sens zdejmować opony i zamieniać miejscami czujniki ciśnienia... (tu od razu pytanko - da się to jakoś łatwiej ogarnąć programowo?).
Ale ciekawostka. Jest instrukcja Tesli która zawiera zdanie:

Później zaglądam do manuala serwisowego "zrób to sam" od Tesli a tam w dziale "Sprawdzanie głębokości bieżnika opon" zdanie:


Fajnie, że są tacy spójni. Widać, że ma to kluczowe znaczenie :)
Generalnie przednie są atakujące, tył leci po śladzie z przodu, więc dajesz z lepszym bieżnikiem na przód.
 

chewbacca

Posiadacz elektryka
Generalnie przednie są atakujące, tył leci po śladzie z przodu, więc dajesz z lepszym bieżnikiem na przód.
No, właśnie w internecie jest pierdyliard teorii. Między innymi na tą zacytowaną przez Ciebie natrafiłem. Ale widać, że nawet w obrębie samej Tesli są rozbieżności :p Więc zakladam, że jednak nie ma to jakiegoś kolosalnego znaczenia i najlepiej trzymać się po prostu tego aby bieżnik wszędzie był możliwie podobny...
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@chewbacca Czujniki bluetooth automatycznie się mapują, nie trzeba ich programować, a przy rotacji przekładać.

Lepsze opony zawsze na tył, nawet w autach z przednim napędem.
- Tylną oś trudniej jest kontrolować w przypadku poślizgu. Lepsze opony na tylnej osi pomagają utrzymać stabilność pojazdu, szczególnie na mokrej lub śliskiej nawierzchni. Jeśli tylna część pojazdu straci przyczepność, trudniej jest odzyskać kontrolę niż w przypadku przednich kół.
- Jeśli tylne opony mają lepszą przyczepność, zmniejsza to ryzyko nadsterowności (utrata przyczepności tylnej osi), co jest bardziej niebezpieczne niż podsterowność (utrata przyczepności przedniej osi). Nadsterowność może prowadzić do trudnej do opanowania sytuacji, szczególnie dla mniej doświadczonych kierowców.
- Lepsze opony na tylnej osi zapewniają bardziej równomierne hamowanie, co zmniejsza ryzyko poślizgu tyłu pojazdu.

Mimo że może się wydawać, że lepsze opony na przedniej osi poprawią sterowność i trakcję przy przyspieszaniu, bezpieczeństwo związane z utrzymaniem stabilności tyłu pojazdu jest ważniejsze. Dlatego lepsze opony należy zakładać na tylną oś pojazdu.
 

chewbacca

Posiadacz elektryka
Lepsze opony zawsze na tył, nawet w autach z przednim napędem.
- Tylną oś trudniej jest kontrolować w przypadku poślizgu. Lepsze opony na tylnej osi pomagają utrzymać stabilność pojazdu, szczególnie na mokrej lub śliskiej nawierzchni. Jeśli tylna część pojazdu straci przyczepność, trudniej jest odzyskać kontrolę niż w przypadku przednich kół.
- Jeśli tylne opony mają lepszą przyczepność, zmniejsza to ryzyko nadsterowności (utrata przyczepności tylnej osi), co jest bardziej niebezpieczne niż podsterowność (utrata przyczepności przedniej osi). Nadsterowność może prowadzić do trudnej do opanowania sytuacji, szczególnie dla mniej doświadczonych kierowców.
- Lepsze opony na tylnej osi zapewniają bardziej równomierne hamowanie, co zmniejsza ryzyko poślizgu tyłu pojazdu.

Mimo że może się wydawać, że lepsze opony na przedniej osi poprawią sterowność i trakcję przy przyspieszaniu, bezpieczeństwo związane z utrzymaniem stabilności tyłu pojazdu jest ważniejsze. Dlatego lepsze opony należy zakładać na tylną oś pojazdu.
Myślę, że nie ma sensu już dywagować nad tym gdzie trzeba umieścić lepsze opony. Jak widać teorii na temat tego gdzie dać głębszy bieżnik jest pełno, każdą da się uzasadnić "na chłopski rozum". Sam czytałem dużo uzasadnień na temat tego dlaczego głębszy bieżnik powinien być na przedniej lub tylnej osi. W momencie jak przeczytałem, że nawet w Tesli ktoś kto tworzył manual miał odmienne zdanie od kogoś kto tworzył manual serwisowy DIY to stwierdziłem że srał to pies. :)
 
Top